آیا تاریکی در اتاق کارتان رخنه کرده است؟! در این فضای کار تاریک حس کسالت و خستگی دارید؟! احساس می‌کنید که در حین کار به سرعت خسته و خواب آلود می‌شوید؟ پس به نور اتاق کارتان توجه کنید!! این احساس همیشه ناشی از چند مورد می‌باشد که معمولا میزان نورپردازی لازم برای اتاق کار در اولویت قرار می‌گیرد.

وقتی صبح قدم در اتاق کارتان می‌گذارید و پرده پنجره را کنار می‌زنید. تشعشعات نور طبیعی فضای اتاق را روشن می‌کند، به تنهایی تاثیر حس و حال خوب را بر روی خودتان می‌بینید. حال اگر بتوانید این روشنایی را با نور مصنوعی دو چندان کنید که چه بهتر.

البته این موضوع امری مهم است که منابع نوری نیستند که می‌توانند روشنایی بخش یک فضای کاری تاریک و تیره شوند. درست است که نور طبیعی در طول روز کاملا در اختیارتان قرار گرفته است؛ ولی به تنهایی کفایت نمی‌کند. نورهای مصنوعی هم به منظور همراه داشتن هزینه‌های بالا، استفاده بیش از حد آن توصیه نمی‌شود. پس راهکار چیست؟ با این تفاسیر فکر می‌کنید که چگونه می‌شود اتاق کار تاریک را روشن جلوه داد؟

بدون شک، ترفندهای بسیاری در طراحی دکوراسیون اداری وجود دارد. اجرای آنها خواهد توانست با بازتاب کردن نور، فضای اتاق کار را در مقابل دیدگانتان روشن و پر نور نمایان کند. تنها کافی است که این مقاله از گروه مکعب را دنبال کنید تا با این ایده‌های مقدماتی آشنا شوید و با به کارگیری آنها، فضای کارتان را بزرگ‌تر و پرنورتر نشان دهید.

از رنگ سفید استفاده کنید!

وقتی حرف روشنایی بیشتر در محیط به میان می‌آید، اگر از منابع نوری صرف نظر کنیم. قطعا اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند، استفاده از سطوح صیقل و بازتاب کننده‌ها می‌باشد. چیزی همانند آینه‌ها، شیشه‌ها و گلس بردها. ولی بیایید واقع‌گرا باشیم و متوجه این موضوع که استفاده از آینه شاید در طراحی داخلی کار زیبایی به نظر رسد. ولی برای استفاده در همه دکوراسیون‌های اداری عموما کار جالب توجهی به حساب نمی‌آید. پس طراحی اتاق کار را با بهره‌گیری از رنگ سفید در فضا شروع کنید!

رنگ سفید از آن رنگ‌هایی است که با بازتاب کردن نور به دیگر سطوح، هم در روشنایی و هم در بزرگ دیده شدن فضای کار اثر می‌گذارد. بنابراین تا جایی که ممکن است رنگ سفید را نه تنها بر روی سطوح اتاق کار (همانند دیوار، کف، سقف و…) بکار ببرید. بلکه سعی نمایید نمودی از این رنگ خنثی را در دکوراسیون اداری خود به کار ببرید. این رنگ به ‌راحتی در هماهنگی با دیگر رنگ‌های دکوراسیون قرار می‌گیرد، در لوازم و مبلمان اداری نیز نمایان کنید.

از تاثیر رنگ آبی غافل نشوید!

به طور کل این رنگ‌ها هستند که در اتاق کار، زیبایی بصری به فضا می‌بخشند. علاوه بر این از لحاظ روشن‌تر شدن فضا و ایجاد حس و حال خوب در روحیه کارتان تاثیر گذارند. جدا از رنگ سفید که عموما رنگ جدایی ناپذیر در طراحی فضاها بشمار می‌رود. استفاده از رنگ آبی، به‌عنوان رنگی مکمل در کنار نور زرد رنگی که از چراغ‌های تعبیه شده در اتاق کار منعکس می‌شود. تا حدی باعث روشنایی بخشی فضا و حتی ایجاد یک محیطی خاص و منحصر به فرد می‌شود. البته از رنگ آبی تنها برای روشنایی بیشتر اتاق کار تاریک خود بهره نبرید. چرا که قطعا بکارگیری رنگ آبی که تداعی کننده آسمان، دریا و… برایتان می‌شود. در حین کاری که ممکن است با گذر ساعت‌های طولانی مدت خستگی را در وجودتان بیدار کند. آرامشی توصیف نشدنی و یک زیبایی خیره کننده را در اتاق کارتان پدیدار می‌کند.

تضاد رنگی ایجاد نمایید!

فکر می‌کنید تنها این تناژهای رنگی روشن و سفید هستند که می‌توانند در ظاهر اتاق کار را روشن‌تر به نظر رسانند؟ با اندکی به کار بردن رنگی در تضاد با سفید، همانند رنگ سیاه و یا ذغالی، باز هم خواهید توانست روشنایی بیشتری از فضا را در مقابل چشمانتان به‌وجود آورید. طراحان داخلی استفاده کردن از رنگ تیره همانند رنگ مشکی، سرمه‌ای، آبی و… را پیشنهاد می‌کنند. آن هم در المان‌های خطی در بخشی از قاب عکس، بر روی مبلمان، قفسه‌های دیواری، اکسسوری‌ها و دیگر لوازم اداری. ابن کار به‌خودی خود منجر می‌شود تا رنگ‌های روشن اطراف، بیشتر از قبل به چشم بیایند و حس نورپردازی بیشتری را در فضا به شما القا نماید.

مناسب‌ترین چراغ را نصب کنید!

برای روشنایی کلی، چراغ‌های سقفی که درخشش نور حاصل از چراغ در سر تا سر فضای کاری پخش می‌شود، گزینه مناسب‌تری هستند. اما اگر تنها در نقطه‌ای از اتاق کار خود احساس تاریکی می‌کنید. می‌توانید آن بخش را با نصب چراغ‌های دیواری نورپردازی نمایید. نوعی نورپردازی که با هدایت کردن نور به سمت بالا و پایین، روشنایی جالب توجه و زیبایی را در محیط خلق می‌کنند.

همچنین نوعی از روشنایی که خیلی امروزه در مدرن سازی طراحی‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. چراغ‌هایی هستند که برای روشن کردن تابلوها و عکس‌های نصب شده، مورد مصرف قرار می‌گیرند. این نوع چراغ‌ها در عین موثر بودن در روشنایی کل فضا، به نوعی بر اثر هنری روی دیوار نیز تاکید می‌کنند.

فراموش نکنید تا لامپ های کم نور را تعویض کنید!

وقتی که در طراحی اتاق کارتان رنگ‌ها را به‌درستی استفاده می‌کنید. حتی از نور طبیعی به بهترین شکل بهره می‌برید. ولی باز هم احساس تاریکی در فضای کار را دارید، به سراغ لامپ چراغ‌هایی که تولید کننده نور مصنوعی هستند بروید. شاید میزان خروجی نوری که این لامپ‌ها از خود منعکس می‌کنند، کم است که همچنان حس تاریکی و کم نوری را در اتاق کار خود احساس می‌کنید. با جایگزین کردن لامپ‌های پرنورتر به جای لامپ‌های کم نور بخشی از مشکل را حل می‌کنید. اما استفاده از لامپ‌هایی با نور زرد و گرم، به جای نورهای سفید و سرد، ضمن درخشان کردن اتاق، محیط کاری را سرشار از حس و حال گرم و انرژی بخش نمایید.

کفپوش‌های مناسب را بکار ببرید!

علاوه بر موثر بودن رنگ سطوح اتاق کار، بخصوص دیوار و سقف، بهتر است که این سطوح با رنگ روشن خود که مکانی برای نصب چراغ‌ها و لوسترها هستند، با بازتاب نور به بهترین شکل، فضا را نورانی کنند. ولی در هر فضایی، کفپوش‌ها نیز در روشن و بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا بی تاثیر نیستند. کفپوش‌های تیره رنگی که معمولا جنسی همچون لمینت در تناژ رنگی تیره دارند. با جذب زیادی از نور پراکنده شده، مانع از روشن شدن اتاق کار می‌شوند. به‌ویژه در فضاهایی به دور از نور طبیعی خورشید این موضوع بیش از هر کجای دیگری به چشم می‌خورد. پس تا حد امکان توصیه می‌شود که رنگ کفپوش‌های انتخابی را از میان تناژهایی با رنگ روشن و خنثی، گزینش نمایید. این راهکار بر زیبایی اتاق‌تان می‌افزاید و هم محیطی روشن و دلباز را برایتان به ارمغان آورد.

 

در آخر

با وجود اینکه همه این موارد، کاملا نکات بدیهی برای روشن کردن فضا هستند. اما چیزی که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند، حفظ تعادل می‌باشد. فراموش نکنید که افراط بیش از اندازه در هر کاری، نه تنها شما را به آن هدفی که در سر دارید نمی‌رساند. بلکه نتایج عکسی هم از خود به جای می‌گذارد. در مورد روشن کردن اتاق کار تاریک هم توجه به این موضوع ضروری است. سعی کنید با بازی با نور، در ضمن اینکه روشنایی و درخشان بودن را در محیط کاری حفظ می‌کنید، با پدیدار کردن سایه‌هایی هم، جلوه‌های بصری زیبایی ایجاد نمایید.

سایه و روشنایی‌ها اگر در تعادل با یکدیگر در فضا پدید آیند، در نگاهتان آن خستگی که ممکن است از ظاهر بیش از اندازه‌ی روشن فضای کار به‌وجود بیاید، دور می‌کند و در هر بخش از اتاق کارتان، این تقابل میان روشنایی و تاریکی، شما را به یک زیبایی خاصی دعوت می‌نماید.