اداره­ کردن یک محیط کاری و داشتن کارمندانی که به نظارت و همراهی احتیاج ­دارند چندان ساده نیست. در هر­ لحظه تصمیم‌های اساسی باید اتخاذ شود.

تصمیماتی که رئیس­ یک ­مجموعه برای موفقیت ­کار و بدست ­آوردن نتایجی مثبت، وظیفه دارد به کار ببرد. حال تصور­کنید کار خود را باید در چنین شرایط پرتنشی انجام­ دهید. این در حالی است که طراحی محیط کارتان به حدی خسته­ کننده و دلگیر است. تمام این شرایط شما را از نظر روانی خسته و بی‌­انگیزه می‌کند!

حقیقت این است که برای طراحی ­داخلی ­اداری در فضای­ کوچک، نیاز ­نیست کار خاصی انجام دهید تا نتیجه مطلوبی بدست آورید. البته شاید در ابتدا چیدمان و اجرای­ دکوراسیون اندکی ­پیچیده به­ نظر برسد. اما ایده‌­های ­متفاوتی را می­‌توانید برای چیدمان دفاتر کوچک خود به ­کار بگیرید.

راه­‌ حل‌هایی مناسب برای طراحی داخلی محیط اداری کوچک

بهتر ­است ابتدا از رنگ­ آمیزی اتاق و دفتر کار شروع ­کنید. برای دیوارها، رنگ‌­های اشباع و سیر مناسب‌­تر است تا بتوانید چیدمان مبلمان را آسان‌­تر با آن هماهنگ ­کنید.

برای یک چیدمان ­مناسب در محیط­ کاری ­کوچک، چند اثر­ هنری­ زیبا به دیوار نصب­ کنید. زیرا با این کار کسالت و خشکی ­محیط کاهش پیدا­ می‌کند.

یک کاغذ­ دیواری جذاب بر روی ­دیوار در این محیط­ها بسیار به­ چشم می­‌آید. در کنار آن­ها استفاده از گیاهان­ زیبایی همچون پتوس که با اکثر شرایط ­محیطی نیز قابل استفاده می‌­باشد زیبایی محیط ­کار شما را تکمیل می­‌کند.

جالب ­است بدانید که تحقیقات نشان داده­ است که وجود گل و گیاه در محیط ­پیرامون به حافظه کمک ­کرده و روحیه را بالا­ می‌برد. همچنین باعث می‌شود تا توجه کارمندان و افراد دیگر کمتر به کوچک بودن محیط جلب شود.

در طراحی ­داخلی ­اداری هنگامی که با یک فضای­ کوچک برای چیدمان محیط کار طرف هستیم، باید از کوچک­تر ­شدن فضا جلوگیری کنیم. به عنوان مثال برای جلسات می‌­توانید از صندلی‌­های ­همراه با میزی ­کوچک، عوض­ داشتن یک میز ­بزرگ استفاده کنید.

برای به حداقل ­رساندن فضای روی هر یک از میزها در دکوراسیون ­اداری راه‌های متنوعی است. به طور مثال می‌توانید از لوازم کامپیوتری بیسیم استفاده ­کرده و آن­ها را روی دیوار تعبیه­ کنید.

تنوع در مبلمان اداری

خبر ­خوب این ­است که هم­ اکنون سرمایه ­گذاری خوبی در زمینه مبلمان انجام شده ­است. همین ­مسئله باعث­ شده­ تا هر ساله شاهد ­ورود انواع مبلمان­‌های جدید و تنوع ­محصولات باشیم.  این به آن معناست که می­‌توانید متناسب با فضای محیط کار ­خود، نوع مبلمان خود را انتخاب ­کنید.

از آنجایی که ممکن ­است کارمندان مدت زمان ­زیادی را در فضای ­اداری سپری ­کنند. بهتر است به این افراد اجازه دهید که وسایل ­شخصی و عکس ­عزیزان خود را در اتاق ­کارشان داشته ­باشند. زیرا با این کار انگیزه ­لازم برای کار زیاد را تا حد زیادی به­ آنها می‌دهید.

برای طراحی­ دکوراسیون ­اداری همانطور که اشاره­ کردیم، فضایی بر روی دیوار در نظر بگیرید. وسایل خود را بر روی دیوار طوری تعبیه کنید تا فضای کمی بر روی میز و کف اشغال شود. همچنین می­‌توانید از مبلمان­‌های چند­ منظوره در محیط کار استفاده کنید که این گونه فضای اشغال ­شده کمتر خواهد بود و کارآیی افزایش­ می‌یابد.

توجه به تاثیر ­رنگ در طراحی دکوراسیون فضای اداری کوچک

طراحی فضای ­کار و استفاده از رنگ­‌های متنوع کمکی ­موثر به جسم و ذهن شماست. شما باید رنگ‌هایی استفاده کنید که محیط کوچک شما را بزرگ نشان دهند. شاید انتخاب رنگ از طریق روانشناسی محیط ساده به ­نظر برسد اما واقعا این ­گونه نیست. انتخاب و چیدمان ­رنگ‌ها در کنار هم از اولین و مهم­ترین کارها در طراحی دکوراسیون ­اداری است.

در انتخاب رنگ، اولین ­قدم کمک­ گرفتن از رنگ‌هایی است که در طراحی ­لوگو و برند شرکت و کمپانی به کار گرفته شده‌اند. مطالعات وب‌­سایت انسیتو ملی ­سلامت نشان می‌­دهد که رنگ‌ها تاثیر عمیقی بر چگونگی ­فعالیت و عملکرد افراد در محیط کار داشته است. حتی باعث می‌شوند تا کارمند کارش را به بهترین شکل ­ممکن انجام­ دهد و حتی آن را نیمه ­­کاره رها نکند.

بودن در معرض رنگ‌های آبی و سبز، عملکرد افراد را در زمینه فعالیت‌هایی که نیاز به همکاری و خلق ایده‌‌‌‌‌‌‌های جدید دارد، افزایش می‌دهد. از طرفی ­دیگر، رنگ ­قرمز برای فعالیت‌هایی مناسب ­است که نیاز به­ دقت و توجه بر روی جزئیات دارند.

البته در این زمینه نظرات ­متعددی وجود دارد. بسیاری از شرکت‌های مطرح و بزرگ مثل گوگل، مایکروسافت و ای­ بی در روانشناسی طراحی محیط کاری خود، به طور تلفیقی از این رنگ‌ها را استفاده­ کرده‌­اند. البته این رن‎گ‌ها تا حدودی با لوگو و برند آنها هماهنگی دارد.

این بار سعی­ کنید دقیق‌­تر به آگهی‌های ­تبلیغاتی و نقش این ۳ رنگ یعنی آبی، سبز و قرمز توجه کنید. متوجه­ خواهید شد که شرکت‌های مختلف چقدر از آن برای تاثیرگذاری در بزرگ‌تر نشان دادن محیط کاری خود استفاده نموده‌اند.

اصول انتخاب­ مبلمان دکوراسیون ­اداری

هنگامی که قصد خرید ­مبلمان دکوراسیون داخلی­ اداری دارید، چند نکته در انتخاب مبلمان مناسب بهتر است رعایت­ شود. از جمله قیمت، سبک­ مبلمان و حتی رنگ‌­ها. این ­عوامل باعث می‌شود تا از فضای کوچک محل کار خود بهتر استفاده کنید. همچنین بر روی روانشناسی عملکرد کارکنان ­شما تاثیرگذار خواهند بود. پس انتخاب مبلمان را دست­‌کم نگیرید، برای ­مثال استفاده از مبلمان مُدور هم در طراحی و دیزاین محیط کار به خلاقیت کارکنان ­شما کمک خواهد ­کرد. علاوه بر این استفاده از این مبلمان فضای کمتری را اشغال می‌کند.

یک ­مطالعه در سال ۲۰۱۳ توسط آکادمی بین‌المللی، اعلام­ شد که افراد حین ­نشستن روی مبلمان مدور حس همکاری و خلاقیت ­بیشتری از خود بروز می‌دهند. اما درست برعکس، اگر از مبلمانی که زاویه‌­دار هستند استفاده ­شود. افراد هنگام­ نشستن و قرارگیری روی آنها بیشتر در خود فرو می‌روند. همچنین مایل به انجام فعالیت‌های خود به صورت تک ­نفره و شخصی هستند.

اگر مایل ­هستید از صحت­ این موضوع در روانشناسی محیط­ کار آگاه ­شوید، می‌توانید خیلی راحت آن را مورد آزمایش بگذارید. در یک جلسه­ گروهی که نیاز به همفکری و مشارکت افراد دارید، به جای­ میز چهارگوش ­همیشگی‌­تان از یک میز مدور استفاده­ کنید. سپس نتیجه­ و تاثیر این تغییر را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از عناصر ­دکوراتیو در طراحی فضاهای ­اداری کوچک

در زمان ­گذشته دکوراسیون ­محیط‌­های کاری خیلی ­ساده و معمولی طراحی می‌شدند. در طراحی‌ها از رنگ‌هایی خنثی استفاده می‌شد و میزهای خلوت و ساده به نسبت میزهایی که روی آنها وسایل­ زیادی قرار داشت، بیشتر طبق ­میل افراد بودند.

اما اکنون عدم شخصی‌سازی محیط کار مخصوصا میز کار و طراحی مینیمالیستی موجب ­نارضایتی و اشتباهات­­ بی­شمار کارکنان می‌شود.

کمک­ گرفتن از تجزیه و تحلیل فضای ­کار

کلماتی همچون تجزیه و تحلیل داده­‌ها، داده­‌کاوی و داده‌­های­ بزرگ امروزه زیاد به گوشمان می­‌رسد. می­‌توان نتیجه­ گرفت جهان در بسیاری از صنعت­‌های موجود، سرمایه­‌گذاری بالایی در داده­‌ها، به اشکال­ مختلف انجام داده ­است.

باید بگوییم که تجزیه و تحلیل فضای کاری، بزرگترین داده در جهان طراحی­ داخلی است. این داده‌ها توسط برخی از شرکت‌­های بزرگ ­دنیا تصویب شده ­است.

تیم‌­های­ طراحی در حال حاضر ارزیابی‌های تحلیلی از فضای ­داخلی و نحوه ­استفاده از آنها را تهیه کرده­‌اند. این طراحان معین­ می‌کنند که چگونه موارد­ مختلف باید طراحی­ شوند.

جذابیت این تکنیک آن است که شما دقیقا اندازه‌گیری می­‌کنید که فضای خود را چگونه مورد استفاده قرار ­دهید. حتی توسط چه ­کسی طراحی­ شود و در آخر، نتیجه ­کار یک طراحی ­علمی و اصولی است. در نتیجه تمام این تغییرات در جهت افزایش بهره­‌وری و صرفه‌­جویی در هزینه­‌ها و همچنین فضا به کار گرفته شده ­است.

طراحی ­دکوراسیون ­اداری با محوریت­ بهره‌­وری ­بیشتر

هنگامی­ که روی بهره‌­وری تمرکز داشته­ باشید، به طور­ کلی روی کار تیمی تمرکز کرده­‌اید. گروه با ارزش‌­ترین و در عین ­حال پر ریسک‌­ترین دارایی یک سازمان می­‌باشد. نحوه ­برخورد شما با آنها مخصوصا در محیط ­کارشان و طراحی­ دکوراسیون اداری می­‌توانند منفعت ­زیادی را برای شما به ارمغان بیاورند، بسیار ­مهم و ضروری است.

امروزه با علم به این موضوع که یک نیروی ­کار الهام­‌بخش، شادتر بوده و در نتیجه آن کارمندان خوشحال، خلاق‌تر هستند. طراحان توجه زیادی به نوعی از طراحی دارند که الهام‌­بخش کارهای گروهی باشد و در عین ­حال برای شرکت‌­ها نیز سودآورتر باشد.

اگر می­‌خواهید فضای ­کار خلوت باشد می‌­توانید از مبلمان­ اداری در رنگ­های تیره استفاده کنید. چرا که این رنگ‌­ها مبلمان ­شما را را کوچک‌­تر از اندازه ­واقعی نشان می‌دهد. در کنار آن به علت تضادی که با دیوارهای رنگ ­روشن دارند، جذابیت ­بیشتری هم به محیط ­کار می­‌دهند.

یک ایده کاربردی دیگر، انتخاب وسایل تحریر رنگی برای میز کارتان است. لازم نیست این وسایل بزرگ باشند. برای مثال می‌توانید از جا قلمی یا فایل‌های رنگی نیز استفاده کنید. حتی به جای یک پد ساده، یک پد رنگی را برای موس انتخاب کنید. استفاده از یک اسپری رنگ برای تغییر رنگ وسایل محیط کار به رنگ‌های دلخواه نیز می‌تواند یک ایده ساده و جذاب باشد.

با تمام این توضیحات باید توجه هم داشت که ممکن­ است چیزی که الهام‌­بخش ما بوده است. با آنچه که انگیزه تیمی را بالا می­‌برد، متفاوت باشد. در نتیجه مهم است که تمام ­گروه انگیزه و نظرات خود را به طراحی محیط کارشان منتقل کنند. بنابراین تیم­ خود را به چالش ­بکشید و مکانی را طراحی­ کنید که به همه افراد تیم­تان انگیزه­ دهد.

استفاده از اصول ارگونومیک در طراحی جهت استفاده بهتر از فضای کوچک

مبلمانی که در طول روز مورد استفاده تیم ­شما قرار می­‌گیرد، باید از حداقل زیرساخت­‌های طراحی و اصول ایمنی برخوردار باشد. مبلمانی که تهیه­ می­‌کنید باید بر اساس اصول و استاندارهای ارگونومیک طراحی شده ­باشند. زیرا این واقعیت به تنهایی که بزرگ­ترین علت غیبت از کار، کمر درد است. باید شما را تحریک­ کند که به ­فکر راحتی نشستن­ کارکنان خود باشید و به آن اهمیت­ دهید.

اگر دقیق‌­تر بررسی­ کنیم، بیش ­از ۱۵۰ میلیارد­ دلار در سال برای درمان مشکلات­ کمر در ایالات ­متحده هزینه می­‌شود. بیشتر آنها ناشی از مشکلات­ کارمندان در پشت ­میز خود بوده­ است.

با انتخاب مبلمان ­مناسب، ارگونومیک و سلامت­ جسم تیم ­خود را حمایت ­کنید و در دراز مدت بهره‌­وری شرکت ­خود را افزایش دهید. این یکی از مهم‌ترین نکات در حفظ سلامت کارمندان در محیط کارشان است. باید توجه­ داشت که در طراحی­ داخلی فضای ­کوچک، کیفیت و بهره‌­وری دکوراسیون را مدنظر قرار داد.

سخن ­پایانی

تحقیقات زیادی را بررسی کردیم که نحوه ­چیدمان دکوراسیون را در محیطهایی با فضای ­کوچک و محدود را بیان­ کرده­ اند. همچنین در کنار آن، نشان­ دادند که محیط کار کارمندان ­شما اثر عمیقی بر کارکرد، احساسات و افزایش کارایی آن­ها دارد. تا جایی که حتی بر خلاقیت و مشارکت و کار­ گروهی آنها نیز موثر خواهد بود.

توصیه‌هایی که در این مطلب ارائه شد را به کار بگیرید و همزمان با آن، رفتار کارکنان‌تان را مورد ارزیابی و بررسی قرار ­دهید. مطمئن­ باشید این کار نتایج مطلوبی را در پی خواهد داشت که تاثیرات مثبت آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

این تصمیمات مهم هستند و برای آن­ها وقت و هزینه صرف می­‌کنید اما تردید نداشته ­باشید که به زودی شاهد اثرات ­مفید و سازنده­ آن خواهید­ بود.