طبق تحقیقات انجام شده نحوه چیدمان محل کار تأثیر مهمی بر روی سلامت روانی کارکنان و سود دهی شرکت‌ها دارد. زیرا محیط کاری و دکوراسیون آن با جنبه‌های اجتماعی و روانی کارکنان و مراجعان ارتباط مستقیم دارد. پس تغییر دکوراسیون دفتر کار بیش از آن که یک هزینه اضافی باشد، یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت برای بهره‌وری بیشتر محسوب می‌شود. حال بیایید به دلایلی که نشان می‌دهند ایجاد تغییر در چیدمان محیط کارمان امری ضروری است، نگاهی بیندازیم.

رشد کسب‌ و کار و نیاز به فضای بزرگ‌تر

اگر کسب ‌و کار شما گسترش یابد و به تعداد کارکنان شما افزوده شود ممکن است اولین فکری که به ذهن شما خطور کند نقل مکان به یک محیط بزرگ‌تر باشد، اما بهتر است دست نگه دارید و در این امر عجله نکنید. گاهی با تغییرات کوچک و بازسازی محیط کارتان هم، می‌توانید فضای بهتر و مناسب‌تری برای کارکنان فراهم سازید. نوسازی لوازم و چیدمان محیط کارتان می‌تواند رشد کاری شما را بیش ‌از پیش تضمین کند.

 

دیزاین نامناسب و بهره‌وری کمتر

محیط کار تأثیر بسیار مهمی بر روی روحیه و بهره‌وری عمومی کارکنان دارد. برای مثال نورپردازی ضعیف می‌تواند بر روی کیفیت کار افراد تأثیر منفی بگذارد. اگر احساس می‌کنید شرکت شما مثل گذشته سوددهی و بهره‌وری در حد انتظار را ندارد یکی از اولین مواردی که باید به آن توجه کنید تغییر دکوراسیون دفتر کار است. کافی است با اندکی مطالعه بر روی جنبه‌های روانی و عوامل مؤثر در ارتباطات، تأثیرات مثبتی در دیزاین محیط کارتان ایجاد کنید تا شاهد بهره‌وری عمومی بیشتر در کارکنان و سوددهی شرکت باشید.

تغییرات فرهنگی و گرایش‌های اجتماعی

با گذر زمان نه‌تنها محیط اداری تغییر می‌کند بلکه افراد مشغول به کار نیز دچار سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی می‌شوند. مشکلات ارتباطی افراد و ناسازگاری‌ها در تعاملات اجتماعی کارکنان برخلاف آنچه که به نظر می‌رسد ناشی از کیفیت پایین دیزاین و مشکلات طراحی دکوراسیون اداری است. تغییر انتظارات افراد یک نشانه بسیار خوب برای تغییر دکوراسیون دفتر کار است. گاهی نیاز است برای برخی افراد حریم خصوصی بهتری ایجاد کنید. سازگاری با تغییرات اجتماعی و فرهنگی، گاهی بیش از هر چیزی، نیازمند تغییر فیزیکی در چیدمان محیط کاری است.

 

چیدمان قدیمی و تأثیر منفی بر روی مراجعه‌کنندگان

اگر محیط کاری شما دقیقاً مثل روز اولی است که کارتان را آغاز کرده‌اید بهتر است هرچه سریع‌تر به فکر تغییر دیزاین آن باشید. محیط کاری با چیدمان کهنه و قدیمی نمی‌تواند تأثیر خوب و مثبتی بر روی مراجعه‌کنندگان و مشتریان بگذارد. چیدمان محل کار شما بیشتر از رفتار و نحوه برخورد شما بر مشتریان و تصمیمات آنها تأثیرگذار است. محیط کاری که بر اساس طراحی‌های دهه‌های قبل چیده شده است نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مشتریان امروزی باشد و آنها را جذب کند. هرچقدر تلاش کنید تا چیدمان محیط کاری خود را جذاب‌تر و زیباتر کنید همان قدر مشتریان بیشتری خواهید داشت.

 تغییر دکوراسیون دفتر کار و به‌روز شدن برند کاری

همان طور که می‌دانید برندهای تجاری معمولاً پویا هستند و با گذر زمان مدام در حال تغییر هستند. شاید شما هم جزو آن دسته از مدیران شرکت‌هایی هستید که اخیراً برند و نام تجاری خود را طبق اقتضای زمان و گرایش‌های تجاری و اجتماعی به‌روزرسانی کرده‌اید. اما فکری به حال تغییر دکوراسیون دفتر کار خود نکرده‌اید. بهتر است بدانید برند منعکس‌کننده تمامی اصول کاری شما است. عدم تطابق میان آن و دیزاین محیط کاری موجب ابهام کارکنان و مراجعان شما خواهد شد. پس زمانی که برند شما به ‌روزرسانی شده است بهتر است متناسب با آن دکوراسیون خود را نیز تغییر دهید تا با ایجاد هماهنگی میان این دو اطمینان خاطر بیشتری به کارکنان و مراجعان بدهید.

استفاده بهینه از منابع و تغییر دکوراسیون دفتر کار

کاهش میزان انرژی مصرفی سالانه نیز جزو مواردی است که با انواع دکوراسیون اداری ارتباط دارد. شاید تغییری هرچند کوچک در محیط کار باعث ایجاد محیط پایدارتر و کاهش مصرف انرژی شود. مثلاً حذف لامپ‌های پرمصرف و یا انتخاب گزینه‌هایی که با انرژی‌های تجدیدپذیر و پایدار کار می‌کنند علاوه بر اینکه محیط کاری شما را جذاب و به‌روز می‌کند. هزینه‌های ناشی از مصرف بی‌رویه انرژی را نیز کاهش می‌دهد. این اقدام علاوه بر این‌که در طولانی ‌مدت موجب صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود، قدم مثبتی برای کمک به حل معضل جهانی انرژی نیز هست.

 

نظم‌دهی به قفسه‌های به‌هم‌ریخته و نامنظم

حتماً نیاز نیست دلایل عجیب غریبی داشته باشید تا اقدام به تغییر دکوراسیون دفتر کار خود کنید. گاهی تنها برای نظم‌دهی به قفسه‌ها و کشوهای انبوه از کاغذ‌های بدون استفاده اداری کافی است تا دست به کار شوید. گاهی ممکن است ساعت‌های زیادی را به دنبال پیداکردن یک برگه صرف کنید. نبود نظم باعث اتلاف وقت و انرژی شما و کاهش کارایی خواهد شد. از طرفی ممکن است برخی از قسمت‌های اتاق کاری شما بدون استفاده باقی بماند. بهتر است با استفاده بهینه از این فضاها محیطی برای انتظار مراجعان یا حتی نصب قفسه‌ها برای بایگانی کاغذها ایجاد کنید. به‌این‌ترتیب علاوه بر زیبایی از مزایای وجود نظم در کار خود بهره‌مند می‌شوید.

تکنولوژی و تغییر دکوراسیون دفتر کار

امروزه اهمیت وجود تکنولوژی بر همه آشکار است. کامپیوترها و سیستم‌های قدیمی و از کار افتاده جز این‌ که سطح کاری شما را پایین بیاورند. همچنین موجب تداخل در روند کاری شما شوند هیچ فایده دیگری ندارند. بهتر است هرچه سریع‌تر آنها را از محیط کاری خود خارج کنید و به فکر سیستم اداری مدرن باشید.

 

تغییر دکوراسیون دفتر کار و رفاه جسمی کارکنان

کارکنانی که بیشتر از ۸ ساعت در یک اداره مشغول به کار هستند نیاز دارند برای حفظ سلامت فیزیکی خود از اثاثیه مناسب و استاندارد استفاده کنند. میز و صندلی‌هایی که ساعت‌ها بر روی آنها کار می‌کنند باید راحت و مطابق استانداردهای پزشکی باشد. هرچه رفاه فیزیکی کارکنان بالاتر باشد میزان کارایی آنها نیز بالاتر است. همه کارمند بودن در اداره‌ای که اثاثیه راحت و مدرن دارد را به یک اداره قدیمی با صندلی‌های کهنه و غیر استاندارد ترجیح می‌دهند.

تغییر دکوراسیون دفتر کار و رقابت با دیگر شرکت‌ها

ممکن است در حوزه کاری خود رقبایی پیدا کنید که تجهیزات و دکوراسیون اداری مدرن و زیباتری دارند. برای رقابت با آنها باید شما هم به فکر راه‌حل باشید و دکوراسیون خود را بروز کنید وگرنه از قافله عقب خواهید ماند. زیرا دکوراسیون به‌صورت مستقیم با موفقیت کسب‌ و کار شما در میان رقبا ارتباط دارد.

سخن پایانی

خلاصه کلام اگر سلامت روانی و جسمانی کارکنان برای شما مهم است یا اگر به دنبال موفقیت بیشتر در کار خود هستید. حتماً تغییر دکوراسیون دفتر کار خود را جزو اولویت‌های خود قرار دهید. شاید در نگاه اول ارتباط واضحی بین تغییر دکوراسیون و موفقیت احساس نکنید اما بدانید تغییرات جزئی و کوچک در چیدمان محیط کار در بلندمدت تأثیر بسیار بزرگی بر روی کارایی و بهره‌وری شما خواهد گذاشت.