تردیدی در این نیست که وقتی کارمندان شما به‌عنوان یک تیم با هم کار می‌کنند ، از کارایی و بهره‌وری بالاتری نسبت به کار فردی برخوردار هستند. اما مشکلی که با آن روبرو هستیم این است که بسیاری از ما به طور طبیعی تمرکز خود را روی وظایف فردی خود قرار می‌دهیم ، بدون اینکه به فکر کار همکاران خود باشیم. بنابراین، هدف اولیه در کارهای تیمی باید این باشد که تیم شما در ابتدا به عنوان یک واحد جمعی فکر کند.

البته ، شما می‌توانید به سادگی از کارمندان خود بخواهید که بیشتر به‌صورت تیمی کار کنند ، اما پذیرش این مسئله ممکن است برای همه به یک صورت نباشد. به‌خصوص در سیستم‌هایی که از شکوفایی و خلاقیت در هنگام کار تیمی جلوگیری می‌کنند. بنابراین، این سؤال پیش می‌آید که چگونه فرهنگ کار گروهی را در محیط کارتان ترویج دهید تا کارمندان شما بپذیرند که به‌عنوان یک تیم کار کنند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش در این مقاله از مجله دکوراسیون اداری مکعب ما را همراهی کنید.

 

راهکارهایی برای ترویج فرهنگ کار گروهی را در محیط کار

در ادامه راهکارهایی برای ترویج فرهنگ کار گروهی را مشاهده خواهید کرد. دقت داشته باشید که همیشه تغییرات با سختی انجام می‌پذیرد اما اگر از روشی صحیح و اصولی باشد یقینان پایدار خواهد بود.

مسیر را هموار کنید.

به‌عنوان یک رهبر، شما باید سبکی را که می‌خواهید تیم شما از آن پیروی کند را مشخص کنید. اگر می‌خواهید آن‌ها کار کردن به صورت تیمی را شروع کنند بی شک ابتدا باید نگرش کار تیمی را در درون خود ارتقا دهید. پس در نتیجه تیم خود را در کارهایی که انجام می‌دهید درگیر کنید و هر جا که می‌توانید با آن‌ها تعامل و هم‌فکری داشته باشید.  در هر مرحله از پروژه‌های خود به آن‌ها پشتیبانی بدهید و با نحوه کار آن‌ها آشنا شوید.

برخی از کارکنان شما ممکن است تمایل کمتری برای پشتیبانی شما داشته باشند، اما در کل، اگر شما پشتیبانی و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهید، آن‌ها از شما قدردانی می‌کنند. چنین رفتارهایی می‌تواند چشم‌اندازهای کار تیمی را برای کارمندانتان نمایان کند بدون آنکه مستقیماً از آن‌ها بخواهید که شما را به عنوان الگو قرار دهند و در نهایت محل کار را به یک تیم تبدیل کنید.

اهداف تیم‌ها را مشخص کنید.

هر کسی در سازمان شما باید در جهت مجموعه‌ای خاص از اهداف تلاش کند. هنگام کار تیمی نیز این مسئله نباید تفاوتی داشته باشد. اگر می‌خواهید کارمندان خود را به کار مشترک تشویق کنید، باید اهداف مشخص و قابل دستیابی را برای آن‌ها تعیین کنید که بتوانند برای رسیدن به آن اهداف در کنار هم تلاش کنند. اگر هیچ چیز ملموس یا ظاهراً قابل‌دستیابی به صورت جمعی برای کار وجود نداشته باشد، چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که آن‌ها بدانند چه زمانی باید به عنوان تیم کار کنند؟ با تنظیم دستورالعمل‌های واضح از آنچه انتظار دارید تیم‌ها در نهایت به آن دست پیدا کنند، به زودی خواهید دید که آن‌ها یاد گرفته‌اند که چطور برای رسیدن به یک هدف مشترک کار کنند.

پاداش‌های تیمی تعیین کنید.

یکی از بهترین راه‌های ایجاد انگیزه برای همکاری تیمی تهیه یک طرح پاداش است. در چنین شرایطی اکیداً  به صورت انفرادی به اعضای تیم پاداش ندهید، بلکه به عنوان یک تیم به آن‌ها پاداش دهید. این بدان معناست که اعضای تیم بدانند که به دلیل عملکرد خوب همکارانشان نیز پاداش خواهند گرفت، در چنین حالتی به احتمال زیاد بیشتر به یکدیگر کمک خواهند کرد.

هر جلسه را یک جلسه تیمی کنید

یکی از دلایلی که ممکن است کارمندان شما را از درگیر شدن در کار همکاران خود مردد کند، کمبود دانش و اطلاعات در مورد نقش و پروژه‌های آن‌ها باش. برای مقابله با این مشکل، می‌توانید جلسات فردی را به تیمی تبدیل کنید. منظور این است که، اگر جلسه تعیین استراتژی با عضوی خاص از تیم خود دارید، بقیه اعضای تیم را هم به شرکت در جلسه دعوت کنید تا همه آن‌ها درک بهتری از نقش آن فرد در گروه داشته باشند. اگر همیشه این روند را در جلسات خود در پیش بگیرید و تک‌تک اعضای تیم خود را در جریان استراتژی اهداف پروژه قرار دهید ،مطمئن باشید که اعضای تیم قادر به هندل کردن کارها و انجام اهداف مشترک کسب و کارخواهند بود.

از تیم سازی حمایت کنید

آخرین باری که از فعالیت‌های تیم سازی در محل کار خود حمایت کرده‌اید کی بوده است؟  اگر مرتباً مشوق تیم سازی نیستید ، چگونه انتظار دارید کارمندانتان بدانند که چگونه یک محیط کار تیمی بسازند؟ لازم نیست این فعالیت‌ها در مقیاس بزرگ باشد. تیم خود را برای حل مشکلات در جلسات به همکاری وادار کنید و به آن‌ها چالش‌هایی دهید که باید حتماً به طور دسته جمعی برطرف شوند. قبل از تصمیم گیری در مورد تمرین تیم سازی ، ارزیابی اینکه تیم شما با چه چالش های خاصی روبرو است بسیار مهم است. به عنوان مثال ، آیا تیم شما نیاز به آشنایی بیشتر با یکدیگر دارد یا اینکه آنها باید از یک درگیری و تضاد میان گروهی خلاص شوند؟ با ارزیابی دقیق شما می‌توانید تمرینات مختلفی را برای هر یک از این شرایط انتخاب کنید.

تکرار تمرینات تیم سازی را هم در برنامه خود بگنجانید. تمرینات تیم سازی مانند ورزش بدنی است، اگر آن را مرتب انجام دهید طبیعتا پایداری آن طولانی تر می‌شود. به طور مثال اگر سالی چندین بارصعود به قله های مختل را تمرین نکرده باشی هرگز نمی توانید دربرنامه صعود به قله اورست شرکت کنید. کار گروهی هم دقیقا چنین وضعیت مشابهی دارد. اگر می خواهید به اهداف کار گروهی خود برسید ، راهی پیدا کنید که تمرینات را به صورت منظم هفتگی / ماهانه با تیم خود انجام دهید.

 

فضای ارتباطی خوبی فراهم کنید.

ارتباط خوب قلب کار تیمی است. تیم های عالی به خوبی باهم  ارتباط برقرار می کنند و اغلب اعضای آنها از اشتراک گذاشتن ایده ها، ایده پردازی با یکدیگر ، درخواست بازخورد و مخالفت با  هم خوشحال می شوند.اعضای تیمی که با هم کنار بیایند به احتمال زیاد همکاری خوبی باهم خواهند داشت. این امری کاملاً طبیعی است  چرا که اکثر  افراد ترجیح می‌دهند با کسانی که با آن‌ها راحت هستند در قالب یک تیم کار کنند.  یکی از اصلی‌ترین دلایلی که کارمندان شما نمی‌خواهند با هم کار کنند به دلیل برخی اختلافات اساسی است که به هر دلیلی در مورد آن‌ها صحبت نمی‌شود. به عنوان یک رهبر ، حل تعارض باید یکی از اولویت‌های اصلی شما باشد و راه دستیابی به آن از طریق تعامل بیشتر و ارتباطات است. به عنوان یک مدیر  و رهبر تیم سعی کنید بفهمید چه تعارضاتی ممکن است در زیر سطح شرکت شما ایجاد شده باشد.

از طرف دیگر ، یکی از دلایلی که کارمندان شما به صورت تیمی کار نمی‌کنند ، ممکن است به دلیل عدم تمایل به انجام این کار باشد. این امر ممکن است به دلیل عدم دانش این موضوع باشد که  اعضای دیگر به کمک آن‌ها نیاز دارند. با تشویق اعضای تیم برای صحبت در مواردی که به کمک احتیاج دارند، و ایجاد فرهنگی که در آن ارتباطات تشویق شوند، کارکنان شما تمایل بیشتری به کمک و همیاری با یکدیگر خواهند داشت.

به طراحی داخلی دفتر خود توجه کنید.

به موقعیتی که تیم شما در آن کار می‌کند، از منظر کارمندان نگاه کنید. آیا وضعیت طراحی دفترتان به گونه‌ای است که فرهنگ کار تیمی مورد نظر شما را ارتقا دهد؟ این روزها چیدمان و طراحی دفاتر به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است تا جایی که به یکی از فاکتورهای اصلی شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل و گوگل که همیشه به دنبال ارتقا کار تیمی هستند تبدیل شده‌اند و در طراحی فضاهای کاری خود آن‌ها را حتماً در نظر می‌گیرند. با ظهور دفاتر طراح باز، دفاتر اداری به محیط‌های بهتری برای کارهای تیمی تبدیل شده‌اند. از این رو اگر تأکید اصلی در محل کار شما بر انجام کارها به صورت تیمی است، دفاتر طرح باز انتخاب مناسبی برای فضای اداری شما هستند. البته ایجاد فضاهایی خصوصی که در صورت نیاز برخی از اعضای تیم که برای وظیفه محوله خود احتیاج به حریم شخصی بیشتری دارند بتوانند از آن استفاده کنند را نیز از یاد نبرید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که می‌بینید ، ترویج فرهنگ کار تیمی بیشتر در بین کارکنان کاری دشوار نیست. مطمئن باشید که اگر پیشرو باشید و چند تغییر در نحوه کار و یا فضای اداری خود ایجاد کنید، به زودی شاهد این خواهید بود که کارمندانتان بیشتر با هم کار می‌کنند و به یکدیگر در انجام وظایفشان کمک می‌کنند. تحقیقات انجام شده توسط هرمان میلر نشان می دهد که برای حمایت از همکاری ، فضای کار فیزیکی واداری نیز باید متحول شود. اگر برای ایجاد تغییراتی در چیدمان و یا طراحی داخلی فضای اداری خود به مشاوره و راهنمایی بیشتر احتیاج دارد، با مشاوران گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب تماس بگیرید.