دکوراسیون آشپزخانه در خانه‌های ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است. ایرانیان نسبت به بقیه کشورها و فرهنگ‌ها معمولا استفاده بیشتری از آشپزخانه دارند. همچنین کاربری‌های آشپزخانه در کشور ما گاهی با آنچه در سایر کشورهاست، متفاوت است. به عنوان مثال حضور ماشین لباسشویی در آشپزخانه در ایران موضوعی پذیرفته شده است؛ در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا ماشین لباسشویی در حمام یا رختشوی‌خانه قرار دارد. با توجه به موارد گفته شده، اگر می‌خواهید در طراحی دکوراسیون منزل خود، آشپزخانه‌ای دلنشین و کاربردی داشته باشید؛ بهتر است در طراحی دکوراسیون آشپزخانه نکات زیر را در نظر بگیرید.

کابینت‌های کافی و در دسترس

برای خانواده‌های ایرانی هرچه تعداد کابینت‌های آشپزخانه بیشتر باشد؛ منظم کردن و جای دادن تعداد زیاد وسایل آشپزی و ظروف در آن ساده‌تر خواهد بود. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از فضای آشپزخانه استفاده بهینه کرده و به مقدار کافی فضای کابینتی فراهم کنید. نکته دیگر درباره کابینت‌ها دسترس‌پذیری آنهاست. البته اگر طراحی کابینت‌ها بر اساس استانداردهای معمول انجام شود، مشکلی رخ نخواهد داد. با این وجود بهتر است پس از طراحی اولیه و سه بعدی کار، دسترسی ساده به کابینت‌های مختلف را بررسی کنید. در زمینه طرح و رنگ انتخابی نیز، دو رویکرد کلی در دکوراسیون آشپزخانه وجود دارد. اگر سبک چینش خانه کلاسیک است؛ بهتر است از کابینت‌های طرح چوب، مانند کابینت ممبران استفاده کنید. اگر هم دکوراسیون منزل را بر اساس طرح‌های مدرن و مینیمال طراحی کرده‌اید؛ کابینت‌های ساده، تک رنگ و مدرن، مثل کابینت‌های های‌گلس، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

آشپزخانه جزیره‌ای، خوب یا بد؟

آشپزخانه‌های ایرانی در گذشته محصور بودند. اما طی سه دهه گذشته به مرور آشپزخانه‌های اپن جایگزین آشپزخانه‌های قدیمی شدند. آشپزخانه‌های اپن در خانه‌های کوچک مزایای فراوانی دارند. از جمله اینکه به بزرگ‌تر نشان دادن فضا و کاربری‌های مشترک فضا کمک می‌کنند. آشپزخانه‌های جزیره‌ای نیز در امتداد آشپزخانه‌های اپن مطرح شدند. فلسفه آشپزخانه جزیره‌ای چینش بخشی از کابینت‌ها با کاربری میز غذاخوری، میان آشپزخانه و فضای بیرون آن است. بنابراین اگر متراژ خانه شما کوچک است؛ دکوراسیون آشپزخانه جزیره‌ای به شرطی مناسب خواهد بود که بتوانید از آن به عنوان میز غذاخوری نیز استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است فضای شما را بیش از حد معمول اشغال کند. در صورتی که متراژ خانه شما بزرگ است. احتمالا این موضوع مهم نخواهد بود؛ و می‌توانید از آشپزخانه جزیره‌ای برای وعده‌های معمول و از میز اصلی غذاخوری برای مهمانی استفاده کنید.

نور و تهویه مناسب برای آشپزخانه

محل قرار گیری فر و گاز باید با محل تهویه هماهنگ باشد. همچنین اگر آشپزخانه دارای نورگیر از پنجره رو به بیرون باشد؛ کمک می‌کند تا علاوه بر دریافت نور طبیعی مناسب، تهویه آشپزخانه نیز بهتر باشد. یکی از مکان‌ها برای قرار دادن سینک، نزدیک پنجره است. چراکه به آفتاب گرفتن و کاهش رطوبت این فضا کمک می‌کند. در زمینه منبع نور مصنوعی آشپزخانه نیز حساس باشید. طبیعتا لوستر انتخابی برای آشپزخانه باید با مدل انتخابی فضاهای دیگر خانه هماهنگ باشد. البته معمولا لوسترهای آشپزخانه ساده‌تر و ظریف‌تر هستند؛ و البته باید با رنگ و طرح کابینت‌ها و دیوارهای آشپزخانه نیز هماهنگ شوند. همچنین ممکن است لازم باشد برای بخش‌هایی که در آن مشغول تهیه غذا هستید؛ منبع نور بیشتر و اختصاصی فراهم کنید.

نمای آشپزخانه از بیرون و برعکس

چینش عناصر موجود در آشپزخانه باید به‌گونه‌ای باشد، که نمای زیبایی را از بیرون ایجاد کنند. مثلا قرار گرفتن سینک ظرفشویی در نمای مستقیم ممکن است ایده جالبی نباشد؛ چراکه تصویری از ظروف شسته یا نشسته روی سینک و آب چکان، زیبایی بصری خانه را کاهش می‌دهد. همچنین نمای داخلی خانه از داخل آشپزخانه نیز مهم است. ترتیب چینش آشپزخانه باید طوری باشد که فرد مشغول در آن، تسلط مناسبی به فضای بیرون از آشپزخانه داشته باشد. امکان تماشای تلویزیون یا موارد مشابه، توجه به افراد داخل خانه و حفظ کلی ارتباط با فضای بیرون از مزیت‌های چینش مناسب است.

جزئیات بیشتر

توجه به جنس و کیفیت صفحه روی کابینت بر اساس میزان استفاده از آن تعیین می‌شود. اما هماهنگی کفپوش آشپزخانه با سایر فضاها و استحکام بیشتر آن در مقایسه با سایر فضاها، انتخاب پرده مناسب با فضای آشپزخانه، دور بودن وسایل گرمایشی و سرمایشی از یک‌دیگر و… از جمله سایر مواردی است که در طراحی دکوراسیون آشپزخانه باید مورد توجه قرار گیرد.