پارتیشن‌های اداری جدید که به دو صورت فریم‌دار و فریم لس تولید و روانه بازار می‌شوند یک دیوار شیشه‌ای هستند که برای جداسازی فضاهای باز از آنها استفاده می‌شود. این ابزار مفید به مجزا کردن محیط داخلی یک ساختمان بدون نیاز به انجام کارهای ساختمانی کمک می‌کند. همچنین جایگزین بسیار ارزان‌تری نسبت به روش‌هایی مانند تخریب و بازسازی دیوارهاست.

این دیوارهای شیشه‌ای به دلیل شفافیت بدنه خود، به افزایش نور طبیعی اتاق‌ها نیز کمک می‌کنند. در نتیجه، می‌توانید از انواع پارتیشن‌های فریم‌دار و فریم لس برای تقسیم یک فضای بزرگ به فضاهای کوچک‌تر، بدون جداسازی کامل آنها از هم استفاده کنید.

پارتیشن شیشه‌ای چیست؟

با وجود اینکه این روزها قیمت مسکن و واحدهای اداری رشد چشمگیری را تجربه کرده است و از طرفی هزینه بازسازی و تخریب به شدت افزایش یافته، بسیاری از مدیران برای جداسازی فضای داخلی شرکت خود و تقسیم آن به اتاق‌های مجزا، به فکر استفاده از یک روش جایگزین هستند که هم ارزان‌تر باشد و هم سرعت نصب بالایی داشته باشد.

برای رسیدن به این هدف بهترین روش، استفاده از پارتیشن شیشه ای است که در انواع و اشکال مختلف از جمله تک جداره، دو جداره، بدون فریم یا همان فریم لس و فریم‌دار تولید می‌شوند. شیشه‌ای که برای ساخت این دیوارهای کاذب و جذاب به کار برده می‌شود از نوع سکوریت نشکن است که بین ۱۰ تا ۱۲ میلی‌متر ضخامت دارد. ضمن اینکه می‌توان این پارتیشن‌ها را با انواع شیشه‌های رنگی، مات، طرح‌دار و… نیز سفارش داد.

چرا باید از پارتیشن برای جداسازی فضاهای اداری استفاده کنیم؟

استفاده از این دیوارهای شیشه‌ای باعث می‌شود که بتوانید حریم خصوصی کارمندان را بدون اینکه محیطی بسته و محرک انزوا برای آنها ایجاد کنید از هم تفکیک کرده و حتی باعث جلوگیری از تبادل صدا بین دپارتمان‌های مختلف شرکت شوید. بنابراین این دیوارها برای افزایش تمرکز کارمندانی که در محیط‌های کاری پر سر و صدا و شلوغ کار می‌کنند بسیار عالی هستند.

علاوه بر این، شیشه‌ای که در تولید این پارتیشن‌ها به کار برده می‌شود غالبا ضد حریق است و می‌تواند از گسترش آتش به بخش‌های دیگر ساختمان جلوگیری کند. پارتیشن‌ اداری که با شیشه‌های دو جداره تولید می‌شوند یک وسیله عالی برای جلوگیری از انتقال صدا بوده و به سرعت نیز قابل نصب و بهره‌برداری هستند.

انواع پارتیشن اداری بر اساس نوع فریم

همانطور که اشاره شد؛ پارتیشن‌های بدنه شیشه‌ای را می‌توان هم به صورت فریم‌دار و هم به صورت فریم لس تولید کرد. در بخش‌های بعدی بیشتر در مورد مزایای و معایب هر کدام از این محصولات توضیح می‌دهیم.

پارتیشن شیشه‌ای فریم لس

فریم لس اصطلاحی است برای نامیدن پارتیشن‌هایی که بدون قاب یا فریم تولید می‌شوند و شیشه‌ای که به عنوان بدنه اصلی از آن در محصول استفاده شده است به صورت روکار یا توکار و مستقیم به سقف و زمین وصل می‌شود. این مدل از پارتیشن‌ها هم با شیشه‌های تک جداره و هم دو جداره قابل تولید هستند. نبودن قاب دور بدنه این محصولات، جلوه‌ای بسیار شیک و زیبا به آنها داده و باعث شده که برای استفاده در فضاهای اداری چیدمان شده به سبک مدرن بسیار مناسب باشند.

پارتیشن فریم لس چه مزایایی دارد؟

مزایای پارتیشن‌های فریم لس متفاوت از مزایای پارتیشن‌هایی است که چارچوب یا قاب دارند. برخی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که می‌توانید با نصب این پارتیشن‌ها در فضای کاری خود به آنها دست پیدا کنید عبارتند از:

  • شکل ظاهری بسیار ظریف
  • مناسب برای استفاده در دفاتر و فضاهای کوچک به دلیل استفاده از پروفیل کمتر در تولیدشان
  • نصب ساده‌تر و هزینه کمتر تولید به نسبت پارتیشن‌های فریم‌دار
  • ایجاد دید وسیع‌تر به دلیل نبود فریم و خطوط عمودی روی بدنه

علاوه بر موارد بالا، پارتیشن‌های اداری فریم لس برای استفاده در فضاهای مختلف بسیار مناسب هستند و برای جداسازی فضاها در دفاتر اداری و منازل مدرن کاربرد بسیار زیادی دارند.

پارتیشن شیشه‌ای فریم‌دار

بر خلاف پارتیشن‌های فریم لس، در پارتیشن‌های فریم‌دار هر قطعه شیشه‌ای که به عنوان بدنه پارتیشن کارایی دارد دارای یک قاب یا چهارچوب از جنس پروفیل و یا آلومینیوم است. این محصولات دقیقا مانند پارتیشن‌های فریم لس هم با شیشه‌های دو جداره و هم با شیشه‌های تک جداره قابل تولید هستند.

پارتیشن شیشه‌ای فریم‌دار چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزایای این محصولات عبارتند از:

  • تنوع در طرح و مدل به دلیل استفاده از سیستم قاب‌بندی در تولید
  • مقاومت بیشتر نسبت به پارتیشن‌های فریم لمس به دلیل استفاده از فریم‎‌های ضخیم برای نگهداری از بدنه‌های شیشه‌ای
  • مناسب برای استفاده در محیط‌های شلوغ و پرتردد به دلیل مقاومت بالاتر

همانطور که اشاره شد در تولید این محصولات از یک قاب ضخیم استفاده می‌شود. بنابراین در مقایسه با پارتیشن‌های فریم لس فضای بیشتری اشغال کرده و استفاده از آنها در دکوراسیون اداری که فضای کافی برای نصب وجود دارد مناسب‌تر است. نصب پارتیشن‌های قاب‌دار در ساختمان‌های کوچک باعث می‌شود که فضا از آنچه که هست کوچک‌تر به نظر برسد.

بنابراین اگر قصد دارید برای ساختمان ۴۰ یا ۵۰ متری خود از سیستم پارتیشن‌بندی استفاده کنید؛ محصولات فریم لس بیشتر به کارتان می‌آید. ضمن اینکه این دو محصول هر دو قابلیت جلوگیری از تبادل صدا در محیط را دارند و از نظر عایق صوت بودن زیاد نسبت به هم متفاوت نیستند. اما اگر برای سفارش آنها از شیشه دو جداره استفاده شود؛ قدرت محصول در برابر جلوگیری از عبور صدا بیشتر می‌شود.

پارتیشن شیشه‌ای فریم لس یا فریم‌دار؟

با توجه به مزایایی که در بخش‌های قبلی در مورد هر دو محصول به آنها اشاره شد می‌توان گفت که پارتیشن‌های فریم‌دار و فریم لس از نظر کیفیت تقریبا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و اگر ملاک انتخاب شما کیفیت بالای محصول باشد؛ قطعا در انتخاب بین آنها با چالش مواجه خواهید شد. از نظر میزان مقاومت نیز هر دو نوع پارتیشن اداری یکسان هستند و در برابر ضربه مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

ضمن اینکه برای ایجاد دید وسیع در فضا و امکان برقراری تماس چشمی بین کارکنان، هر دو این محصولات عملکرد یکسانی دارند. گرچه به دلیل وجود خطوط عمودی روی بدنه پارتیشن‌های فریم‌دار، در برخی از مواقع دید مخدوش می‌شود؛ اما در کل هر دو این محصولات در مقایسه با دیوارهای آجری و دیگر پارتیشن‌ها مانند پارتیشن‌ آلومینیومی فضای دید بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

یکی از اصلی‌ترین مزایای جداسازی فضاهای اداری با این دیوارهای شیشه‌ای، اجازه ورود نور به بخش‌های مختلف ساختمان است. هم پارتیشن‌های فریم‌دار و هم پارتیشن‌های فریم لس عایق خوبی در برابر صدا بوده و می‌توان آنها را به دو شیوه روکار و توکار نصب کرد. اما با وجود تمام این نقاط تشابه، مناسب بودن هر کدام از این محصولات برای یک فضای خاص، مهم‌ترین تفاوت‌شان است. پارتیشن‌های فریم لس برای استفاده در فضاهای اداری کوچک و پارتیشن‌های فریم‌دار برای استفاده در فضاهای اداری بزرگ‌تر مناسب هستند.