یک دفتر اداری لاکچری و لوکس باید به صورتی طراحی شود که هم کاربردی بوده و هم از جذابیت ظاهری زیادی برخوردار باشد. در ادامه این مقاله با چند نکته و راه حلی آشنا خواهید شد که به کمک آنها می‌توانید فضای کاری خود را به محیطی تبدیل کنید که خلاقیت، تمرکز و بهره‌وری در آن، فارغ از نوع کار و وظایف شغلی که انجام می‌دهید بهبود پیدا کند.

توجه به کارایی فضا

مهم‌ترین عنصری که یک فضای کاری معمولی را به محیط لاکچری برای انجام وظایف شغلی تبدیل می‌کند کارایی است. در حقیقت یک دفتر کار لاکچری باید بتواند در حین زیبایی، به شما کمک کند که بدون حواس پرتی، وظایف شغلی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. برای خلق چنین فضایی باید هنگام انتخاب مبلمان اداری، همه نیازهای سازمان خود مانند تعداد نیروی کار، میزان فضای مورد نیاز برای نگهداری از مدارک و اسناد و مواردی از این دست را در نظر بگیرید.

لحاظ کردن هر کدام از نیازهای جدی شما و کارمندان‌تان در انتخاب مبلمان اداری، موجب بهبود بهره‌وری می‌شود. به عنوان مثال اگر بتوانید با انتخاب یک فایل کشویی جادار مدارک، کتاب‌ها و سایر تجهیزات کم کاربرد را از زاویه دیدتان دور نگه دارید؛ کمتر ممکن است دچار حواس‌پرتی شده و می‌توانید با نهایت بهره‌وری وظایف شغلی خود را انجام دهید.

هماهنگی بین اجزا

یک قانون کلی در طراحی دکوراسیون اداری وجود دارد که تاکید می‌کند باید تک تک فضاها و اتاق‌ها از نظر سبک طراحی با هم هماهنگ باشند. بر اساس این قانون شما نمی‌توانید دفتر کاری را که یک اتاقش به سبک مدرن طراحی شده و اتاق دیگرش پر از المان‌های کلاسیک است را به عنوان یک دفتر کار لاکچری در نظر بگیرید. بلکه باید در انتخاب وسایل، رنگ کفپوش، رنگ دیوارها و… اصل هماهنگی و سازگاری را رعایت کنید و همه اتاق‌ها را به صورت یک شکل و شبیه به هم طراحی و دکور کنید.

انتخاب رنگ مناسب

رنگ غالبی که در اطراف ما وجود دارد روی روحیه و خلقیات‌مان اثر می‌گذارد. در واقع اعتقاد بر این است که رنگ می‌تواند مزایای روانی مثبتی داشته باشد که روی بهره‌وری اثر دارند؛ استرس را کاهش می‌دهند و مغز را تحریک می‌کنند تا فعالیت مثمر ثمر بیشتری داشته باشد. تمام این مزایا در نهایت منجر به افزایش خلاقیت و بهبود تمرکز کارکنان خواهد شد.

به همین دلیل توصیه می‌شود رنگ‌هایی را برای دفتر کار خود انتخاب کنید که الهام‌بخش بوده و با روحیات شما سازگاری بیشتری دارند. به عنوان مثال برخی از رنگ‌ها مانند قهوه‌ای گرم، سبز پررنگ و زرد تیره می‌توانند به شما کمک کنند تا استرس کمتری در حین کار داشته باشید. برای بهبود تمرکز و جلوگیری از سرگردانی ذهن نیز می‌توانید از رنگ‌هایی مانند بژ و خاکستری گرم برای دیزاین محل کارتان استفاده کنید. رنگ آبی تیره نیز یک رنگ آرامش‌بخش و بسیار شیک و تجملاتی است.

سفارش کمدهای اداری

همانطور که می‌دانید اکثر تولیدکنندگان مبلمان و تجهیزات اداری، محصولات خود را در ابعاد استاندارد تولید و به صورت آماده به فروش می‌رسانند. خرید این محصولات ممکن است باعث شود که هزینه‌های تجهیز کمی کمتر شود؛ اما در کل استفاده از آنها گاهی باعث می‌شود که فضا کمی ساده‌تر به نظر برسد.

بنابراین برای اینکه دفتر کار شما ظاهری لوکس‌تر و لاکچری‌تر به خود بگیرد؛ حتما از کمدهای اداری سفارشی برای تجهیز آن استفاده کنید. این کمدها و تجهیزات درست منطبق با ابعاد دفتر کارتان ساخته شده و به همین خاطر خیلی لوکس‌تر هستند. به عنوان مثال اگر بخواهید دیوار یکی از اتاق‌ها را به صورت سر تا سری با یک کمد اداری بپوشانید؛ بعید به نظر می‌رسد که بتوانید کمدی را به صورت آماده در بازار پیدا کنید که دقیقا هم اندازه دیوار باشد. در این شرایط بهتر است برای خالی نماندن اطراف کمد، آن را به صورت سفارشی و دقیقا منطبق با طول و عرض دیوار سفارش دهید.

استفاده از مبلمان اداری راحت و زیبا

میز و صندلی‌ها اصلی‌ترین تجهیزاتی هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای اداری کاربرد دارند. این اقلام معمولا ابعاد بزرگی داشته و به همین خاطر خیلی زودتر از سایر وسایلی که در اتاق چیده‌اید به چشم می‌آیند. بنابراین در انتخاب این وسایل باید نهایت دقت را به خرج دهید. اگر کارتان به صورتی است که باید مدت زیادی از روز را پشت میز بنشینید؛ حتما صندلی و میزی را انتخاب کنید که از کمر و ستون فقرات‌تان به خوبی حمایت می‌کند و اصطلاحا به صورت ارگونومیک طراحی شده است. استفاده از این وسایل اداری استاندارد علاوه بر جلوگیری از دردهای عضلانی، موجب بهبود گردش خون نیز می‌شود.

در زمان خرید میز اداری باید مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار دادن مانیتور، لپ تاپ و وسایل جانبی مانند موس و کیبورد دارد. همچنین باید ارتفاع میز مناسب با قد شما باشد یا حداقل قابلیت تغییر و تنظیم ارتفاع در تولید محصول لحاظ شده باشد. ارتفاع صندلی اداری مورد نظرتان نیز باید به حدی باشد که هنگام کار کردن با کامپیوتر و تایپ کردن بازوهای‌تان روی میز قرار بگیرد.

اگر بتوانید میزی بخرید که هم در حالت ایستاده قابل استفاده باشد و هم بتوانید روی صندلی پشت آن بنشینید که چه بهتر. در کنار میز و صندلی‌هایی که کارمندان از آنها استفاده می‌کنند؛ مبلمانی که برای استفاده عموم و مراجعین در نظر می‌گیرید نیز باید ظاهری شیک و زیبا داشته و از نظر ابعادی مناسب با متراژ دفتر کارتان باشد.

استفاده از نور کافی و مناسب

میزان، زاویه و شدت نوری که برای فضاهای اداری مناسب است متفاوت از میزان نوری است که در محیطی مانند خانه وجود دارد. وجود نور مناسب باعث افزایش بهره‌وری کارکنان خواهد شد. اگر فضای اداری که قصد چیدمان آن را دارید دارای پنجره‌های بزرگ و قدی است؛ با قرار دادن میز کارتان رو به پنجره یا عمود بر آن، می‌توانید از نور طبیعی فراوان برخوردار شوید. در واقع این سبک چیدمان به شما اجازه می‌دهد که در حین کار از حداکثر میزان نور طبیعی موجود در اتاق استفاده کنید و نیازی به منابع نور مصنوعی نداشته باشید.

اما اگر به هر دلیلی امکان چیدمان میزها به این شکل را ندارید یا ساختمان پنجره‌های بزرگی ندارد؛ بهترین نور مصنوعی برای محیط کار نور آبی یا سفید است. برای اجرای سیستم نورپردازی در فضاهای اداری نیز نورپردازی مخفی بهتر است. این شیوه تامین نور باعث می‌شود که فضا بزرگ‌تر از آنچه که هست به نظر برسد و نور به صورت یکنواخت در محیط پخش شود. همانطور که مشاهده می‌کنید؛ برای چیدمان فضاهای اداری به شکلی لوکس و لاکچری، نیازی نیست که حتما هزینه زیادی بپردازید؛ همانقدر که بتوانید این نکات ساده را رعایت کنید کافیست.