سازمان‌ها امروزه سعی دارند فضای اداری موجود را به حداکثر برسانند؛ طوری که کارکنان بیشتری فضای کار وسیع‌تری داشته باشند. پارتیشن‌های اداری فضا را طوری تقسیم‌بندی می‌کنند که توازن بین فضاهای سبکِ باز و فضای خصوصی حفظ شود. همچنین پارتیشن‌بندی اداری به کارفرمایان کمک می‌کند تا محیط کاری مناسبی در اختیار کارکنان خود قرار دهند.

برای انجام کار موثر و ارائه عملکرد خوب در محل کار، توانایی تمرکز بسیار مهم است. با این حال رسیدن به این هدف همیشه آسان نیست. به خصوص زمانی که محل کار به سبک دفاتر اداری باز طراحی شده، این مسئله جدی‌تر نیز می‌شود. زمانی که یکی از همکاران در حال انجام یک مکالمه با صدای بلند پشت میز بعدی یا درگیر شدن در یک فعالیت پرسروصدا یا مزاحم است؛ کار بر روی یک موضوع پیچیده و مهم دشوار است. چنین فضاهای کاری همچنین منجر به پرت شدن حواس کارمندان با چیزهای کوچکی مانند ایجاد مکالمه با اطرافیان می‌شود. همچنین منجر به از دست دادن زمان، در نتیجه اتلاف ساعات کار و کاهش سرعت کسب‌وکار می‌شود.

بنا به دلایلی از این دست، داشتن پارتیشن‌های اداری برای کمک به حل مشکلات حواس پرتی و تسریع کارها، در طراحی دکوراسیون داخلی اداری بسیار مهم است. علاوه بر این پارتیشن‌های اداری به کارکنان حریم خصوصی و فضای امن‌تری را می‌دهد.
همچنین طراحی پارتیشن اداری علاوه بر کمک به تمرکز کارکنان و اطمینان از حفظ حریم خصوصی آنها، می‌تواند به زیباسازی محیط اداری نیز کمک کند. انواع و سبک‌های مختلفی از طرح‌های پارتیشن اداری موجود است؛ که می‌تواند به زیبایی و کارایی دفتر شما بیفزاید. نتیجه نهایی استفاده از آنها نیز ایجاد محیطی است که در هنگام کار احساس خوبی به فرد می‌دهد.

انواع طرح‌های پارتیشن اداری

از آنجایی که پارتیشن‌ های اداری از عناصر مهم در یک دفتر کار هستند؛ طرح و سبک پارتیشن‌ها باید بسیار با دقت انتخاب شود؛ تا بیشترین بهره را از آنها ببرید. طرح‌های پارتیشن باید سبک مناسبی داشته باشند؛ که به خوبی با محیط اداری شما هماهنگ شود. همچنین کیفیت آن باید بالا باشد؛ تا خیال‌تان برای استفاده طولانی‌مدت از این دیوارهای کاذب آسوده باشد. بنابراین فرآیند انتخاب پارتیشن اداری مهم است؛ زیرا به افزایش عملکرد کاری کارکنان و همچنین بهبود سطح رضایت مشتریان کمک می‌کند. بر همین اساس بهتر است با محبوب‌ترین طرح‌های پارتیشن اداری آشنا شوید.
پارتیشن‌های اداری، طرح‌های مختلف و متنوعی دارند؛ که در اینجا به برخی از بهترین ایده‌های طراحی برای پارتیشن‌‌بندی اشاره می‌کنیم.

طرح Wannabetree

طرح «Wannabetree» در واقع صفحات آکوستیک اداری با پنل‌های دیواری است؛ و هم به صورت پنل دیواری و هم به صورت صفحه‌ای در دسترس می‌باشد. اشکال این طرح منحصر‌به‌فرد هستند؛ و می‌توان آنها را کنار هم قرار داد. این صفحات در یک‌دیگر فرو رفته و یک طرح پارتیشن اداری جالب و رنگارنگ ایجاد می‌کنند. همچنین این صفحات روی یک پایه سوار می‌شوند؛ و خیلی راحت می‌توان در صورت زوم آنها را جابه‌جا کرد. این طرح پارتیشن مناسب فضاهایی است که استفاده از رنگ‌ها و اشکال بصری جذاب در آن، یک نیاز محسوب می‌شود.

طرح بادی

پارتیشن‌های اداری بادی، در واقع صفحاتی هستند که می‌توان آنها را باد کرد. این نوع پارتیشن‌ها را می‌توان برای جابه‌جا کردن به‌راحتی کشید (چون بسیار سبک هستند)؛ و یا باد آنها را خالی کرد و بعد در جای دیگری دوباره آنها را باد کرد. یکی از مزایای کلیدی این نوع طرح این است که می‌توان از این نوع پارتیشن‌ اداری برای فضاهای استراحت استفاده کرد. قسمت‌های خالی این پارتیشن‌ها را نیز می‌توان به عنوان قفسه به کار برد. طبیعتا از این پارتیشن‌ها در فضاهای موقت استفاده می‌شود؛ تا بتوان به‌سرعت آنها را جمع و باز کرد. بنابراین معمولا در اغلبِ دفاتر اداری، استفاده از چنین پارتیشن‌هایی محبوب و منطقی نیست.

طرح سازگار با محیط زیست

پارتیشن‌های اداری سازگار با محیط‌زیست، غالبا صفحاتی پوشیده از انواع گیاهان هستند؛ که در عین حال به عنوان پارتیشن نیز عمل می‌کنند. هدف اصلی این ایده این است که محیط‌های کاری دلپذیر تری ایجاد کنیم؛ تا کارکنان بتوانند در محیطی طبیعی کارهای خود را در انجام دهند. هم‌زمان با بالا رفتن تقاضا برای آثار نوآورانه و خلاقانه، فضای محیط‌های اداری نیز به نوبه‌ خود طوری تغییر می‌کنند؛ که همگام با این تقاضای رو به رشد باشند. از این رو، یک طراحی دکوراسیون اداری سازگار با محیط‌زیست، یک دفتر کار سازگار با محیط زیست فراهم می‌کند.

اگر به این طرح‌های پارتیشن اداری علاقه دارید؛ توصیه می‌کنیم به مفهوم بیوفولیک در طراحی دکوراسیون اداری نیز بپردازید. به‌طور خلاصه این مفهوم به دنبال استفاده هرچه بیشتر از عناصر طبیعی، به‌خصوص گیاهان سبز، در فضای کار است.
درباره استفاده از پاریتشن‌های اداری پوشیده از گیاهان سبز، چند نکته اساسی و مهم وجود دارد که پیش تصمیم‌گیری باید درباره آنها بیشتر بدانید.

اولین نکته به پیچیدگی راه‌اندازی و نگهداری از این پارتیشن‌ها مرتبط است. در واقع راه‌اندازی یک پارتیشن اداری که علاوه بر نقش اصلی خود، محلی برای رشد و نمو گیاهان باشد؛ کاری نسبتا پرهزینه است. در نظر گرفتن سیستم‌های آبیاری، زهکشی، مراقبت از گیاهان و موارد مشابه، از جمله مواردی است که راه‌اندازی و نگهداری از چنین پارتیشن‌هایی را سخت می‌کند. به همین دلیل نیز در اغلب اوقات از این مدل پارتیشن‌ها تنها در بخش‌های خاصی از فضای اداری و به عنوان مکمل سایر طرح‌های پارتیشن اداری استفاده می‌شود.

در دومین نکته به‌طور خلاصه به بررسی مزایای این پارتیشن‌ها می‌پردازیم. این موضوع عجیب نیست که انسان‌ها به دلیل سرشت خود، در صورت ارتباط عمیق‌تر با طبیعت حس و حال بهتری خواهند داشت. علاوه بر این پژوهش‌های گوناگون ثابت کرده‌اند که وجود فضاهای سبز و طبیعی هرچند کوچک در محیط دفتر کار، می‌توانند موجب افزایش انرژی، شادابی، تمرکز و در نتیجه بهره‌وری بیشتر نیروی کار شود.

سومین مسئله مهم که در مورد این پارتیشن‌ها باید در نظر بگیرید؛ مسئله فضای اشغال شده است. در واقع این پارتیشن‌ها از نظر عرض، از سایر مدل‌های طراحی پارتیشن پهن‌تر بوده تا بتوانند حمایت و فضای خوب برای رشد گیاهان فراهم کنند. اهمیت این موضوع در دفاتر کار با محدودیت فضا بیشتر مشخص شده و ممکن است دلیلی برای کنار گذاشتن آن باشد.

طرح شیشه‌ای بدون قاب

پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای بلند و بدون قاب، علاوه بر مدرن کردن فضای محیط کار، میزان نور محیط را نیز به حداکثر می‌رسانند. پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای بدون قاب، شیک و جذاب هستند؛ و می‌توانند به‌صورت تک یا دو جداره باشند.
در محیط‌های کاری که زیبایی ظاهری و سطوح تمیز، ضرورت محسوب می‌شود؛ پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای تک جداره توصیه می‌شود. البته برای اینکه این طرح پارتیشن ظاهری کاملا بدون قاب داشته باشد؛ کمی چارچوب مورد نیاز است. پیچ و مهره‌های نصب این پارتیشن نیز در همین چارچوب‌ها جاسازی می‌شود.

توجه داشته باشید که کیفیت پارتیشن‌ شیشه‌ ای باید مطابق قوانین و مقررات ساختمان‌سازی باشد؛ تا امنیت آنها را تضمین کند. شما همچنین می‌توانید نام و لوگوی برند خود را بر رو پارتیشن‌های شیشه‌ای چاپ یا حک کنید. این مدل پارتیشن‌ها را می‌توان پرکاربردترین و محبوب‌ترین پارتیشن‌های اداری حال حاضر دانست.

در واقع از دفاتر اداری کوچک گرفته تا دفتر بزرگ و فضاهای کار اشتراکی، بیشترین استفاده را از این سبک پارتیشن می‌کند.دلایل گوناگون برای محبوب شدن پارتیشن‌های شیشه‌ای وجود دارد؛ که به برخی از آنها، از جمله توانایی تقسیم بهینه نور در همه فضاهای اداری اشاره کردیم. علاوه بر این پارتیشن‌های تمام شیشه‌ای، نمایی مدرن داشته و به‌خوبی با فضاهای مدرن و مبلمان مدرن در دکوراسیون اداری هماهنگ می‌شوند.

قابلیت تغییر در طرح ظاهری و ایجاد شخصی‌سازی‌هایی مانند درج آرم و نشان و شعار شرکت روی شیشه و نورپردازی شیشه، از سایر مواردی است که پارتیش‌های شیشه‌ای را به گزینه‌ای پرکاربرد تبدیل کرده است. در کنار موارد گفته شده، کم بودن پهنای این پارتیشن‌ها، دلیل دیگری است که استفاده از آنها را با هدف بیشترین استفاده از فضای موجود، ارزشمند و مقرون‌به‌صرفه کرده است.

پارتیشن‌های چوبی

پارتیشن‌ چوبی اداری ظاهر سنتی‌تری را به دفتر کار شما می‌دهند. این در حالی است که همه چیز را از نظر ظاهری در سطحی بالاتر نشان می‌دهند. پارتیشن‌های چوبی در کنار پارتیشن‌های شیشه و آلومینیوم، هنوز هم از متداول‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها برای طراحی دیوارهای پارتیشنی در دفاتر کار هستند. این طرح‌ها به‌راحتی با هر دفتر کاری ترکیب می‌شوند؛ و حسی طبیعی به کاربران می‌دهند. طرح‌های پارتیشن چوبی در انواع پوشش‌های مختلف مانند چوب یا روکش طرح چوب در دسترس است.

بنبراین آنها محدود به طرح‌های پارتیشنی تمام چوب نیستند؛ و می‌توان آنها را با ایجاد یک لایه روکش متفاوت کرد؛ تا با مبلمان اداری و موارد دیگر هماهنگی بیشتری داشته باشد. این گزینه به دلیل عایق بودن در برابر صدا نیز محبوب است؛ و در دفاتر کار پر سروصدا می‌تواند انتخابی عالی باشد. با این وجود اگر می‌خواهید حس مدرن بودن را در دفتر کار خود منتقل کنید. مثلا اگر موضوع کار شما به تکنلوژی‌های نوین مرتبط است. بهتر است به سراغ گزینه‌های دیگری مانند پارتیشن شیشه‌ای، آلومینیومی و یا ترکیبی از آنها بروید.

پارتیشن‌های آلومینیومی

مزایای کلیدی پارتیشن‌های ساخته شده از آلومینیوم این است که بسیار بادوام هستند. همچنین می‌توان آنها را با پوشش رنگ پودری، مطابق با نیازهای خاص هر فضایی پوشش داد؛ و اتصالات آنها را می‌توان با روکش‌های آلومینیومی مخفی کرد. همین ویژگی‌ها سبب شده تا پارتیشن آلومینیومی در ساخت طرح‌های مینیمال و ساده بسیار کاربردی باشد.

طرح‌های پارتیشن آلومینیومی در انواع پوشش‌ها و سبک‌ها موجود هستند. مثلا برخی از آنها با شیشه ترکیب شده و به عنوان قاب پارتیشن شیشه‌ای به کار می‌روند. در این حالت و در میان دو جداره شیشه، گاهی با پرده‌های کرکره یک‌پارچه پوشیده می‌شوند؛ تا جایگزینی جذاب و شیک برای پرده‌های معمولی باشد. این پرده‌ها کمتر کثیف شده، خراب نشده و به‌راحتی قابلیت تنظیم دارد. در نتیجه با عملکرد بهتر و افزایش حریم خصوصی در مقایسه با پرده‌های بیرونی همراه هستند.

طرح‌های پارتیشن‌های اداری که در بالا ذکر شد، علاوه بر اینکه کارایی فضای دفتر شما به حداکثر می‌رسانند؛ هزینه‌های ساخت‌وساز را نیز کاهش می‌دهند. اما موارد گفته شده تنها چند ایده طراحی دکوراسیون داخلی برای پارتیشن‌های اداری هستند؛ و برای تقسیم‌بندی فضاهای کاری هیچ حد و مرزی وجود ندارد. گروه حرفه‌ای مکعب گروپ با سال‌ها تجربه و تخصص آماده همکاری در طراحی دکوراسیون اداری و دکوراسیون داخلی فضای دفتر کار شما می‌باشد. برای هرگونه طراحی دکوراسیون و دریافت مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.