مجموعه المان های مبلمان اداری تنها شامل میز و صندلی نمی‌شود. در واقع دکوراسیون و قطعات اداری مثل کمد، قفسه‌ها، دیوارکوب، پارتیشن و وسایل کار را که در محیط کار و فضای اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز شامل می‌شود.مبلمان اداری یکی از اصلی‌ترین بخش هر شرکت و سازمان است، در دنیای امروز  برای شروع یک کسب و کار باید مجموعه‌ای از این مبلمان اداری را داشته باشد. مبل اداری بیان‌گر برند هر سازمان است. حتی می‌توان لوگو سازمان را بر مبلمان شرکت حک کرد.  البته دکوراسیون زیبا نوعی احترام به کارکنان شرکت و مشتریان است و طراحی دکوراسیون اداری نیز بسیار با اهمیت است.دکوراسیون مناسب اداره می‌تواند باعث جذب مشتری شود. همچنین اگر در تهیه مبلمان اداری اصول آن رعایت شود می‌تواند زمینه را برای بهره وری بیشتر کارکنان فراهم کند و مانع از خستگی آنها شود.

 

چه اصولی برای خرید مبل اداری خاص باید رعایت گردد؟

یکی از فاکتورهای مهم برای تهیه مبلمان راحتی و دوام آن است. از آنجا که افراد بسیاری بر مبلمان شرکت می‌نشینند و ساعات زیادی را از آن استفاده می‌کنند، باید به این نکته توجه داشت که وسایلی را انتخاب کنید که دوام بالایی داشته باشند.مطلوب‌تر است که مبلمان طوری طراحی شده باشد که از یکدیگر مجزا باشند تا اگر قسمتی از آن خراب شد، قابل تعویض یا تعمیر باشد. در این صورت دیگر نیازی به تعویض کل مبلمان نیست.همچنین به دلیل این که کارکنان مدت طولانی را بر روی صندلی خود می‌نشینند، باید به شکلی باشد که احساس راحتی کند. اصول ارگونومی استاندارد نیز باید در مبلمان اداری رعایت شده باشد. مبلمان ارگونومیک، به مبلمانی گویند که استاندار و مطابق با تناسب بدن طراحی و ساخته شده باشند. این فاکتور به خسته نشدن کارکنان و کارکرد بیشتر و نیز سلامت آنها کمک می‌کند.

زیبایی نیز یک فاکتور مهم در تهیه دکوراسیون اداری است. همانطور که گفته شد باعث جذب مشتری می‌شود و فضای شرکت را از حالت سرد و بی‌روح خارج می‌کند.برای تهیه مبلمان اداری باید به رده‌بندی و سمت افراد توجه کرد. میز، صندلی و پارتیشن باید متناسب با جایگاه فرد در شرکت باشد. مثلا میز و صندلی مدیر شرکت باید با کارکنان شرکت متفاوت باشد و دارای طرح و نقش و جزئیات باشد .همچنین پارتیشن‌های شیشه‌ای برای اتاق مدیر، کمک می‌کند تا مدیر اشراف بیشتری بر شرکت داشته باشد. نکته‌ی دیگری که حائز اهمیت است، برای خرید مبلمان اداری باید به فضای شرکت توجه داشت و وسایلی را انتخاب کرد که با ابعاد محیط شرکت تناسب داشته باشد. شاید داشتن یک مبلمان شیک برای مدیر و شرکت هزینه بر باشد اما باعث بازدهی بیشتر و بهبود کار شرکت می‌شود و قطعا سود آن بیشتر از هزینه آن خواهد بود.

 

با انواع مبلمان اداری بیشتر آشنا شوید

مبلمان اداری به سه دسته کلاسیک، مدرن و لوکس تقسیم می‌شود.

مبلمان کلاسیک

عمدتا از جنس چوب است.طرفداران دکوراسیون کلاسیک نیز رنگ‌های تیره را مثل مشکی و قهوه‌ای می‌پسندند.البته این رنگ‌ها گاهی باعث خستگی و بی‌حوصلگی کارکنان می‌شود.مبلمان لوکس مناسب سخت پسندان است، بسیار چشم نواز و البته گران قیمت.

مبلمان اداری مدرن

در طراحی و چیدمان از سبک جدید پیروی می‌کند.این سبک برای افرادی که سادگی و زیبایی را می‌پسندند، مناسب‌ترین گزینه است.مبل اداری مدرن در کنار کارایی بیشتر برای کارکنان شرکت، به روزتر و سبک‌تر از مبلمان کلاسیک است.جنس قطعات استفاده شده در میز و صندلی مدرن متفاوت از سبک‌های دیگر است و علاوه بر زیبایی و حفظ سلامت جسمی کارکنان، فضای کمتری را نیز اشغال می‌کند.همچنین از پارتیشن‌های شیشه‌ای تک جداره یا دوجداره برای جداسازی فضا استفاده می‌شود و میز‌های گروهی که باعث تعامل بیشتر بین کارکنان می‌شود.دیوارکوب‌های استفاده شده در این سبک نور پردازی خاصی دارند که زیبایی فضا را چند برابر می‌کند.در مبلمان مدرن، از رنگ‌های روشن‌تر و خلاقانه‌تر استفاده شده است.این رنگ‌ها راندمان کاری را افزایش می‌دهد.برای این که یک دکوراسیون جذاب و انرژی بخش داشته باشید، بهتر است که با روانشناسی رنگ‌ها آشنا باشید. اگر می‌خواهید از چند رنگ در دکوراسیون شرکت خود استفاده کنید، بهتر است رنگ‌های مکمل را بشناسید. در ادامه بیشتر درمورد روانشناسی رنگ ها صحبت خواهیم کرد.

 

نکات مربوط به خرید ست مبل اداری

برای خرید ست مبلمان، اولین نکته ای که لازم است بدانیم مشخص کردن نیاز و هدفمان از تهیه مبلمان اداری است. بهتر است از کارکنان شرکت در این مورد سوال کنید که وسایل مورد نیازشان برای کار بهتر چیست.

  • وسایلی را بخرید که علاوه بر زیبایی، کاربردی نیز باشند.

مراقب باشید که زیبایی یک وسیله آنقدر چشم شما را نگیرد که به کاربردی و رعایت اصول ارگونومی در آن دقت نکنید.

  • نکته دوم توجه به مساحتت شرکت است.

اگر شرکت فضای کمی دارد باید حداکثر استفاده را از فضای موجود کرد. برای این کار باید از وسایلی که چند کاره هستند استفاده نمود. همچنین باید وسایلی که طبق استاندارد ساخته شده‌‌اند را خریداری کنید. صندلی را انتخاب کنید که متناسب قد شما باشد.میزی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی فضای کامل برای وسایل شما داشته باشد و وسایل چیده شده بر روی میز از شما دور نباشد و به راحتی به همه چیز تسلط داشته باشید. به عنوان مثال، صندلی اتاق کنفرانس بهتر از چرم باشد تا جذابیت خاصی به شرکت بدهد.برای صندلی کارکنان راحتی مهمترین گزینه است. صندلی‌هایی که دارای طرح پارچه‌ای و مشبک هستند به تهویه هوا کمک بیشتری می‌کند و باعث می‌شود کارکنان اذیت نشوند. میز مدیر شرکت باید چشم نواز و از میز سایر کارکنان مجزا باشد.

اهمیت رنگ در مبلمان اداری:

در بحث رنگ مبلمان، دکوراسیون اتاق مدیر بهتراست تیره باشد. رنگ هایی مث قهوه‌ای یا مشکی برای دکوراسیون اتاق مدیریت مناسب‌ترین گزینه است. این رنگ‌ها، نشان دهنده قدرت است و حس جلال و شکوه به مخاطب القا می‌کند.برای اتاق کارمندان یا اتاق انتظار بهتر است از رنگ‌های تند استفاده نشود و رنگ‌های ملایمی مثل سبز یا آبی، مناسب‌ترین انتخاب شماست.

به عنوان مثالی از مبلمان مدرن،  محصولات مدرن مبل هلگر را مشاهده فرمایید.