دفتر کار مکانی است که کارمندان بیشتر وقت خود را در آنجا می‌گذرانند. بنابراین باید فضایی داشته باشد که علاوه بر ایجاد احساس آرامش، انگیزه را نیز تحریک کند. پس باید در انتخاب ترکیب رنگ برای دفتر کار دقت کنید. استفاده اصولی از رنگ در طراحی دکوراسیون اداری و حتی انتخاب مبلمان اداری می‌تواند بر روی بهره‌وری کارکنان تأثیر بگذارد.

بهترین رنگ برای فضای اداری

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید سه رنگ اصلی وجود دارد: آبی، زرد و قرمز. بقیه رنگ‌ها، رنگ‌های ثانویه نامیده می‌شوند و با ترکیب رنگ‌های اصلی به وجود می‌آیند. هر کدام از این رنگ‌ها نیز از طیف‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. یک توصیه کلی در مورد انتخاب ترکیب رنگ برای دفتر کار وجود دارد و آن هم این است که طیف‌های بالا از یک رنگ خاص، کاربرد زیادی در طراحی داخلی دارند. چرا که این رنگ‌ها تحریک‌کننده‌تر از طیف‌های رنگی روشن هستند. اما این نکته را نیز فراموش نکنید که نباید زیاد از این ترکیب تیره استفاده کنید. از طرفی انتخاب تنها یک رنگ برای طراحی داخلی، به طور کلی ایده خوبی نیست. زیرا ممکن است از دید بیننده خسته‌کننده باشد. بنابراین برای ایجاد کنتراست در دکوراسیون، باید از رنگ‌های مختلف استفاده کنید.

اصول طراحی دفتر کار

قبل از شروع طراحی داخلی دفتر کار خود، باید ۴ قانون طلایی زیر را در نظر داشته باشید.
برنامه‌ریزی و اندازه‌گیری فضای اداری: اولین قدم این است که برای هر قسمت در ساختمان هدف و کارایی خاصی تعریف کنید. پس از انجام این کار، می توانید مساحت هر قسمت را اندازه‌گیری کرده و مبلمان اداری را مناسب با این اندازه‌های بخرید.
حفظ یک ریتم و روند ثابت: استفاده بیش از حد از المان‌های خلاقانه و بی‌ارتباط به یکدیگر، می‌تواند باعث آشفتگی فضا شود. برای طراحی دکوراسیون محیط‌های اداری باید یک ریتم خاص وجود داشته باشد.
رعایت اصول روانشناسی رنگ: در انتخاب رنگ باید این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ‌های مختلف احساسات متفاوتی را القا می‌کنند. به عنوان مثال رنگ زرد حس شادی و اطمینان و رنگ آبی حس تمرکز را القا می‌کند. بنابراین رنگ را بر اساس هدف مشخص شده در بند اول انتخاب کنید.
استفاده از نور طبیعی: روشنایی محیط باعث افزایش بهره‌وری می‌شود؛ به همین خاطر معمولا فقط زمانی می‌توان گفت که طراحی دکوراسیون خوب و استاندارد است که در آن به اندازه کافی از نور طبیعی استفاده شده باشد.

روانشناسی رنگ

رنگ‌ها هم از نظر ذهنی و هم از نظر عاطفی می‌توانند روی افراد تاثیر بگذارند. این تاثیر را روانشناسی رنگ می‌نامیم. رنگ یک اتاق خاص می‌تواند احساسات مختلفی را به بیننده منتقل کند. بنابراین رنگ دفتر کار باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که تأثیر روانی مثبتی بر روی کارکنان داشته باشد. بیایید ببینیم که رنگ‌ها چه اثرات روانی بر روی جسم و روح افراد دارند.

روانشناسی رنگ دفتر کار

بسته به اینکه می‌خواهید حس تمرکز و آرامش را در بین کارکنان افزایش دهید یا خلاقیت آنها را تحریک کنید می‌توانید برای دیوارها و دکوراسیون محل کار خود از رنگ‌های زیر استفاده کنید. این رنگ‌ها هر کدام بسته به تاثیری که روی ذهن می‌گذارند؛ احساسات مختلفی را تحریک می‌کنند.

  • آبی ملایم تمرکز، کارایی و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.
  • تم ملایم زرد و نارنجی باعث تحریک ذهنی افراد شده و حس گرمای محیط را ارتقا می‌دهد.
  • سبز ملایم اضطراب را در میان کارکنان کاهش داده و به آنها کمک می‌کند که مدت طولانی‌تری بدون احساس خستگی کار کنند.
  • رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم یا خاکستری ممکن است گزینه‌های خوبی باشند؛ اما ذهن کارمندان را تحریک نمی‌کنند.
  • آبی تیره (سرمه‌ای) بهترین انتخاب است زیرا نشان‌دهنده اعتماد، اطمینان، آرامش و ثبات است.
  • خاکستری دومین انتخاب مطمئن برای استفاده به عنوان رنگ پایه در محیط‌های اداری است و نشان می‌دهد که شما مستقل و پیچیده هستید.
  • رنگ قهوه‌ای نشان‌دهنده قابل اعتماد بودن، گرما و ایمنی و همچنین همه ویژگی‌های مثبتی است که یک تیم کاری باید داشته باشد.

قرمز

  • افزایش اشتها
  • افزایش ضربان قلب
  • تقویت فعالیت موج مغز
  • شادی
  • شور

سبز

  • ایجاد تعادل و هماهنگی
  • افزایش خلاقیت
  • کاهش اضطراب

زرد

  • افزایش خوش‌بینی
  • سرگرم‌کننده
  • پرانرژی
  • الهام‌بخش
  • افزایش اعتماد به نفس

سیاه

  • کنترل‌کننده
  • جدیت
  • استقلال
  • شرارت

سفید

  • فرو نشاندن
  • سادگی
  • صلح
  • تنهایی

حالا که با روانشناسی رنگ آشنا شدید بهتر است بدانید که کدام رنگ‌ها برای دکوراسیون‌های اداری مناسب‌تر هستند.

نکات مهم برای انتخاب بهترین رنگ ها برای فضای اداری

اگر به دنبال زیباتر کردن فضای اداری خود هستید؛ انتخاب رنگ‌بندی مناسب تنها راه‌حل شماست. رنگ نقش مهمی در نحوه درک ما از محیط دارد. انتخاب رنگ‌های خیلی روشن یا تیره ممکن است منجر به احساس اضطراب یا غم شود که برای محیط‌های کاری اصلا حس‌های ایده‌آلی نیستند. در مقابل، می‌توانید از رنگ‌هایی استفاده کنید که خیلی خنثی هستند.
انتخاب پالت رنگی مناسب برای فضاهای اداری انتخاب مهمی محسوب می‌شود. شما باید نوع کاری که در دفترتان انجام می‌شود و فضایی کلی را در این انتخاب در نظر بگیرید. مکان‌های صنعتی به ترکیب رنگ‌های متفاوتی نسبت به فضاهای اداری نیاز دارند. مهم است که رنگ را متناسب با کاری که انجام می دهید انتخاب کنید. ضمن اینکه سعی کنید نکات ذکر شده در ادامه را نیز در نظر داشته باشید:

  • هنگام انتخاب رنگ، طرح و رنگ اصلی مورد استفاده در برند تجاری شرکت را در نظر بگیرید
  • تاثیر رنگ بر روی خلق و خوی کارکنان را نادیده نگیرید
  • رنگی انتخاب کنید که هم الهام‌بخش باشد و هم خلاقیت را در کارکنان برانگیزد
  • به اصول موجود در حوزه‌ای که کار می‌کنید پایبند باشید

فلسفه رنگ دفتر کار

از طراحی یک وب‌سایت گرفته تا دفتر فروش کالا، در همه این حوزه‌ها رنگ‌ها نقش اول را ایفا کرده و می‌توانند بر روی نتیجه حاصل از فعالیت تجاری تاثیر بگذارند. بنابراین اگر بتوانید پاسخ این سوال را پیدا کنید که کدام رنگ‌ها می توانند به شما در ارتقای جایگاه حرفه‌ای خود کمک کنند؟ در کسب‌وکارتان موفق خواهید شد. تحقیقات نشان داده‌اند که بیش از ۵۰ درصد از ارتباطات در محیط‌های اداری غیرکلامی است. بنابراین رنگ یکی از جنبه‌های مهم در طراحی دکوراسیون چنین فضاهایی محسوب می‌شود. آبی، مشکی، خاکستری، قهوه‌ای و سفید بهترین رنگ‌ها برای دیزاین دکوراسیون داخلی دفاتر کاری هستند. این در حالی است که نارنجی بدترین رنگ برای این محیط محسوب می‌شود. همچنین بهتر است برای دفتر کار خود از رنگ‌های زرد، سبز و بنفش نیز استفاده نکنید.

مناسب‌ترین ترکیب رنگ برای دفتر کار

رنگ سفید نشان‌دهنده اعتماد، خلوص و پاکی است. شاید به همین خاطر بیشتر شرکت‌ها برای طراحی دکوراسیون داخلی خود از رنگ سفید استفاده می‌کنند. زیرا این رنگ آرامش‌بخش است. استفاده از رنگ سفید برای دیزاین دفاتر کار توصیه می‌شود. چرا که این رنگ توهم بصری ایجاد کرده و می‌تواند فضا را بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان دهد.

ترکیب سفید با قرمز یا سبز

این ترکیب یکی از ترکیبات رنگی منحصر به  ‌فردی است که می‌توانید با هر رنگ مبلی آن را ست کنید. به عنوان مثال می‌توانید از سفید به عنوان رنگ اصلی دفتر کار استفاده کرده و تزئینات و رنگ آرم شرکت را قرمز یا سبز انتخاب کنید.

ترکیب قرمز با سیاه یا سفید

قرمز معمولاً به صورت ترکیبی و همراه با سیاه و سفید استفاده می ‌شود. به عنوان مثال می‌توانید مبلمان اداری را سفید انتخاب کرده و تزئینات دیواری را قرمز و سیاه کنید. این ترکیب رنگ به خصوص برای اتاق‌های شخصی بسیار چشم ‌نواز است. برای دفاتر شرکتی نیز می‌توانید قرمز را با آبی یا سبز ترکیب کرده تا روشنایی قرمز بشکند.

ترکیب زرد با آبی، سبز یا قرمز

رنگ زرد نشان‌دهنده شادی است. برای همین هم المان‌هایی که نشان‌گر خوشبختی هستند معمولا به رنگ زرد نمایش داده می‌شوند. رنگ زرد عمدتاً با آبی، سبز و قرمز ترکیب می‌شود. از آنجایی که این رنگ یک رنگ گرم به حساب می‌آید، می‌توانید از آن برای طراحی فضاهای آموزشی مثل کلاس‌های درس استفاده کنید. زیرا رنگ زرد به خصوص هنگام ترکیب با رنگ آبی، ذهن را تحریک می‌کند. استفاده از رنگ زرد در قسمت پذیرش ادارات نیز توصیه می‌شود زیرا رنگ گرمی است. همچنین باعث می‌شود ارباب رجوع احساس کند از او استقبال شده است. این حس دقیقا همان حسی است که مشتریان هنگام ورود به پذیرش باید در ذهن داشته باشند. البته استفاده بیش از حد از زرد می‌تواند کمی افسرده‌کننده باشد. پس سعی کنید این رنگ را با یک یا حتی دو رنگ ذکر شده در بالا ترکیب کنید. ترکیب زرد و سبز نمایانگر طبیعت و خورشید است. بنابراین اگر می‌خواهید فضایی آرامش‌ بخش داشته باشید از این رنگ‌ها استفاده کنید.

انتخاب رنگ بر اساس نوع کسب و کار

با توجه به تاثیر هر رنگ به تنهایی و تاثیر آن با یکدیگر، این نکته را هم در نظر داشته باشید که بر اساس نوع کسب و کار رنگ را انتخاب می‌کنند. حتی ممکن است در یک محیط اداری بر اساس هر بخش رنگ خاصی انتخاب شود. به طور مثال بخش فروش در یک شرکت با استرس و تنش روانی خاص خود مواجه است. انتخاب رنگ مناسب در این فضا، استرس را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد. در یک مطب درمانی که هر روز با جمعیت عظیمی از مردم مواجه است هم رنگ خاصی باید استفاده شود. اصولا در این فضاها از رنگ‌های سفید و روشن استفاده می‌شود تا کوچک‌ترین آلودگی اجازه گسترش را پیدا نکند.

نقش رنگ محیط کاری بر روحیات کارمندان

در سال ۱۹۹۸ میلادی محققان دانشگاه کریتون در اوماها، مطالعه‌ای را برای تعیین اینکه آیا رنگ بر خلق و خو و بهره‌وری کارگران تاثیر می‌گذارد یا خیر انجام دادند. آنچه که محققان در این مطالعه دریافتند این بود که رنگ‌ها به طور قابل توجهی بر خلق و خوی کارمندان تاثیر می‌گذارند. داوطلبان این مطالعه به دو گروه تقسیم شده و هر گروه در یک فضای کاری آبی یا قرمز کار کردند. کسانی که رنگ غالب در محیط کارشان آبی بود نسبت به کسانی که اطراف‌شان با رنگ قرمز طراحی شده بود؛ بیشتر احساس آرامش داشتند و قادر بودن برای مدت طولانی‌تری روی کار تمرکز کنند. افرادی که در فضاهای قرمز کار می‌کردند احساس گرما و آشفتگی بیشتری می‌کردند و راحت‌تر حواس‌شان از کار پرت می‌شد. حتی در حین انجام کارهایی که از دید خودشان و مدیر بالا دستی مهم تلقی می‌شدند. بنابراین می‌توان گفت که رنگ هم روی روحیات و هم روی عملکرد کارکنان به شدت اثرگذار است.

نتیجه‌گیری

برای رسیدن به بهترین ترکیب رنگی می‌توانید از طراحان داخلی در این زمینه کمک بگیرید. گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب آماده ارائه خدمات در این زمینه می‌باشد. می‌توانید به قسمت پروژه‌ها در سایت از نمونه کارها و پروژه‌های ارزنده این گروه دیدن فرمایید.