شاید فکر کنید دکوراسیون فضای شرکت در روند کار و مشغله‌های آن اولویت مهمی نباشد. اما عناصر طراحی دکوراسیون داخلی محل کار شما، به ویژه رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، در واقع می‌توانند تاثیر بسزایی بر خلق‌ و خوی تیم شما داشته باشد. مارک بنهار (Mark Benhar)، بنیانگذار و رئیس شرکت طراحی دکوراسیون اداری بنهار، نکاتی در مورد استفاده از رنگ‌ها برای بهبود محیط کار و بهره‌وری با ما درمیان گذاشته که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

رنگ ها و تاثیر آن در بهره وری فضای کاری

روانشناسی رنگ‌ها را بشناسید

برای استفاده صحیح از رنگ‌ها در دفتر کار خود، باید اهمیت آنها را درک کنید. رنگ مورد علاقه خودتان را انتخاب نکنید و همچنین رنگ سفید ساده را چون فکر می‌کنید به همه چیز می‌آید. شما باید در مورد رنگ‌های مختلف تحقیق کنید و به چگونگی تاثیر آنها بر کسب و کار خود فکر کنید.

بنهار: «محرک بصری از جمله رنگ، بر روی رفتار، سطح بهره‌وری و خلق ‌و خو و گرایش‌های کارمندان تاثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است که رنگ دیوارها می‌تواند مواردی از قبیل دمای درک‌شده‌ اتاق و محیط را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع انتخاب رنگ صحیح برای محیط کاری می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شرکت در انتخاب افراد صحیح برای کار کردن در سازمان ایفا کند».

تاثیر رنگ‌ها بر روی بهره‌وری کارکنان

برای استفاده بهتر از رنگ‌ها در دفتر کارتان، باید ویژگی‌هایی که تیم‌تان می‌توانند از آن بهره ببرند را در نظر بگیرید. آن موقع است که می‌توانید رنگ‌های هماهنگ را در طرح های خود ترکیب کنید.

به عنوان مثال اگر به نظر می‌رسد تیم‌تان استرس دارد، اضافه کردن رنگ سبز می‌تواند آنها را کمی آرام کند. اما هر رنگ کیفیت مختص به خودش را دارد که می‌تواند به شیوه‌های مختلف شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنهار: «به عنوان مثال، رنگ سبز افراد را آرام می‌کند. رنگ آبی تسکین‌دهنده است، اما بعضی‌اوقات می‌تواند بهره‌وری را کم کند. رنگ قرمز ضربان قلب را افزایش و انرژی را بهبود می‌دهد، اما می‌توانند اذیت‌کننده باشد. نارنجی تمایل به همکاری و شور و شوق را بالا می‌برد. رنگ زرد بر هوشیاری تاثیر می‌گذارد، اما همچنین می‌تواند اضطراب را هم افزایش دهد. همه این رنگ‌ها وقتی به درستی استفاده شوند، عالی هستند».

رنگ‌ مناسب هریک از فضاها

انتخاب رنگ‌هایی مناسب هریک از فضاها

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما باید تنها یک رنگ را انتخاب کنید و کل دفتر خود را با آن یک رنگ بپوشانید. در واقع می‌توانید برای قسمت‌های مختلف محل کار خود، از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، برای اتاق‌های کنفرانس که می‌خواهید مشارکت فعال را در آن ترغیب کنید، قرمز و نارنجی عالی هستند.

گرچه استفاده از رنگ‌های مختلف برای فضاهای مختلف خوب است، اما نباید هر دیواری را به یک رنگ متفاوت رنگ کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید حداقل تا حدی با یکدیگر هماهنگ هستند. اگر شلوغ به نظر برسد و اصلا با هم همخوانی نداشته باشد، می‌تواند نیتی که با استفاده از تمامی این رنگ‌ها برای بالا برده بهره‌وری داشتید را باطل کند.

انتخاب رنگ‌هایی متناسب با برند شما

برای اینکه یک داستان رنگ یکپارچه ایجاد کنید، باید ببینید چه رنگ‌ها و سایه‌هایی با برند شما تناسب دارد. البته این لزوما به این معنی نیست که رنگ‌های انتخابی‌تان باید دقیقا شبیه به رنگ‌های لوگوی‌تان باشند. بلکه باید با شکل کلی که می‌خواهید برای برند خود تصویر کنید، متناسب باشد.

چگونه رنگ‌ها باعث می‌شود شما بهتر کار کنید

بررسی فضایی که در آن کار می کنید

فضای حقیقی که برای کار کردن در اختیار دارید، خودش می‌تواند تفاوت بزرگی در انتخاب رنگ مناسب داشته باشد. به عنوان مثال، اگر طراحی‌ دکوراسیون داخلی دفترتان باز (اُپن) است، باید مطمئن شوید که کل فضا با رنگ هماهنگ است. اما اگر فضا کار‌ی‌تان قسمت‌های جداگانه داشته باشد. این فرصت را دارید که به شیوه‌های مختلف از رنگ‌های مختلف استفاده کنید.

رنگ متناسب با برند شما

انتخاب رنگ‌های شاد و روشن

برای رنگ‌های اصلی فضای کار، مثل رنگ دیوارها، اغلب بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنید تا فضا را روشن کنید. رنگ‌های تیره باعث می‌شوند فضا کوچک و دلگیر به نظر برسد. بنابراین به رنگ‌های روشن و خنثی بچسبید و بعد در صورت تمایل با کمی رنگ‌های تیره یا پررنگ، بر روی برخی قسمت‌های فضا تاکید کنید.

در طراحی دکوراسیون فضای اداری خود بیش از حد افراط نکنید

فرقی نمی‌کند چه رنگی را برای محیط کار خود انتخاب می‌کنید، در هر صورت باید مطمئن شوید که اذیت‌کننده نباشند. اگر یک اتاق کامل پر از فضاهای کاری را در تلاش برای هشیار نگه داشتن کارکنان به رنگ قرمز روشن رنگ کنید، تاثیرات مخرب‌تری به بار خواهید آورد.

 رعایت تعادل در رنگ

تأکید بیش از حد بر روی هر رنگی و در هر فضایی می‌تواند خسته کننده باشد و اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. در عوض بهتر است رنگ‌های انتخابی خود را با آثار هنری، گیاهان، مبلمان و دیگر لوازم دکوراسیون اداری بیشتر به چشم آورید. همچنین رنگ آنها را به گونه‌ای انتخاب کنید که با رنگ دیوارها هماهنگ باشند و در رنگ دیوار محو نشوند.

بد نیست اگر رنگ یک دیوار با رنگ دیوارهای دیگر متفاوت باشد

یک دیوار با رنگ متفاوت می‌تواند روشی عالی برای افزودن کمی رنگ به فضا بدون افراط‌ کاری باشد. بنهار: «ما در شرکت خود، در محیط بسیار آرام و سفید پذیرش‌مان، دیواری به رنگ قرمز داریم. اینکار علاوه بر نمایش برندمان، هم عنصری گرمازا است و هم یک حس مثبت و مطلوب ایجاد می‌کند.»

برای افزودن رنگ به محیط از گیاهان استفاده کنید

با استفاده از گیاهان کمی رنگ و روشنایی به فضای کاری خود بیافزایید. با دقت، نوع گیاهانی که مناسب فضای شما هستند را انتخاب کنید و مطمئن شوید که به طور منظم به آنها رسیدگی می‌شود. شما حتی می‌توانید از گیاهان غیر سبز نیز استفاده کنید، درصورتی که با داستان رنگ کلی شما مناسب باشند.

از آثار هنری بزرگ استفاده کنید

استفاده از آثار هنری برای اضافه کردن کمی شخصیت به فضای کار و شکستن رنگ غالب دیوارها ضروری است. آثار هنری بزرگ می‌توانند فضا را بزرگ‌تر نشان دهند و کمک کنند رنگ‌های مورد علاقه‌تان را در فضا به کار ببرید.

از هنر سازمانی استفاده نکنید

با این حال بنهار در مورد استفاده از هنرهای سازمانی اخطار می‌دهد. به جای هنر سازمانی، از آثار جذاب و آبستره‌ای که با دیگر رنگ‌ها محیط و تصویر برند شما هماهنگ است استفاده کنید.

مبلمان را فراموش نکنید

و از آنجایی که فضای کاری شما به احتمال زیاد به مبلمان اداری نیاز دارد تا به عنوان محیط کاری عمل کند، مطمئن شوید که رنگ و طرح مبلمان انتخابی‌تان با داستان رنگ‌تان هماهنگ باشد. حتی می‌توانید از مبلمان برای اضافه کردن رنگ‌های سرگرم ‌کننده نیز استفاده کنید.