با درک تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی، بهتر می‌توانید برای طراحی نمای داخلی ساختمانتان از مشاورها و کارشناس‌های فعال در این زمینه راهنمایی بگیرید. عده زیادی از مردم وظایف طراح‌ها و دکوراتور‌ها را یکی می‌دانند، درصورتی‌که این ۲ شغلی کاملاً تفاوت نسبت به یکدیگر دارند.

طراحی و دکوراسیون داخلی هر ۲ یک هدف دارند و هدفشان زیباسازی محوطه داخلی ساختمان است، اما مترادف یکدیگر نیست و در هر کدام طراح وظایف متفاوتی را بر عهده دارد. البته باید به افراد عادی بابت عدم تشخیص و تمایز این ۲ شغل با یکدیگر حق داد، چون وجه‌های مشترک زیادی دارند و مخاطب را در درک تفاوت‌هایشان به اشتباه می‌اندازند.

تفاوت وظایفی که طراح‌های داخلی با دکوراتور‌ها بر عهده دارند، برخی نامحسوس و برخی کاملاً قابل درک و توجه هستند. اما آیا می‌دانید این وظایف چیست؟ آیا با شغل طراحی داخلی یا دکوراتور‌ها آشنا هستید؟

طراحی داخلی چیست؟

برای درک تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی ابتدا باید با مفهوم هر یک از این حوزه‌ها آشنا شوید. یکی از شاخه‌های هنر معماری، طراحی داخلی است که طراح در آن باید فرم و فضای محوطه ساختمان را مطابق با اصول معماری طراحی کند.

در این حوزه کاری فرد باید تسلط علمی و فنی زیادی به رشته معماری داشته باشد تا با نقشه‌کشی و توجه به اصول ساخت‌و‌ساز بتواند بنایی زیبا، مقاوم و استاندارد بسازد.

طراح داخلی در صورت نیاز حتی می‌تواند در نقشه و معماری ساختمان دخالت کند. مثلاً اگر طراح برای زیبایی بیشتر محیط تصمیم بگیرد که یک دیوار جابه‌جا شوند، کارکنان موظفه به خراب‌کردن دیوار و انتقال آن به بخش دیگری از ساختمان هستند.

در ادامه نگاهی گذرا به وظایف طراح داخلی می‌اندازیم:

  • برنامه‌ریزی برای محیط داخلی ساختمان
  • طراحی به‌وسیله نرم‌افزار‌های کامپیوتری
  • نقاشی ساختمان
  • طراحی مبلمان اداری
  • انتخاب رنگ و پارچه

اگر طراح در زمینه زیبایی‌شناسی سررشته‌ای داشته باشد و بتواند هنر را درک کند، امکان دخالت در نحوه تزیینات داخلی ساختمان را خواهد داشت.

کسانی که قصد دارند به‌عنوان طراح داخلی در بازار مشغول به‌کار شوند، باید مدتی را به‌عنوان کارآموز در شرکت‌های مختلف کار کنند تا مهارت کافی برای ورود به بازار را به‌دست بیاورند.

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراتور‌ها و کسانی که در زمینه دکوراسیون داخلی فعالیت دارند، به‌مراتب وظایف راحتتری نسبت به طراح‌های داخلی بر عهده‌شان است. برای این افراد اصول و قانون‌های مهندسی یا طراحی معماری اهمیت زیادی ندارد؛ آنها بیشتر به سبک تزیینات، رنگ پارچه‌ها، نوع و مدل پرده‌ها، سبک تابلو‌ها و …اهمیت می‌دهند.

در واقع هرچه دکوراتور بتواند محیط داخلی را به‌شیوه‌ای مناسب تزیین کند و فضایی دلپذیر و کاربردی برای ساکنین به‌وجود بیاورد، در شغل خود موفق‌تر است.

بیشتر افراد می‌توانند دکوراتور شوند، چون این حرفه نیازی به مدارک دانشگاهی یا گذراندان دوره‌های فوق‌حرفه‌ای ندارد. دکوراتور‌ها طراحی داخلی را با علم معماری مرتبط می‌کنند؛ چون علاوه‌بر توجه به نوع معماری ساختمان و اجزای آن به فضای داخلی نیز اهمیت می‌دهند.

هر چند طراح‌های داخلی با درک زیبایی شناختی بالا می‌توانند به‌عنوان دکوراتور مشغول به فعالیت شوند، اما این امکان برای دکوراتور‌ها وجود ندارد. در واقع آنها باید مانند طراح‌ها در این زمینه آموزش ببینند، در دوره‌های کارآموزی شرکت کنند و در نهایت مهارت کافی به‌دست آورند تا بتوانند به‌عنوان طراح داخلی در بازار پروژه بگیرند.

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

با درک مفهوم دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی، اکنون می‌خواهیم در ادامه تفاوت‌های این دو حوزه کاری با یکدیگر را توضیح دهیم:

زمان پیوستن به پروژه

برای اینکه اصول ساخت‌و‌ساز فضای داخلی ساختمان توسط طراح داخلی به‌درستی رعایت شود، او باید از ابتدا با معمار در ارتباط باشد. در واقع طراح باید بخش‌های مختلف پروژه را از همان ابتدای ساخت‌وساز زیر نظر بگیرد تا در نهایت محیطی دلپذیر و کاربردی طراحی کند..

طراح داخلی با معمار همفکری دارد و مطابق با نظر او تا پایان پروژه پیش می‌رود. او خارج از نظر معمار نمی‌تواند کاری انجام دهد، چون ممکن است برخی از تصمیم‌هایش بر خلاف قوانین و اصولی معماری باشند.

دکوراتور بعد از پایان مراحل ساخت‌وساز به پروژه می‌پیوندد. در واقع وقتی تمام بخش‌های داخلی ساختمان ساخته شدند، او برای تزئین فضا‌های داخلی شروع به‌کار می‌کند.

تصمیم گیری درباره متریال

دکوراتور‌ها می‌توانند شکل و فرم متریال مورد نیاز برای ساختمان را تشخیص دهند و توجه‌ای به کیفیت متریال ندارند. در نقطه مقابل طراح نیز اهمیت زیادی به شکل و فرم نمی‌دهد و بیشتر به کیفیت متریال اهمیت می‌دهد.

مثلاً اگر دکوراتور یک وسیله دکوری را برای خانه انتخاب کند، این وسیله را به طراح داخلی معرفی می‌کند. طراح نیز وسیله را از لحاظ عایق‌بندی صدا، گرما و … مورد بررسی قرار می‌دهد و در‌صورتی‌که مشکلی برای فضای داخلی ساختمان به‌وجود نیاورد، به دکوراتور برای استفاده از آن در محیط اجازه می‌دهد.

شیوه اجرای پروژه

دکوراتور‌ها برای اجرای پروژه‌ها لازم نیست در معماری سازه تغییری به‌وجود بیاورند. آنها کافیست تا وسایل را تعویض کنند، کاغذ دیواری‌ها را تغییر دهند و …، تا بتوانند محیطی کاملاً کاربردی و مناسب به‌وجود بیاورند.

در نقطه مقابل طراح‌های داخلی با نقشه ساختمان و معماری سازه روبه‌رو هستند. آنها برای اجرای پروژه‌هایشان اقدام به بازسازی و مرمت بخش‌های مختلف محیط داخلی ساختمان می‌کنند.

طراح داخلی یا دکوراتور، کدام یک را انتخاب کنم؟

اگر با درک تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی هنوز نمی‌دانید که برای انجام پروژه ساختمانی‌تان از طراح‌ها یا دکوراتور‌ها کمک بگیرید، به توصیح‌هایی که در ادامه می‌دهیم، توجه داشته باشید:

  • اگر تمایل دارید فضا و محیط مورد نظرتان را مطابق با اصول زیبایی‌شناسی بازسازی کنید، از طراح‌های داخلی کمک بگیرید. آنها خدمات بازسازی پروژه را به‌صورت کامل بر عهده می‌گیرند و در این زمینه شما را راهنمایی می‌کنند.
  • در صورت تمایل برای طراحی دکوراسیون اداری یا خانه تان می‌توانید از دکوراتورها کمک بگیرید. آنها درک عمیقی از روانشناسی رنگ‌ها، نوع نورپردازی، نوع و سبک چیدمان، نوع پارتیشن‌های مناسب برای هر فضا و … دارند. بنابراین کمکتان می‌کنند تا به بهترین حالت دکوراسیونتان را تغییر دهید و جلوه‌ای زیبا در محیط به‌وجود بیاورید.

طراح داخلی و دکوراسیون داخلی، دو حوزه متفاوت اما با اهمیت

در این مطلب تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی را به‌طور کامل بررسی کردیم. این دو حوزه کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و وظایف متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. اکنون می‌دانید که برای تغییر نمای داخلی ساختمانتان با توجه به اهدافی که مد نظر دارید، از کدام یک از کارشناس‌های طراحی کمک بگیرید. در این زمینه مشاورات مکعب گروپ نیز در خدمتتان هستند تا به‌طور کامل در زمینه طراحی نما یا دکوراسیون داخلی کمکتان کنند.