امروزه با افزایش هزینه‌های اجاره فضای اداری، مدیران شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند از فضاها بهترین بهره‌وری را داشته باشند. به طوری که اجاره یک سالن بزرگ و بدون اتاق به صرفه‌تر از اجاره چند واحد اداری به نظر می‌رسد. اما آیا قرارگیری همه کارمندان در یک فضا مناسب است؟ مطمئنا در یک شرکت فروش آنلاین کالا، از قرارگیری کارمندان فروش در کنار کارمندان برنامه‌نویس بازخورد مناسبی در هدف شرکت دریافت نمی‌شود. روحیات کارمندان فروش بسیار فعال‌تر و پرانرژی‌تر است؛ در مقابل، تیم برنامه نویس دارای تمرکز بیشتری برای روش کار خود دارند.

برای این موضوع راه حل مناسبی وجود دارد. استفاده از پارتیشن اداری بهترین راه حل است. در واقع به کمک پارتیشن‌ها تفکیک فضا را به صورت کاذب انجام می‎دهید. اما قبل از خرید باید برای دفتر کار خود نیازسنجی را مطرح کنید؛ چرا که پارتیشن‌ها بسیار متنوع هستند و هرکدام برای جای خاصی مناسب هستند. تشخیص این موضوع شاید برای شما مشکل باشد. برای این کار با کارشناسان خبره گروه مهندسی مکعب مشورت کنید. در این مقاله شما را با چند نمونه پارتیشن اداری آشنا می‌کنیم تا تصمیم‌گیری مناسب‌تری داشته باشید.

پارتیشن اداری عایق صدا

برای حفظ حریم شخصی کارکنان و جلوگیری از آلودگی‌های صوتی انتخاب پارتیشن با قابلیت عایق بودن صدا، بهترین تصمیم است. این پارتیشن‌ها دوجداره هستند و بین جداره‌ها از مواد عایق مخصوص پر می‌شود. این مواد اجازه عبور صوت را نمی‌دهند. شاید این پارتیشن برای تمامی قسمت‌های شرکت ضروری نباشد و تنها هزینه‌های شما را زیاد کند. شما می‌توانید پارتیشن اداری عایق صدا را برای اتاق جلسه و قسمت کارمندان پشتیبانی که تماس و صحبت‌های تلفنی آن‌ها با مشتریان بیشتر است، استفاده کرد. پارتیشن اداری عایق صدا را با عنوان پارتیشن آکوستیک هم می‌شناسند. برای نصب آن باید ارتفاع کف تا سقف فضا در نظر گرفته شود؛ کار عاقلانه‌ای نیست که قسمتی از بالای پارتیشن با فضا مشترک باشد چون تاثیر آن به خوبی ایجاد نمی‌شود.

پارتیشن شیشه‌ای

پارتیشن شیشه‌ای برای فضاهای اداری علاوه بر زیباتر کردن محیط، فضای دوستانه تری ایجاد می‌کنند. جداسازی فضا توسط جسمی شفاف انجام می‌شود و شما به محیط اشراف دارید. یکی دیگر از مزیت‌های داشتن پارتیشن شیشه ای، حذف برخی تماس های درون سازمانی بین کارمندان است. به طور مثال اگر با یکی از همکاران بخش دیگر نیاز به صحبت و همفکری داشتید، قبل از تماس با یک نگاه از حضور او پشت میزش باخبر می‌شوید سپس اقدام به تماس می‌گیرید. امروزه بسیاری از شرکت‌های استارتاپی برای طراحی دکوراسیون اداری از پارتیشن شیشه ای استفاده می‌کنند. این پارتیشن‌ها فضای گرم و صمیمی برای کارمندان ایجاد می‌کند.

پارتیشن اداری تک جداره و دو جداره

پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای در دو نوع تک جداره و دو جداره تولید می‌شوند. نوع تک جداره آن از وزن سبک‌تری برخوردار هستند و در قاب آلمینیومی قرار می‌گیرند. اما در مقابل پارتیشن‌های اداری دو جداره از عایق صوتی بسیار قوی برخوردار هستند. همچنین این نوع می‌تواند به صورت یک سره از سقف تا کف امتداد داشته باشند. از لحاظ اقتصادی پارتیشن دو جداره هزینه بالاتری دارد، اما در طول زمان متوجه کاراریی آن می‌شوید. در اپن آفیس‌ها معمولا فضای اتاق کنفرانس خصوصی‌تر انتخاب می‌شوند. اما برای بر هم نخوردن پلان اپن آفیس از پارتیشن اداری دو جداره برای ایجاد محیط خصوصی اتاق جلسه استفاده می‌‌شود.

پارتیشن اداری متحرک

پارتیشن‌های متحرک دست شما را برای جابجا کردن و تنظیم آن باز می‌گذارند. و البته انواع مختلفی دارند؛ پارتیشن ریلی، پارتیشن لولایی، پارتیشن متحرک چرخ‌دار. پارتیشن متحرک لولایی توسط لولاهای فلزی به هم متصل هستند و شما می‌توانید بسته به نیاز خود و با توجه به فضای در نظر گرفته شده، اندازه طولی پارتیشن را کم یا زیاد کنید. پارتیشن ریلی، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تفکیک فضاهای اداری است. چرا که با طراحی بی‌نظیر خود عملکرد مناسبی هم دارند. پارتیشن ریلی توسط ریل‌هایی که در کف و سقف فضا نصب می‌شوند کارایی دارند. برخی از این پارتیشن‌ها در قسمت زیرین خود دارای چرخ هستند که به راحتی می‌توانند جابجا شوند؛ درنتیجه زمانی که به تقسیم بندی فضا نیاز ندارید امکان جمع کردن آن را خواهید داشت و با این کار فضای بزرگ‌تری داشته باشید.

مزایای استفاده از پارتیشن‌های اداری

نظم بخشی به محیط اداری یکی از مهمترین دلایل محبوبیت استفاده از پارتیشن‌های اداری است. علاوه بر این با برداشتن دیوارهای میانی و نصب پارتیشن‌های اداری بیشتر بهره را از نور طبیعی می‌توان برد. افزایش تعامل میان هماران در عین حفظ حریم خصوصی یکی از ویژگی‌های پارتیشن اداری است. کمتر کسی پیدا می‌شود که دوست داشته باشد ساعات طولانی محیط کار را در فضایی محصور و در میان دیوارها باشد. با افزایش سبک مدرن در دکوراسیون‌های اداری و محبوبیت اپن فلت‌ها، کارایی پارتیشن‌ها به بهترین نحو خود را نشان می‌دهد. حتی دفاتر اداری با متراژ پایین هم با نصب پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای باعث بزرگ‌ نشان دادن محیط می‌شوند.

سخن آخر

اما اگر بخواهم یکی از مزیت‌های مهم پارتیشن بندی را به شما بگویم، نظم بخشیدن به فضاهای اداری است. یک سالن بزرگ را درنظر بگیرید که در هر قسمت آن یک میز اداری و سیستم چیده باشند؛ کارمندان علاوه بر نداشتن حس حریم شخصی، احساس نظم در محیط نیز ندارند. به کمک پارتیشن بندی، برای سازماندهی دفتر کار خود قدم مثبتی بردارید.

برای انتخاب بهتر و کسب اطلاعات بیشتر مقالات گروه مکعب را در این زمینه بخوانید. همچنین می‌توانید برای گرفتن مشاوره در زمینه طراحی، اجرا و نصب این پارتیشن‌ها از طریق سایت و دیگر صفحات مجازی به گروه طراحی اداری مکعب مراجعه کنید.