آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که از رنگ سبز در دکوراسیون اداری اتاق کار یا محل زندگی خود استفاده کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است باید این نکته را بدانید که با استفاده از رنگ سبز به روش‌های صحیح در چیدمان هر فضایی می‌توانید احساس آرامش را به ارمغان بیاورید.

مطالعات ثابت کرده‌اند که رنگ‌ها می‌توانند بر روحیه و طرز فکر ما اثر بگذارند. به همین خاطر طراحان داخلی، رنگ‌ها را فقط برای جنبه زیبایی‌شناسی آنها انتخاب نمی‌کنند؛ بلکه به تاثیرات‌شان بر روی روحیه و سلامت روان مشتریان‌شان نیز توجه خواهند کرد. ممکن است کمتر دیده باشید که از رنگ سبز در دکوراسیون داخلی استفاده شده باشد.

دلیل این اتفاق نیز ریسکی است که در اثر استفاده نادرست از این رنگ ممکن است شما را تهدید کند. در این مقاله می‌توانید با برخی از تاثیرات استفاده از این رنگ زیبا در خانه و ایده‌هایی برای سبز تر شدن دکوراسیون داخلی این فضا آشنا شوید.

رنگ سبز چگونه بر خلق و خوی ما تاثیر می‌گذارد؟

رنگ سبز تاثیرات زیادی بر روی احساسات ما دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

احساس آرامش

رنگ سبز اغلب یادآور و تدایی‌کننده طبیعت در ذهن ماست. سبز رنگ سردی است که نماد طبیعت و دنیای طبیعی اطراف است. شاید به دلیل همین ارتباط قوی با طبیعت، تصور می‌شود که رنگ سبز نشان‌دهنده آرامش، خوش‌شانسی و سلامتی است. از این رنگ در دکوراسیون داخلی بیشتر به خاطر آثار آرام‌بخشش استفاده می‌شود. رنگ سبز استرس را از بین می‌برد و به بهبودی دردهای فیزیکی کمک می‌کند. کسانی که در دکوراسیون محیط کارشان از رنگ سبز استفاده شده است کمتر دچار معده درد می‌شوند.

احساس پیشرفت

سبز کلمه‌ای مشتق شده از واژه انگلیسی میانه و آنگلوساکسونی “grene” و به معنای پیشرفت است. این حس نیز به طور غیر مستقیم با طبیعت در ارتباط است و نشانه‌ای از زندگی و طراوت می‌باشد. البته منظور از پیشرفت در اینجا، پیشرفت در تمام جنبه‌های زندگی حتی جنبه مالی است. به همین خاطر است که در اکثر کشورهای جهان برای طراحی پول‌های کاغذی از رنگ سبز استفاده می‌شود.

چگونه رنگ سبز از نظر فیزیکی بر ما تاثیر می‌گذارد؟

سبز آرامش‌بخش‌ترین رنگ برای چشم است. چشم انسان می‌تواند رنگ‌ها را با کمک شبکیه که نور را از روی طول موج تشخیص می‌دهد درک کند. طیفی از طول موج‌های نور به نام طیف مرئی وجود دارد که از روی آن می‌توان رنگ‌ها را تشخیص داد. سبز در وسط این طیف قرار دارد؛ بنابراین درک ما از این رنگ در بهترین حالت ممکن است. مهم‌ترین آثار جسمی رنگ سبز بر بدن عبارتند از:

آرامش جسمی

همانطور که اشاره شد رنگ سبز اثر آرام‌بخشی بر روی بدن دارد. این اثر ممکن است به دلیل ارتباط این رنگ با طبیعت باشد. به همین خاطر اغلب افراد با دیدن این رنگ در اطراف خود احساس آرامش و طراوت می‌کنند.

بهبود توانایی خواندن

محققان همچنین دریافته‌اند که رنگ سبز می‌تواند توانایی ذهن در خواندن متون را بهبود بخشد. در یک مطالعه مشخص شد که برخی از دانش آموزان با قرار دادن یک طلق شفاف و سبز رنگ روی برگه کتاب، سرعت‌شان در خواندن و درک مطلب بیشتر می‌شود.

هیجان

در حالی که برخی از افراد آرامش‌بخش بودن رنگ سبز را اصلی‌ترین عامل انتخاب آن برای طراحی دکوراسیون داخلی می‌دانند؛ برخی دیگر احساس می‌کنند که این رنگ به آنها هیجان می‌دهد و الهام‌بخش و انرژی‌زاست.

خوش‌بینی

سبز نمادی از یک شروع جدید است و به همین خاطر ممکن است وجود آن در اطراف ما، به خصوص وقتی در محیط کارمان از این رنگ استفاده می‌کنیم؛ حس خوش‌بینی را القا کند.
در کل واکنش هر فرد به رنگ سبز بسیار شخصی است. تجربیات گذشته و همچنین ارتباطات شخصی و فرهنگی، همگی می‌توانند در احساسات القا شده و برداشت ما از این رنگ نقش داشته باشند. اما مواردی که ذکر شد مهم‌ترین تاثیرات رنگ بر روی بدن و ذهن انسان هستند.

آیا استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون فضای اداری اثرات منفی نیز دارد؟

رنگ سبز علاوه بر ارتباط با آرامش و حیات، ممکن است با القای احساسات منفی نیز مرتبط باشد. در برخی از فرهنگ‌ها رنگ سبز نمادی از حسادت است. به عنوان مثال در بعضی از فرهنگ‌های غربی همیشه هیولاها، سموم و مواد شیمیایی خطرناک را در فیلم و سریال‌ها به رنگ سبز به تصویر می‌کشند.

این اغراق تا جایی پیش می‌رود که گویی رنگ سبز رنگی است که باید از آن اجتناب کرد. در کل باید این نکته را به یاد داشته باشیم که درک ما از رنگ‌ها، تحت تاثیر فرهنگی است که در آن بزرگ شده‌ایم. به همین خاطر افرادی که در مکان‌های مختلف به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند ممکن است تصور یکسانی از رنگ سبز نداشته باشند.

چگونه رنگ سبز مناسب را برای فضای اداری انتخاب کنیم؟

همانطور که اشاره شد؛ یکی از اصول اولیه برای بهره‌مندی از مزایای این رنگ جذاب، انتخاب تم مناسب آن برای دکوراسیون داخلی است. از آنجایی که سبز از طیف‌های مختلفی تشکیل شده؛ ممکن است پیدا کردن سایه مناسب از بین تم‌های مختلف آن کمی دشوار باشد. ما در بخش بعدی ۳ طیف بسیار کاربردی این رنگ را معرفی کرده و بهترین حالت برای استفاده از آنها را تشریح کرده‌ایم.

سبز روشن

تم‌های روشن این رنگ، فضای آرامش‌بخشی را در اتاق ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید اتاق خود را روشن کنید؛ این تم از رنگ سبز برای شما مناسب است. اگر نمی‌خواهید دیوارهایتان بیش از حد سفید و ساده باشد؛ این رنگ ایده‌آل است. اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه‌ای به رنگ‌های زنده ندارید؛ این نوع سبز می‌تواند آزاردهنده باشد.

سبز ملایم

طیف‌های ملایم رنگ سبز، حال و هوای خنک و آرامی در اتاق ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید فضایی شبیه به مناطق گرمسیری در اتاق خود ایجاد کنید؛ این رنگ سبز همان چیزی است که نیاز دارید. اگر تم‌های خیلی روشن یا خیلی تیره را دوست ندارید؛ حتما به سراغ این رنگ بروید.

سبز تیره

سبز تیره می‌تواند اتاق را بسیار آرامش‌بخش کند. به طور کلی هر چه شدت رنگ سبز بیشتر باشد؛ با دیدن آن در ذهن ما بیشتر جهان طبیعی متبادر می‌شود. با این حال اگر از سبز تیره به طور گسترده در دکوراسیون داخلی استفاده کنید؛ ممکن است فضا بیش از حد تاریک شود. بنابراین، با توجه به اثری که مد نظرتان است؛ از این تن رنگی جذاب استفاده کنید. انتخاب رنگ سبز برای پارچه مبلمان اداری نیز یک ایده عالی است و موجب برجسته شدن این وسیله در خانه می‌شود.