یکی از موارد مهمی که در هنگام طراحی فضای اداری باید در نظر گرفت این است که بدانید چگونه در طول روز از نور خورشید استفاده کنید و یا آن را کنترل کنید. پرده‌ها به دلایل زیادی محبوب‌ترین انتخاب برای پوشش پنجره‌ها  در یک دفتر مدرن و هوشمند هستند. اگر می‌خواهید نور و گرما را کنترل کنید ، صداهای ناخواسته را کاهش دهید و یا حریم خصوصی خود را حفظ کنید ، یک پرده مناسب فضای اداری بهترین راه چاره برای شما است.

اگرچه در انتخاب پرده باید سبک طراحی دفتر ،طرح ، رنگ و بودجه را در نظر گرفت اما نباید توجه به میزان روشنایی دفتر و تأثیر پرده‌ها بر محدود کردن نور طبیعی روز را نادیده گرفت. اما اینکه کدام‌یک از آن‌ها بهترین هستند سؤالی است که شاید ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشد؟ در ادامه با نکاتی برای انتخاب پرده مناسب فضای اداری آشنا خواهید شد.

مزایای استفاده از پرده‌های اداری

حتی دفاتر قدیمی که به وسایل روشنایی مدرن مجهز شده‌اند ، هم باید استفاده از نور طبیعی را در دستور کار خود بگذارند. مطالعات نشان داده است که نور مصنوعی باعث ایجاد اختلال در تولید طبیعی هورمون کورتیزول می‌شود که می‌­تواند منجر به نوسانات خلقی ، ضعف عضلانی و اختلال در عملکرد شناختی در افراد شود. همچنین نتایج مطالعات بی‌شماری نشان می‌­دهد که عدم قرار گرفتن در معرض نور طبیعی باعث کاهش سطح انرژی ، تمرکز و  توجه می‌شود.

از طرف دیگر ، نور طبیعی بیش‌ازحد نیز منجر به خستگی چشم می‌شود. علائم خستگی چشم شامل مشکلات تمرکز ، ریزش اشک ، تاری دید و درد در گردن، شانه‌ها یا پشت است. پرده‌های به کارمندان اجازه می‌دهد تا در ساعات مختلف روز میزان نور موردنیاز خود را کنترل کنند. گرمای زیاد یا سرما بیش‌ازحد باعث نیز باعث  ایجاد احساس خستگی و انرژی کم در کارکنان می‌شود و بهره‌وری را کاهش می­دهد. پرده‌ها تا حدود زیادی این مشکل را نیز برطرف می­کنند و راحتی و رفاه بیشتری برای کارکنان به ارمغان می­آورند. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از پرده مناسب فضای اداری را به‌صورت خلاصه مشاهده خواهید کرد.

  • نور ورودی به دفتر شما را کنترل می‌کنند و از تابش خیره‌کننده و نور مزاحم بر روی صفحه رایانه­ها و چشم کارمندان جلوگیری می­کنند.
  • در صورت لزوم به حفظ حریم خصوصی کمک می­کنند. از پرده‌ها می‌توان در پنجره‌های داخلی دفتر نیز استفاده کرد، نه‌فقط پنجره‌های خارجی.
  • افزایش مزایای امنیتی در هنگام خالی بودن ساختمان.
  • نصب پرده در دفتر کار ممکن است به شما کمک کند تا در هزینه‌های برق و هزینه اضافی خود صرفه‌جویی کنید. هنگامی که نور خورشید کمتر به داخلی منتقل می‌شود، تهویه مطبوع کمتری روشن می‌شود و شما می‌توانید حدود ۲۰٪ از هزینه‌های برق را پس‌انداز کنید. همچنین عدم تابش مستقیم نور خورشید به مبلمان اداری، باعث افزایش طول عمر آن­ها می­شود و شما را از هزینه­‌های گزاف تعمیر و یا تعویض آن­ها معاف می­کند.
  • استفاده از پرده باعث شیک شدن خانه و محل کار شما می‌شود. همچنین یک روش مقرون به‌صرفه برای بهبود جذابیت و زیبایی دفتر شما است. پرده‌ها در رنگ‌ها، سبک‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارند و شما می‌توانید با انتخاب پرده مناسب فضای اداری شیک، استایل مناسبی را برای دفاتر خود انتخاب کنید.

انواع پرده مناسب فضای اداری

پرده‌های عمودی لووردراپه Vertical Louvre blinds

پرده‌های عمودی لووردراپه برای کنترل نور مناسب هستند و با کشیدن آن‌ها به یک طرف پنجره، کاملاً باز می‌شوند. پرده عمودی یکی از انتخاب‌های رایج در ادارات هستند، به این دلیل که یکی از گزینه‌های کم‌هزینه هستند. این نوع پرده را می‌توان در اکثر دفاتر مدرن دید و مشخصه آن‌ها ورقه‌های عمودی با عرض‌های مختلف است. نقطه قوت قابل توجه این مدل پرده انعطاف‌پذیری خوب آن در کنترل نور است به وسیله آن‌ها می‌توان به راحتی جهت تابش نور را مدیریت کرد.

بخش‌های عمودی این پرده‌ها به این معنی است که گرد و غبار کمتری می‌گیرند، بنابراین به تمیز کردن کمتری نیاز دارند و همچنین مجموعه‌ای از رنگ‌ها و پوشش‌های مختلف ازجمله – بازدارنده شعله، ضد آفتاب و ضد باکتری را در بر می‌گیرند.

پرده‌های ونیزی Venetian Blinds

یکی دیگر از گزینه‌های عالی در لیست پرده مناسب فضای اداری، پرده‌های ونیزی است، زیرا انعطاف پذیری بسیار بیشتری در سفارشی کردن و تناسب با سبک دلخواه فضاهای مختلف را دارند. از آن‌جایی که پرده‌های ونیزی در انواع جنس‌های پی وی سی، چوب یا آلومینیوم ساخته می‌شوند، یافتن مدلی متناسب با سبک دلخواه چندان سخت نیست. در سال‌های اخیر پرده‌های ونیزی به دلیل طراحی مدرن‌تر محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. برای یک طراحی لوکس و زیبا، پرده‌های ونیزی چوبی بهترین گزینه هستند.

پرده‌های غلتکی Roller Blinds

پرده رول یا غلتکی مفهومی کاملاً متفاوت با پرده‌های عمودی یا ونیزی دارند و از یک نوار رول شده در بالای پرده‌ها تشکیل شده است. پرده‌های غلتکی یکی از همه کاره‌ترین گزینه‌ها است، زیرا تنوع زیادی دارند و با هر نوع سبک دکوراسیونی ست می‌شوند. از آنجایی که روی پرده‌های غلتکی هیچ لت یا سوراخی وجود ندارد، شکل ساده و تمیزی به آن‌ها می‌دهد و حال و هوای فوق‌العاده شیکی به دفتر شما می‌بخشد.

پرده‌های رولی گزینه بسیار مناسبی برای پنجره‌هایی است که به طرف داخل باز می‌شوند و گاهی در کنار پرده‌های تزئینی جنبه کاربردی به خود می‌گیرند. این پرده‌های در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، پارچه‌ها قابل سفارش هستند، ازاین‌رو قابلیت شخصی سازی فراوانی دارند.

سخن پایانی:

در سال­های گذشته، تعداد شرکت‌هایی که فضاهای اداری خلاقانه، رنگارنگ و مناسب‌تری را برای کارمندان فراهم می­کنند، افزایش چشمگیری داشته است. این شرکت‌ها غالباً فضاهایی پر از نور طبیعی، مناطق اختصاصی برای ناهار و استراحت، اتاق‌های جلسه و بازی و … دارند که نشان از اهمیت موضوع بهره­وری برای آنان بیش‌ازپیش است. با توجه به آنچه در بالا نیز گفته شد، جای تعجب نیست که رفاه کارمندان و نوسازی دفاتر به یکی از موضوعات مهم و پرطرفدار در بحث دکوراسیون داخلی تبدیل شده است!

ممکن است پیش از خواندن این مقاله به پرده­ها به عنوان شیئی تزئینی در دکوراسیون داخلی دفاتر نگاه می­­کردید، اما حال که به اهمیت آن­ها پی بردید متوجه شده­اید که انتخاب یک پرده مناسب فضای اداری چقدر برای محل کار مفید است. پرده‌ها در دفتر و خانه شما نقشی حیاتی دارند. نصب آن‌ها ساده‌ترین راه برای تغییر ظاهر دفتر شما است؛ بنابراین، زمان را از دست ندهید و پرده‌های باکیفیت را از یک فروشنده معتبر خریداری کنید. مطمئن باشید از نتیجه کار پشیمان نخواهید شد. برای مشاوره تخصصی در مورد انتخاب پرده مناسب برای محل کار خود با همکاران ما در گروه طراحی داخلی و دکوراسیون مکعب تماس بگیرید. مشاوران حرفه‌­ای ما برای انتخابی شایسته بر اساس آخرین ترندهای روز همراه شما هستند. موجب افتخار ما است که می­‌توانیم بر اساس بودجه شما بهترین و با کیفیت­­‌ترین خدمات را به شما پیشنهاد می­کنیم.