کار در یک دفتر می‌تواند به معنای صرف مقدار قابل‌توجهی از روز در همان وضعیت نشسته باشد.  چنین وضعیتی اصلاً خوب نیست چراکه بدن ما فقط برای نشستن ساخته نشده است . هنگامی‌که تمام‌روز را در یک وضعیت نشسته باشید ، کم‌تحرکی می‌تواند موجب آسیب‌های زیادی که ساده‌ترین آن کمردرد است بشود. ازاین‌رو انتخاب صندلی ارگونومیک برای دفاتر اداری به‌خصوص افرادی که ساعت‌های طولانی از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند،  مسئله بسیار بااهمیتی است. با داشتن یک صندلی ارگونومیک مناسب ، می‌توانید نهایت راحتی را به خود هدیه دهید و ضمن تقویت گردش خون و داشتن وضعیت بدنی مناسب ، از آسیب‌‌های جسمی و خستگی‌های ناشی از نشستن طولانی‌مدت نیز بکاهید. یک صندلی ارگونومیک خوب برای لپ‌تاپ می‌تواند به شما کمک کند تا از خستگی‌های حین کار خلاص شوید و بهره‌وری خود را در طول روز افزایش دهید. در ادامه با راهنمای خرید صندلی ارگونومیک برای استفاده از لپ‌تاپ با مجله مکعب همراه باشید.

منظور از صندلی ارگونومیک چیست؟

ازآنجایی‌که محصولات متنوعی در بازار وجود دارد، انتخاب نوع صندلی ارگونومیک مناسب لپ‌تاپ مسئله بسیار مهمی است. اگرچه صندلی‌ اداری ارگونومیک به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که می‌توانند برای طیف وسیعی از افراد مناسب باشند، اما این به معنی مناسب بودن برای تمامی نیازهای اشخاص نیست. درواقع صندلی‌ای را باید ارگونومیک بنامید که با اندازه ، وظایف و محیط کار شما سازگار باشد.

مزایای استفاده از صندلی ارگونومیک برای استفاده از لپ‌تاپ چیست؟

ما اغلب از صندلی ارگونومیک برای راحتی بیشتر و کمک به خلاص شدن از کمرد‌ردهای مزمن استفاده می‌کنیم. اما این صندلی‌ها مزایای دیگری به شرح زیر نیز دارند.

  • عضلات پشت و معده را تقویت می‌کنند.
  • گردش خون کلی را بهبود می‌بخشند.
  • درد مزمن کمر را تسکین می‌دهند
  • ستون فقرات خود را در موقعیت مناسبی قرار می‌دهند.

عوامل مهم در انتخاب صندلی ارگونومیک مناسب لپ‌تاپ

اگرچه بسیاری از ما فکر می‌کنیم که انتخاب نوع  صندلی ارگونومیک مسئله مهمی نیست ، اما ازآنجایی‌که نیاز‌های هر فرد با دیگران متفاوت است برای خرید آن باید دقت زیادی به کار ببریم.  حتی قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب جنس رویه صندلی باید بر اساس فضای کاری  و نوع فعالیت خود تصمیم‌گیری کنید. مثلاً صندلی‌هایی با روکش چرم برای افرادی که زیاد عرق می‌کنند اصلاً گزینه مناسبی نیست.

نوع فعالیت

ابتدا باید بدانید که قصد انجام چه نوع فعالیتی را دارید و سپس صندلی متناسب با آن را  انتخاب کنید. کسانی که در یک دفتر اداری کار می‌کنند و یا کسانی که در آزمایشگاه کار می‌کنند ، الزامات مختلفی برای انتخاب صندلی  دارند. ارتفاع میز کار ، نیاز‌های جسمی شما مانند قد ، وزن ، درد مفاصل، کمر، پشت و غیره به‌طور کلی تعیین می‌کند که  کدام صندلی اداری مناسب شما است.

تعیین عملکرد اصلی

قبل از انتخاب صندلی ارگونومیک برای استفاده از لپ‌تاپ ، حتماً به ابعاد و ارتفاع سطح ایستگاه کاری خود نگاه کنید. به‌طور مثال، کسانی که کارهای خود را به‌صورت نیمه ایستاده  انجام می‌دهند باید میز ایستاده اداری و صندلی مناسب با آن را انتخاب کنند و در هنگام ساعات کار طولانی نیز  باید حالت بدن خود را به‌طور مداوم تغییر دهند.

میزان استفاده

اگر می‌خواهید به‌صورت روزانه از صندلی استفاده کنید ، باید حتماً به جنبه راحتی توجه ویژه‌ای داشته باشید. سعی کنید صندلی ارگونومیکی را انتخاب کنید که دارای ویژگی‌های قابل تنظیم بودن و تکیه‌گاه و پایه باشد.

چه ویژگی‌های مهمی را باید در صندلی ارگونومیک جستجو کرد؟

طراحی لپ‌تاپ‌ها به‌صورت پیش‌فرض، پیش نیازهای ارگونومیک را نقض می‌کنند؛ ازاین‌رو استفاده از لپ‌تاپ به‌صورت طولانی‌مدت، موجب مشکلات جسمانی زیادی چون قرارگیری سر در وضعیت نامطلوب، و دردهای مزمن دست و کمر می‌شود. یک صندلی قابل تنظیم و راحت  که اجازه لم دادن و آسوده نشستن را برای کاربر فراهم می‌کند تا حدود زیادی می‌تواند از مشکلات ناشی از نشستن و کار کردن طولانی مدت با لپ‌تاپ بکاهد. در محیط‌های که استفاده از لپ‌تاپ بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد، صحیح نشستن و انتخاب صندلی مناسب لپ‌تاپ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

پشتی صندلی

وقتی از صندلی ارگونومیک صحبت می‌کنیم ، اغلب توجه ما به پشتی آن‌ها معطوف می‌شود.  دقت داشته باشید که در حین کار کردن با لپ‌تاپ، بدن شما باید در حالت خنثی قرار بگیرد. یعنی گردن و  ستون فقرات در یک راستا باشد و بدن به سمت جلو خم نشده باشد. پشتی صندلی ارگونومیک باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان آن را در موقعیت‌های زیادی تنظیم کرد تا از کمر پشتیبانی کند و ستون فقرات در حالت صاف قرار بگیرد. قوز کردن در طولانی مدت موجب فشار به ستون مهره‌ها و درد در ناحیه گردن یا پشت می‌شود.  اطمینان حاصل کنید که قسمت پشتی صندلی عرض کافی را دارد و از انحنای طبیعی ستون فقرات پشتیبانی می‌کند.

قابلیت تنظیم

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های یک صندلی ارگونومیک مناسب لپ‌تاپ، قابلیت تنظیم آن بر اساس شرایط فیزیکی است. برای کاهش آسیب‌های نشستن، باید پشت زانو‌های شما صندلی را لمس کند و در ارتفاع یکنواخت با لگن شما قرار بگیرند .همچنین  با تنظیم ارتفاع مناسب کف پاها نیز باید به‌صورت صاف بر روی زمین قرار بگیرد. چنین موقعیتی به حفظ وضعیت خنثی بدن و کاهش فشار به کمر بسیار مؤثر است.   همچنین ارتفاع صندلی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که صفحه لپ‌تاپ ‌ با کمترین مقدار انحراف گردن در مقابل کاربر قرار بگیرد.

کیفیت

دقیقاً مانند یک صندلی یا مبل معمولی، کیفیت صندلی ارگونومیک نیز بسیار اهمیت دارد. دوام و طول عمر مناسب یکی از موارد مهم در هنگام خرید صندلی است.

سخن پایانی

درنهایت دقت داشته باشید که تنها انتخاب یک صندلی ارگونومیک مناسب  برای استفاده از لپ‌تاپ کافی نیست و افرادی که ساعت‌های طولانی از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند باید به نحوه نشستن خود نیز توجه زیادی داشته باشند. خرید صندلی مناسب اولین قدم است اما به‌تنهایی برای حفظ سلامت جسمی  و فیزیکی در حین کار کافی نیست.همچنین پیشنهاد می‌کنیم افرادی که به طورمداوم و برای ساعتهای طولانی از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، روزی چند ساعت به صورت ایستاده کار‌های خود را انجام دهند. همچنین با ایجاد وقفه‌های کوک در حین کار به چشمان خود نیز استراحت بدهید. گروه دکوراسیون داخلی مکعب، برای انتخاب صندلی ارگونومیک برای استفاده از لپ‌تاپ  مطابق با معیارهای اصولی ، همراه شما است. قبل از تصمیم‌گیری نهایی از محصولات موجود بر روی سایت مکعب دیدن کنید و در صورت نیاز به راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید.