گفتن اینکه شما نمی‌توانید گوشتان را بر روی چیز‌هایی که می‌شنوید، ببندید، این مقاله را آغاز می‌کنیم. شنوایی تنها حس از خواص ۵‌گانه است که شما کنترلی روی آن ندارید؛ یعنی چه بخواهید و چه نخواهید، در صورت وجود صدای مزاحم، مجبور به شنیدن آنها هستید. 

صدا‌ها را معمولاً در ۲ دسته آزاردهنده و خوشایند تقسیم می‌کنند. صدا‌هایی که تمام تمرکزتان را از بین می‌برند و باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شوند، جزء صدا‌های آزاردهنده هستند. در نقطه مقابل صدا‌هایی که طنین ملایمی دارند و گویی گوش‌هایتان را نواز می‌دهند، جزء صدا‌های خوشایند به‌شمار می‌آیند. 

متأسفانه بیشتر صدا‌هایی که ما در طول روز می‌شنویم، از قبیل صدا‌های بوق ماشین‌ها، عبورومرور، ساخت‌و‌ساز و … آزاردهنده هستند. وجود این صدا‌های آزاردهنده در دفتر کار باعث می‌شود که تا حد زیادی حواستان از کار پرت شود و نتوانید روی وظایف کاری‌تان به‌درستی تمرکز کنید. به‌همین‌دلیل باید به‌دنبال راهکار‌های کنترل صدا در دفتر کار باشید. شما باید بتوانید صدا را در محیط کاری‌تان کنترل کنید تا با ازبین‌بردن صدا‌های آزار‌دهنده، آرامش و سکوت کافی برای انجام کار‌هایتان با دقت بالا را به‌وجود بیاورید. 

عوامل ایجاد سر و صدای مزاحم چیست؟ 

قبل‌ازاینکه بخواهیم درباره راهکار‌های کنترل صدا در دفتر کار صحبت کنیم، اجازه دهید درباره عوامل ایجاد سروصدای مزاحم حرف بزنیم. در ادامه لیستی از صدا‌های آزار‌دهنده را می‌آوریم و درباره آنها توضیح می‌دهیم: 

  • صدای ساخت و ساز و عبور و مرور ماشین‌ها یا بوق آن‌ها

حتماً تابه‌الان برایتان پیش آمده است که در نزدیکی ساختمانِ درحال ساختی مشغول به‌کار بوده‌اید و ناگهان با صدای تیشه، کلنگ‌خوردن زمین، جوشکاری و … حواستان پرت شده است. این صدا‌ها جزء آزاردهنده‌ترین صدا‌ها هستند که به‌طور کامل آرامش را از بین می‌برند. برای حل آنها می‌توانید از پنجره‌های دوجداره، دیواره‌های آکوستیک و … استفاده کنید. 

  • صحبت کردن کارمندان با یکدیگر

به‌هردلیلی ممکن است کارمندان حین کار با یکدیگر پچ‌پچ کنند، با تلفن حرف بزنند یا کار‌هایی از این دست انجام دهند که آرامش را از بین می‌برد. مدیران کسب‌و‌کار برای حل این مشکل می‌توانند از اتاق‌های آکوستیک گفتگو، اتاق‌های آکوستیک تلفن‌همراه و … استفاده کنند تا این مشکل نیز برطرف شود. 

  • صدا‌های غیر قابل کنترل

صدا‌های غیرقابل‌کنترل دیگری در محیط وجود دارند که شاید برایتان آزاردهنده باشند؛ مثل صدای عقربه‌های ساعت، صدای پمپ داخل آکواریوم و …؛ برای حل این مشکل می‌توانید هر وسیله را به‌شکل اختصاصی و به‌صورت بی‌صدا تهیه کنید. مثلاً ساعت‌هایی را بخرید که بی‌صدا هستند، پمپ‌هایی را برای آکواریوم تهیه کنید که صدای اضافه به‌وجود نمی‌آورند و …؛ با همین راهکار مشکل برطرف خواهد شد. 

راهکار‌های کنترل صدا در دفتر کار

بررسی راهکار‌های کنترل صدا در دفتر کار

شنیدن صدا‌های مزاحم همیشه برای انسان‌ها ناخوشایند است؛ اما متأسفانه چاره‌ای ندارید! یعنی نمی‌توانید ماشین‌ها را از وسط خیابان‌ها محو کنید یا باعث غیب‌شدن کارگر‌های مشغول ساخت‌و‌ساز در ساختمان‌های اطرافتان شوید. اما شما می‌توانید راهکار‌هایی را در پیش بگیرید که تا حد زیادی این صدا‌ها را فیلتر می‌کنند و باعث آرامش کافی در محیط کار می‌شوند. در ادامه قصد داریم این راهکار‌ها را بررسی کنیم و درباره آنها توضیح دهیم: 

استفاده از محصولات آکوستیک اداری

برای حذف صدا‌های مزاحم در دکوراسیون اداری می‌توانید از آکوستیک‌های اداری استفاده کنید. شما باید مجموعه‌ای از اکوستیک‌های اداری را تهیه کرده و با استفاده از آنها جلوی حواس‌پرتی‌تان را بر اثر صدا‌های اضافه بگیرید. 

یکی از محصولات آکوستیک اسپیکر‌ها هستند. شما می‌توانید یک اسپیکر را برای محل کارتان تهیه کنید و با پخش‌کردن موزیک‌های آرامش‌بخش و ملایم تا حدودی جلوی صدا‌های اضافه را بگیرید. 

گل و گیاهان نیز گزینه دیگر پیش‌رویتان برای جلوگیری از صدا‌های مزاحم هستند. گل و گیاه‌ها خاصیت جذب صدا دارند، بنابراین با استفاده از آنها نه‌تنها باعث زیبایی دکوراسیون محیط کاری‌تان می‌شوید، بلکه جلوی صدا‌های اضافه را نیز خواهید گرفت. 

اگر صد‌اها بیش‌از ‌اندازه زیاد بود، مدیران می‌توانند یک هدفون مخصوص برای کارمندانشان نیز در کنار میز کامپیوترشان بگذارند تا در ساعاتی از روز که امکان حذف صدا‌های اضافه وجود ندارد و کارمندان مجبور به شنیدن آنها هستند، هدفون‌ها را روی گوششان بگذارند و با پلی‌کردن یک موسیقی آرامش‌بخش به کار‌هایشان ادامه دهند. 

استفاده از پارتیشن های اداری

پارتیشن‌ اداری عایق‌های صوتی بسیار خوبی هستند که آنها را می‌توانید برای ایجاد آرامش در دفترتان به‌کار ببرید. اگر صدا‌های مزاحم گوش‌هایتان را آزار می‌دهند، پارتیشن‌های تک‌جداره یا ۲ جداره را بخرید و در محیط کار استفاده کنید. البته پارتیشن‌های ۲ جداره عایق صوتی بهتری هستند و تا حد زیادی شدت صدا‌ها را می‌کاهند. 

پارتیشن‌های اداری انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به دیواره‌های چوبی، فلزی و شیشه‌ای اشاره کرد. پارتیشن‌های شیشه‌ای نیز به‌خوبی می‌توانند صدا را محو کنند، به‌شرط‌اینکه از جنس شیشه مناسبی ساخته شده باشند.

ساخت اتاق سکوت یا سروصدا

مدیر‌ها و صاحبین کسب‌وکار‌ها نیز می‌توانند در دفتر کار اتاق سکوت یا اتاق سروصدا به‌وجود بیاورند. مثلاً اتاق سکوت را با انواع مصالح ساختمانی عایق صدا بپوشانند تا هیچ صدای اضافه‌ای به آنجا درز نکند؛ علاوه‌براین اتاق سروصدا را نیز برای کار‌های معمولی و روزمره کارمندانشان ایجاد کنند تا آنها مشکلی در حرف‌زدن، سروصدا کردن و … در آنجا نداشته باشند. 

اتاقک های آکوستیک تلفن همراه

صحبت‌کردن کارمندان با تلفن‌همراه‌شان یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاق‌های ممکن برای کارمندان دیگری است که مشغول کارشان هستند؛ برای همین مدیران کسب‌وکارها می‌توانند اتاقک‌های مخصوص تلفن‌همراه را در دفتر کارشان بسازند یا حتی این اتاقک‌ها را به‌صورت پیش‌ساخته تهیه کنند تا کارمندان در زمان لازم وارد آنها شوند و با تلفن‌همراهشان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران صحبت کنند. 

این اتاقک‌ها حریم شخصی نیز برای کارمندان به‌وجود می‌آورند؛ یعنی آنها لازم نیست که صحبت‌های شخصی با تلفن‌همراهشان را جلوی دیگر کارمندان داشته بشند. 

تهیه اتاقک های گفتگو

در طول روز ممکن است مشتری‌های زیادی برای پرزنت یا امور دیگر به محل کارتان مراجعه کنند. دراین‌صورت باید مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را به آنها داشته باشید؛ اما این کار باعث ازبین‌رفتن آرامش کارمندانتان می‌شود. برای حل این مشکل اتاقک‌های گفتگوی آکوستیک بهترین گزینه هستند. دورتادور این اتاقک‌ها را مصالح آکوستیک و عایق بسیار خوبی پوشانده‌اند که صدا را به‌هیچ‌وجه منتقل نمی‌کنند. 

اگر می‌خواهید صحبت‌های محرمانه‌ای با مشتریان یا کارمندان دیگرتان داشته باشید یا به‌هر‌دلیلی نمی‌خواهید دیگران صدایتان را بشنوند، می‌توانید اتاقک‌های مخصوص گفتگو را تهیه کنید و این مشکل را برای همیشه از بین ببرید. 

استفاده از تقسیم کننده های میز

تقسیم‌کننده‌های میز یا دیوایدر‌ها قابلیت جذب صدا تا ۸۵ درصد را دارند. شما می‌توانید بین میز‌های کارمندانتان از دیوایدر‌ها نیز استفاده کنید تا نه‌تنها برایشان حریم شخصی به‌وجود بیاورید، بلکه باعث جذب صدا‌های اضافه توسط این ابزار شوید و آرامش محیط را بیشتر کنید. 

فعالیت در ساعت های خاص

معمولاً در برخی از ساعات روز سروصدای کمتری به‌گوش می‌رسد؛ مثلاً وسط ظهر؛ شما می‌توانید کار‌هایی را که نیاز به آرامش کافی دارند، به این ساعت‌ها محول کنید تا سروصدا‌های مزاحم را از بین ببرید و آرامش کامل و کافی در محیط به‌وجود بیاورید. 

قانون گذاری

یکی از روش‌های کنترل صدا در دفتر کار قانون‌گذاری برای کارمندان است؛ شما باید در محیط کارتان قانون‌های مشخصی داشته باشید تا تمام کارمندان با رعایت آنها جلوی ایجاد سر و صدای مزاحم را بگیرند. مثلاً همه باید تلفن همراه‌شان را روی حالت سکوت تنظیم کنند، کسی حق صدازدن شخص دیگر را از فاصله دور ندارد و …؛ با همین قانون‌های به‌ظاهر ساده صدای اضافه تا حد زیادی در محیط کار کنترل می‌شود. 

چینش مناسب دکوراسیون

اگر دکوراسیون‌تان را به‌شیوه مناسبی بچینید، می‌توانید از وسایلتان به‌عنوان عایق صدا استفاده کنید؛ مثلاً مبلمان اداری را دورتادور دیوار‌ها بچینید تا مانع از ورود صدای بیرونی به‌ داخل محیط شوند؛ یا میز کارمندان را در بخش‌های مختلف اداره بچینید تا با فاصله زیاد از یکدیگر، برای کارمندان آلودگی صوتی به‌وجود بیاورند. 

راهکار‌های کنترل صدا در دفتر کار، ساده اما نتیجه بخش

راهکار‌های کنترل صدا در دفتر کار هر چند ساده به‌نظر می‌رسند، اما فوق‌العاده نتیجه‌بخش هستند و بعد از مدتی قطعاً از نتایج شگفت‌انگیز آنها متعجب می‌شوید. کافیست تمام راهکار‌هایی را که گفتیم برای دفتر کارتان استفاده کرده و بعد از مدتی شریط فعلی را با شرایط قبلی‌تان مقایسه کنید تا متوجه تغییرات شوید. هر یک از این عوامل تا حدودی می‌توانند جلوی صدا‌های اضافه را بگیرند؛ به‌همین‌دلیل با به‌کارگیری همه آن‌ها، تقریباً میزان صدا‌های مزاحم به صفر می‌رسد.