ما حدودا نیمی از زمان بیدار بودنمان را در دفتر کارمان می‌‌گذرانیم. این موضوع نشان دهنده این است که ما بخش زیادی از روزمان را جلوی صفحات نمایش کامپیوترهایمان می‌نشینیم. با توجه به این، داشتن اتاق‌های استراحت در محل کار روز به ‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

حالا ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا باید یک اتاق استراحت با طراحی فضای استراحت خوب داشته باشیم؟

طبق تحقیقات انجام شده، کار بیش از اندازه می‌تواند باعث افزایش استرس و گاهی فرسودگی کاری شود. کار زیاد علاوه بر صدمات فیزیکی که به بدن وارد می‌کند، می‌تواند روی میزان بازدهی در طولانی مدت هم تاثیر بگذارد. برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاقات، اعضای تیم شما باید یاد بگیرند که در میانه ساعات کاریشان استراحت کنند. به همین منظور داشتن فضایی برای استراحت در محل کار، ضروری است.

داشتن اتاق استراحت فواید زیادی دارد. وجود این اتاق در محل کار می‌تواند فرصتی برای دور شدن اعضای تیم از صفحات نمایش، کسب انرژی و صحبت با سایر همکاران داشته باشند. اتاق‌های استراحت همچنین می‌توانند جایی برای جلسات غیر‌رسمی باشند. داشتن وقت استراحت در میانه کار باعث افزایش خلاقیت و انرژی هم می‌شود.

بعضی از شرکت‌ها با توجه به این نکات، طراحی اتاق استراحت خاص خود را دارند. ما با بررسی این اتاق‌ها به نکات مشترکی رسیدیم که باید همه شرکت‌ها اتاق‌های استراحت مناسبی داشته باشند.

احتمالا الان این سوال برای شما پیش آمده است که چگونه باید طراحی فضای استراحت خوبی را داشته باشیم؟ نکاتی که در ادامه این مقاله برای شما آورده‌ایم، می‌توانند شما را در پاسخ به این سوال یاری دهند.

بر راحتی کارمندان تمرکز کنید

طراحی فضای استراحت باید به گونه‌ای باشد که اول از همه باید بر راحتی و آرامش کارمندان تمرکز داشته باشد زیرا که این اتاق قرار است محلی برای استراحت کارمندان شما باشد. این اتاق باید به گونه‌ای باشد که کارمندان به وقت گذراندن در آن تمایل داشته باشند. شما می‌توانید با انتخاب رنگ دیوار آرامش‌بخش و انواع مبلمان اداری راحت، فضای راحتی را برای کارمندان خود به وجود بیاورید. شما می‌توانید برای تصفیه هوای اتاق استراحت از گیاهان مخصوص این کار استفاده کنید و در صورتی که بودجه و فضای کافی در اختیار دارید، می‌توانید یک دیوار از گیاهان در اتاق استراحت خود بسازید.

می توانید از المان‌هایی که در پذیرایی و آشپزخانه‌ها وجود دارند مانند تلویزیون و مایکرویو استفاده کنید. سعی کنید تمامی وسایلی که در این اتاق‌ها استفاده می‌کنید، کیفیت خوبی داشته باشند.

 

اتاق استراحت خود را سرگرم‌کننده کنید

طراحی فضای استراحت باید به گونه‌ای باشند که کارمندان بتوانند در آنها سرگرم شوند. برای این کار کافی است که تعدادی بازی رومیزی، میز بیلیارد، میز تنیس رومیزی و یا کنسول‌های بازی مختلفی به این اتاق اضافه کنید. اگر در طراحی اتاق استراحت دقت کافی را به خرج دهید، این اتاق می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که روحیه کار تیمی را افزایش دهد.

این بازی‌های چند نفره علاوه بر این که سرگرم‌کننده هستند، ارتباط میان اعضای یک تیم را محکم کرده و کیفیت کار تیمی را افزایش می‌دهند. این کار همچنین می‌تواند درصد اشتراک کارمندان در کارهای گروهی مربوط محل کار را افزایش دهد.

به عنوان آخرین مورد برای اضافه کردن به طراحی اتاق استراحت خود، توپ‌های ورزشی را پیشنهاد می‌دهیم زیرا بعضی از کارمندان برای افزایش انرژی خود باید ورزش ‌کنند.

نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مختلفی را در اتاق استراحت قرار دهید

کارمندان شما با تامین خوراکی و نوشیدنی‌های گرم و سرد مختلف در اتاق استراحت، از طرف شما احساس دلگرمی خواهند کرد. علاوه بر این که از قهوه برای رفع خستگی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد هستند که قهوه برایشان حکم ماده انرژی‌زا را دارد و خلاقیت و عملکرد آنها را افزایش می‌دهد.

در صورت امکان سعی کنید یک ماشین قهوه‌ساز اسپرسو برای اتاق استراحت شرکت خود بخرید. این کار کارمندان را از خارج شدن متعدد برای کافه معاف می‌کند. می‌توانید یک یخچال در این اتاق قرار دهید و داخل آن را با میان وعده‌های سالم مانند انواع میوه‌ و سبزیجات پر کنید. این کارها می‌توانند به اعضای تیم شما کمک کنند تا سطح عملکرد خود را بالا نگه دارند و در کارهای تیمی مشارکت کنند.

 

مکانی برای صحبت کردن

طراحی اتاق استراحت را به گونه‌ای انجام دهید که کارمندان شرکت شما بتوانند دور هم بنشینند. همچنین در حین ناهار خوردن با یکدیگر صحبت کنند. این اتاق باید فضای کافی برای گسترش بحث میان افراد حاضر را داشته باشد.

با قرار دادن صندلی‌ها و خرید مبلمان اداری به شکل‌های خاص، می‌توانید حاضرین اتاق را تشویق به صحبت با یکدیگر کنید. این کار نه تنها زمان ناهار را سرگرم‌کننده‌تر می‌کند، بلکه باعث بهبود ارتباط میان کارمندان هم می‌شود. نکته دیگری که باید هنگام طراحی اتاق استراحت در نظر داشته باشید این است که این اتاق باید به اندازه کافی از محل کار فاصله داشته باشد.

این کار از ایجاد مزاحمت توسط کارمندانی که در حال استراحت هستند برای کارمندان در حال کار، جلوگیری می‌کند. می‌توانید یک منطقه Breakout بسازید. در صورتی که یک فضای کاری باز دارید، می‌توانید از پارتیشن برای جدا کردن محل کار از محل استراحت استفاده کنید.

اتاق استراحت را شخصی‌سازی کنید

با اضافه کردن عکس دسته‌ جمعی کارمندان و پوسترهای انگیزشی به اتاق استراحت، می‌توانید فضای دوستانه‌تری را برای کارمندها ایجاد کنید. کارمندان خود را تشویق کنید تا شما را در تزئین کردن اتاق یاری دهند.

این کار روش بسیار خوبی برای نشان دادن فرهنگ شرکت خود و مشارکت کارمندان در کارهای شرکت است. می‌توانید یک وایت‌برد یا یک تخته چوب پنبه را در اتاق استراحت قرار دهید. کارمندان می‌توانند چیزهایی را که دوست دارند روی تخته بنویسند یا روی تخته چوب پنبه بچسبانند. با این کار علاوه بر این که ارتباط میان کارمندان افزایش می‌یابد، کارمندان می‌توانند منبع الهام یکدیگر باشند.

 قوانین مناسب

برای حفظ نظم، باید در اتاق‌ استراحت قوانینی چون ممنوعیت پخش موسیقی با صدای بلند وجود داشته باشد. این کار از کاهش عملکرد جلوگیری می‌کند و عمر وسایل داخل اتاق استراحت را افزایش می‌دهد.

 

سخن پایانی

همیشه به خاطر داشته باشید که کارمندان می خواهند از این اتاق استفاده کنند. پس بهتر است نظرات آنها در مورد یک اتاق استراحت خوب را جویا شوید. می‌توانید برای فهمیدن ایده‌های در مورد یک اتاق استراحت خوب، با آنها صحبت کنید یا از یک فرم نظرسنجی استفاده کنید.

این امر همچنین باعث افزایش روحیه آنها می‌شود زیرا نیازهایشان مورد توجه قرار می‌گیرد. می‌توانید برای داشتن یک طراحی فضای استراحت حرفه‌ای‌تر، از معماران فضای داخلی استفاده کنید.  با استفاده از نکات بالا می‌توانید اتاق استراحتی را طراحی کنید که باعث تقویت عملکرد تیم خواهد بود.