طراحی دفاتر اداری در طی سال‌های متمادی تکامل یافته است  و از دفاتری با اتاق‌های مجزا به دفاتر طرح باز رسیده است. در گذشته سازمان‌ها تصور می‌کردند که برای رشد کسب‌وکار خود تنها باید محلی را برای کار کردن افراد آماده کنند اما امروزه با در نظر گرفتن بحث رفاه، کارفرمایان باید فضایی آماده کنند که افراد در آن آرامش داشته باشند. همه چیز یک فضای اداری از صندلی ، طراحی دفتر گرفته تا تکنولوژی‌های مدرن می‌تواند بر رفاه کارکنان تأثیر بگذارد و همین امر به شدت با بهره‌وری و بهبود عملکرد آنان نیز ارتباط دارد. مطالعات نشان داده است وقتی کارمندان در مشاغل خود مشغول و خوشحال هستند از انگیزه بیشتری برای تولید و مشارکت برخوردار هستند.  بر طبق تحقیقات جدید، شواهدی به دست آمده است که حاکی از ارتباط قوی بین بهره‌وری ، خلاقیت و حتی سودآوری با شرایط کاری کارمندان ، مانند: نور ، هوا ، صدا ، سلامتی ، فرهنگ سازمانی ، طراحی و کیفیت مبلمان اداری است. سلامتی و رفاه کارمندان و طراحی خلاقانه دفاتر اداری یکی از موضوعات مهم در طراحی داخلی فضاهای کاری مدرن امروزی است. در این مقاله از مجله مکعب با ما همراه باشید تا طراحی خلاقانه دفاتر اداری و دلایل تاثیرگذاری آن بر بهره‌وری کارکنان را با هم بررسی کنیم.

 

اهمیت طراحی خلاقانه دفاتر اداری

آیا تا به حال یا خود فکر کرده‌اید که طراحی خلاقانه دفاتر اداری چه تأثیری بر بهره‌وری کارکنان دارد؟ این تأثیر از آنچه احتمالاً شما فکر می‌کنید نیز بیشتر است. برخی از متخصصین  معتقدند که بهترین راه شرکت‌ها برای درگیر کردن و تشویق کارمندان به نوآوری نیاز به فضاهای اداری خلاقانه دارند.

طراحی خلاقانه دفاتر اداری به این معنی است که کارمندان در جایی کار کنند که دوست دارند و از کار در آن لذت می‌برند. در چنین حالتی شرایط برای رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت کارکنان بیشتر می‌شود و در نهایت بهره‌وری کلی سازمانی نیز به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد. همه چیز یک دفتر از مواد استفاده شده ، رنگ‌های انتخاب شده گرفته تا دکوراسیون اداری می‌تواند در بهبود وضعیت رفاهی کارکنان تأثیرگذار باشد.و نگرش ، خلق‌وخو و بازده کارمندان را به طور چشمگیری افزایش دهد. شرایط محیط کار باعث سودآوری ، بهره‌وری و نوآوری می‌شود که در نهایت به نفع تجارت و رشد آن است.

شرکت‌های با عملکرد‌های بالا و فضای خلاقانه طیف وسیعی از امکانات را برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند و در طراحی دفاتر خود بر ویژگی‌هایی تمرکز می‌کنند که باعث افزایش رفاه می‌شوند. مانند پارکینگ دوچرخه، قفسه‌های شخصی، فضای سبز، کنترل روشنایی متغیر، ایستگاه‌های کاری منعطف و … معمولاً کارمندان شرکت‌های با کارایی بالا آزادی بیشتری در انتخاب نحوه کار و حرکت در طول روز را گزارش می‌کنند. از سویی دیگر شرکت‌هایی که به کارمندان اطمینان می‌دهند که می‌توانند شرایط را تا حد زیادی کنترل کنند بی‌شک کارمندان سالم‌تری از نظر روانی دارند که سودآوری بیشتری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.  یک شرایط کاری مطلوب محیطی است که برای دستیابی به موفقیت تجاری ،  تمامی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر سلامتی جسمی و روحی کارمندان خود را در نظر می‌گیرد. از ساخت‌وسازها و فرهنگ سازمانی شرکت‌ها گرفته تا مبلمان و تجهیزات فیزیکی مورد نیاز کارمندان.

 

فاکتورهای طراحی خلاقانه دفاتر اداری

در طراحی خلاقانه دفاتر اداری چه مواردی لازم است در نظر داشته باشید:

نقشه اداره

چیدمان فضای دفتر شما می‌تواند تأثیر زیادی در ارتباط و همکاری کارمندان داشته باشد. مهم است که هنگام برنامه‌ریزی برای چیدمان فضای اداری، چگونگی همکاری تیم‌هایتان با هم را در نظر داشته باشید. شکی نیست که در گذشته طراحی دفاتر اداری با اتاق‌های بسته معمول بوده است، اما با پیشرفت اوضاع، شاهد دور شدن شرکت‌ها از این سبک و معرفی دفاتری با طرح باز و فضاهای مهم برای بهبود ارتباطات هستیم.

اتاقک‌های بسته کارمندان را منزوی کرده و با تقسیم‌بندی آن­ها عملاً موجب کاهش ارتباطات میان آن‌ها می­شود. . اما این انزوا همیشه چیز بدی نیستند و کارمندان در صورت  نیاز به تمرکز بر پروژه‌ها ، گاهی اوقات به فضاهای جداگانه  نیز احتیاج دارند. اگر این موارد در مشاغل شما هم مهم است ، سعی کنید فضاهای مشارکتی و مکان‌هایی را برای دیدار با تیم‌ها ایجاد کنید تا جایی  برای تقویت خلاقیت و همچنین تمرکز و ایده پردازی  آن­ها ایجاد شود.

رنگ

گفته می‌شود روانشناسی رنگ در محل کار بسیار مهم است. اصولاً رنگ‌ها می‌توانند بر همه‌چیز از بهره‌وری تا خلق و خو تأثیر بگذارند. گرچه بعضی از طراحان دفاتر اداری به رنگ‌های خنثی پایبند هستند ،اما یک مطالعه در دانشگاه تگزاس نشان داد که دفاتر اداری بیش از حد خاکستری ، بژ یا سفید منجر به افزایش علائم غم و افسردگی در زنان و مردان می‌شود .

رنگ آبی می‌تواند تأثیر مثبتی بر بهره‌وری داشته باشد و به عنوان تسکین دهنده یا قابل اعتماد شناخته شود.رنگ زرد به عنوان یک رنگ خوش بینانه دیده می‌شود و می‌تواند خلاقیت را القا کند. این رنگ فعالیت ذهنی را تحریک می‌کند و برای استفاده در فضاهای خلاق بسیار مناسب است. رنگ قرمز می‌تواند انرژی ذهنی را افزایش داده و باعث افزایش کارایی شود. اما  بهترین کار استفاده در این رنگ‌ها  در بخشی از دفتر مثلاً به‌عنوان مبلمان است نه در فضای وسیع است . درنهایت این که نکته اصلی یافتن تعادل مناسب بین رنگ‌ها است. به طور مثال سفید نشان دهنده خلوص و پاکیزگی است ، می‌تواند فضاهای خاصی را بزرگ‌تر نشان دهد اما اگر با رنگ­های دیگر در تعادل نباشد ، فضاها را عقیم نشان می‌دهد. سبز می‌تواند تأثیر آرام بخشی داشته باشد، نشان دهنده تعادل و رشد است. این رنگ نمایانگر طبیعت است و یک راه عالی برای استفاده از این رنگ از طریق گیاهان و حتی دیوارهایی با پوشش گیاهی زنده است.

گیاهان

روانشناسان می‌گویند، دفاتر خالی از عکس، رنگ یا هرگونه عامل احساسی جذاب “سمی‌ترین فضایی” است  که می‌توانید یک انسان را در آن قرار دهید. بر طبق تحقیقات دکتر کریس نایت از دانشگاه اکستر وقتی فضای کار با چند گیاه پر شود ، کارمندان ۱۵٪ بهره‌وری بیشتری از خود نشان می­دهند. همچنین وی  عقیده دارد که کارمندانی که به طور فعال با محیط اطراف خود درگیر می‌شوند کارگران بهتری هستند. وجود گیاهان شرایط مرتبط با استرس مانند اضطراب ، خستگی و خصومت را کاهش می‌دهد. آن‌ها هوای تمیزتری تولید می‌کنند و به ایجاد محیط کار بهتر کمک می‌کنند. همه این‌ها برای ایجاد یک محیط کار مثمر ثمر و اساسی ضروری است.

روشنایی

نور طبیعی دفتر کار موضوع بسیار مهمی است.  نور مصنوعی اشکالاتی دارد و می‌تواند برای بهره‌وری مضر باشد. نور کم می‌تواند باعث سردرد و خستگی چشم شود زیرا چشم مجبور به کار بیشتری می‌شود. نور شدید هم می‌تواند باعث خستگی چشم و میگرن و در برخی موارد  تضعیف تمرکز شود. دقت داشته باشید که  استفاده هرچه بیشتر از نور طبیعی بهترین گزینه است ، اما باید به‌نوعی با نور مصنوعی نیز کار کنید. از این رو چراغ‌های سقفی قابل تنظیم گزینه‌های خوبی به نظر می‌رسند.

 

سخن پایانی:

همان‌طور که گفتیم مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که از شرایط محیطی خوبی در محل کار خود برخوردارند تولید ، نوآوری و سودآوری بیشتری دارند. شرکت‌های بسیار سودآور به احتمال زیاد پرسنلی دارند که اذعان دارند که  از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار هستند.  همچنین در شرکت‌هایی با سودآوری بیشتر از فضاهایی خلاقانه و عملکردهای انعطاف‌پذیر بیشتری برخوردار هستند.بر طبق آمار شرکت‌های با انعطاف‌پذیری و فضای خلاقانه ۶٪ حاشیه سود ناخالص بالاتری نسبت به شرکت‌های غیر انعطاف پذیر و فضای معمولی دارند. شرکت‌هایی که نوآوری و خلاقیت بیشتری را به نمایش می‌گذارند ، سودآوری بالاتری نیز دارند. به‌طوری‌که سازمان‌های بسیار نوآور ۸٪ سود ناخالص متوسط ​​بیشتری نسبت به همتایان کمتر نوآور خود دارند.