طراحی داخلی دفاتر کاری، چیزی بیشتر از چیدمان و انتخاب متناسب مبلمان و تجهیزات است. طراحی اصولی و کاربردی فضای کاری می‌تواند باعث بهره‌مندی هرچه بهتر از محیط  شود، و فضایی مدرن و جذاب را از کسب‌ و کار افراد به نمایش بگذارد. هر بخش از محیط کار اهمیت مختص به خود را دارد که طراحی و چیدمان آن قسمت  با توجه به ویژگی‌های لازم و ضروری آن  انجام بپذیرد. فضای پذیرش اداری یکی از بخش‌های مهم  استراتژیک در دفاتر اداری پرتردد به‌ حساب می‌آید. بخش پذیرش اداری اولین مکان تماس فیزیکی ارباب‌ رجوع با محیط کاری شما است. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نکات مهم در طراحی مناسب فضای پذیرش اداری بپردازیم.

اهمیت بخش پذیرش

اهمیت بخش پذیرش در دفاتری که با ارباب‌ رجوع سر و کار دارند، مسئله‌ای نیست که بتوان نادیده گرفت. اولین نقطه برخورد یک فرد تازه‌ وارد با مجموعه شما بخش پذیرش است. از این‌ رو طراحی و مبلمان مناسب بخش پذیرش باید به‌ گونه‌ای صورت بگیرد که حس خوش‌ آمدگویی فضا و مجموعه را به مرجعان منتقل کند. طراحی بخش پذیرش باید به صورتی باشد که در عین شیک و مدرن بودن حسی دوستانه را در افراد مراجعه‌کننده ایجاد کند. امروزه به لطف متریال‌ها و طرح‌های جذاب بر اساس سبک‌های متنوع دکوراسیون داخلی، حفظ تعادل و عملکرد فضای پذیرش به‌ عنوان مکانی کاربردی و جذاب‌ افزایش یاقته است.

کاربرد‌ میز پذیرش

میز‌های پذیرش انواع مختلفی دارد و بنا به کاربری آن طراحی می‌شود. برخی از انواع رایج میز پذیرش به شرح زیر است.

میز پذیرش دفاتر تجاری

میز منشی و پذیرش در دفاتر اداری

میز پذیرش مکان‌های خدماتی مانند بیمارستان، بانک، هتل‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه و …

تفاوت میز منشی با میز پذیرش

در بسیاری از دفاتر کاری، میز منشی و میز پذیرش مشترک است. تنها تفاوت میز منشی و میز پذیرش در تعداد مراجعه‌کنندگان است. میز‌های منشی اغلب با بخش‌های داخلی شرکت  در ارتباط است در صورتی‌ که مراجعین میز پذیرش، مشتریان، ارباب‌رجوع و .. هستند.

نکات مهم در طراحی مناسب میز پذیرش اداری

از آنجایی‌ که بخش پذیرش به‌ نوعی نمود اولیه و معرفی کننده فضای کسب‌ و کار شما است. اولین برداشت مشتریان و مراجعه‌کنندگان از شرکت شما در آنجا اتفاق می‌افتد طراحی مناسب و بهینه آن بسیار حائز اهمیت است.

انتخاب سایز مناسب

اندازه میز پذیرش همواره باید متناسب با فضای اداری شما طراحی شود. برای فضا‌های کوچک می‌توان تنها به میزی ساده بسنده کرد. همچنین در صورت برخورداری از فضایی بزرگ، ساخت یک میز پذیرش اختصاصی بسیار جذب به نظر می‌آید. میز پذیرش باید به‌ راحتی در دید مراجعان قرار بگیرد و نقطه قوت بخش پذیرش باشد. انتخاب نوع و  سایز مناسب میز پذیرش به تعداد مراجعه‌کنندگان و نوع فعالیتی که باید در آن‌ انجام شود نیز بستگی دارد.

شکل و موقعیت مناسب میز پذیرش

چیدمان و جانمایی میز پذیرش بسیار مهم است و باید در محلی قرار بگیرد که اولین چیزی باشد که نظر مرجعان را به‌سوی خود جلب می‌کند. شکل میز پذیرش می‌تواند به اشکال دایره‌ای، مستطیل، منحنی باشد که امری سلیقه‌ای است. پس بنا بر موقعیت قرارگیری آن انتخاب می‌شود.

طراحی جذاب و منحصر به‌ فرد

میز‌های پذیرش اختصاصی، تأثیر زیادی در جلب‌توجه مخاطب دارند. یک طرح اختصاصی به‌ سادگی می‌تواند بیانگر ارزش‌های کسب‌ و کار شما باشد و تجربه‌ای متفاوت و جذاب را در خاطره مخاطب ثبت کند. شکل متداول میز‌های پذیرش اغلب به‌صورت L یا U است که مدل L محبوبیت بیشتری دارد.

استفاده از متریال بادوام

بنا به دلایلی که در بالا گفتیم، میز پذیرش معرف شخصیت نام تجاری یک شرکت است. استفاده از متریال مناسب و باکیفیت به همراه طراحی جذاب و منحصر به‌ فرد، فضایی مدرن و کاربردی را پیش چشم مخاطب به تصویر می‌کشد. علاوه بر این تأثیر زیادی در تعامل مخاطبین در اولین مواجه با شرکت شما می‌گذارد. اغلب میزهای پذیرش از موادی مانند ام دی اف ، فلز و یا شیشه ساخته می‌شوند که  شکل و شمایل  آنها می‌توانند به‌صورت مدرن و یا کلاسیک و رسمی باشد.

ارگونومی میز پذیرش اداری

میز پذیرش علاوه بر زیبایی و کارایی باید مکان مناسب و راحتی برای همکاران فعال در این بخش باشد. از آنجایی‌ که کارمندان این بخش ساعت‌های زیادی مشغول به کار هستند رعایت اصول ارگونومی در طراحی میز و مبلمان این قسمت بسیار مهم است. راحتی  آسایش فرد مشغول به خدمت در پشت میز پذیرش در افزایش بهره‌وری وی تأثیر به سزایی دارد. صندلی اداری بخش پذیرش باید بنا به وضعیت میز و نحوه تعامل با مراجعه‌کنندگان انتخاب شود.

تعبیه قفسه و کشوهای مناسب

از آنجایی‌ که میز پذیرش در دید مراجعه‌کنندگان قرار دارد، تمیزی و مرتب بودن آن نیز بسیار حائز اهمیت است. وجود کشو‌ها و باکس و قفسه‌های متعدد، به جریان ذخیره‌سازی پرونده‌ها و  اسناد و مدارک را نظم بیشتری می‌بخشد. همچنین به حفظ و نگهداری آنها نیز کمک می‌کند.

سایر از خصوصیات  مهم میز پذیرش:

برخی دیگر از ویژگی‌های مهم در طراحی و ساخت میز پذیرش به شرح زیر است:

از رنگ‌بندی مناسب  و هماهنگ با فضا برخوردار باشد

دسترسی به بخش‌های مختلف آن به‌آسانی صورت بگیرد

طراحی و متریال مناسب جهت سهولت در نظافت روزانه

برای جلب‌ توجه بیشتر از المان‌های مخصوص مانند لوگو و یا نام مجموعه  بر روی آن استفاده شود.

توجه به نورپردازی مناسب آن به‌ منظور جلب‌ توجه مشتریان

در نظر گرفتن فضایی مناسب به همراه مبلمان اداری برای نشستن و انتظار مراجعه‌کنندگان تعداد صندلی‌ها و ظرفیت محل پذیرش به تعداد مراجعان شرکت بستگی دارد.

سخن پایانی

در نهایت اگر قصد طراحی بخش پذیرش در محل کار خود را دارید، امیدواریم این مقاله راهگشای شما بوده باشد.  گروه مکعب با ارائه  خدمات طراحی و مشاوره به‌صورت رایگان سعی بر طراحی و تولید محصولات متناسب با فضاهای موردنظر شما است. اگر تصمیم بر طراحی مناسب فضای پذیرش اداری و خرید مبلمان اداری مناسب برای این بخش هستید. گروه طراحی دکوراسیون مکعب ، مرجع مناسبی برای راهنمایی شما است. جهت طراحی و اجرای میز پذیرش با ما در تماس باشید.