صندلی‌های اداری کاربرد زیادی در دفتر کار تجاری و خانگی دارند. به همین دلیل هم تولیدکنندگان همچنان به تولید انبوه انواع صندلی اداری مقرون‌به‌صرفه ادامه می‌دهند. این صندلی‌ها معمولا خوب کار می‌کنند؛ اما بادوام‌ترین گزینه ممکن نیستند. بنابراین اغلب آنها پس از مدتی استفاده عادی، ممکن است دچار شکستگی شوند. یکی از اولین چیزهایی که در این صندلی‌ها می‌شکند دسته آن است. در نتیجه آشنایی با نحوه تعمیر دسته صندلی اداری می‌تواند برای شما مهم باشد.

دسته‌های صندلی اداری اغلب از مواد پلاستیکی ساخته شده و روی صندلی اداری شما پیچ می‌شوند. بنابراین هنگامی که به اطراف حرکت می‌کنید؛ یا زمانی که مقداری وزن بیش از حد در مدت‌زمان طولانی به آنها اعمال می‌کنید؛ به تدریج ترک خورده و در نهایت می‌شکنند. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه دسته شکسته صندلی اداری را خودتان تعمیر کنید.

وسایل مورد نیاز

در اولین قدم بیایید با موارد مورد نیاز برای انجام این کار شروع کنیم. در این بخش لیستی از موارد ضروری برای تعمیر دسته شکسته صندلی اداری آورده شده است:

  • پیچ گوشتی (نوع آن به نوع پیچ‌های صندلی شما بستگی دارد.)
  • چسب پلاستیک اپوکسی
  • ظرفی برای مخلوط کردن
  • چوب بستنی برای مخلوط کردن اپوکسی
  • یک تکه طناب
  • نوار چسب
  • برای مرحله حرفه‌ای‌تر نیز به چند مورد دیگر نیاز دارید:
  • رخت‌آویز فلزی بلااستفاده (یا سیم آلومینیومی)
  • انبردست
  • دریل کوچک
  • مته (۲.۵ میلی متر)

جداسازی قطعات

هنگامی که همه وسایل مورد نیاز را در اختیار داشتید؛ زمان آن فرا می‌رسد که جداسازی دسته صندلی را شروع کنید. در اغلب موارد دو نوع متداول دسته روی صندلی‌های اداری وجود دارد. اولی فقط به صندلی و دیگری هم به صندلی و هم به پشتی صندلی اداری شما وصل می‌شود.

برای جدا کردن دسته، کافی است پیچ گوشتی مناسب را برداشته، پیچ‌های روی دسته‌ها پیدا کرده و آنها را با دقت باز کنید. معمولا دو تا چهار پیچ برای هر دسته وجود دارد. هر پیچ را با احتیاط باز کنید؛ و مطمئن شوید که بیشتر از وضعیت فعلی به دسته خود آسیب نمی‌رسانید. اگر حین باز کردن، دسته دچار آسیب بیشتر نشود؛ چسباندن و تعمیر دسته صندلی بسیار بهتر و راحت‌تر خواهد بود. به همین دلیل مهم است که هنگام جدا کردن دسته کاملا مراقب باشید.
در نهایت پیچ‌ها را کناری بگذارید؛ و دسته جدا شده را برای مرحله بعد روی میز کار مناسبی قرار دهید.

چسباندن دسته صندلی

قبل از چسباندن شکستگی‌های دسته به یک‌دیگر، قسمت‌های شکسته را به‌خوبی تمیز کنید. در واقع اطمینان حاصل کنید که گرد و غبار، کثیفی یا چربی را که معمولا از چسبیدن صحیح چسب جلوگیری می‌کند؛ به‌طور کامل پاک کنید. سپس اپوکسی را بردارید و به مقدار مساوی رزین و هاردنر را در یک ظرف مخلوط کنید. در اینجا باید کمی سریع عمل کنید؛ زیرا اپوکسی معمولا در عرض پنج دقیقه خشک و سخت می‌شود.

در ادامه با استفاده از چوب بستنی، مقدار زیادی از مخلوط اپوکسی خود را روی شکستگی دسته صندلی پخش کنید. سپس قسمت‌های شکسته شده را با دستان خود محکم به هم فشار دهید. سپس طناب را برداشته و دسته را طوری با آن ببندید که مانند یک گیره عمل کند. حالا قبل از اینکه دیر شود؛ هرگونه اپوکسی اضافی را که از محل شکستگی به سمت بیرون سرریز شده را پاک کنید.

در نهایت بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مقداری چسب نواری را دور و در سطح شکستگی بپیچید. این کار نه‌تنها اتصال شما را تقویت می‌کند؛ بلکه سطح کار را نیز بهتر می‌کند.

نصب مجدد دسته

نکته مهم اینکه قبل از مونتاژ مجدد، دسته صندلی را برای ۲۴ ساعت یا بیشتر استراحت دهید. این کار برای اطمینان از سخت شدن کامل اپوکسی استفاده شده در عمق محل شکستگی است. وقتی اپوکسی شما کاملا سفت شد؛ طناب بسته شده به دور تکیه‌گاه را باز کنید. سپس با دقت سوراخ‌های پیچ روی دسته خود را با سوراخ‌های روی صندلی تراز کنید. بعد پیچ‌ها را وارد کرده و آنها را ببندید.

در این مرحله بهتر است پیچ‌ها را خیلی محکم نچرخانید؛ زیرا ممکن است ترک‌های جدیدی روی دسته خود ایجاد کنید. به‌یاد داشته باشید که قبل از شروع به سفت کردن کامل، تمام پیچ‌ها را وارد کرده و آنها را تا نیمه سفت نمایید. این کار کمک می‌کند تا دسته صندلی شما به‌درستی تراز شده و از آسیب دیدن مجدد جلوگیری شود.

مرحله حرفه‌ای‌تر برای تعمیر دسته صندلی

اگر می‌خواهید نتیجه بهتری از تعمیر دسته صندلی بگیرید؛ می‌توانید با منگنه‌های فلزی آن را محکم کرده تا به استحکام دسته صندلی بیشتر کمک کنید. این روش باعث می‌شود که دسته شما تقریبا نشکن باشد. برای شروع، یک رخت‌آویز فلزی یا سیم آلومینیومی را بردارید؛ و با استفاده از انبردست، دو تکه به طول حدود ۳۰ سانتی متر را ببرید. سپس دریل و مته ۲.۵ میلی‌متری را برداشته و دو سوراخ در هر طرف شکستگی روی تکیه گاه دست خود ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که فاصله کافی بین سوراخ‌ها و ترک وجود دارد. چراکه اگر خیلی نزدیک به شکاف سوراخ کنید؛ احتمالا آسیب بیشتری به تکیه‌گاه وارد خواهید کرد. حالا دو تکه سیم ۳۰ سانتی‌متری بریده شده را با خم کردن به کمک انبردست، شبیه به منگنه کنید. بخش خم شده این منگنه‌ها باید چند میلی‌متر بلندتر از سوراخ‌های روی تکیه‌گاه شما باشد. این برای اطمینان از تناسب و استحکام منگنه‌های شما است.

حالا مقداری اپوکسی به منگنه‌ها بمالید؛ و سپس آنها را در سوراخ‌های ایجاد شده قرار دهید. سپس منگنه‌ها را در انتهای دیگر سوراخ خم کنید؛ تا در جای خود محکم شوند. در نهایت اگر سیم اضافی زیادی دارید؛ آن را با انبردست قطع کنید. هنگامی که همه چیز در جای خود قرار گرفت؛ اپوکسی را روی منگنه‌های دو طرف دسته صندلی بمالید. این کار باعث می‌شود که منگنه‌ها در جای خود ثابت بوده و با حرکت تدریجی، دسته شما دوباره خراب نشود.

همچنین اگر ظاهر کار تمام شده را دوست ندارید؛ می‌توانید آن را با مقداری نوار چسب مطابق با رنگ صندلی خود بپوشانید. این کار به آن ظاهر تمیز و زیباتری می‌بخشد. با استفاده از منگنه‌های فلزی، دسته صندلی اداری شما بسیار محکم‌تر از قبل خواهد شد. بنابراین این تعمیر احتمالا چند سال کارایی بیشتر به شما خواهد داد.

در پایان شما از خرید یک صندلی تازه معاف شدید. همچنین امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد؛ که مهارت جدیدی را به مهارت‌های قبلی خود اضافه کرده باشید. دقت کنید که روش‌های زیادی برای تعمیر دسته‌های شکسته صندلی اداری وجود دارد؛ اما روشی که در این مقاله به شما آموزش دادیم تا حد زیادی ساده‌ترین و مؤثرترین روش است. بنابراین حالا برای تعمیر دسته صندلی اداری، دقیقا می‌دانید که چه کاری انجام دهید. فراموش نکنید که مرحله تعمیر حرفه‌ای‌تر را نیز تا جای ممکن به‌کار ببرید؛ تا نتیجه تعمیر شما بهتر شود.