نقش پارتیشن اداری در ایجاد فضای خصوصی برای کارکنان در دفاتر اداری امروزی انکار ناشدنی است. البته این تنها مزیت پارتیشن اداری نیست و بسته به هدف پارتیشن‌های اداری می‌توانند مزایای گوناگونی را ایجاد کنند. اما به نظر می‌رسد ایجاد فضای خصوصی و حفظ حریم خصوصی کارکنان یکی از اصلی‌ترین اهداف استفاده از آنها باشد. بسیاری از دفاتر اداری امروزی به سمت ایجاد فضای باز در طراحی دکوراسیون اداری خود رفته‌اند. به عبارتی این شکل از طراحی ارمغان ناگزیر دفاتر کار مدرن است.

فضای باز بین کارکنان مزایا و معایب خاص خود را نیز دارد. به عنوان مثال برگزاری جلسات خصوصی در این فضاها مشکل است. گاهی صحبت تلفنی یک همکار، تمرکز سایر همکاران را بر هم می‌زند. از سویی تسهیل ارتباطات و افزایش انرژی جمعی، از ویژگی‌هایی است که استفاده از طراحی دکوراسیون به شکل فضای باز را معقول می‌نماید. در این مقاله وب‌سایت مکعب گروپ می‌خواهیم درباره نقش پارتیشن اداری در ایجاد فضای خصوصی کارکنان نکات مختصری را بیان کنیم.

تعریف فضای خصوصی در محیط اداری

در یک محیط کاری هر کارمند احتیاج به فضایی برای انجام وظایف روزانه خود دارد. این فضای خصوصی باید به گونه‌ای باشد که تمرکز افراد حین کار از بین نرود و به حس نکنند تحت نظر دیگران هستند. همچنین مکالمات تلفنی کمترین آلودگی صوتی را ایجاد کنند و باعث اخلال در نظم محیط نشوند. در محیط‌های کاری مدرن که به طور معمول فضایی فلت هستند، به نظر می‌رسد فضای خصوصی کاهش می‌یابد. اما این در حالی است که ثابت شده است فضاهای کاری جدا از هم در کاهش تعامل میان کارمندان تاثیر مستقیم دارد.

ایجاد فضای خصوصی برای هر بخش کاری به نسبت حساسیت آن طراحی و تعبیه می‌شود. به طور مثال فضای اتاق جلسات بهتر است جدا از دیگر بخش‌ها باشد و با پارتیشن اداری عایق صدا را هم به وجود آورد. اما برای محیط‌های کار اشتراکی که اعضا میز کار مشترک دارند ایجاد فضای خصوصی به واسطه دیوایدرها و فلاور باکس‌ها تامین می‌شود.

نقش پارتیشن اداری و فضای خصوصی

پارتینش‌های اداری انواع مختلفی دارند، که هر کدام مزایا و معایب ویژه و خاص خود را فراهم می‌کنند. یکی از اهداف استفاده از پارتیشن‌های اداری تقسیم یک فضای گسترده به بخش‌های کوچک‌تر است. همین تقسیم‌بندی موجب ایجاد فضای خصوصی در دفتر کار می‌شود. با این وجود کارکردهای متنوع انواع پارتیشن نوع خاصی از فضای خصوصی را برای شما فراهم می‌کند. در اولین قدم پارتیشن اداری شیشه‌ای را در نظر بگیرید. این سبک از پارتیشن در طراحی دفاتر کار مدرن بسیار مورد توجه است. به‌ خصوص در فضاهای کوچک تقسیم محیط به کمک پارتیشن شیشه‌ای، کمک می‌کند که در محیط کار احساس خفگی و کوچکی به کارکنان دست ندهد. اما یک پارتیشن شیشه‌ای تا چه حد می‌تواند به ایجاد حریم خصوصی کمک کند.

به طور معمول این پارتیشن‌ها، حریمی فضایی برای کارمند یا گروهی از کارمندان ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانند تا حدود زیادی از رد و بدل شدن صدا با فضای بیرون جلوگیری کنند. پس به عنوان مثال در فضای محصور شده با پارتیشن شیشه‌ای می‌توان با خیال راحت‌تری مکالمه تلفنی یا یک جلسه خصوصی را برگزار کرد. اما همین پارتیشن نمی‌تواند جلوی دیدگاه بصری را به طور کامل بگیرید. حضور در یک اتاق شیشه‌ای شما را در معرض دید سایرین قرار می‌دهد. البته در این زمینه نیز پارتیشن شیشه‌ای راهکارهایی ارائه داده است. از جمله مات کردن کامل یا طرح‌دار بخشی از دیواره پارتیشن شیشه‌ای، می‌تواند تا حدود زیادی حریم خصوصی بصری کارکنان را نیز فراهم کند.

پارتیشن اداری دو جداره

نوع دیگری از پارتیشن‌های شیشه‌ای، انواع دوجداره آن هستند. استفاده از پارتیشن اداری دوجداره بیش از هرچیز برای ایجاد حریم خصوصی صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر قصد دارید فضای اتاق جلسه شرکت را به کمک پارتیشن ایجاد کنید؛ پارتیشن اداری دوجداره بهترین شیوه برای جلوگیری از رد و بدل شدن صدا است. در نهایت پارتیشن ماژولار متحرک (پاراوان) را به عنوان ساده‌ترین سبک پارتیشن، برای ایجاد فضای خصوصی موقت می‌توان مورد استفاده قرار داد. این پارتیشن‌ها قابلیت جابه‌جایی راحت داشته و به خوبی می‌تواند در مواقع ضروری فضایی خصوصی را برای شما فراهم کند.

ایجاد تعادل در حفظ حریم خصوصی کارکنان و اثر دکوراسیون اداری بر شکل‌گیری ارتباط بین آنها، از مهم‌ترین نکاتی است که باید در هنگام طراحی دکوراسیون اداری و خرید انواع مبلمان اداری مد نظر داشته باشید. این هماهنگی کمک می‌کند کارکنان احساس بهتری از کار در فضای کاری شما داشته باشند؛ و از سویی با کارایی و بهره‌وری بیشتری به فعالیت بپردازند.

نتیجه‌گیری

اگر محیط اداری شما با بی‌نظمی و شلوغی موجه است و بازدهی کاری افراد به شدت کاهش یافته است. زمان آن رسیده است که به فکر تغییر دکوراسیون ادرای خود باشید، همچنین فضای اداری مدرن بر رضایت کارمندانتان تاثیر مثبت می‌گذارد. با پارتیشن اداری به تقسیم بندی صحیح و نظم دهی فضای شرکتتان کمک کنید. در این راستا می‌توانید از گروه طراحی دکوراسیون اداری مکعب کمک بگیرید. با مراجعه به قسمت پروژه‌های سایت از محیط‌های اداری که طی سالیان کاری توسط گروه مکعب طراحی شده بازدید کنید.