طراحی دفتر شما به اندازه کارکنان شما مهم است؛ چرا که منبع اصلی الهام و کار خلاقانه و پرانرژی برای آنها است. در سال‌های اخیر طراحی دفتر کار بیشتر رویکردی مبتنی بر افراد را در پیش گرفته است؛ و امروزه تاکید زیادی بر این مسئله است که فضای کاری شما چه احساسی را در کارکنان ایجاد می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد احساس دل‌خواه در کارکنان، استفاده از رنگ در طراحی دکوراسیون اداری است.

اثرات روان‌شناختی رنگ سال‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و نتایج کاملا واضح است. به زبان ساده رنگ‌ها مستقیما بر روح و روان ما تاثیر می‌گذارد. آنها توانایی تاثیرگذاری خاصی بر خلق و خوی افراد از طریق ایجاد فضاهای متفاوت دارند. جالب است بدانید که رنگ‌ها حتی می‌توانند برای انتقال معانی نیز به کار برده شوند.

با توجه به این موضوع، می‌توان گفت همه چیز در اطراف ما به عنوان یک محرک در نظر گرفته می‌شود. بنابراین باید مطمئن شویم که دفتر کار ما، کارکنان را به روشی درست تحریک می‌کند.

چرا باید از رنگ مناسب در طراحی دکوراسیون اداری استفاده کرد؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما باید از رنگ مناسب در طراحی دکوراسیون اداری استفاده کنید؛ اما در اینجا تعدادی از موارد مهم‌تر را مطرح کرده‌ایم.

در درجه اول باید بدانید که رنگ‌ها می‌توانند بر روحیه کارمندان شما تاثیر بگذارند. یک مطالعه در دانشگاه تگزاس نشان داده است که دفتر کار خاکستری، بژ و سفید ملایم، باعث ایجاد احساس غم، اندوه و افسردگی در کارمندان، به ویژه در زنان می‌شود. در این زمینه مردان نیز همین اثرات را در مواجه با دفاتر کار بنفش و نارنجی تجربه می‌کنند.

از سویی رنگ می‌تواند بر عملکرد افراد نیز تاثیر بگذارد. یک مطالعه در این زمینه نشان داده که استفاده از رنگ قرمز قبل از امتحان، در واقع عملکرد فرد را کاهش می‌دهد. در یکی از شش آزمایش انجام شده در این مطالعه، به ۷۱ دانش‌آموز کارت شرکت در امتحانی به رنگ قرمز، سبز یا سیاه داده شد. نتیجه آنکه دانش‌آموزان با اعداد قرمز، حدود ۲۰ درصد کمتر از دانش‌آموزان با اعداد سبز و سیاه نمره گرفتند.

بنابراین به‌طور خلاصه می‌توان گفت رنگ‌ها بر عواملی مانند بهره‌وری، خلاقیت و ارتباطات تاثیر می‌گذارند. در نتیجه با وجود مزایای بسیار زیاد در انتخاب صحیح رنگ‌های مبلمان اداری و دیوار های دفتر در دکوراسیون اداری، دلیلی برای انجام ندادن این کار وجود ندارد.

رنگ‌های پرکاربرد و معانی آنها

پیش از ورود به بحث اصلی در نظر داشته باشید که در بسیاری از مواقع برداشت و اثرپذیری ما از یک رنگ با فرهنگ ما مرتبط است. به عنوان مثال در بسیاری از فرهنگ‌ها، رنگ سفید را می‌توان برای نشان دادن خلوص و پاکی استفاده کرد. بنابراین رنگی مناسب برای مراسم عروسی و جشن و… است. در حالی که در بسیاری از کشورهای شرق آسیا رنگ سفید با مفهوم عزاداری همراه است. با این وجود رنگ‌ها در قالب فرهنگ‌ها مفاهیمی ثابت داشته و اثری مشخص بر افراد می‌گذارند.

  1. آبی: این رنگ معمولا در محیط‌های کاری استفاده می‌شود؛ زیرا می‌تواند به بهره‌وری کمک کند. همچنین آبی یک رنگ آرام و متمرکز است.
  2. زرد: این رنگ معمولا در فضاهای کاری خلاق استفاده می‌شود؛ زیرا می‌تواند خلاقیت را در افراد افزایش دهد. همچنین زرد یک رنگ مناسب برای هشدار دادن است؛ زیرا می‌تواند بیش از حد تحریک‌کننده باشد.
  3. قرمز: این رنگ معمولا در فضاهای کاری دارای فعالیت بدنی استفاده می‌شود. قرمز رنگی پرشور است که می‌تواند فعالیت امواج مغزی را افزایش دهد؛ ضربان قلب و جریان خون را افزایش داده و کارایی را افزایش دهد. نکته مهم اینکه در مورد رنگ قرمز، مانند رنگ زرد، از زیاده‌روی خودداری کنید. چراکه استفاده بیش از حد از قرمز می‌تواند احساس خشم و خصومت را تحریک کند.
  4. سبز: معمولا در دفاتری با ساعات کار طولانی و محتاج نوآوری استفاده می‌شود. سبز رنگی هماهنگ و آرام‌بخش است؛ که فشار چشم و اضطراب را کاهش می‌دهد.
  5. سفید: مطالعات نشان داده است که رنگ سفید یکی از بدترین رنگ‌ها برای استفاده در دکوراسیون اداری است. سفید رنگی بالینی و ایزوله است؛ و می‌تواند مانع از بهره‌وری کارکنان شود.

رنگ‌های گرم در مقابل رنگ‌های سرد

هنگام تصمیم‌گیری در مورد رنگ‌های انتخابی و هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون اداری دفتر کار خود، یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید انتخاب از میان رنگ‌های گرم یا سرد است. در ادامه به‌طور مختصر این موضوع را شرح داده‌ایم.

رنگ‌های گرم

منظور از رنگ‌های گرم رنگ‌هایی است که با نارنجی، قرمز، زرد و ترکیبی از آن‌ها با رنگ‌های دیگر ساخته می‌شوند. به زبان ساده آنها با گرما و نور خورشید مرتبط هستند. رنگ‌های گرم باعث تحریک احساسات افراد می‌شوند. به عنوان مثال آنها با افزایش واکنش عاطفی و اشتیاق نسبت مستقیم دارند.
از سویی به دلیل تحریک عاطفی، رنگ‌های گرم می‌توانند باعث ایجاد احساساتی مانند خشم نیز شوند.
نمونه بارز این رنگ، قرمز است. قرمز یک رنگ احساسی است. این رنگ در عین حال که می‌تواند نشان‌دهنده شور و عشق باشد؛ می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر خشم نیز باشد.

رنگ‌های سرد

از سوی دیگر رنگ‌های سرد، انتخاب‌هایی بسیار آرام‌بخش هستند. رنگ‌های سرد که از رنگ‌های آبی، سبز و بنفش ساخته شده‌اند؛ یادآور مواردی مانند آب و یخ هستند. رنگ‌های سرد به شما احساس آرامش و طراوت می‌دهند.
با این وجود، در حالی که رنگ‌های سرد ممکن است آرامش‌بخش باشند؛ در عین حال می‌توانند منجر به احساس غم، اندوه، انزوا یا جدایی شوند.
یک مثال خوب برای استفاده از رنگ‌های سرد، محبوبیت رنگ آبی است. بسیاری از دفاتر از رنگ آبی برای کار استفاده می‌کنند؛ و بسیاری از مشاغل شرکتی دارای آرم آبی هستند. این موضوع به‌نوعی حرفه‌ای بودن را نشان می‌دهد.
در نهایت فراموش نکنید که می‌توانید برای طراحی دکوراسیون اداری از چند رنگ به عنوان رنگ اصلی و رنگ‌های مکمل استفاده کنید.