تمامی شاغلین، کارمندان و سایر کارکنان به طور حتم برای رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهایشان به کار کردن و کسب درآمد می‌اندیشند. اما در چند سال گذشته شاهد تغییر سبک زندگی شده‌ایم. همین تغییر سبک زندگی یکی از علل کم انرژی و کسل بودن و حتی افسردگی افراد است. کارمندانی که هر روز به اعمال و وظایف مشابهی با دیروزشان می‌پردازند، بیشتر از دیگر افراد در معرض افسردگی‌اند. به کمک ایجاد تغییراتی کوچک در محل کار، تثبیت برخی عادت‌ها و ایجاد محیط کاری شاد می‌توانید تجربه‌ای بهتر و شادتر از ساعات کاری برای خود و یا کارمندان‌تان رقم بزنید. اکنون به برخی نکاتی که به شما کمک می‌کند می‌پردازیم.

ایده برای داشتن محیط کاری شاد

  • چینش تجهیزات و پاکیزگی محیط بسیار مهم است

 از عوامل مهمی که می‌‎تواند بر روحیه و عملکرد شما اثر بگذارد، محیط فیزیکی است که شما ساعات کاری‌تان را در آن می‌گذرانید. چیدمان تجهیزات و لوازم اطراف بر بهره‌وری اثر مستقیم دارد. پاکیزه و مرتب بودن در حفظ تمرکز شما اثر مهمی داشته و از این ‌رو به شما آرامش می‌دهد. پس همواره سعی کنید تا حد امکان وسیله‌های شخصی و لوازم اداری مربوط به خود را مرتب و در مکان مناسبی نگه دارید.  به ‌گونه‌ای که چیدمانشان موجب سردرگمی شما و مراجعه‌کنندگان نشود.

در پاکیزه نگاه داشتن محل کار خود تلاش کنید. اگر به اندازه‎‌ی کافی پاکیزه نیست از مدیر یا سایر افراد مربوطه بخواهید که به این مسئله رسیدگی کنند. پاکیزه بودن محیط کار علاوه بر حفظ سلامت، به شما حس خوشایندی می‌دهد که می‎‌تواند منجر به افزایش راندمان کاری شود.

در صورت امکان می‎‌توانید از خوشبو کننده‎‌های هوا نیز استفاده کنید. اما حتما توجه داشته باشید از رایحه‎‌هایی استفاده کنید بسیار تند و تیز نباشند و تا حد امکان موجب آزار همکاران‎تان و سایر افراد نشود.

  • استفاده از گیاهان، به‎ ویژه گیاهان و گل‎‌های زینتی می‌تواند حس خوشایندی به شما هدیه دهد

وجود گیاهان حس زیبای طبیعت‎ و طبیعت‎‌گردی را به شما القا کرده و می‌‎تواند موجب آرامش شما گردد. برای مثال می‏‌توانید یک یا چند گلدان کوچک از گل‏‌های زینتی روی میز کار و یا در نزدیکیتان نگه دارید و خودتان به آن‎ها رسیدگی کنید. این کار به شما حس مسئولیت‌پذیری می‎‌دهد.

  • رنگ مناسب و دلخواهی برای تجهیزات محل کار انتخاب کنید

تاحدی که ممکن است از تجهیزات و لوازم اداری با رنگ دلخواه خود استفاده کنید. برای مثال اگر در پشت میز اداری فعالیت می‎‌کنید، از جاقلمی‎‌هایی با رنگ دلخواه و مورد علاقه‌‎تان استفاده کنید. برخی از مدیران معتقدند که استفاده از رنگ‌های روشن و شاد در محیط کار می‌تواند باعث حواس‌پرتی کارکنان آن‎ها شود و اغلب سعی دارند از رنگ‎‌های خنثی استفاده کنند. اما بازی با رنگ‎‌ها همراه با چیدمانی اصولی و مناسب با فضای شما، محیطی لوکس و کارکنانی شاد به شما هدیه می‎‌دهد. همچنین این امر می‌‎تواند در جلب اعتماد مراجعه‌کنندگان اثر به سزایی داشته باشد.

  • طراحی دکوراسیون اداری با کیفیت و آراستگی مناسب می‎‌تواند بر عملکرد کارمندان اثر گذاشته و موجب توسعه‌ی کسب و کار شود

استفاده از پارتیشن‎‌ها، نورپردازی مناسب و کافی، تهویه مناسب هوا، چینش درست میز کارمندان و… می‎‌تواند راندمان کاری را افزایش داده و در کسب اعتماد مراجعه‎‌کنندگان اثر گذار باشد. به همین‎‌ ورش بسیاری از شرکت‌ها و دفاتر، به کمک طراحی داخلی خاص و مناسب با حرفه‎‌شان به توسعه‌‎‎ی کسب و کار خود پرداخته‎‌اند.

احتمالا خود شما تجربه‌ی حضور در چنین مکان‌هایی را داشته‌‎اید که دکوراسیون اداری آن محل در نگاه اول شما را تحت تاثیر قرار داده ‎است.

به ‎ویژه باید به این نکته توجه کنید که فضاهایی مثل اتاق انتظار یا صندلی‌های انتظار، درب ورودی و خروجی، سرویس بهداشتی و… که مورد استفاده‌‎ی مراجعه‌‎کنندگان است باید مناسب و پاکیزه باشند.

  •  نورپردازی مناسب بسیار تاثیرگذار است

همان‎ طور که به اختصار اشاره شد، نورپردازی مناسب و کافی می‎‌تواند اثر بسزایی در جلوه‎‌ی زیبای محل کارتان داشته باشد. استفاده از نورهایی با رنگ روشن و هماهنگ با سایر فاکتورهای محیط کارتان (مانند رنگ دیوارها، تجهیزات و…) به وضوح تاثیر مثبتی بر روحیه‎‌ی کارکنان دارد. توجه کنید که نور ناکافی و عدم استفاده از نورهایی با رنگ روشن می‎‌تواند خواب‎‌آلودگی و خستگی زودرس کارکنان و حتی مراجعه‎‌کنندگان را به دنبال داشته باشد.

  • استفاده از تجهیزات منحصر به‎ فرد تاثیر بسزایی در زیبایی محیط کار دارد

از نکات مهمی که در طراحی دکوراسیون داخلی توصیه می‎‌شود، رعایت تجهیزات با طراحی خاص و چشم‎‌نواز استفاده کنید. برای مثال استفاده از پارتیشن‌‎ها، کمدهای دیواری و… که طراحی منحصر به‎ فرد دارند، می‎‌تواند تاثیرگذاری محیط کار روی کارکنان را بیش‎تر کند. توصیه‎‌ی ما به شما این است که اگر برای حرفه‎‌تان  لوگو دارید، شکل هندسی تجهیزات را با آن هماهنگ کنید. در صورت امکان می‌‎توانید لوگوی تجاریتان را روی تجهزات و لوازم هک کنید.

  • چینش و فاصله‎‌ی تجهیزات، میز کار کارمندان، اتاق انتظار و… بسیار مهم است

اگر مجبور به استفاده از پارتیشن برای کارکنان خود هستید، مطمئن شوید که فضای کافی و تقریبا نیمه‎ خصوصی در اختیار آن‎ها است. این میزان فضا را می‌‎توانید با توجه به حجم و چینش تجهیزات و نیز تعداد مراجعه‌کنندگان تعیین کنید.

در صورتی که حجم کمی در اختیار کارمندتان قرار گیرد، منجر به ایجاد خستگی زودرس و کلافگی در کارمند و حتی مراجعه‌کننده می‌شود. در مقابل، اگر فضایی بیش از حد نیاز در نظر گرفته شود، گاهی می‎‌تواند تا حدی موجب سردرگمی شود.

  • یکی دیگر از عواملی که موجب آرامش کارکنان و مراجعه‎‌کنندگان می‎‌شود، استفاده از کاغذ دیواری‎‌های زیبا و لاکچری است

استفاده از کاغذ دیواری‎‌هایی که یادآور طبیعت‌ هستند، می‌‎تواند اثر بیشتری در حفظ آرامش داشته باشد. در صورتی که امکان استفاده از کاغذ دیواری ندارید، تابلوهای زیبا جایگزینی مناسب هستند.

هماهنگی میان رنگ دیوار، کف، تجهیزات و سایر لوازم محیط کاری لاکچری و زیبایی به شما هدیه می‎‌دهد. هماهنگی رنگ‏‌ها و علاوه بر جلوه‌‎‎‎ی زیبا، از به‎ هم ریخته دیده شدن جلوگیری می‌‎کند.

  • مکان مناسبی برای استراحت و تفریح کارکنان در نظر بگیرید

از دیگر نکاتی که به شما توصیه می‎‌شود فراهم آوردن مکانی مناسب برای استراحت  و تفریح کارکنان است. ایجاد چنین فضای مناسبی می‎‌تواند کارمندان را به سمت روحیه‌‎ای شادتر سوق دهد. برای مثال، وجود یک میز فوتبال دستی، یک سالن ورزشی کوچک و یا یک کافه‎ تریا با طراحی داخلی مناسب به کارمندان این امکان را می‎‌دهد. در زمان‎‌های استراحت به فعالیت‎‌هایی بپردازند تا از خستگی‌های ذهنی دور شده و با اراده و آرامش بیش‎تری به وظایف خود بپردازند. اگر امکان ایجاد چنین مکانی نیست، مدیران می‎‌توانند با ایجاد شرایطی مشابه و به کمک مراکز ورزشی، فرهنگی و هنری امکان عضویت کارمندان را فراهم کنند.

  • سعی کنید دکوراسیون محل کارتان را به کمک طراحان داخلی بچینید تا نقصی در سبک مورد استفاده‎‌تان وجود نداشته باشد

سبک مینیمال که امروزه در بسیاری از مکان‌ها (حتی در منازل مسکونی) مورد توجه است، می‎‌تواند انتخابی  مناسب و لاکچری باشد. البته شایان ذکر است که انتخاب سبک با توجه به علاقه و فضایی که در اختیار شماست انجام می‌گیرد.

در هر صورت با چیدمان اصولی سبک موردنظرتان، نورپردازی مناسب و پاکیزه بودن محل کار، محیط کاری زیبا و کارکنانی شاد برای شما به ارمغان می‌آید.

وضعیت سلامت کارکنان

  • به‎ مقدار کافی آب بنوشید

به تمامی کارکنان با هر شغلی، پیشنهاد می‎‌شود که به وضعیت سلامت جسمانی و روانی خود توجه کنید. کاملا روشن است که هرچه وضعیت سلامت بدن شما بهتر باشد، بسیار راحت‌تر از پس وظایف خود برمی‎‌آیید و این اثری غیر قابل انکار بر روحیه‌ی شما دارد. زیرا سلامت جسم و آرامش ذهنی رابطه‌‎ای مستقیم دارند. سعی کنید در طول ساعات کاری‎تان به اندازه‌‎ی کافی آب بنوشید. اغلب، پزشکان به افراد بالغ توصیه می‎‌کنند در طی ۲۴ ساعت شبانه‎ روز ۸-۷ لیوان آب بنوشند. از آنجایی که ممکن است شما نیز جز دسته‌‎ای باشید که طعم آب را نمی‎‌پسندند، می‎‌توانید از آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید. همچنین شایان ذکر است که استفاده از دتاکس واتر (آب های طعم دار) می‌تواند جایگزینی مناسب‌‎تر باشد.

  • ورزش

نکته‌ی دیگری که توصیه می‌‎شود ورزش است. ورزش همراه با تغذیه‌‏ی سالم بدن شما را در بهترین حالت طبیعی نگه داشته و اثری مستقیم روی وضعیت روانی شما دارد. به‎ گونه‎‌ای که به راحتی دچار خستگی‌های ذهنی نمی‎‌شوید. حتی اگر به‎ شدت مشغول کارتان هستید و در ساعات غیرکاری هم زمان کافی برای ورزش ندارید. پیشنهاد می‏‌شود بخشی از مسیر محل کار و منزل‎‌تان را پیاده‌‎روی کنید.

فراموش نکنید که اختصاص دادن بخشی از وقت‎‌تان به ورزش، روحیه‎‌ی شما را شادتر و وضعیت سلامت روان‌‎تان را از خطرات احتمالی و خستگی‌ها دور نگه می‌‎دارد.

  •  تغذیه

مسئله‌ی مهم دیگری که می‎‌توانید به راحتی روی آن کنترل داشته باشید، تغذیه‌ی شماست. از خوردن غذاهای چرب و پرنمک بپرهیزید. چرا که زیاده‎‌روی در مصرف‎شان در کوتاه ‎مدت منجر به احساس خستگی زودرس می‌شود. همچنین در بلند مدت منجر به بیماری‎های قلب-عروقی مزمن می‎‌شود. این مسئله می‎‌تواند مستقیما روی روحیه‌ی شما اثر بگذارد.

  • میز و صندلی

از میز و صندلی استاندارد استفاده کنید. اگر جزء آن دسته‌‎ای هستید که ساعات طولانی را در پشت میز کار خود می‎‌گذارانید. حتما سعی کنید از میز و صندلی استاندارد با ارتفاع مناسب قد خود استفاده کنید. در این صورت دچار خستگی زودرس نمی‌شوید.

همان‌ طور که اشاره شد رعایت نکاتی اعم از نورپردازی مناسب، تهویه‌ی هوا، چیدمانی اصولی می‎‌تواند بر وضعیت جسمانی و روانی افراد تاثیر بگذارد. همچنین مناسب با تعداد کارکنان و حرفه‎‏‌ی شما، تلاش جهت حفظ آرامش و استراحت کافی کارکنان و…

شما را از خطراتی چون خستگی زودرس، کسلی و حتی افسردگی حفظ کند و در داشتن محیط کاری شاد موثر باشد.