امروزه کار در خانه برای بسیاری از ما به امری عادی تبدیل شده است. در واقع آنچه قبلا یک فرصت استثنایی بود؛ حالا بسیار رایج‌تر شده و در دسترس بسیاری از مشاغل قرار دارد. بنابراین چه در خانه به‌طور تمام‌وقت کار می‌کنید؛ و چه یک فضای اداری خانگی برای کارهای جانبی خود می‌خواهید؛ به هر حال ضروری است که با محل کار خود راحت باشید و از آن لذت ببرید.

واقعیت این است که کار به هر شکلی کار است. بنابراین حتی بهترین شغل‌ها هم به جذابی روزهای تعطیل و استراحت نیستند. در نتیجه ایجاد یک فضای کاری در خانه که آرامش‌بخش، جذاب و راحت باشد؛ کمک زیادی به ایجاد یک روز کاری بهتر و مثمر ثمرتر می‌کند.

البته همه ما می‌دانیم که برای دفتر کار خانگی خود به چه چیزهایی نیاز داریم. میز و صندلی اداری، کمد و قفسه و احتمالا تجهیزات رایانه‌ای، اصلی‌ترین موارد در این زمینه است. اما یک دفتر کار خوب به چیزی بیشتر از اینها نیاز دارد. بنابراین برای ساخت فضای کار خانگی خود بهتر است نکات مطرح شده در این نوشته را مرور کنید.

نور طبیعی بسیار مهم است

نور طبیعی به شما کمک می‌کند تا با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنید. همچنین نشستن در کنار پنجره می‌تواند به شکلی باورنکردنی آرامش‌بخش و شاداب‌کننده باشد. علاوه بر این نور طبیعی می‌تواند به شما کمک کند که انرژی و هوشیاری بیشتری داشته باشید. بنابراین اگر احساس می‌کنید که رخوت ساعت ۲ بعدازظهر همیشه به شما حمله می‌کند؛ کار کردن در کنار پنجره این مشکل را کاهش خواهد داد. بسته به چیدمان اتاق، ممکن است بخواهید روبه‌روی یک پنجره قرار بگیرید؛ یا با پنجره‌ای در کنار خود کار کنید؛ به هر حال باید بتوانید گاهی اوقات به چشمان خود استراحت داده و به دوردست‌ها نگاه کنید.

وسایل کاربردی را انتخاب کنید

برای هر اتاق کاری ایجاد شرایط مناسب برای عملکرد خوب بسیار مهم است. پیشنهاد اصلی این است که به دنبال وسایلی با کاربری‌های متنوع باشید. به عنوان مثال یک بوفه با عرض کم که می‌تواند برای لپ‌تاپ شما تغییر کاربری داده و به میز تبدیل شود؛ می‌تواند به شما کمک کند تا دفتر خانگی خود را در فضایی کوچک برپا کنید.

شاید عجیب به‌نظر برسد؛ اما در شرایط کمبود جا، اتاق مهمان، گوشه آشپزخانه و حتی داخل یک کمد دیواری بزرگ، می‌تواند جای مناسب برای یک دفتر کار خانگی باشد. در این شرایط باید به دنبال وسایلی هدفمند و زیبا باشید که وقتی کار نمی‌کنید همچنان فضای اتاق را زیباتر کند. میزهای توکار می‌توانند جایگزینی عالی برای یک میز نهارخوری یا میز کار باشند. ویژگی مثبت این میزها این است که با اتمام کار روزانه، می‌توانید آن را ببندید و به‌هم‌ریختگی‌های کاری را پنهان کنید.

یک فضای راحت ایجاد کنید

راحتی کلید کار خوب است. اگر روی صندلی آشپزخانه خمیده‌اید؛ یا لپ‌تاپ خود را در جایی ناهموار قرار داده‌اید؛ احتمالا پس از یک روز کاری طولانی، دچار کمردرد می‌شوید. بنابراین هنگامی که در حال ایجاد یک فضای اداری در منزل هستید؛ به دنبال مبلمان اداری با طراحی خوب و ارگونومیک باشید؛ که در حین کار از شما حمایت کند. مثلا یک صندلی اداری خوب را به عنوان یک سرمایه‌گذاری ببینید. از سویی بسته به فضا، بودجه و ترجیحات شخصی خود، حتی می توانید گزینه دل‌خواه و هماهنگ‌تر با محیط را انتخاب کنید. با این وجود گزینه انتخابی شما حتما باید دارای ویژگی‌های ارگونومیک باشد.

شخصی‌سازی کنید

خانه شما جایی است که هم زیبا و هم شخصی به نظر می‌رسد. هنگام ایجاد یک فضای اداری در خانه، باید خود را در فضایی احاطه کنید که الهام‌بخش خلاقیت بوده، به تمرکز شما کمک کرده و اعتماد به نفس را در شما برانگیخته کند. بنابراین باید به علایق خود توجه کنید؛ و ببینید وجود چه چیزهایی در این فضای موجب افزایش بهره‌وری و حس خوب شما خواهد شد. ممکن است یک میز قدیمی، چند قاب عکس شخصی، یک مجسمه و یا هر چیز دیگر، این احساس را در شما ایجاد کند.

طبیعت را به خانه بیاورید

برای اینکه احساس آرامش بیشتری داشته باشید؛ طبیعت را وارد فضای کار خود کنید. وقتی به دنبال جزئیات بیشتر برای یک اتاق کار هستید؛ به سراغ عناصر طبیعی و سایر اجزای ارگانیک بروید. توجه کنید که علاوه بر گیاهان آپارتمانی، مواردی مانند تزئینات چوبی، یک کنده درخت، تعدادی سنگ خاص و… هم می‌تواند به عنوان بخشی از طبیعت در اتاق کار شما حضور داشته باشید.

البته هنوز هم بهترین راه برای ترکیب عناصر طبیعی، افزودن گیاهان به فضای کار در خانه است. گاهی اوقات تقابل رنگ سبز گیاهان، با رنگ وسایل الکترونیکی (مانند رایانه یا چاپگر) به ایجاد تعادل کمک می‌کند.

هدف از ساخت فضای کار را در نظر بگیرید

هنگام ایجاد یک دفتر کار خانگی، مهم است که هدف از ساخت آن فضا را در نظر بگیرید. برای بسیاری از ما بدیهی است که این هدف «کار کردن» است؛ اما این بررسی می‌تواند کمک کند که چگونه و در چه شرایطی می‌خواهید کار کنید. آیا فضایی می‌خواهید که آرام باشد؟ جایی برای تمرکز می‌خواهید؟ یا به دنبال دریافت ایده و خلاقیت بیشتر هستید؟ همچنین بررسی کنید که فضای کار شما کاربری دوم و مرتبط با خانه نیز دارد یا ندارد.

هنگامی که هدف را در ذهن خود مشخص کردید؛ می‌توانید جهت دکوراسیون اداری دفتر کار خانگی خود را مشخص کنید. برای مثال، اگر در حال ایجاد یک دفتر کار خانگی در گوشه اتاق غذاخوری هستید؛ هدف اتاق ممکن است دو جنبه داشته باشد: ایجاد یک پناهگاه برای کار و در عین حال داشتن یک مکان زیبا برای غذا خوردن.

در صورت نیاز فضا را برای چندین کاربر آماده کنید

اگر از خانه کار می‌کنید و فضای خود را با چند نفر دیگر به اشتراک می‌گذارید؛ باید در نظر بگیرید که چگونه یک فضای اداری خانگی برای پشتیبانی از نیازهای همه کاربران داشته باشید. به عنوان مثال انتخاب یک میز مشترک بزرگ‌تر، به جای میزهای انفرادی، روشی عالی برای صرفه‌جویی در فضا است.

در مقابل درک این نکته مهم است که همه ما یک‌سان کار نمی‌کنیم. مثلا شاید همسر شما دوست دارد به موسیقی گوش کند یا نیاز به دسترسی دائمی به قهوه‌ساز آشپزخانه داشته باشد؛ در حالی که شما فضای کاری آرام و بدون وقفه را ترجیح می‌دهید. در این شرایط راه حل مناسب اضافه کردن یک پارتیشن تقسیم‌کننده اتاق و ایجاد دو منطقه مختلف اداری در خانه است. همچنین می‌توان با خرید یک هدفون حذف نویز نیز تا حدود زیادی مسئله صداهای اضافی را مدیریت کرد.

در پایان باید گفت که کار از خانه یک فرصت باورنکردنی است. در واقع ما خوش‌شانس هستیم؛ چون در دورانی زندگی می‌کنیم که این امکان فراهم شده است. با این وجود به یاد داشته باشید که به دنبال تعادل و تفکیک میان کار و زندگی خود باشید؛ و تا جای ممکن اجازه ندهید که این درهم‌تنیدگی فضای کار و زندگی، موجب از دست رفتن تعادل میان آنها شود.