یکی از نکات کلیدی در موفقیت هر کسب‌ و کاری، داشتن روحیه و انگیزه میان کارکنان است. هرچه روحیه و انگیزه کارکنان بیشتر باشد، اخلاق و رفتار آنها با همکاران و مشتریان نیز بهتر خواهد بود. یکی از عوامل تأثیرگذار در حفظ نشاط، روحیه و انگیزه کارکنان، بهبود محیط کار است.

شرایطی را تصور کنید که برای نخستین ‌بار می‌خواهید با یکی از مشتریان خود ملاقات و او را به خرید از محصولات خود ترغیب کنید. یکی از نکات کلیدی که مشتری را در چنین شرایطی تحت تأثیر قرار می‌دهد، ظاهر محیط کار است.

اگر مراجعین به دفتر کار شما با یک محیط نامتناسب و کسل‌کننده روبرو شود، تمایل چندانی برای همکاری با شما نخواهد داشت. اما اگر محیط کاری شما یک دکوراسیون عالی و متناسب با نوع کسب ‌و کار شما داشته باشد، این دیدگاه در مخاطب القا می‌شود که شما یک فرد کاملاً حرفه‌ای هستید. قطعاً بیشتر افراد از همکاری با افراد حرفه‌ای لذت می‌برند. مهارت در انتخاب دکوراسیون مناسب و بهبود محیط کار روی بازدهی کارمندان و جذب حداکثری مخاطبان تأثیر مثبت دارد. در ادامه به معرفی روش‌هایی برای دکوراسیون محیط کار می‌پردازیم.

چگونه برای بهبود محیط کار خود تلاش کنیم؟

از روش‌های مختلفی برای دکوراسیون و بهبود محیط کار می‌توان استفاده کرد. برخی از این روش‌ها بسیار ساده هستند و تمامی افراد قادر به اجرای آنها هستند و برخی دیگر نیز تنها توسط افراد حرفه‌ای در زمینه دیزاین قابل ‌اجرا هستند.قبل از شروع هر کاری باید یک برنامه مناسب داشته باشید. برای اینکه برای آراستگی و بهبود محیط کار تلاش کنید، پیش از شروع کار به یک برنامه جامع و منسجم نیاز خواهید داشت.

یک محیط کار مناسب باید دارای ظاهری تلفیقی از یک محیط کار حرفه‌ای و یک محیط خانگی باشد. به‌ عبارت‌ دیگر ظاهر محیط کار هم باید نشان‌دهنده یک محیط کار حرفه‌ای باشد. در این راستا بتواند آرامش یک فضای خانگی را در کارمندان و مشتریان ایجاد کند.

هنگام انتخاب دکوراسیون مناسب و بهبود محیط کار به چند قسمت باید توجه ویژه‌ای داشته باشید که عبارت‌اند از:

  • دیوارها
  • پنجره‌ها
  • چراغ‌ها
  • درها
  • میز اداری و صندلی‌های استفاده شده

روش‌های بهبود محیط کار و دکوراسیون آن

برای اینکه ظاهر محیط کار مناسبی داشته باشید از دکورهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

دیوار آویزها

برای دکوراسیون دیوار از وسایل و ابزار مختلفی استفاده می‌شود. برای افزایش انگیزه میان کارکنان می‌توانید از نقل قول‌های انگیزشی روی دیوار محیط کار استفاده کنید. باتوجه‌ به نوع کسب ‌و کاری که دارید، سخنانی از افراد مشهور و مرتبط با حوزه کاری خود انتخاب کنید و آنها در معرض دید کارکنان قرار دهید. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید به بهبود محیط کار خود کمک کنید.

استفاده از قفسه‌های مدرن

برای اینکه ظاهر محیط کار منظم، مرتب و آراسته باشد استفاده از قفسه‌ها توصیه می‌شود. امروزه قفسه‌های مختلفی در ظاهر و اندازه و شکل‌های متفاوتی وجود دارد که برای نگهداری و دسته‌بندی اسناد و فایل‌های مختلف بسیار مناسب هستند.

با استفاده از این قفسه‌ها می‌توان میز کار را مرتب کرد. هر چه میز اداری شما منظم‌تر باشد کارمندان راحت‌تر به انجام امور می‌پردازند و هم مشتریان احساس بهتری نسبت به کسب ‌و کار خواهند داشت.

نورپردازی مناسب

ظاهر اتاق کار نباید خیلی روشن یا بیش از حد تاریک باشد. پایین بودن میزان نور اگرچه زیبا و هنری است اما اگر نور محیط کم باشد، زیبایی دکوراسیون اداری به‌کار رفته در محیط کار چندان به چشم نمی‌آید و نمی‌توان به‌خوبی متوجه جزئیات و دکور اتاق کار شد.

یک طراح داخلی بهترین مشاور برای انتخاب نوع و میزان نورپردازی به‌منظور بهبود محیط کار است. استفاده از چراغ‌های آویزان شونده از سقف در محیط کار گزینه مناسبی نیست و حتی‌الامکان چراغ‌های روشنایی را باید در سقف اتاق تعبیه کنید.

میز و صندلی اداری

میز اداری و صندلی در ظاهر محیط کار تنها مکانی برای نشستن و امضای قراردادهای کاری نیست. چه کارکنان و چه رئیس، همگی نماینده شرکت هستند و مکان قرارگیری آنها در جذب مخاطب تأثیر زیادی دارد. برای حفظ پرستیژ کاری بسیار مهم است که از میز و صندلی‌های مناسب در اتاق کار استفاده شود.

رنگ

هر نوع رنگ نشان‌دهنده و نماد خاصی است. هنگام انتخاب رنگ محیط کار باید نسبت به روان‌شناسی رنگ‌ها آشنا باشیم. باتوجه‌ به نوع کسب‌ و کار باید از رنگی در محیط کار استفاده شود که خستگی و کسل شدن کارکنان را به دنبال نداشته باشد. همچنین توصیه می‌کنیم که برای ایجاد یک طراحی مدرن فضای کار بانشاط برای کارکنان و مشتریان از چند رنگ مناسب به‌صورت تلفیقی برای بهبود محیط کار استفاده کنید.

آکواریوم

اگر به دنبال ایجاد یک ظاهر شیک در محیط کار خود هستید، استفاده از آکواریوم گزینه مناسبی محسوب می‌شود. استفاده از ماهیان زینتی در محیط کار باعث ایجاد شور و نشاط در کارکنان می‌شود. همچنین مشاهده آکواریوم و شنای ماهیان کوچک و تزیینی برای مشتریان نیز گزینه بسیار جذابی است. اگر فضای کار شما به نحوی است که مخاطبان پس از مراجعه به محل کار، باید مدت زمانی منتظر بمانند، استفاده از آکواریوم برای سرگرم شدن آن‌ها در این مدت‌زمان بسیار مناسب است.

استفاده از لیوان و فنجان‌های مناسب

بسیاری از افراد عادت دارند در ابتدای صبح و برای شروع روزکاری، نوشیدنی موردعلاقه خود را بنوشند. ماگ‌ها در ظاهر، رنگ و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. اگرچه این مورد بسیار جزئی است اما توجه به همین جزئیات تأثیر زیادی روی روحیه و انگیزه کارکنان دارد. اگر کارکنان شما به این نتیجه برسند که شما به ‌عنوان کارفرما توجه زیادی به راحتی و آسایش و بهبود محیط کار کارمندان خود دارید، با انرژی و انگیزه بیشتری وظایف خود را انجام می‌دهند. برای مثال می‌توانید برای هر یک از کارمندان خود یک فنجان یا لیوان مخصوص تهیه و تصویر خود فرد را روی آنها  چاپ کنید.

سخن پایانی

بدون توجه به نوع و موقعیت کار، بهبود محیط کار تأثیر زیادی روی روحیه، انگیزه، انرژی، شادابی، آرامش و بازدهی کارکنان دارد. ظاهر محیط کار نه‌ تنها روی کارکنان بلکه روی مشتریان و جذب آنها نیز تأثیر مستقیم دارد.

در انتخاب دکوراسیون اداری و بهبود محیط کار به نکات مختلفی باید توجه کنید و در این مطلب تلاش کردیم مهم‌ترین نکات را بیان کنیم.

شما در محیط کار خود از چه نوع دکوراسیونی استفاده می‌کنید؟ آیا اجرای دکوراسیون اداری در محیط کار شما، تأثیری روی فرایند کار شما گذاشته است؟ به جز موارد بیان شده، برای ایجاد یک ظاهر مناسب در محیط کار، چه نوع دکوراسیونی را پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع