اگر یک مبلمان اداری چوبی کاملا زیبا به‌نظر می‌رسد؛ فقط می‌تواند به این معنا باشد که یا کاملا نو است؛ یا کسی به‌خوبی از آن مراقبت کرده است. به عبارت دیگر حفظ سلامت و زیبایی یک مبلمان چوبی در طولانی‌مدت نتیجه تمیز کردن منظم و نگهداری مناسب از آن است. این موضوع به‌خصوص در مورد مبلمان اداری چوبی که بیشتر در معرض آلودگی و آسیب است؛ از اهمیت بیشتری برخوردار است. طبیعتا همه ما می‌خواهیم مبلمان چوبی خود را تا سال‌های سال، زیبا و کاربردی نگه داریم. با این حال معمولا نمی‌دانیم این کار چگونه باید انجام شود. در حالی که کمبود زمان و شلوغی دائمی فضای کار رایج‌ترین دلیل مراقبت ناکافی از مبلمان اداری چوبی عنوان می‌شود؛ اما در اغلب اوقات مسئله اصلی این است که دقیقا نمی‌دانیم که چگونه مبلمان اداری چوبی را تمیز کنیم. ما در این نوشته به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم؛ و اصلی‌ترین راه‌های تمیز کردن مبلمان چوبی را برای شما شرح داده‌ایم.

روش تمیز کردن انواع مبلمان چوبی

ابتدا باید بدانیم که چوب را می‌توان به روش‌های مختلفی پرداخت یا روکش کرد. این پرداخت‌های خاص روش‌های تمیز کردن نسبتا متفاوتی دارند. هرچند روش کلی معمولا یکسان است. با این حال بهتر است ابتدا با رایج‌ترین انواع روکش مبلمان چوبی و روش تمیز کردن آنها آشنا شوید. موم: استفاده از پوشش مومی روی چوب، یک لایه ضخیم بر روی سطح آن ایجاد می‌کند؛ که به محافظت از چوب در برابر گرما و رطوبت کمک می‌نماید. در این شرایط می‌توان از یک محلول آب و صابون ملایم برای تمیز کردن چوب استفاده کرد. با این حال بهتر است از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن مبلمان استفاده کنید؛ و ماده پاک‌کننده را مستقیما روی سطح چوب اسپری نکنید. رنگ: دلیلی وجود ندارد که نتوانید مبلمان اداری چوبی رنگ شده را به‌راحتی تمیز کنید. در واقع رنگ ماده‌ای است که از چوب محافظت می‌کند؛ و به‌خوبی از هر پوشش لاک یا موم روی آن نیز محافظت می‌نماید. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان مبلمان اداری چوبی، محصولات خود را رنگ‌آمیزی می‌کنند؛ تا دوام بیشتر و تمیزکاری راحت‌تری داشته باشد. تا آنجا که به روش تمیز کردن مربوط می‌شود؛ می‌توانید از محلولی که با آب و صابون مایع ساخته شده است؛ برای از بین بردن خاک و لکه‌های سبک روی مبلمان چوبی رنگ شده استفاده کنید. لاک: برای درخشش بیشتر، گاهی روی مبلمان چوبی از یک لایه لاک استفاده می‌شود. اگرچه لاک چوب را از لکه محافظت می‌کند؛ اما اگر مراقب نباشید خودش به‌راحتی آسیب می‌بیند. در این زمینه ما یک پارچه نرم و یک پاک‌کننده مخصوص لاک را توصیه می‌کنیم. چوب خام: چوب به شکل طبیعی خود (ناتمام و مهر و موم نشده) در برابر آب مقاوم نیست. همچنین مستعد هجوم حشرات و آسیب‌های دیگر است. به همین دلیل به‌ندرت می‌توان مبلمان چوبی اداری بدون روکش پیدا کرد. با این وجود اگر از چنین مبلمانی در فضای باز و سایر نقاط دفتر کار خود استفاده می‌کنید؛ صرفا از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن کلی آن استفاده نمایید. هرچند برای لکه‌های سخت ناچار باید به سراغ پاک‌کننده‌های جدی‌تر بروید.

نگهداری و نظافت عمومی مبلمان چوبی

در کنار دانستن اصول اولیه تمیز کردن مبلمان چوبی اداری، باید بدانید که چه زمانی و چگونه می‌توان پولیش قدیمی را پاک کرده و دوباره از آن استفاده کرد. البته نگران نباشید؛ چرا که آنقدرها هم که به‌نظر می‌رسد سخت نیست. بیایید یک روال منظم تمیز کردن مبلمان اداری چوبی و سپس پولیش آن را بررسی کنیم:

گردگیری و حذف گرد و خاک

قطعات چوبی را با یک پارچه میکروفایبر (مناسب برای برداشتن گرد و غبار از سطح) پاک کنید. برای از بین بردن کثیفی و لکه‌های خفیف، همیشه با یک محلول تمیز کننده ملایم، شامل صابون مایع (۱ قاشق غذاخوری) و ۱ لیتر آب شروع کنید. این محلول را می‌توان از قبل تهیه کرد؛ و در یک بطری اسپری نگهداری نمود. در ادامه یک پارچه تمیز کننده گرد و غبار میکروفایبر تمیز بردارید؛ آن را با محلول تمیز کننده اسپری کنید تا مرطوب شود؛ و به آرامی کثیفی را پاک کنید. به‌طور معمول پاک کردن مبلمان چوبی با یک پارچه مرطوب (در یک اتاق با تهویه مناسب) نباید بیش از چند دقیقه سطح را مرطوب نگه دارد. بنابراین اگر متوجه شدید که مبلمان اداری چوبی شما بیش از این مدت مرطوب مانده است؛ آن را با یک حوله یا پارچه جاذب خشک کنید.

حذف لکه‌های آب از روی مبلمان اداری چوبی

اصرار صاحبان مبلمان چوبی به استفاده از زیر لیوانی برای چای و قهوه و… بی‌دلیل نیست. لکه‌های آب حلقه‌ای شکل، نه‌تنها نامطلوب هستند؛ بلکه با یک محلول تمیزکننده معمولی به‌راحتی پاک نمی‌شوند. با این وجود در این بخش یک راه آسان و موثر برای از بین بردن این لکه‌ها را پیشنهاد کرده‌ایم. ابتدا مقداری خمیر دندان (غیر ژله‌ای) را روی لکه آب بمالید. از انگشت خود برای پخش کردن آن در اطراف استفاده کنید و بگذارید ۳۰ تا ۶۰ ثانیه بماند. اگر حلقه آب برای مدت طولانی (مثل چند هفته) در آنجا نشسته باشد؛ احتمالا به مقداری سابیدن محل برای برداشتن لکه نیازی خواهید داشت. برای این کار، نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با یک قاشق چای‌خوری خمیر دندان ترکیب کنید؛ و سپس آن را روی لکه چوب بمالید. در نهایت با یک پارچه مرطوب، محل را برای چند ثانیه بشویید؛ و در صورت نیاز سطح آن را با حوله خشک کنید.

پاک کردن پولیش قدیمی و پولیش کردن دوباره مبلمان چوبی

استفاده از اسپری براق‌کننده، می‌تواند مبلمان چوبی شما را دوباره کاملا نو جلوه دهد. از سوی دیگر تجمع پولیش قدیمی روی سطوح چوبی عملکردی دقیقا برعکس دارد. به هر حال چوب صیقلی شروع به لکه شدن و فرسوده شدن می‌کند؛ که طبیعتا زیبایی ظاهری آن را کاهش می‌دهد. از این رو هر از گاهی، تمیز کردن عمیق مبلمان چوبی برای از بین بردن جلای قدیمی و استفاده مجدد از یک پوشش تازه مهم است. بسته به اینکه چند تکه مبلمان چوبی را تمیز می‌کنید؛ یا اینکه چقدر بزرگ است، ۲ تا ۴ چای کیسه‌ای را در یک قابلمه آب جوش خیس کنید. سپس بگذارید چای کیسه‌ای باز هم خیس بخورد تا خنک شود. در ادامه یک پارچه میکروفایبر را در محلول مرطوب کنید؛ و به آرامی چوب را بشویید؛ تا براق‌کننده یا پولیش قدیمی مبلمان اداری چوبی شما پاک شود. در صورت نیاز این کار را با یک پارچه تمیز دیگر تکرار کنید. در پایان نیز چوب را با حوله خشک کنید. محلولی که ساخته‌اید به‌تنهایی می‌تواند چوب شما را درخشان کند؛ با این حال این اثر برای مدت طولانی دوام نمی‌آورد. بنابراین توصیه می‌کنیم که مبلمان چوبی تازه تمیز شده خود را دوباره با پولیش تازه پوشش دهید. برای این کار می‌توانید پولیش آماده مبلمان چوبی را خریداری نمایید.
محصولی یافت نشد!
گلس برد شیشه‌ای مکعب مدل WBR
WBR
گلس برد رومیزی مکعب
۵۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید
محصولی با این شناسه یافت نشد!
میز کارشناسی مکعب مدل استارت آپ STAP
STAP
۴,۳۰۵,۰۰۰ تومان
خرید کنید