باور این عقیده که ایده‌های عالی در هر سنی به وجود می‌آیند باعث شده است که با به تعویق انداختن دوران بازنشستگی و حضور نسل خاموش در کنار نسل‌های جدید در ادارات شاهد محیط‌های کاری متنوع‌تری نسبت از گذشته باشیم. گرچه هیچ قانون یکپارچه‌ای برای موفقیت در کسب و کار وجود ندارد اما وقتی نوبت به چگونگی کنار آمدن با تفاوت‌های نسلی در محل کار می‌رسد، اوضاع کمی پیچیده می‌شود. ما در حال حاضر در نقطه جالبی از تاریخ قرار داریم، جایی که محل کار به طور فزاینده‌ای ترکیبی از نسل‌های مختلف است. از نظر تئوری، ممکن است در محیط‌های کار مدرن کارمندانی در رده سنی ۱۸ تا ۸۰ سال وجود داشته باشند که همگی دارای سبک کار و طرز فکری متفاوت هستند.

به عنوان مثال، نسل جدید ترجیح می‌دهند که فاصله میان فضای خانه و محل کار را محو کنند و به دنبال ظاهر مسکونی برای فضاهای اداری خود هستند که بتواند موجبات آرامش خیال بیشتر آن‌ها را فراهم کند. در حالی که نسل پیشین همچنان معتقد به حفظ فاصله میان فضا اداری و محیط خانه هستند. اما نتیجه این کشمکش هرچه باشد درنهایت مستقیماً بر موفقیت تجارت شما تأثیرگذار است. احتمالاً آخرین چیزی که شما می‌خواهید این است که علیرغم سرمایه‌گذاری بسیار با چشم خود ببینید که تمام این زمان، پول و انرژی شما صرف چیزی شده است که بهره‌وری و رضایت کارکنان را در پی نداشته است. سؤال اساسی اینجا است که پس چگونه می‌توانید همه را راضی نگه دارید؟ با این مقاله از مجله مکعب همراه ما باشید تا ببینیم چگونه می‌توان با طراحی مناسب فضای اداری نیروی کار چند نسلی را گرد هم آورد.

 

نیروی کار چند نسلی چیست

ابتدا بگذارید مشخص کنیم که دقیقاً منظور ما از یک نسل چیست. به گروهی از افراد که در یک زمان متولد شده‌اند و در یک مکان بزرگ شده‌اند، نسل گفته می‌شود. تفاوت‌های فرهنگی آشکاری بین هر نسل وجود دارد و بحث‌های زیادی در مورد زمان شروع و پایان هر یک از این دوره‌ها وجود دارد.

با این وجود، به طور کلی توافق شده است که پنج نسل جامعه کنونی ما را تشکیل می‌دهند. این بدان معناست که اکثر محل‌های کار شامل چهار تا پنج نسل مختلف است:

  • نسل خاموش Pre-Boomers: متولد ۱۳۰۷ تا ۱۳۲۳
  • نسل انفجار یا بیبی بومر Baby Boomers: متولد ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۲
  • نسل X: متولد ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۴ (نسلی که بعد از انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده‌اند)
  • نسل Y یا Millennials: متولد ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۳
  • نسل شهروندان دیجیتال Z یا:Centennials متولد ۱۳۷۴ و بالاتر

این نسل‌ها هر کدام نقاط قوت، ضعف و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به محل کار دارند و در مورد شرایط و محیط کاری انتظارات بسیار متفاوتی دارند؛ اما یک ویژگی مشترک در هر نسلی وجود دارد!

تمام نسل‌ها بر اهمیت طراحی مناسب فضای اداری اتفاق‌نظر دارند

اغلب از طراحان داخلی خواسته می‌شود تا راه‌حل‌های طراحی را برای محیط‌های کاری چند نسل ارائه دهیم. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که ایجاد یک محل کار چند نسلی به طراحی یک دفتر با سبک باز و خرید چند میز پینگ پنگ خلاصه می‌شود، اما داستان در واقع به همین سادگی نیست. از متخصصان طراحی داخلی مکعب یک فضای اداری مناسب نیروی کار چند نسلی یک محیط کاری سازگار است که طیف وسیعی از نیازهای خاص را برآورده می‌کند. توجه به تفاوت نسل‌های شاغل در یک دفتر به انعطاف پذیری زیادی در طراحی نیاز دارد و بی‌شک مزایای زیادی نیز در پی دارد.

عوامل اصلی طراحی فضای اداری مناسب نیروی کار چند نسلی

سه عامل اصلی که در هنگام بررسی گزینه‌های طراحی برای یک محل کار چند نسلی باید در نظر گرفت به شرح زیر است.

فرهنگ شرکت

بررسی نحوه کار شرکت شما در دنیای تجارت بسیار مهم است. مثلاً بررسی کنید که آیا بیشتر تمایل دارید رویکردهای مشارکتی» یا حضوری در پروژه‌ها بپردازید یا نه؟

 به طور معمول، نسل X و Y بیشتر فضاهای بازی که به ایجاد حس مشارکت و تعامل اجتماعی کمک می‌کند را ترجیح می‌دهند، در حالی که نسل انفجار یا بی‌بی بومر دفاتر اداری خلوتی را ترجیح می‌دهند که در آن به تنهایی کار کنند. این تفاوت دیدگاه می‌تواند چالش‌هایی را در مورد طراحی دفتر ایجاد کند.

راه حل چنین مشکلی ایجاد یک فضای کاری ترکیبی است که بهترین ویژگی‌های طرح‌های مختلف اداری را با هم ترکیب می‌کند. یک دفتر محوطه سازی شده یک فضای اداری است که هنوز اساساً باز است اما شامل چندین دفتر سرپوشیده، مجموعه‌ای از کابین‌های مجزا و برخی فضاهای رسمی و غیر رسمی برای جلسات مختلف می‌شود. ایجاد طیف وسیعی از فضاها برای حرکت آزادانه کارکنان منجر به ایجاد تعادل بین نیاز‌های نسل جوان به احساس ارتباط با نیاز نسل‌های قدیمی‌تر به حریم خصوصی می‌شود. در نظر داشته باشید که هدف این نیست که یک محل کار بدون سن طراحی کنیم، بلکه هدف نهایی ما در واقع ایجاد محیط کاری سازگار با سن است که سبک‌ها و ترجیحات نسل‌های متفاوت را برآورده کند.

ترندهای فناوری

نمی‌توان انکار کرد که فناوری تلفن همراه شیوه کار و تعامل افراد با یکدیگر را به‌طور اساسی تغییر داده است و البته هیچ جای دیگری به اندازه محیط کار شاید این موضوع چشم‌گیر نباشد. دستگاه‌های هوشمند به ما اجازه می‌دهند تقریباً فوراً به اطلاعات، ایمیل، تقویم یا حساب‌های رسانه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کنیم. این بدان معناست که رایانه‌های رومیزی حجیم در حال خروج از دفاتر اداری هستند و هات دسکینگ در راه است. ویژگی هات دسکینگ به کارمندان اجازه می‌دهد تا در ساعات مختلف کاری روی هر میزی که دوست دارند کار روزانه خود را انجام دهند و در دفاتر شیفتی نیز با وارد کردن پروفایل خود به تمامی اطلاعاتشان دسترسی پیدا کنند.

اگر سازمان شما کارکنانی دارد که اغلب از راه دور کار می‌کنند یا در قسمت‌های زیادی از روز از میز اداری خود دور هستند این ویژگی‌ها به شما کمک زیادی می‌کند. دفاتری مطابق با ترندهای فناوری روز طوری طراحی شده‌اند که به کارکنان اجازه می‌دهند آزادانه در فضا حرکت کنند و با توجه به فعالیتی که انجام می‌دهند در مناطق مختلف مستقر شوند. مزیت طراحی مبتنی بر فعالیت این است که به تشویق تعامل بین نسلی بسیار کمک می‌کند.

پایداری

یکی از موضوعاتی که امروزه همه نسل‌ها را نگران می‌کند، یافتن راه‌حل‌های کارآمد برای پایین آوردن مصرف انرژی در خانه‌ها و فضاهای اداری است. فضاهای اداری مسئول ۴۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند، بنابراین طراحی دکوراسیون اداری یا بازسازی دفاتر بر اساس اصول پایدار بسیار مهم است.

به علاوه، ساختمان‌های سبز یا پایدار به عنوان ساختمان‌های با کارایی بالا نیز شناخته می‌شوند زیرا در هزینه‌های جاری دفاتر تا حد زیادی صرفه جویی می‌کنند. چنین ساختمان‌هایی به منظور افزایش بهره‌وری و رفاه سرنشینان، بر اساس بهبود نور و کیفیت هوا طراحی شده‌اند. طراحی پایدار به زیرساخت ساختمان کمتری نیاز دارد، گرمای کمتری تولید می‌کند و نسبت به فضای کار سنتی انرژی کمتری مصرف می‌کند.

طراحی پایدار شامل موارد زیر است:

  • کاهش مصرف مواد و تجهیزات
  • بهبود بهره‌وری انرژی
  • افزایش استفاده از فضا
  • کاهش ضایعات الکترونیکی و اداری

 

چگونه فضای اداری نیروی کار چند نسلی ایجاد کنیم؟

هنگام طراحی محل کار برای نیروی کار چند نسلی باید رویکردی همه‌جانبه داشته باشیم. بنابراین لازم است برای درک و تفکر در مورد انگیزه هر نسل و آنچه هرکدام درزمینهٔ تجربه و تخصص ارائه می‌دهند، کمی وقت بگذارید. همچنین دقت داشته باشید که به طراحی و برنامه ریزی برای ایجاد یک دفتر نیروی کار چند نسلی به چشم یک فرصت نگاه کنید نه یک چالش. بی‌شک تفاوت‌های نسلی یک فرصت مثبت برای توسعه همه جانبه کسب و کار در طیف‌های وسیع ارائه می‌دهد.

طراحان مجرب اداری و متخصصان مجرب گروه مکعب می‌توانند به شما در انتخاب گزینه‌های ایجاد یک محیط کاری چند نسلی که برای همه کارکنان دستیابی به حداکثر بهره‌وری را امکان پذیر می‌سازد، کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابتکارات سازگار با محیط‌زیست نیز می‌توانید با ما تماس بگیرید و از تیم ما بپرسید که کدام یک از محصولات ما با فضای اداری پایدار شما سازگار است.