از آن‌جایی که دیگر امروزه دیگر همه پذیرفته‌اند که ظاهر و طراحی دفتر کار تأثیر زیادی بر بهره‌وری و شادی نیروی کار خواهد داشت، گرایش جدیدی در میان شرکت‌ها رو به افزایش است که به فرایند طراحی شبیه سازی شده Resimercial design شناخته می‌شود. امروزه انتظارات کارکنان از امکانات اداری نسبت به سال‌های قبل تغییرات زیادی کرده است و برای کارمندان مهم است که در چه فضایی کار می‌کنند. هدف اصلی طراحی شبیه سازی شده ایجاد فضای کاری راحت و سرگرم کننده است، یعنی دقیقاً همان چیزی که کارمندان این قرن به طور فزاینده‌ای خواستار آن هستند.  این روند که با افزایش فضاهای کار اشتراکی شروع شده است در حال حاضر و به دلیل این که اکثر کارمندان اداری یک سال گذشته را به دلیل محدودیت‌های کووید به دورکاری در خانه‌های خود گذرانده‌اند، اهمیت زیادی پیدا کرده است.

طراحی مجدد در مورد شبیه سازی بیشتر دفتر کار به خانه است. این سبک طراحی است که در چند سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است از سوی شرکت‌هایی است که به دنبال جذب نیروهای با استعداد و یا افزایش حس وفاداری در کارمندان متخصص خود هستند به شدت در حال افزایش است. طراحی مجدد جنبه‌های آسایش بخش خانه را به محیط اداری مدرن می‌آورد و یک فضای کاری گرم و جذاب ایجاد می‌کند. پس این بدان معناست که وقت آن رسیده است که در مجله مکعب با ترند طراحی شبیه سازی شده بیشتر آشنا شویم.

مبانی فضاهای کاری شبیه سازی شده

نیروی کار مدرن به دنبال فضاهای راحت و الهام بخش است که باعث ایجاد احساس آرامش در افراد می‌شود و راه را برای شکوفایی خلاقیت باز می‌کند. طراحی شبیه سازی شده Resimercial ترندی جدید در معماری داخلی است که همان‌طور که از نامش پیداست، طراحی فضایی است که زیبایی و اصول طراحی مسکونی و تجاری را با هم ادغام می‌کند. فضاهای کاری شبیه سازی شده در واقع ترکیبی خلاقانه از فضای مسکونی و فضای دکوراسیون اداری است که جنبه‌های از راحتی فضای خانه را وارد محیط کاری می‌کند و مرز بین ویژگی‌های تجاری و مسکونی را محو می‌کند تا تجربه‌ای از خانه را در محل کار به ارمغان بیاورد.

چرا طراحی فضاهای کاری شبیه سازی شده این‌قدر محبوب است؟

در فهرستی از پیش‌بینی‌های روندهای معماری آینده، افزایش فضاهای کاری انعطاف‌پذیر بخش قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. هدف اصلی در طراحی و تجهیز مبلمان این سبک این است که فضای کار را به مکانی دلپذیر و راحت برای گذراندن وقت تبدیل کنید یعنی در واقع چیزی که کارکنان نسل جدید به طور فزاینده‌ای به دنبال آن هستند. از دیدگاه کارفرما، راحتی و سرگرم کننده بودن دفتر کار مزیت مضاعفی در برانگیختن کارکنان برای گذراندن زمان بیشتر و مشارکت بیشتر هنگام کار دارد. فراتر از این مزایا، شرکت‌های قدرتمند ازجمله مایکروسافت. گوگل و اوبر با هدف ماندگاری، بهره‌وری و افزایش خلاقیت کارکنان بر روی چنین سبک‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور مثال مجله متروپولیس واقع در نیویورک، یک ساختمان اداری با مساحت ۶۷۵،۰۰۰ فوت مربعی که در حال ساخت در حیاط نیروی دریایی بروکلین است. برنامه‌های توسعه طراحی آن شامل ترکیبی خلاقانه از تأثیرات غیررسمی و مسکونی با زیبایی بیشتر و متناسب با شرکت‌های چندملیتی است.

طراحی شبیه سازی شده فضاهای دنج جلسه، فناوری بی سیم، نور طبیعی و فضاهای با عملکرد خاص را در یک محیط تجاری ترکیب می‌کند. این ترکیب کارکنان را تشویق می‌کند تا در حالی که به فناوری‌های مورد نیاز خود مجهز هستند، با یکدیگر تعامل داشته باشند و بهتر کار کنند. کارکنان راحت، کارکنان شادتر و در نتیجه مولدتر و خلاق‌تر را به دنبال خواهند داشت.

ویژگی‌های طراحی شبیه سازی شده

کار بخش مهمی از زندگی ماست پس چرا نباید زمانی را که در فضای کاری خود می‌گذرانیم راحت‌تر باشد؟ اگر علاقه‌مند به طراحی شبیه سازی شده در دفتر خود هستید، این ویژگی‌های کلیدی طراحی این سبک را در نظر داشته باشید:

  • صندلی راحت
  • نورپردازی نرم محیط
  • فضاهای انعطاف پذیر
  • اثاثیه یا لوازم داخلی با دوام
  • لوازم جانبی الهام گرفته از خانه مانند فرش و لامپ

متخصصان طراحی داخلی در تجزیه و تحلیل دقیق روند طراحی شبیه سازی شده، توصیه می‌کنند که از بافت‌ها، مواد و لوازم جانبی لمسی استفاده کنید که احساس گرما، راحتی و آشنایی را برمی‌انگیزد و همچنین ادغام عناصر چند حسی با محوریت انسان را توصیه می‌کنند.

چگونه می‌توان از طراحی شبیه سازی شده استفاده کرد؟

به منظور دستیابی به طراحی شبیه سازی شده، باید بین راحتی و اثاثیه کار مناسب تعادل ایجاد کنید. شما می‌توانید بخش‌های مختلفی را در یک دفتر برای نیازهای مختلف ایجاد کنید. به عنوان مثال، یک منطقه عایق صدا برای جلسات سریع یا تماس‌های تلفنی، یک اتاق هیئت‌مدیره راحت برای جلسات، غرفه‌هایی به سبک کافه که در آن کارکنان می‌توانند در طول روز در آنجا استراحت کنند در نظر بگیرید.

همچنین بهتر است بر فضاهای مشارکتی تمرکز کنید که در آن کارکنان می‌توانند برای کار روی یک پروژه دورهم جمع شوند. شما می‌توانید از مبل، صندلی، مبلمان اداری مشارکتی و سایر مفاهیم طراحی برای ایجاد فضای شبیه سازی شده که کار گروهی را هم تشویق می‌کند، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و راحتی را به طور هم‌زمان ایجاد می‌کند، استفاده کنید.

عناصر طراحی شبیه سازی شده

نورپردازی طبیعی

نورپردازی مناسب باعث ایجاد شباهت بیشتر با خانه می‌شود. از اهمیت نور طبیعی نیز نباید غافل شد.

فناوری

ارتقاء فناوری که کارایی فضا را بهبود می‌بخشد ، محیط راحت‌تری را ایجاد می‌کند.

طراحی دفاتر اداری درست مانند خانه

در این سبک مناطق باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که راحت ، جذاب و کاربردی و بسیار شبیه به فضای خانه باشند.

کلام پایانی

نیروی کار مدرن به دنبال فضاهای راحت و الهام بخش است که فضایی آرام را ایجاد کرده و افراد را در آسایش قرار دهد و راه را برای شکوفایی خلاقیت باز کند. ترند شبیه سازی شده به کارکنان، مشتریان و بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند و کمتر احساس کنند که در یک فضای اداری ایزوله مملو از مبلمان اداری گیر افتاده‌اند.

انتظارات کارکنان امروزی نسبت به یک دهه قبل از طراحی و امکانات اداری بسیار متفاوت است. وفادار نگه‌داشتن کارکنان در دراز مدت این روزها بیشتر طول می‌کشد، اما مشخص است که این تغییرات بر عملکرد آن‌ها و میزان رضایت کلی آن‌ها تأثیر مثبت دارد. کارفرمایان و هم طراحان دفتر باید به دنبال روش‌هایی باشند تا انتظارات و نیازهای نیروی کار امروزی را برآورده کنند که یک راه عالی برای این کار، طراحی شبیه سازی شده است.