انتخاب رنگ دکوراسیون از طریق طبیعت؟! آیا می‌دانستید طبیعت به شما درس‌های زیادی برای طراحی دکوراسیون محیط خانه یا محل کارتان می‌دهد؟ شما می‌توانید از انواع تنالیته‌ های رنگی که در طبیعت می‌بینید، برای طراحی بخش‌های مختلف دکوراسیون‌تان استفاده کنید. با این کار جذابیت و نمای خیلی خاص و زیبایی به محیط داخلی ساختمان می‌بخشید.

این‌بار که به طبیعت رفتید، کمی عمیقتر به اطراف‌تان بنگرید؛ متوجه می‌شوید که همه المان‌ها و عناصر موجود در آنجا طیف رنگی مناسب و زیبایی دارند. از درختانی که با تناژهای مختلف رنگ قهوه‌ای، سبز، قرمز و … خودنمایی می‌کنند تا رودخانه‌ای که با انواع طیف‌های رنگی آبی قدرت خداوند در خلق جهان هستی را به رخ می‌کشد، همه به شما برای طراحی محیط داخلی ساختمان درس‌هایی می‌دهند.

گویی طبیعت به‌خوبی می‌داند که چگونه رنگ‌ها را در هم آمیزد و روانشناسی رنگ‌ها را خوب یاد گرفته است، برای همین همه عناصر آن رنگ‌بندی‌های بسیار زیبا و خاص دارند. بنابراین نیازی نیست گاهی برای یادگیری هنر طراحی در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید، کافیست کمی به‌طبیعت بیندیشید تا به شما بزرگترین درس‌ها را دهد.

الهام گرفتن فصل های طبیعت برای انتخاب رنگ دکوراسیون

وقتی به طبیعت محیط پیرامونتان می‌نگرید، چه عاملی بیشتر از همه توجه‌تان را به خود جلب می‌کند؟ چه رنگ‌بندی‌هایی بیشتر از همه به دلتان می‌نشینند؟ شما می‌توانید از همان رنگ‌بندی‌ها برای طراحی دکوراسیون‌ تان استفاده کنید. در ادامه ایده‌هایی جذاب برای الهام گرفتن از طبیعت جهت انتخاب طرح و رنگ دکوراسیون را بیان  می‌کنیم:

الهام گرفتن از فصل بهار

با فرا رسیدن فصل بهار، غنچه‌ها شکفته می‌شوند، برگ‌ها با رنگ سبز زیبای‌شان در دامان طبیعت به‌شما لبخند می‌زنند، رودخانه‌ها با آب زلال آبی‌رنگ‌شان جاری هستند و هر گوشه از طبیعت با رنگ‌بندی بسیار خاص، در زیباترین حالت ممکن قرار دارد.

انگار که در فصل بهار خدا با رنگ‌ها بازی می‌کند؛ شما می‌توانید ترکیب فوق‌العاده‌ای از رنگ‌های متضاد با یکدیگر را در طبیعت ببینید و از دیدن آنها لذت ببرید. چه خوب که خانه یا محیط کاری‌تان را نیز به‌سبک بهاری طراحی کنید تا محیط سرزنده و پرنشاط شود.

انواع رنگ‌های ملایم و متنوعی که در فصل بهار می‌نگریم، هر کدام ایده‌ای جذاب برای طراحی دکوراسیون هستند. از رنگ‌های سبز، آبی، زرد، قهوه‌ای و … در تانلیته‌های مختلف گرفته تا کاغذدیواری‌‌هایی با طرح گل، پارچه‌هایی گل‌دار و دکوری‌ هایی از انواع گیاهان، ایده‌ای جذاب برای طراحی هستند.

الهام گرفتن از فصل تابستان

وارد فصل تابستان که می‌شویم، طبیعت با انواع رنگ‌های جیغ، تند و غلیظ به‌استقبال‌مان می‌آیند. تمام عناصر طبیعت در این فصل گویی پررنگتر می‌شوند، بنابراین اگر می‌خواهید از فصل تابستان ایده بگیرید، تنالیته‌های گرم و پررنگ را انتخاب کنید.

رنگ‌های پرنشاط و شاد تابستانی نه‌تنها محیط را پرنشاط و سرزنده نشان می‌دهند، بلکه در طولانی‌مدت باعث افزایش بهره‌وری کارکنانتان نیز می‌شوند. در صورت استفاده از این رنگ‌ها در دکور خانه نیز هیچ افسردگی، نگرانی و استرس‌های بی‌مورد وارد خانه‌تان نخواهند شد؛ چون این رنگ‌های تابستانی از لحاظ روانشناختی جلوی تمام این احساسات منفی را می‌گیرند.

آبی و زرد مهمترین رنگ‌های طبیعت در فصل تابستان هستند. رنگ زرد خورشید به کره‌زمین نور می‌بخشد و رنگ آبی آسمان زیبایی جهان هستی را نشانمان می‌دهد. بنابراین از این ۲ طیف رنگی حتماً در طراحی محیط به‌ سبک تابستانی بهره ببرید. هنگام غروب آفتاب، آسمان تلفیقی از رنگ قرمز و نارنجی به‌خود می‌گیرد، پس چه خوب که از این رنگ‌ها به‌عنوان چاشنی نیز استفاده کنید.

رنگ‌های صورتی و سبز روشن نیز جزء انواع رنگ‌های دیگر تابستانی هستند. اگر تمام این رنگ‌ها را در هم بیامیزید، هارمونی خاصی با یکدیگر به‌وجود می‌آورند که بسیار دلنشین و باطراوت است.

الهام گرفتن از فصل پاییز

به فصل پاییز می‌رسیم؛ در این فصل انگار که طبیعت میل و رغبت خود را از دست می‌دهد. در واقع در پاییز تنوع رنگ‌ها به‌حداقل می‌رسد و به قول شاعران و نویسنده‌ها گویی طبیعت می‌میرد. اما از مرگ طبیعت نیز می‌توانید برای رنگ‌بندی دکوراسیون محیط کاری یا خانه‌تان استفاده کنید.

هر چند در فصل پاییز طیف محدودی از انواع رنگ‌ها مثل نارنجی، قرمز، زرد و قهوه ای وجود دارند؛ اما خداوند با تنالیته‌های مختلف آنها به‌جهان ظاهری زیبا می‌بخشد.

در واقع از یک رنگ خاص، هزاران طیف رنگی متنوع در فصل پاییز وجود دارد. انگار که خداوند یک پلت رنگ جادویی و گرم دارد که با آن به‌طراحی فصل پاییز می‌پردازد.

بنابراین شما می‌توانید با الهام‌گرفتن از فصل پاییز با تناژ رنگ‌های گرم و منحصر به‌ فرد، دکوراسیونی آرامش‌بخش و دنج طراحی کنید.

الهام گرفتن از فصل زمستان

فصل زمستان با طیف گسترده‌ای از انواع رنگ‌های خنثی به شما ایده‌هایی جذاب برای طراحی دکور می‌دهد. در این فصل خداوند عناصر و المان‌های طبیعت را با رنگ‌های سرد و ساده طراحی کرده است.

در فصل زمستان رنگ سفید به‌عنوان رنگ قالب و اصلی شناخته می‌شود. وقتی که برف می‌بارد، این رنگ با تناژ رنگی‌های مختلف آمیخته می‌شود و هماهنگی جذابی به‌وجود می‌آورد. از نشستن برف روی یک شاخه خشکیده قهوه‌ای گرفته تا ترکیب آن با رنگ سبز گیاهان که فوق‌العاده چشم‌نواز و زیباست، همه ایده‌هایی جذاب برای طراحی نمای ساختمان هستند.

انتخاب رنگ دکوراسیون

الهام گرفتن از بخش های مختلف طبیعت برای انتخاب رنگ دکوراسیون

شما می‌توانید از بخش‌های مختلف طبیعت پیرامون‌ تان نیز برای طراحی فضا و محیط داخلی اداره یا خانه ایده بگیرید. در ادامه به شما این ایده‌ها را می‌گوییم:

الهام گرفتن از ساحل

سبک دکوراسیون ساحلی هم‌اکنون جزء متداولترین و جذابترین روش‌ها برای طراحی محیط داخلی ساختمان است. شما می‌توانید خانه‌ای پر از صدف و ستاره‌های ساحلی داشته باشید، خانه‌ای که با تابلو‌هایی از دریا مزین شده و با رنگ‌بندی آبی و کرمی جذابیت خاصی دارد.

الهام گرفتن از جنگل

به جنگل که نگاه کنید، طیف گسترده‌ای از انواع رنگ‌های قهوه‌ای و سبز را می‌بینید. با انتخاب رنگ پرده‌ها، مبلمان اداری یا خانگی، دیواره‌ها، کف‌پوش‌ها، فرش‌ها و … به این رنگ‌ها می‌توانید از جنگل ایده بگیرید.

استفاده از گل و گیاهانی با برگ‌های پهن، دکوری‌های سنگین، نمای چوبی (برای کفپوش‌ها، کاغذدیواری‌‌ها و کابینت‌ها) و … همگی ایده‌هایی جذاب از جنگل برای طراحی دکوراسیون هستند.

تلفیق چند ایده با یکدیگر

بیایید کمی متفاوتتر عمل کنیم؛ حالا به‌جای اینکه از هر بخش طبیعت به‌شیوه‌ای مجزا ایده بگیریم، با ترکیب رنگ‌ها و طرح‌ها دکوراسیون جذابتری طراحی می‌کنیم.

شما می‌توانید از رنگ‌های قهوه‌ای و سبز جنگل در کنار رنگ‌های آبی و کرمی ساحل استفاده کنید؛ کمی رنگ قرمز و نارنجی گل و شکوفه‌ها به‌همراه رنگ سفید صدف‌ها نیز می‌تواند ایده‌ای جذاب باشد.

ترکیب طرح‌ها نیز نتیجه‌ ای خارق‌العاده دارد؛ مثلاً خانه یا اداره‌ای با دکوری‌هایی از صدف‌ها و ستاره‌های دریایی در کنار گیاهان پهن‌برگ یا دکوری‌های چوبی و سنگی زیبایی چشم‌نوازی دارد.

انتخاب رنگ دکوراسیون

نکته های مهم در الهام گرفتن از طبیعت برای انتخاب رنگ دکوراسیون

در ادامه چند نکته مهم و کاربردی می‌گوییم که به شما کمک می‌کند از طبیعت برای انتخاب رنگ‌های زیبا و منحصربه‌فرد جهت طراحی دکوراسیون بهتر ایده بگیرید:

  • از طبیعت عکس بگیرید، عکس‌ ها را در نرم‌ افزار فتوشاپ باز کنید. اکنون با استفاده از ابزار قطره‌ چکان می‌توانید کد رنگ‌های مختلف هر بخش از عکس را به‌دست بیاورید. با این کد‌ها می‌توانید دقیقترین و جزئی‌ترین رنگ‌های طبیعت را برای طراحی فضا و دکوراسیون بشناسید.
  • علاوه‌ بر الهام‌ گرفتن از طبیعت برای طراحی دکوراسیون اداری، به روانشناسی رنگ‌ها و ارتباطشان با نوع کسب‌و‌کارتان توجه داشته باشید.
  • هر چه گل‌های آپارتمانی و پوشش گیاهی بیشتری در محیط کار یا خانه‌تان قرار دهید، در آنجا حس بودن در طبیعت بیشتر القا می‌شود.
  • از طراح‌ها و افراد حرفه‌ای در زمینه طراحی دکوراسیون کمک بگیرید. آنها به‌خوبی با انواع رنگ‌بندی‌ها و تناسب آنها با یکدیگر آشنا هستند و به شما بهترین ایده‌ها را برای طراحی فضای داخلی ساختمان می‌گویند.
  • در انتخاب رنگ‌ها به نوع کسب‌ و‌ کارتان توجه داشته باشید. مثلا وکلا نمی‌توانند از رنگ‌های تابستانی برای طراحی دکور محیط کارشان استفاده کنند، چون محیط کاری آنها باید کاملا رسمی باشد. در عوض آنها با ایده‌گرفتن از فصل پاییز یا زمستان می‌توانند دکوری رسمی و جذاب برای دفتر کاری‌شان به‌وجود بیاورند.
  • از تریب رنگ‌ها با یکدیگر نترسید؛ کمی جسور باشید و انواع آنها را با هم امتحان کنید. استفاده از تنالیته‌های مکمل نیز ایده جذاب است.
  • بیشتر از هر عاملی آرامشتان در محیط خانه یا کار اهمیت دارد. در کدام بخش طبیعت آرامش بیشتری دارید؟ جنگل، ساحل یا صحرا؟ از هر بخشی که بیشتری آرامش را می‌گیرید، برای طراحی دکورتان ایده بگیرید تا آرامش و آسایشتان در محیط تضمین شود.

طبیعت، بهترین معلم برای طراحی دکوراسیون

اکنون می‌دانید که طبیعت با بخش‌های مختلف مثل جنگل و ساحل، فصل‌های متنوع‌اش و … چطور می‌تواند به‌عنوان یک آموزگار به شما در طراحی فضای داخلی خانه یا اداره‌تان کمک کند. به هر جایی از طبیعت که بنگرید، ایده‌ای فوق‌العاده برای طراحی دکور به‌ذهنتان خطور می‌کند.

الهام‌گرفتن از طبیعت برای رنگ‌آمیزی محیط کار ساده‌ترین ایده ممکن برای انتخاب طرح دکوراسیون است. اگر نمی‌خواهید در حوزه رنگ‌ها دقیق شوید و زمان زیادی را برای یادگیری اصول انتخاب آنها بگذارید، از طبیعت الهام بگیرید که به‌شیوه‌ای هنرمندانه تمام رنگ‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند.

در این مطلب به‌طور کامل درباره الهام گرفتن از طبیعت برای انتخاب رنگ دکوراسیون صحبت کردیم. شما می‌توانید با نکته‌ها و مطالبی که در طول این مقاله آوردیم، محیط اداره‌تان را به‌شیوه‌ای جذاب و متفاوت طراحی کنید. هر چه طیف رنگ‌های مرتبطتری با نوع فعالیت یا خلق‌و‌خوی‌تان در نظر بگیرید، نمای اداره یا خانه‌تان جذابتر و زیباتر خواهد شد.