مبلمان اداری را باید عنصر اساسی تشکیل دهنده دکوراسیون اداری دانست. هر بخشی از دکوراسیون اداری نیز بر مبنای نیازهای آن بخش طراحی و اجرا می‌شود. یکی از بخش‌های مهم و در معرض دید دفاتر اداری، اتاق انتظار است. اتاق انتظار فضایی است که مراجعان دفتر کار شما در آنها حضور پیدا می‌کنند. این فضا برای کسب ‌و کارهایی که دارای مراجعان بیشتری هستند، مهم‌تر است. به عنوان مثال مبلمان اداری اتاق انتظار در سالن‌های زیبایی، مطب‌های پزشکی، دفاتر حقوقی و موارد مشابه، بیشتر در دید بوده و طبیعتا از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در این نوشته وب‌سایت مکعب گروپ به بررسی ویژگی‌های مبلمان اداری اتاق انتظار پرداخته‌ایم.

چند پیشنهاد برای انتخاب مبلمان اداری اتاق انتظار

ویژگی‌های مراجعان شما

مبلمان اداری اتاق انتظار باید در تناسب کامل با ویژگی‌های مراجعان شما و دکوراسیون اداری انتخاب شود. به عنوان مثال اتاق انتظار مناسب افرادی با سن بالا، بهتر است از فضایی گرم و نرم‌تر برخوردار باشد. در حالی که مراجعان جوان بیشتر به دنبال وجود سرگرمی‌هایی برای گذران اوقات انتظار هستند. مبل‌های راحتی در گزینه اول بسیار مهم است؛ و برای سرگرمی آنها گذاشتن چند مجله کاغذی مفید و کافی خواهد بود. در حالی که برای افراد جوان مبل‌های راحتی تنها یک مزیت است و اهمیت زیادی ندارد. در مقابل بهتر است امکاناتی برای سرگرمی بیشتر آنها بیابید. به عنوان مثال وجود اتصال اینترنتی در اتاق انتظار، یک صفحه نمایش بزرگ و امثال اینها، انتظار را برای افراد جوان قابل تحمل‌تر می‌کند. جنسیت نیز یکی از ویژگی‌های دیگر است. در یک سالن زیبایی زنانه، معمولا مراجعان پس از ورود به سالن انتظار، لباس‌های بیرونی خود را در می‌آورند. پس باید یک چوب لباسی با ظرفیت مناسب برای آویزان کردن لباس‌ها تدارک ببینید. همچنین معمولا زنان به رنگ‌های متفاوتی نسبت به مردان علاقه دارند. در نتیجه باید برای انتخاب رنگ مبلمان اداری اتاق انتظار به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

موضوع فعالیت شما

شاید بتوان این فاکتور را مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب مبلمان اداری اتاق انتظار دانست. موضوع فعالیت شما نکات زیادی را در این مورد نشان می‌دهد. به عنوان مثال اتاق انتظار یک مطب پزشکی، با توجه به نوع فعالیتش همیشه میزبان افرادی است که دچار نوعی بیماری بوده و رنجور هستند. در نتیجه با توجه به شرایط بیماران، باید فضایی با امکانات رفاهی بیشتر و آرامش‌بخش‌تر را فراهم کرد. به عنوان مثال مطلب یک متخصص ستون فقرات، همیشه پر از افرادی است که دچار درد در ناحیه کمر و گردن هستند؛ در نتیجه باید به دنبال مبلمانی استاندارد و راحت برای این افراد باشید. همچنین موضوع فعالیت بر دیدگاه افراد نیز موثر است. به عنوان مثال یک دفتر وکالت با مبلمان راحتی صورتی در اتاق انتظار، قطعا فضایی نامانوس و غیرقابل اعتماد را ایجاد می‌کند.

 

مدت زمان انتظار

میانگین حضور مراجعان در اتاق انتظار را محاسبه کنید. اگر این انتظار کمتر از ۵ دقیقه است، قاطعا باید پاسخگوی نیازهای کمتری باشید. در مقایسه با شرایطی که مراجعان ممکن است بیش از یک ساعت در این فضا باقی می‌مانند. راحتی صندلی‌ها، شکل چینش آنها، دسترسی مراجعان به امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، منابع سرگرمی، اطلاعات بیشتر درباره خدمات کسب‌ و کار شما، نوشیدنی‌های رایگان و… از جمله مواردی است که فضای اتاق انتظار را دلپذیرتر می‌کند. فراموش نکنید که منظور از مبلمان اتاق انتظار تنها صندلی و میز روبروی آن نیست. بلکه هر عنصر موجود در این فضا به عنوان مبلمان آن شناخته می‌شود. رنگ دیوارها، شکل پارتیشن اداری ، تابلوهای نصب شده روی دیوار، منابع نور و شکل نورپردازی و هرآنچه در این فضا بر مراجعان شما اثر می‌گذارد؛ شامل مبلمان اتاق انتظار است.

نکات مهم در هنگام خرید مبلمان اتاق انتظار

برای خرید مبلمان اتاق انتظار نکات کلیدی زیر را در نظر بگیرید:

  • چقدر فضا دارید؟
  • فضای شما چه کارکردهایی را ارائه خواهد داد؟ آیا برای مثال به فضایی برای نشستن مشتریان منتظر قرار ملاقات نیاز خواهید داشت؟
  • چگونه اتاق انتظار خود را برای استفاده بهینه از فضای موجود چیدمان خواهید کرد؟
  • آیا مبلمان اتاق انتظار شما باید متناسب با سبک یا طرح و رنگ خاصی باشد؟
  • آیا مبلمان انتخاب شما می‌تواند در برابر استفاده روزانه و متوالی دوام بیاورد؟
  • بودجه شما چقدر است؟

جنس متریال مناسب برای مبلمان اداری اتاق انتظار

وقتی درباره جنس مناسب مبلمان اتاق انتظار صحبت می‌کنیم؛ باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که بنابر نوع و میزان استفاده، هر جنسی ممکن است برای کسب‌وکار مشخصی مناسب یا نامناسب باشد. بر همین اساس در ادامه درباره انواع جنس‌ها و مزایای آن صحبت کرده‌ایم. مبلمان روکش‌دار. اگر می‌خواهید مطمئن باشید که مشتریان شما در حین انتظار راحت هستند؛ صندلی‌های روکش‌دار معمولا بهترین راه‌حل است. سطح راحتی این کارها به عمق فوم استفاده شده در آن بستگی دارد؛ اما حتی یک لایه نازک هم همیشه راحت‌تر از یک سطح سخت خواهد بود.

مبلمان چوبی. اگر فکر می‌کنید که صندلی‌های روکش‌دار برای محل شما مناسب نیستند؛ مبلمان چوبی جایگزین هوشمندانه‌ای است؛ که می‌توانند شیک به‌نظر برسند. آنها می‌توانند با هر نوع و رنگی از دکوراسیون هماهنگ شوند؛ و طیف وسیعی از انواع مدل‌ها را دارند. مبلمان پلاستیکی. اگر چیزی رنگارنگ‌تر، مقاوم‌تر و با تمیزکاری آسان‌تر می‌خواهید؛ پلاستیک جایگزین خوبی است. صندلی‌های پلاستیکی در رنگ‌های مختلف موجود هستند؛ بنابراین می‌توانند با رنگ‌های سازمانی یا دکوراسیون شما هماهنگ شوند.

توصیه می‌شود بررسی کنید که اگر صندلی و مبلمان پلاستیکی خریداری می‌کنید؛ مقاومت آن در برابر آتش مناسب باشد. مبلمان فلزی. مبلمان فلزی احتمالا ناراحت‌ترین گزینه برای کاربران است؛ و معمولا در مکان‌های پرترافیک مانند فرودگاه‌ها، بنادر و ایستگاه‌های قطار یافت می‌شوند. شما معمولا صندلی‌های اتاق انتظار بیمارستان یا صندلی‌های عمومی را در یک محیط شرکتی، به شکل فلزی پیدا نمی‌کنید. و واقعا این کار توصیه نمی‌شود. مگر اینکه صندلی شما در معرض فرسودگی شدید قرار گیرد؛ یا به‌طور بالقوه هدف خراب‌کاری باشد.

رنگ مبلمان در اتاق انتظار

رنگ‌بندی مبلمان اتاق انتظار بیش از هر چیز به موضوع کسب‌وکار شما و رنگ دیوارهای اتاق انتظار بستگی دارد. در ادامه با چند مثال، ایده‌های مختلفی را در این زمینه ارائه داده‌ایم. رنگ مبلمان در مراکز بهداشتی و درمانی. در مطب پزشکی باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که القا کننده حس آرامش باشند. رنگ‌ها و سایه‌های آبی راهی برای رفتن به اتاق انتظار پزشکی هستند.

رنگ‌های آبی روشن تمایل به انتقال آرامش دارند؛ در حالی که آبی‌های تیره‌تر در بیان احساسات جدی‌تر برتری دارند. البته هنگام کار با رنگ آبی، حتما چند رنگ مکمل گرم‌تر نیز به فضا یا مبلمان اداری انتظار خود اضافه کنید؛ تا از ایجاد یک محیط سرد جلوگیری شود.

رنگ مبلمان در دفاتر حقوقی و اداری. اگر دفتر وکالت دارید؛ رنگ‌های آبی، سبز و قهوه‌ای تیره پیشنهاد می‌شود. رنگ‌های آبی تیره باعث ایجاد حس حرفه‌ای بودن می‌شود. افزودن رنگ مکمل سبز به مبلمان اتاق انتظار هم می‌تواند حس امنیت را به مهمانان بدهد. مثلا آراستن لابی خود با گیاهانی که به خوبی نگهداری می‌شوند؛ می‌تواند این پیام ناخودآگاه را ارسال کند که به مشتریان خود اهمیت می‌دهید. یک راه خلاقانه برای افزودن گیاهان، ساختن جداکننده‌های صندلی اتاق انتظار به کمک گلدان‌های باریک و بلندی است؛ که بین مبل‌ها قرار می‌گیرند.

سالن‌های اسپا و زیبایی. اگر سالن زیبایی یا اسپا دارید؛ می‌توانید ترکیبی از رنگ‌های سفید، بنفش و دیگر رنگ‌های طبیعی مانند سبز، قهوه‌ای یا فیروزه‌ای را انتخاب کنید. حضور در چنین فضایی برای تجربه نوعی تولد دوباره است. مهمانان به دنبال کاستن استرس و بهبود زیبایی ظاهری خود هستند. رنگ‌هایی مانند فیروزه‌ای، توهم آب و طراوت را می‌دهد. همچنین بنفش و یاسی به اصول معنوی متصل می‌شوند؛ بنابراین نرمی و لطافت را به فضا می‌بخشند. همچنین به عنوان مکمل می‌توانید الگوهای رنگ گرم را انتخاب کنید. در نهایت از به‌کار بردن رنگ سفید خالص خودداری کنید؛ زیرا ممکن است فضای انتظار شما را به محیطی سرد و ناخوشایند تبدیل کند.

امنیت انتخاب با استفاده از رنگ‌های خنثی. یک انتخاب رنگ دوست‌داشتنی که می‌تواند تقریبا برای همه انواع مشاغل خوب باشد؛ رنگ‌های خنثی هستند. خنثی لزوما به معنای کسل‌کننده نیست؛ و همچنان می‌توانید رنگ‌های هیجان‌انگیز را به عنوان مکمل به فضای خود اضافه کنید. مثلا برای دیوارها، سفید، خاکستری یا عاجی را انتخاب کرده و با کفپوش‌های تیره‌تر تضاد ایجاد کنید. برای عمق بخشیدن به اتاق انتظار، یک الگوی هندسی قابل توجه را انتخاب کنید. سپس با تزئینات رنگارنگ و مبلمان اتاق انتظار با رنگ‌های پرجنب‌وجوش شرایط را ایده‌ال کنید.