یک دیوار سفید، درست مثل یک بوم نقاشی سفید، نازیبا و خنثی است. اهمیت کاغذ دیواری مناسب برای اتاق جلسات یا مهمانی‌های رسمی، درست به اندازه اهمیت پوشیدن یک لباس رسمی و مناسب برای یک رویداد رسمی است. استفاده از هر نوع کاغذ دیواری با هر طرح و رنگی، مناسب فضای رسمی شرکت‌ها و ادارات و جلسات رسمی نیست. البته سلیقه در انتخاب هر نوعی از کاغذ دیواری دخیل بوده و اهمیت زیادی نیز دارد. اما یک سری قوانین کلی یا به زبان بهتر، آداب و رسومی برای انتخاب کاغذ دیواری مناسب اتاق جلسات و ادارات وجود دارد؛ که بهتر است هنگام خرید به آنها توجه کرد. در این مقاله به ذکر نکاتی می‌پردازیم که در انتخاب کاغذ دیواری مناسب اتاق جلسات یا مهمانی‌های رسمی اهمیت دارند. همراه باشید.

اهمیت انتخاب کاغذ دیواری

انتخاب کاغذ دیواری مناسب آن جایی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید افراد در محیط‌های کاری و جلسات رسمی چه نیازهایی دارند و محیط چه تأثیری بر عملکرد و کارایی آنان دارد. بعد از آگاهی از این موضوع، اهمیت انتخاب کاغذ دیواری مناسب نیز پررنگ‌تر خواهد شد. طبیعتاً شرکت‌ها و ادارات با اطلاع داشتن از روان‌شناسی رنگ‌ها دیگر از هر رنگی در هر محیط کاری استفاده نخواهند کرد. قدرت اثر رنگ‌ها بر احساسات و عواطف افراد بسیار زیاد است. اغراق نیست اگر بگوییم می‌تواند افراد را خسته و افسرده کند یا حس شادابی و طراوت را به آنان القا کند.

با این وجود استفاده از کاغذ دیواری‌هایی که در عین حفظ پرستیژ کار، باعث خستگی افراد نشود حائز اهمیت است. طرح و رنگ کاغذ دیواری و کیفیت آن نیز به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر بازدهی تک‌تک افراد و در نهایت کل تیم اثرگذار است.

انتخاب کاغذ دیواری مناسب اتاق جلسات

  • نورپردازی

بیش از هر چیز نورپردازی در زیباتر به نظر رسیدن کاغذ دیواری در اتاق جلسات اهمیت دارد. نورپردازی مناسب باعث می‌شود تا کاغذ دیواری در بهترین شکل خود بروز پیدا کند و دیده شود کما اینکه نورپردازی نامناسب و ضعیف حتی بهترین کاغذ دیواری‌ها را نیز بد و زشت جلوه می‌دهد.

در صورتی که در اتاق جلسه یا کنفرانس نور کمی دارید؛ به هیچ عنوان سمت استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های پیچیده و شلوغ نروید. در عوض از طرح‌های ساده‌تر و مینیمال‌تر استفاده کنید. این نکته را از یاد نبرید که نورپردازی درست و مناسب، کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های ساده و مینیمال را نیز بهتر و زیباتر از قبل نشان می‌دهد.

  • توجه به رنگ کاغذ دیواری

بعد از نورپردازی رنگ بیشترین اهمیت را در انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق جلسات دارد. باید به این موضوع دقت داشت که انتخاب رنگ کاغذ دیواری حتی به نوع کسب‌وکار نیز وابسته است. هر کسب‌وکار و برندی باید با توجه به اهداف و ارزش‌های خود به انتخاب رنگ مناسب کاغذ دیواری بپردازد. اما توجه به یک سری نکات کلی و عمومی می‌تواند در خصوص انتخاب رنگ کاغذ دیواری مفید باشد.

اول اینکه برای نشست‌ها و دورهمی‌های غیررسمی و خودمانی، رنگ‌های شاد و زنده مانند زرد نارنجی بنفش یا آبی بیشتر استفاده می‌شوند و تأثیر بیشتر و بهتری دارند. در مقابل برای اتاق جلسات و فضاهای رسمی، رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، کرم و نقره‌ای مناسب‌ترند. به‌طور کلی خاکستری و قهوه‌ای در زمره بهترین رنگ‌ها برای استفاده در اتاق جلسات به شمار می‌روند.

همچنین بهتر است در اتاق جلسات بیشتر از رنگ‌های خنثی و تیره بهره برد. اما می‌توان در عین حفظ این تناژ رنگی از تنوع و تناسب با سایر اجزای دکور نیز سود جست. مثلاً می‌توان از ترکیب رنگ یا رنگ‌های تیره و یک یا چند رنگ روشن برای القای حس صمیمیت بیشتر استفاده کرد. استفاده از رنگ مخصوص برند یا رنگ سازمانی نیز ایده جالبی به نظر می‌رسد.

نکته بعدی این است که هنگام استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با رنگ‌های تیره‌تر، بهتر است آنها را در پشت سالن یا سایر اجزای دکوراسیون اداری استفاده کرد.

برای انتخاب رنگ، ابتدا به اهمیت این موضوع توجه داشته باشید؛ و بعد رنگ‌های مختلف و ترکیب آنها با یک‌دیگر را نیز امتحان کنید. تناسب رنگ کاغذ دیواری با سایر اجزای دکور مانند میز کنفرانس، صندلی کنفرانس و صندلی اداری را نیز از یاد نبرید. در انتخاب رنگ کاغذ دیواری مناسب به هیچ عنوان عجله نکنید و تا می‌توانید وسواس به خرج بدهید.

  • طرح مناسب کاغذ دیواری

طرح کاغذ دیواری یکی دیگر از نکات تأثیرگذار هنگام انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق جلسات است. در بخش‌های پیشین گفتیم که اگر نورپردازی کم و ضعیفی در محیط اداری یا اتاق جلسات خود دارید؛ بهتر است از کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های پیچیده خودداری کنید. همچنین استفاده از طرح‌های ساده و خنثی، در نورپردازی‌های باکیفیت هم زیبا و جذاب به نظر می‌رسد.

در صورتی که می‌خواهید دکوراسیونی خاص و منحصربه‌فرد داشته باشید که از سایر دکوراسیون‌ها متمایز باشد. استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های سه‌بعدی مخصوص شماست! این طرح‌ها به دلیل جذابیت بصری و زیبایی بیش از حدشان، به راحتی در اذهان مردم، مراجعین و کارمندان ثبت می‌شوند؛ و تأثیر بسیار مثبتی از خود باقی می‌گذارند.

  • ترکیب‌بندی و بافت کاغذ دیواری

توجه به ترکیب‌بندی کاغذ دیواری نیز یکی دیگر از موضوعات مهم هنگام انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق جلسات است. برای این منظور علاوه بر در نظر گرفتن سادگی یا پیچیدگی کلی طرح باید به عمودی بودن، افقی بودن یا مورب بودن طرح نیز توجه داشت. استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های عمودی، سبب القای حس کاذب ارتفاع می‌شود؛ و به‌طور مشابه استفاده از طرح‌های افقی در اتاق‌هایی با عرض کم باعث بزرگ‌تر و عریض‌تر به نظر رسیدن فضا می‌گردد. یکی دیگر از طرح‌ها و الگوهای کاغذ دیواری که می‌توان در اتاق جلسات و دورهمی‌های رسمی استفاده کرد؛ طرح‌ها و الگوهای هندسی است. طرح‌های هندسی در کارکنان حس پویایی ایجاد می‌کند و به آنان انگیزه می‌بخشد.

  • تأثیر کیفیت کاغذ دیواری بر قیمت

در محیط‌های اداری و رسمی، تردد و رفت و آمد مردم بسیار بالاست. به همین دلیل استفاده از کاغذ دیواری‌های ارزان قیمتی که اغلب کیفیت پایینی هم دارند؛ انتخاب به‌صرفه و مناسبی به نظر نمی‌رسد. کاغذ دیواری‌های بادوام‌تر و باکیفیت‌تر، طبیعتاً قیمت‌های بیشتری نسبت به کاغذ دیواری‌های ارزان و بی‌کیفیت دارند. بنابراین با استفاده از یک کاغذ دیواری باکیفیت، از هدر رفتن زمان و انرژی ناشی از تبعات استفاده از کاغذ دیواری ارزان، جلوگیری خواهید کرد.

  • تناسب کاغذ دیواری با سایر اجزای دکور

هماهنگی رنگ، طرح و بافت کاغذ دیواری با سایر اجزای دکوراسیون اتاق جلسات نیز یکی دیگر از موارد بسیار مهم در انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق جلسات است. این موضوع در ابتدا شاید ساده و حتی بی‌اهمیت به نظر برسد. اما در حقیقت بسیار مهم است و تأثیر بسیار زیادی در جذابیت و اتمسفر کلی اتاق جلسات دارد. عدم تناسب و هارمونی کاغذ دیواری با سایر اجزای دکور باعث خستگی ذهنی و کاهش بازدهی افراد می‌شود.

متناسب نبودن رنگ، جنس، طرح و بافت کاغذ دیواری با سایر اجزای دکوراسیون در اتاق، حس بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی را القا می‌کند. در مقابل هماهنگ بودن سایر اجزا با کاغذ دیواری، اتاق جلسه و فضای کلی آن را منظم‌تر و زیباتر جلوه می‌دهد.