طراحی دکوراسیون اداری نقش بسیار مهمی در روحیه کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها دارد. رنگ و طرح مبلمان اداری، کفپوش و دیوارها در ایجاد آرامش روحی و تمرکز افراد در هنگام کار کردن بسیار تاثیرگذار است. پرده یکی از اجزای اصلی دکوراسیون در فضاهای مختلف است که علاوه بر تنظیم نور بر زیبایی محیط می‌افزاید. در این مقاله به اهمیت پرده در دکوراسیون اداری می‌پردازیم.

برای انتخاب پرده برای فضای اداری در قدم اول باید ابعاد فضا را در نظر گرفت. اگر تمایل دارید فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر بیاید پرده‌هایی با رنگ‌های سفید و روشن انتخاب کنید. اما اگر فضای شما بزرگ است محدودیتی در استفاده از رنگ‌های تیره نخواهید داشت.

نکات مهم در انتخاب پرده

به نور فضای مورد نظر توجه کنید. اگر دفتر کار دارای نور طبیعی زیاد باشد استفاده از پرده با رنگ روشن توصیه نمی‌شود. نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود هماهنگی رنگ پرده با رنگ کلی فضا و مبلمان اداری و کفپوش‌ها است. رنگ پرده نباید با رنگ فضای اداری در تضاد باشد. اگر پرده مناسبی برای فضای اداری انتخاب نشود در هنگام روشنایی، نور را به طور کامل جذب نمی‌کند یا اینکه ممکن است قابلیت باز شدن کامل را برای بهره‌گیری از نور را به هنگام صبح و بعدازظهر نداشته باشد و فضا را بیش از اندازه تاریک کند.

رنگ پرده اگر متناسب با فضا انتخاب نشود و بی‌روح و کسل‌کننده باشد قطعا کارآیی کارکنان را کاهش می‌دهد. روان‌شناسی رنگ‌ها برای هر رنگ معنایی در نظر گرفته است. پرده‌ها به عنوان یکی از اجزای اصلی دکوراسیون با رنگ خود مفهومی را در ذهن مخاطب القا می‌کنند. بسیاری از اوقات صاحبان کسب‌وکارها از خلاقیت خود بهره می‌گیرند و طرح یا مفهومی خاص در راستا با نوع کسب‌وکار را روی پرده چاپ می‌کنند تا برند خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کنند.

 

انواع پرده‌های اداری

معمولا برای فضای اداری پرده‌های کرکره‌ای، زبرا و شید رول انتخاب می‌شوند که به راحتی در ساعات مختلف روز امکان تنظیم نور فضا را فراهم می‌کنند. پرده‌های کرکره‌ای به صورت افقی و عمودی تولید می‌شوند. پرده‌های کرکره‌ای افقی در سه نوع آلومینیومی، چوبی و طرح چوب ارائه شده‌ است تا با توجه به نیاز مشتری مورد استفاده قرار بگیرند. پرده کرکره‌ای آلومینیومی در قطرهای ۱۶، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ میلی‌متری در بازار عرضه شده است. این پرده در محیط‌های مختلف اداری برای بخشیدن فضایی رسمی و مدرن به محل کار استفاده می‌شود. این پرده با رنگ‌بندی متنوع، دوام و طول عمر زیاد و قابلیت نظافت آسان انتخاب اول بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها است.

پرده کرکره‌ای

پرده کرکره‌ای چوبی از قدیمی‌ترین انواع پرده کرکره‌ای است که با رگه‌های چوب طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. در سال‌های اخیر از چوب زیبا و مقاوم بامبو نیز در ساخت آن استفاده می‌شود که بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است. پرده‌های کرکره‌ای چوبی در دو مدل با نوارهای قیطانی و نوارهای تسمه‌ای ساخته می‌شوند. حالت تسمه‌ای در این پرده‌ها از مقاومت و زیبایی بیشتری برخوردار است.

در انتخاب پرده کرکره‌ای باید به ابعاد قاب پنجره، ارتفاع سقف و پهنای تیغه‌های پرده توجه کرد. معمولا پرده‌هایی با ضخامت کمتر برای فضاهای داخلی با مساحت کوچک‌تر و پرده کرکره‌ای با ضخامت زیاد برای فضاهای بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پنجره‌های کشیده یا پنجره‌های بزرگ نظیر نمای بیرونی موسسات بزرگ و بانک‌ها بهتر است پرده کرکره‌ای با تیغه‌های بزرگ نصب شود. با در نظر گرفتن اهمیت پرده در دکوراسیون اداری استفاده از پرده کرکره‌ای فلزی یا چوبی با قطر نامتناسب زیبایی فضا را تحت تاثیر قرار داده و به صورت عضوی ناهمگون خود را نشان می‌دهد. پرده‌های کرکره‌ای را می‌توان به راحتی به صورت سایه روشن تغییر داد. تمیز کردن این پرده‌ها به آسانی انجام می‌شود و به کمک یک دستمال نم‌دار امکان‌پذیر است.

رنگ پرده

پرده‌های کرکره‌ای در رنگ‌های مختلف در بازار موجود است. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود و متناسب با رنگ فضای اداری آن را انتخاب کنید. پرده زبرا که از آن با عنوان پرده سایه روشن نز یاد می‌شود از دو اسلاید پارچه به صورت نوار افقی تشکیل شده است. از پرده زبرا برای پوشش پنجره‌های بزرگ استفاده می‌شود. این پرده تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ دارد و نور فضا را می‌توان به راحتی با آن تنظیم کرد.

پرده شید رول نیز برای پنجره‌های وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. روی پرده شید رول می‌توان تصاویر دلخواه را به صورت سفارشی چاپ کرد. در بعضی فضاهای اداری مانند سالن اجتماعات از انواع پرده‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود. این پرده‌ها غالبا از جنس مخمل، حریر و… انتخاب شده و به صورت ساده یا پلیسه دوخته می‌شوند. ممکن است برای زیبایی بیشتر والان هم برای پرده پارچه‌ای در نظر گرفته شود.