رنگ‌ها جزء مهمترین عوامل تأثیرگذار بر دکوراسیون محیط کاری‌تان هستند که بر خلق‌وخوی کارمندانتان تأثیر می‌گذارند. مبل‌ها نیز بیشتر از هر عامل دیگری در محیط اداره به چشم می‌آیند، بنابراین باید بهترین و مناسبترین رنگ‌ها را برای آنها انتخاب کنید تا نمایی جذاب در اداره به‌وجود بیاورند. 

میلیون‌ها رنگ در دنیا وجود دارد، اما شما باید آن رنگی را برای مبلمان اداره‌تان انتخاب کنید که مکمل دکوراسیون اداری مدرن یا کلاسیکتان است و جذابیت آنجا را افزایش می‌دهد. بی‌دقتی در انتخاب رنگ نه‌تنها محیط کارتان را زیبا نمی‌کند، بلکه از لحاظ روانشناختی نیز تأثیرات منفی زیادی روی شما و کارمندانتان در طولانی‌مدت می‌گذارد. 

اما کدام رنگ‌ها برای مبلمان اداری بهتر هستند؟ کدام رنگ‌ها از لحاظ روانشناسی تأثیر مثبتی روی کارمندان می‌گذارند و باعث زیباتر دیده‌شدن محیط کاری‌تان می‌شوند؟ چطور بهترین رنگ را برای محیط کار انتخاب کنیم تا بیشترین تأثیر را از آن بگیریم؟ 

اهمیت انتخاب رنگ مبلمان در فضا‌ های اداری

رنگ‌ها تأثیر زیادی در روحیه افراد می‌گذارند؛ کافیست همین‌حالا به رنگ قرمز نگاه کنید تا کمی بعد احساس شجاعت و هیجانتان را قلقلک دهد یا کافیست به رنگ زرد نگاهی بیندازید تا متوجه شوید کم‌کم احساس اعتمادبه‌نفستان افزایش می‌یابد. رنگ‌ها با تأثیر روی خلق‌وخو، احساستان را بهتر یا بدتر می‌کنند، بنابراین در محیط‌های کاری اهمیت بسیار زیادی دارند. 

مبحث روانشناسی رنگ‌ها برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط روانشناسی به نام آنجلارایت ارائه شد و ازآن‌به‌بعد بیشتر مردم به این مبحث اهمیت می‌دهند و سعی می‌کنند از رنگ لباستان گرفته تا رنگ مبلمان خانه یا اداره‌شان را بر این اساس بخرند. 

بنابراین اگر می‌خواهید حس اعتمادبه‌نفس کارمندانتان افزایش پیدا کند، میزان بهره‌وری آنها از کار بیشتر شود، به ایده‌های جدیدتری دست پیدا کنند و به‌طور کامل باعث پیشرفت مجموعه و سازمانتان شوند، رنگ‌های مناسبی را برای مبلمان و سایر وسایل داخل اداره‌تان انتخاب کنید. 

بهترین رنگ‌ ها برای مبلمان اداری

بهترین رنگ ها برای مبلمان اداری کدام هستند؟ 

اما بهترین رنگ‌ ها برای مبلمان اداری چه هستند؟ کدام رنگ‌ها بیشترین تأثیر را روی بهبود روحیات کارمندان و مشتری‌هایتان می‌گذارند؟ در ادامه لیستی از این رنگ‌ها می‌آوردیم و درباره‌شان توضیح می‌دهیم: 

  • رنگ سفید

رنگ سفید یکی از کاربردی‌ترین رنگ‌های خنثی است که از آن می‌توانید تقریباً در هر دکوراسیونی استفاده کنید. سفید قابلیت ست‌شدن با طیف گسترده‌ای از رنگ‌های دیگر را دارد. بسیاری از طراح‌ها نیز آن را به عنوان کاملترین رنگ در جهان هستی می‌شناسند. 

سفید به‌خوبی می‌تواند بازتاب نور داشته باشید و محیط کارتان را روشنتر کند. البته استفاده بیش‌از‌اندازه از سفید باعث می‌شود کارمندان بعد از کمی کارکردن احساس کسلی داشته باشند؛ بنابراین این رنگ را به‌تنهایی در محیط اداره به‌کار نبرید. 

  • رنگ قرمز

اگر می‌خواهید کارمندان حین کارکردن شور و هیجان بیشتری داشته باشند و احساس شجاعت کنند، رنگ قرمز را برای مبلمان اداری‌تان انتخاب کنید. قرمز قدرت کسب‌وکارتان را به رخ مشتری‌ها می‌کشد و بیشتر برای مشاغلی توصیه می‌شود که کارمندان در آن جنب‌وجوش زیادی دارند. 

رنگ قرمز باعث می‌شود کارمندان ساعات بیشتری بدون احساس خستگی کار کنند و باعث پیشرفت سازمان شوند. البته در استفاده از قرمز زیاده‌روی نکنید، چون در صورت استفاده بیش‌ازاندازه روی خلق‌وخوی کارمندان تأثیر منفی می‌گذارند و آنها را عصبانی می‌کند. 

  • رنگ زرد

رنگ زرد خلاقیت و اعتمادبه‌نفس‌تان را افزایش می‌دهد؛ این رنگ باعث افزایش تعامل کارکنان با یکدیگر نیز می‌شود و دوستی آنها را پررنگتر می‌کند.

اگر می‌خواهید حین کار ذهنتان باز شود و ایده‌های بهتری برای انجام فعالیت‌هایتان به‌دست بیاورید، در مبلمان اداری‌تان از رنگ زرد استفاده کنید؛ چون زرد تحرکات ذهنی‌تان را افزایش می‌دهد. 

البته زرد تحریک‌کننده نیز است، بنابراین استفاده از آن در اتاق جلسات به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌شود. 

  • رنگ نارنجی

اگر می‌خواهید احساس راحتی و ر‌هایی کارمندانتان در حین کار افزایش پیدا کند، رنگ نارنجی را برای مبلمانتان به‌کار ببرید. از آنجا که مبلمان نیز معمولاً برای استراحت استفاده می‌شوند، با ترکیب نارنجی، حین استراحت آرامش بیشتری را برای کارکنان به‌ارمغان می‌آورند. 

نارنجی برای دفاتر رسمی پیشنهاد نمی‌شود؛ اما این رنگ برای کسب‌وکار‌هایی که کارمندان در آنها جنب‌وجوش زیادی دارند و بیشتر به مسائل مثبت اهمیت می‌دهند، بهتر است.

  • رنگ سبز

سبز به‌صورت ناخودآگاه آرامشتان را افزایش می‌دهد و یک هارمونی بسیار زیبا بین مبل‌ها و سایر وسایل محیط کاریتان به‌وجود می‌آورد. اگر ساعات زیادی را در اداره مشغول به‌کار هستید، ما رنگ سبز را پیشنهاد می‌دهیم؛ چون سبز خستگی را کاهش داده و باعث تقویت انرژی‌تان حین انجام فعالیت‌های کاری می‌شود.

این رنگ همچین خلاقیتتان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین با انتخاب آن برای مبلمانتان، به ایده‌هایی جذابترین حین کار دست پیدا خواهید کرد. 

  • رنگ آبی

مبلمانی با رنگ آبی آرامشتان را افزایش می‌دهند و اعتماد و اطمینان را جلب می‌کنند. بنابراین اگر در حوزه فروش فعالیت می‌کنید و با مشتری‌هایتان تعامل دارید، این رنگ را برای مبلمانتان انتخاب کنید. 

رنگ آبی منطق و تمرکز کارکنان را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین با دقت بیشتری فعالیت‌های کاری‌شان را انجام خواهند داد. این رنگ نمایانگر قدرت نیز است؛ بنابراین اگر می‌خواهید کمی احساس ترس در دل رقبایتان بیندازید و قدرتتان را به رخ آنها بکشید، علاوه‌بر استفاده از آبی در مبلمان، از این رنگ در نماد تجاری‌تان نیز استفاده کنید. 

  • رنگ خاکستری

یکی از زیباترین رنگ‌های خنثی، خاکستری است که نمای بسیار جذاب و دلپذیری در محیط کارتان به‌وجود می‌آورد. خاکستری محیط کارتان را نیز مدرن و شیک نشان می‌دهد. البته در استفاده از خاکستری زیاده‌روی نکنید. در واقع خاکستری افسردگی را تشدید می‌کند، بنابراین با زیاده‌روی در استفاده از آن نباید توقع بازخورد مثبت در طولانی‌مدت از کارمندانتان داشته باشید. 

  • رنگ قهوه ای

از نشانه‌های رنگ قهوه‌ای می‌توان به افزایش حس امنیت، ارتباط و راحتی کارمندان اشاره کرد. ترکیب این رنگ با زرد یا طلایی معجزه می‌کند و محیط کارتان را مدرن و زیبا نشان می‌دهد. بنابراین پیشنهاد می‌دهیم حتماً قهوه‌ای را به‌صورت ترکیبی به‌کار ببرید تا محیطی جذاب و فوق‌العاده دلپذیر در محیط کارتان به‌وجود بیاورید. 

  • رنگ مشکی

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان را حرفه‌ای و خاص نشان دهید، پیشنهاد می‌کنیم علاوه‌بر مبلمان، میز اداری را نیز مشکی انتخاب کنید. این رنگ ثروت و قدرتتان را به رخ همه می‌کشد، بنابراین در صورت استفاده هوشمندانه از آن جذابیت ویژه‌ای به محیط کارتان می‌بخشید. از بهترین رنگ‌ ها برای مبلمان اداری می توان به این رنگ اشاره کرد.

البته مشکی جزء رنگ‌های تیره است و درست مثل خاکستری در استفاده از آن باید دقت کنید. استفاده بی‌رویه از مشکی تأثیر منفی روی خلق‌وخوی کارمندان می‌گذارد. بنابراین آن را فقط برای وسایلی مثل مبلمان، صندلی اداری، میز و … به‌کار ببرید. 

رنگ های مناسب برای مبلمان اداری که جذابیت دکوراسیون را افزایش می دهند

در این مطلب به‌طور کامل درباره بهترین رنگ‌ ها برای مبلمان اداری صحبت کردیم و نکته‌های مختلفی را درباره آنها گفتیم. رنگ‌ها هرچه هوشمندانه‌تر انتخاب شوند، تأثیر مثبت بیشتری حین کار روی شما و کارکنانتان می‌گذارند. بنابراین روی انتخاب رنگ دقت داشته باشید و حتی با روانشناس‌ها و طراح‌های حرفه‌ای نیز در این‌باره مشورت کنید تا بهترین و مناسب‌ترین‌ها را پیشنهاد دهند. 

در صورت انتخاب رنگ مناسب کارکنانتان اشتیاق بیشتری به‌کار خواهند داشت؛ در نتیجه سودآوری بیشتری برایتان به‌ارمغان می‌آورند. شما می‌توانید رنگ‌ها را به‌صورت ترکیبی در محیط اداره و مبلمان به‌کار ببرید تا از ویژگی‌های آنها به‌صورت همزمان بهره‌مند شوید. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که رنگ‌ها مکمل یکدیگر باشند تا هارمونی جذابی بین آنها به‌وجود بیاید.