به زبان ساده، راهرو اداری به یک گذرگاه معمولا باریک گفته می‌شود؛ که مناطق یا اتاق‌های مختلف را در یک فضای اداری به هم متصل می‌کند. در واقع راهرو فضایی برای عبور و مرور و انتقال به محل ثبات است؛ که دسترسی به بخش‌های مختلف اداره، مانند دفاتر، اتاق‌های جلسه، مناطق مشترک یا سایر فضاهای کاربردی را فراهم می‌کند. راهروها معمولا طراحی خطی و صاف دارند؛ و کمتر مدل‌هایی مانند منحنی را در آنها مشاهده خواهید کرد. این مسئله نیز به دلیل اهمیت کاستن از طول راهرو است. چرا که همان‌طور که گفته شد؛ راهرو مسیری برای رفتن است؛ و طبیعتا هرچه کوتاه‌تر بودن مسیر بسیار مهم است.

البته راهروها از نظر اندازه، شکل و طراحی، بسته به چیدمان و هدف هر فضای اداری متفاوت هستند. این فضاها نقشی کاربردی در طراحی دفتر دارند, و جریان ترافیک حرکت کارکنان و دسترسی و راهیابی ساده و سریع آنها را در محیط اداری تضمین می‌کنند. آنها همچنین از نظر ایمنی، روشنایی، آکوستیک و زیبایی‌شناسی باید در شرایط مناسبی باشد. در واقع برای ایجاد یک فضای کاری دلپذیر و کاربردی برای کارکنان، نکات مهمی در طراحی راهرو وجود دارد؛ که در این نوشته به بررسی آنها می‌پردازیم.

نکات مهم برای طراحی راهرو اداری

برای طراحی راهروهای اداری، بهتر است عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن این موارد اطمینان حاصل می‌کنید که راهروی شما کارآمد، ایمن و دلپذیر خواهد بود. در ادامه با جزئیات بیشتری این عوامل را بررسی کرده‌ایم.

عرض مناسب: یک راهرو اداری استاندارد باید به اندازه کافی عریض باشد؛ تا جریان حرکت کارکنان در آن روان باشد. این نکته به‌ویژه باید با زمان اوج حضور و فعالیت کارکنان سنجیده شود. از سویی عرض راهرو باید با قوانین ساختمانی محلی و الزامات دسترسی، از جمله موارد مربوط به دسترسی با ویلچر مطابقت داشته باشد. این قوانین در هر کشوری متفاوت هستند؛ اما به‌طور معمول کمترین عرض مناسب برای یک راهرو ۱۲۰ سانتی‌متر است. این عدد کمک می‌کند تا دو فرد به‌طور همزمان در مسیر راهرو حرکت کنند. طبیعتا در فضاهای شلوغ‌تر یا راهروهای طولانی‌تر، توصیه می‌شود که عرض بیشتری نیز در نظر گرفته شود.

فلاور باکس مکعب مدل اسلیم FBSL2
FBSL2
فلاور باکس مکعب مدل اسلیم FBSL2
۶,۶۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

نور کافی: نور مناسب در راهروهای اداری برای اطمینان از احساس آرامش و امنیت افراد بسیار مهم است. بنابراین مطمئن شوید که راهروها به اندازه کافی با لامپ‌های مناسب روشن می‌شوند. این روشنایی باید یک‌نواخت بوده و سایه‌های تیره یا نور خیره‌کننده ایجاد نکند. در این زمینه امکان دسترسی به نور طبیعی بهترین انتخاب است؛ ولی از آنجا که راهروها معمولا در فضای بسته داخل ساختمان طراحی می‌شوند؛ استفاده از نور مصنوعی لامپ‌های LED پیشنهاد مناسب بعدی است.

دسترسی مناسب: مطمئن شوید که راهروها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای همه کارکنان از جمله افراد دارای معلولیت قابل دسترسی هستند. در اینجا نیز قوانین و مقررات دسترسی در ساختمان‌ها، مهم‌ترین چیزی است که باید از آن پیروی کرد. با این حال به زبان ساده راهرو اداری باید به اندازه کافی عریض باشد تا کارکنان با ویلچر از نیم‌عرض آن عبور کرده و در صورت لزوم به‌راحتی به موارد مختلف، مثل کلیدهای روشنایی، دستگیره‌های در و… دسترسی و تسلط داشته باشند.
کاهش سروصدا: اگر راهروهای دفتر کار شما همیشه شلوغ است؛ شاید بخواهید فضای آن را طوری طراحی کنید که صدای راهرو وارد اتاق‌های کار و جلسه و… نشود.

کفپوش مناسب: یک کفپوش مناسب برای راهروی اداری باید سه ویژگی اصلی داشته باشد. در درجه اول کمترین صدا را هنگام راه رفتن ایجاد کند. همچنین جنس آن به‌گونه‌ای باشد که کفش کارکنان به‌راحتی روی آن سر نخورد. در نهایت راهروها معمولا بیش از سایر نقاط دفتر کار آلوده می‌شوند؛ بنابراین سادگی تمیز کردن کفپوش نیز در طراحی راهرو اداری بسیار مهم است.

کاربردهای جانبی: مثلا راهروها می‌توانند مکانی برای قرار دادن کمد بایگانی باشند؛ اما مهم است که از مسدود کردن راهرو با این کمدها یا سایر عناصر معمول در طراحی دکوراسیون اداری خودداری کنید. به هر حال عرض راهرو بهتر است کم و زیاد نشود.

تابلوهای راهنما: راهروها باید با علائم واضح برای یافتن مسیر طراحی شوند. این موضوع به‌خصوص در سازمان‌های بزرگ با تعداد زیاد راهروها، مسیرها و اتاق‌های مختلف، از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای اطمینان از اینکه سرنشینان می‌توانند بدون سردرگمی راه خود را پیدا کنند؛ از علائم واضح و قابل مشاهده برای خروجی‌ها، شماره اتاق‌ها و خطوط رنگی جهت‌دهی در کف راهرو استفاده کنید.

ظاهر زیبا: اگرچه عملکرد و ایمنی ملاحظات کلیدی در طراحی راهرو هستند؛ اما ظاهر زیبای راهرو نیز نباید نادیده گرفته شود. راهروها بخشی جدایی‌ناپذیر از طراحی کلی دفتر کار شما هستند؛ و یک راهرو زیبا و جذاب می‌تواند فضای کلی دفتر را بهبود بخشد. استفاده از طرح‌های رنگی، آثار هنری و دیگر عناصر طراحی در راهرو، گزینه‌های موجود برای بهبود زیبایی راهرو هستند.

دلیل اهمیت طراحی صحیح راهرو اداری چیست؟

طراحی صحیح راهرو اداری می‌تواند شرایط کار و فعالیت کارکنان و همچنین ارباب رجوع را بهبود بخشد. در واقع راهروهایی که به خوبی طراحی شده‌اند؛ می‌توانند جریان حرکت سریع و ساده افراد را در فضای کار تضمین کنند. آنها همچنین ازدحام را به حداقل می‌رسانند؛ و به افراد اجازه می‌دهند بدون پیچیدگی برای یافتن مسیر، در فضای اداری حرکت کنند. این ویژگی‌ها می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش اتلاف زمان ناشی از حرکت ناکارآمد افراد کمک کند.

از سویی راهروها باید بتوانند دسترسی یکسانی را برای همه افراد هدف ارائه دهند. بنابراین بسیار اهمیت دارد تا همه افراد از جمله عموم بازدیدکنندگان، افراد دارای معلولیت و کارکنان، بتوانند از راهروها استفاده کنند. در واقع از این طریق می‌توانید برابری را در محل کار خود ترویج کنید.

فلاور باکس مکعب مدل FBC
۳,۷۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

یکی دیگر از دلایل اهمیت طراحی صحیح راهرو، بهبود ایمنی افراد است. یک راهروی ایمن، به‌خصوص در فضاهایی با کاربری شلوغ، مثل بیمارستان‌ها، می‌تواند بسیار مهم باشد. مثلا اگر سازمان شما با افراد خاصی، مانند کهن‌سالان سر و کار دارد؛ طبیعتا مسئله ایمنی در مسیرهای دفتر کار شما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طراحی صحیح مسیرهای اداری از بعد دیگری نیز اهمیت دارد؛ و آن اطلاع‌رسانی صحیح و هدایت صحیح ارباب رجوع است. در عمل کارکنان شما پس از مدتی با مبلمان اداری و فضای کار شما آشنا می‌شوند؛ اما ارباب رجوعی که به‌طور منظم با شما در ارتباط نیست؛ احتمالا برای انجام سریع‌تر کارها و حرکت در فضای اداری شما نیازمند راهرویی با علائم راهنمای مناسب است.

زیبایی ظاهری برای راهرو نیز دلیل دیگر اهمیت طراحی مناسب آن است. راهروها محل عبور هستند؛ و البته افراد باید احساس کنند که این محل به اندازه اتاق‌ها مورد توجه بوده است.
به طور خلاصه راهروهایی که به‌خوبی طراحی شده‌اند به فضای اداری شما کاربری بهتر، ایمنی بالاتر و دلپذیری بیشتری می‌دهند؛ که این موارد موجب افزایش بهره‌وری و تجربه کاربری مثبت‌تر برای کارمندان و سایر کاربران فضای اداری شما می‌شود.