بهترین دارایی هر سازمانی، کارمندان وفادار و باهوش آن هستند. فکر می‌کنید برای ایجاد انگیزه بیشتر و راحتی آن‌ها چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ حتما می‌دانید که فضای کاری می‌تواند باعث رشد شخصی کارمندی شود که استخدام کرده‌اید. این رشد در نهایت به شاخ و برگ دادن پیشرفت‌های سازمان شما هم کمک خواهد کرد. در ادامه درباره تاثیر محیط کار و رابطه آن با بهره‌وری کارمندان بخوانید. وسایل مختلفی در محیط کاری وجود دارند که باید استاندارد و زیبایی و کارایی آن‌ها در نظر گرفته شوند. میز اداری یکی از مهم‌ترین وسایل برای هر کارمندان است. اما جدا از این گزینه، موارد دیگری هم برای بهبود شرایط کاری وجود دارد که ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

کیفیت هوا

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید میزان تهویه هوا در اتاق‌های مختلف شرکت است. اگر تا به حال به این موضوع دقت نکرده‌اید، وقتش است که سریعا برای آن فکری کنید. با تغییر فصل در کشور، میزان اکسیژن در فضا می‌تواند تغییر کند. برای مثال در زمستان به دلیل سردی هوا معمولا برای تهویه هوا دچار مشکل می‌شویم. چرا که کمتر پنجره‌ای را در اتاق باز می‌گذاریم. این کار یک دلیل دیگر هم دارد؛ برای جلوگیری از اتلاف انرژی معمولا بهتر است دما را طوری تنظیم کنید که نیاز نباشد پنجره را باز بگذارید. حرف ما این است که کیفیت پایین هوا می‌تواند سطح انرژی او را کاهش دهد و او را خواب آلود کند. این طبیعی است که وقتی سطح انرژی فرد کم شود، بهره‌وری او نیز کم شود. برای این که سطح هوشیاری فرد در حد قابل قبولی برای انجام کاری باشد، باید به میزان کافی اکسیژن به مغز او برسد. آیا اتاق‌های شرکت شما تهویه مناسب دارد؟

نورپردازی

در فصل زمستان میزان تابش نور خورشید کمتر از دیگر فصل‌هاست. کمبود نور می‌تواند حس افسردگی یا خواب آلودگی ایجاد کند. اگر دفتر کاری شما تعداد کمی پنجره داشته باشد برای رفع این حالت باید سریعا فکر چاره باشید. نورپردازی‌ها علاوه بر ایجاد روشنایی مناسب در محل کار، می‌توانند زیبایی بی‌نظیری هم در دفتر کاری شما ایجاد کنند. البته نور طبیعی می‌تواند حس شادابی و اثرات مثبتی در محیط ایجاد کند. در صورت امکان سعی کنید از پنجره‌ها کمک بگیرید، برای ساعت‌هایی نزدیک به غروب آفتاب، از نورپردازی استفاده کنید.

گل و گلدان‌ها

گیاهان در هر فضایی که باشند نقطه اتصالی بین آدم‌ها و محیط طبیعی زمین برقرار می‌کنند. بهتر است با یک طراح دکوراسیون اداری در این باره صحبت کنید تا بر اساس فضای کاری شما بتواند گیاهان مناسب انتخاب کند. برخی از گیاهان آپارتمانی هستند که با کمترین مراقبت اکسیژن مورد نیاز در یک فضا را تامین می‌کنند و تا مدت‌ها سرسبز و شاداب می‌مانند.

موسیقی

تاثیر محیط کار بر زندگی می‌تواند آنقدر زیاد باشد که اگر با هر روحیه‌ای به سمت خانه روانه شویم، آن را تا مدت‌ها با خود به همراه خواهیم داشت. فرض کنید آهنگی را که در محل کار خود شنیده‌اید، می‌توانید آن را تا خانه با خود زمزمه کنید و حتی آثار آن را بعد از رسیدن به خانه نیز شاهد باشید. بهتر است در محیط کاری در مواقعی یک موزیک مناسب پخش کنید. این موسیقی می‌تواند به ایجاد انگیزه کارکنان کمک کند. برخی از افراد هم معتقدند موسیقی باعث شده تا چند درصد فروش محصولات شرکت افزایش پیدا کند.

تغییر در اتاق

با قرار دادن امکانات در محیط کار تا حدی می‌توانید محیطی استاندارد برای کارکنان خود ایجاد کنید. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم هر از چند گاهی یک تغییر حتی کوچک در اتاق‌های سازمان ایجاد کنید. این تغییر می‌تواند چسباندن استیکر دیواری یا تعویض صندلی‌ها باشد. ایجاد تغییرات در اتاق می‌تواند تنوعی در روحیات کارمندان ایجاد کند که این تنوع باعث افزایش بهره‌وری آنان در محیط کار شود. تاثیر محیط کار بر روحیه کارمندان و استرس آن‌ها کم نیست. فضای شلوغ در اتاق می‌تواند بازدهی آن‌ها را پایین بیاورد. برای بهبود تمرکز آن‌ها لازم است اتاقی منظم با قرار دادن کمدها و قفسه‌هایی در اختیار آن‌ها قرار داد.