طراحی داخلی اداری در چند دهه گذشته بسیار تکامل یافته است. در گذشته، وقتی صحبت از فضاهای شرکتی می‌شد، قوانین بسیار سخت‌گیرانه وجود داشت و اجسام و فضاهای کاری بسته فضای داخلی را تحت سلطه خود داشتند. خوشبختانه قوانین بازی تغییر کرده است. امروزه طراحی داخلی دفاتر اداری با پیروی از روندهای جهانی، امکان برقراری ارتباط همه جانبه و بدون زحمت را برای همه فراهم می‌آورد.

دنیای تجارت طی چند دهه گذشته شاهد تحولات اجتماعی و تکنولوژیکی مهمی بوده است که بر نحوه کار ما تأثیر چشمگیری داشته است؛ و با این تحولات روش کاملاً متفاوتی برای نزدیک شدن به طراحی دفتر مدرن در پیش گرفته شده است. گرایش‌هایی مانند اتاقک های اداری و دفاتر شخصی در حال از دست دادن محبوبیت هستند و دفاتر چند منظوره انعطاف‌پذیر به یک قاعده تبدیل شده است. تکامل طراحی داخلی دفتر، با این حال، هنوز کامل نشده است. فناوری‌های جدید و شیوه‌های متغیر در کار کردن افراد در آینده یقیناً انتخاب‌های فضای کار را بیشتر می‌کند. طراحی دفتر در حال حاضر به فرایندی فرهنگی‌تر تبدیل شده است و تمرکز فزاینده‌ای بر ایجاد محیط‌های کاری دارد که فرد را در بر می‌گیرد و نه‌تنها بهره‌وری و کارآمدی بلکه خلاقیت و رفاه را نیز ارتقا می‌بخشد. با گروه مکعب همراه باشید تا ببینیم طراحی داخلی اداری از گذشته تا امروز چه تغییراتی کرده است.

تاریخچه طراحی داخلی اداری

دفاتر اولیه

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اولین دفاتر در روم باستان به عنوان فضاهایی که کار رسمی در آن انجام می‌شده است سرچشمه گرفته‌اند و فضاهای مشابه به‌نوعی در طول اعصار وجود داشته است. با این حال، از قرن ۱۸ ساختمان‌های اداری به صورت اختصاصی شروع به کار کردند.

با گسترش امپراتوری بریتانیا و افزایش سطح تجارت با سایر نقاط امپراتوری (و جهان)، اولین ساختمان اداری در سال ۱۷۲۶ در لندن ساخته شد و به عنوان دفتر قدیمی دریاسالاری معروف شد. این سرویس برای اداره انبوه اسناد و مدارک تولید شده توسط نیروی دریایی سلطنتی و شامل فضاهای جلسات و اتاق هیئت مدیره دریاسالاری بود که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر به سرعت در سال ۱۷۲۹ با ساخت خانه شرقی هند در خیابان Leadenhall در لندن دنبال شد که به عنوان مقر شرکت تجاری هند شرقی و لژیون کارگران آن عمل می‌کرد.

تیلوریسم و ظهور دفتر برنامه باز

اولین دفاتر مدرن از نظر رویکرد علمی قابل توجه بودند و بر کارآمدی و اتخاذ یک طرح اداری محکم و منظم تأکید داشتند و این طرح منجر به این شد که کارمندان در ردیف‌های بی‌پایان میزها با مدیرانی که در دفاتر احاطه شده در جایی که می‌توانستند همه را مشاهده کنند، می‌نشستند.

این دفاتر اولیه و طرح باز که در اوایل قرن بیستم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌ بودند، از اصول تیلوریسم» پیروی می‌کردند، یعنی متدولوژی ایجاد شده توسط مهندس مکانیک، فرانک تیلور که به دنبال افزایش حداکثر بهره‌وری صنعتی ابداع شده بود. البته انتقادات زیادی به رویکرد تیلور وارد بود، زیرا در نظر گرفتن عناصر انسانی و اجتماعی ناکام بود و منحصراً بر اطمینان از حداکثر بهره‌وری کارکنان تمرکز داشت.

تکامل کار با برنامه باز

با توسعه آسمان‌خراش‌ها و دیگر ساختمان‌های تجاری بزرگ، محیط‌های کاری تغییر کرد و به فضایی وسیع‌تر تبدیل شد که در آن ترکیبی از دفاتر خصوصی و ایستگاه‌های کاری با طرح‌های کامل، همراه با ماشین تحریر و در برخی موارد آشپزخانه یا غذاخوری اختصاصی وجود داشت. این تحول با افتتاح دفتر طرح باز شرکت The Johnson Wax که توسط فرانک لوید رایت در سال ۱۹۳۹ طراحی شده بود، تجسم یافت. این دفتر در درجه اول برای افزایش بهره‌وری طراحی شده بود و به این ترتیب بیش از ۲۰۰ کارمند فروش را در یک طبقه در خود جای داده بود.

دفتر اقدام

با تکامل روند کاری رویکرد جدیدی که به عنوان Office Action معروف شد شروع به ظهور کرد. این مدل با مدل‌های قبلی تفاوت داشت زیرا شامل انواع مختلفی از محیط‌های کار جایگزین برای کارکنان، افزایش آزادی حرکت و درجه حریم خصوصی بیشتر هنگام کار بود. با افزایش فضای مورد نیاز برای ردیف مبلمان مدولار که حریم خصوصی و انعطاف پذیری کارکنان را برای کار در موقعیت مناسب برای کار موردنظر فراهم می‌کرد طراحی دفاتر به شیوه‌ای جدید تغییر کرد.

مزرعه Cubicle

در دسترس بودن دیوارهای مدولار ارزان، اما مؤثر در کنار افزایش تمرکز بر سودآوری با هزینه شرایط کار، به عنوان عوامل اصلی تغییر کامل در طراحی دفتر که در طول دهه ۱۹۸۰ رایج بود، در نظر گرفته می‌شد.

طراحی و فناوری دفتر

با پیشرفت تکنولوژی، کارگران متحرک‌تر شدند و دوره طلایی را برای طراحی دفتر آغاز شد. با تحرک بیشتر کارکنان، مشخص شد که آن‌ها می‌توانند در هر مکانی کار کنند و دیگر با میز کار خود ازدواج نمی‌کنند. دیدن شرکت‌هایی که در کافه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و در خانه کار می‌کردند، امری عادی بود، زیرا شرکت‌ها شروع به استفاده از این روش‌های جدید کار کردند. از آنجا که تحرک عادی شد، طراحی دفتر شروع به پذیرش هات دسک ها کرد، یعنی جایی که به کارکنان فضایی اختصاص داده نمی‌شد، بلکه آن‌ها فضایی در دسترس را برای کار انتخاب می‌کردند.

روند تغییر طراحی داخلی اداری

گذشته: تغییر از Cubicles به Adaptable Spaces

در چند دهه گذشته، مشاغل تغییر سریعی در نحوه ساختار محل کار خود را تجربه کردند. بیشتر این تغییرات ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی است: چرا که ما دیگر به میز تلفن ثابت، رایانه رومیزی و اتصال به اینترنت ثابت وابسته نیستیم، نیاز به یک فضای اختصاصی برای هر کارمند به طور قابل توجهی کاهش یافته است. محیط کار فعلی بر فضاهای سازگار متمرکز است و ما تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، نرم‌افزارهای همکاری مبتنی بر ابر و ویدئو کنفرانس را برای تحقق این امر در اختیار داریم. در واقع ما تمایل داریم هرکدام از این ابزارها را با خود به هر کجا که سفر می‌کنیم حمل کنیم و محیط کار را به جایی واقعاً قابل‌تحمل تبدیل کنیم. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ما شاهد این بودیم که دفاتر فرهنگ سنتی کار ۹ تا ۵ را کنار گذاشته‌اند. به گفته گاردین، ​​با افزایش استفاده از فناوری ارتباطات قابل بیشتر کارمندان اکنون ایمیل خود را در خارج از محل کار نیز چک می‌کنند.

روند کاری جدید فرصتی را برای طراحی داخلی دکوراسیون اداری خلاق و استراتژیک ایجاد کرده است. در حال حاضر طراحان باید فضاهای کاری با محوریت فناوری بیشتر ایجاد کنند و در جهت بهبود فضاهایی خلاقانه‌تر که با سبک‌های کاری مدرن سازگار شوند نیز بکوشند.

زمان حال: تقاضا برای املاک انعطاف پذیر

روند فعلی در طراحی داخلی اداری قرن ۲۱ مفهوم انعطاف پذیری را به شکلی کامل معنی کرده است. مشاغل به فضاهایی مقیاس پذیر نیاز دارند که بتوانند فضای ذخیره‌سازی خود را در صورت نیاز افزایش دهند، نیازهای پرسنلی متغیر را برآورده کنند یا حتی کل طرح را با استفاده از فناوری یا استراتژی جدید خود تغییر دهند. علاوه بر این، همه این قابلیت‌ها باید در صورت تقاضا» در دسترس باشند. این بدان معناست که مشاغل به جای اتکا به خدمه حرفه‌ای وقت‌گیر و گران‌قیمت برای پیکربندی مجدد فضاها، محیط‌های کاری سازگار می‌خواهند که بتوانند خودشان در کم‌ترین زمان ممکن آن را تنظیم کنند و یا تغییر دهند.

برای طراحان دفتر، این به معنی ایجاد ایستگاه‌های کاری متحرک، چند منظوره و البته انعطاف پذیر است.

آینده: تمرکز بر محیط‌های پایدار و سالم

مشاغل به طور فزاینده‌ای بر پایداری محیطی و رفاه شخصی تمرکز می‌کنند که شامل مسئولیت‌پذیری بیشتری در قبال کره زمین هستند و همچنین برای ارائه یک محیط کار سالم و مولد برای کارکنان تلاش می‌کنند. از آنجا که کسب و کارها تلاش آگاهانه‌تری برای کاهش تأثیر خود بر محیط زیست انجام می‌دهند، طراحان فضای اداری نیز از طراحی پایدارتری در فضاها استفاده می‌کنند. همان‌طور که تاریخ طراحی دفتر ادامه دارد، امروزه به جایی رسیده است که محل‌های کار مدرن با الهام از رنگ‌های گرم، نورپردازی صمیمی و صندلی‌های نرم استفاده می‌کند. این روند همچنان بر راحتی و رفاه کارکنان تمرکز می‌کند زیرا شرکت‌ها متوجه شده‌اند که دفتر ابزار مهمی است که می‌تواند برای جذب و حفظ بهترین استعدادها در بازار رقابتی مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی که روندها تمایل به آمدن و رفتن دارند، افزایش چشمگیری در طراحی دفتر بیوفیلیک نیز وجود دارد. این امر با افزودن گیاهان زنده، افزایش دسترسی به نور و هوای طبیعی و در برخی موارد نصب دیوارهای زنده به عنوان یک ویژگی به دست می‌آید. مبلمان اداری نیز باید با طراحی داخلی اداری و محبوبیت رفاه محل کار همگام شده است و در نتیجه، ما شاهد این هستیم که میزهای نشیمن به بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از دفاتر تبدیل شده‌اند. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ‌تر نیز محصولات خود را به صورت ارگونومیک تولید و به بازار عرضه می‌کنند و به نگرانی اصلی بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده‌اند.