اهمیت داشتن یک دفتر کار شیک، تنها به مسئله ارزشمند بودن زیبایی مرتبط نیست. در واقع اگرچه در یک دفتر کار با دکوراسیون اداری شیک، زیبایی محیط اولین چیزی است که به چشم می‌آید؛ اما در عمل این زیبایی، کاربردی و فکر شده بودنِ طراحی دکوراسیون اداری، می‌تواند مزایای زیادی برای آن کسب‌وکار به همراه داشته باشد.

مواردی مانند احساس رضایت بیشتر کارکنان، افزایش وفاداری آنها، افزایش تمایل آنها به حضور در فضای کار، ارتباط بهتر کارکنان با یک‌دیگر و از همه مهم‌تر افزایش بهره‌وری نیروی کار، آن چیزی است که معمولا مدیران یک کسب‌وکار از طراحی دکوراسیون اداری خود انتظار دارند.

در این میان یک راه ساده برای یافتن بهترین ایده‌ها و انتخاب‌ها، جهت داشتن چنین فضایی، بررسی دکوراسیون اداری شرکت‌های مشهور جهان است. بر همین اساس در این نوشته می‌خواهیم شما را به‌طور مختصر با فضای اداری ۱۰ شرکت مشهور آشنا کنیم. شرکت‌هایی نام‌آشنا که می‌توانند منبع ایده خوبی برای تغییر دکوراسیون دفتر کار شما باشند.

دفتر مرکزی Airbnb در سانفرانسیسکو

Airbnb بزرگ‌ترین شرکت در حوزه اجاره کوتاه‌مدت خانه، در سراسر جهان است. در واقع خدمات این شرکت به شما کمک می‌کند که در سفرهای کوتاه تفریحی و کاری خود، به‌جای اقامت در هتل، در خانه‌های شخصی اقامت کنید. بنابراین می‌توان گفت حوزه فعالیت آنها در زمینه گردشگری است.

دفتر مرکزی این شرکت در سانفرانسیسکو نیز ترکیب جذاب و مرتبطی با گردشگری را نشان می‌دهد. در این شرکت خبری از طراحی‌های سخت و رسمی نیست؛ و هر قسمت از آن مانند بخشی از خانه در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف جهان طراحی شده است. به همین دلیل نیز در کنار وجود مبلمان اداری، انواع مبلمان خانگی و غیررسمی‌تر نیز در آن یافت می‌شود.

مثلا وجود قایقی به سبک نروژی، آشپزخانه ایسلندی، فضای کافه به سبک مصری و هندی، اتاق‌های زیرشیروانی هنگ کنگی، اتاق‌های نشیمن برزیلی و استفاده از پارتیشن اداری برای طراحی کابین‌های مکزیکی، این دفتر کار را به یک نمونه دیدنی تبدیل کرده است.

دفتر مایکروسافت در وین پایتخت اتریش

این دفتر مایکروسافت در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. هدف از طراحی این دفتر، تبدیل فضای دفتر کار به محیطی شاداب‌تر و به اصطلاح به زمینی برای بازی کارکنان بوده است. به عبارت دیگر ایده پشت این طراحی نوآورانه ترکیب جنبه‌های فیزیکی، مجازی و اجتماعی کار در یک مکان واحد بوده است.

به عنوان مثال اتاق‌های جلسات در این دفتر کار دارای تم‌های مختلفی از جمله شهر نیویورک، طبیعت و حرکت هستند. نکات مهم دیگر در این دفتر کار، استفاده از مبلمان اداری مدرن، تجهیزات دیجیتال بسیار نوآورانه و ایجاد پوشش زنده گیاهی به صورت دیواری است.

دفتر مرکزی نایک در نیویورک

اگر کفش‌های نایک را دوست داشته باشید؛ احتمالا از علاقه‌مندان ورزش هستید. ورزشکاران مشهور زیادی از کفش‌های نایک در رقابت‌های معتبر جهانی استفاده می‌کنند. دفتر کار این کمپانی نیز با الهام از همین ورزشکاران طراحی شده است. فضایی که مملو از طرح‌ها و گرافیتی‌های مرتبط با ورزش و قهرمانان نایک است.

در ظاهر نیز دفتر نایک با ۱۵۰ هزار متر مربع مساحت، فضایی شبیه به یک ورزشگاه دارد. به عنوان مثال درب ورودی آن شامل یک تونل می‌شود که حس ورود به ورزشگاه را القا می‌کند. وجود مناطق مستقل متعدد، از جمله یک باشگاه تناسب اندام و یک زمین بسکتبال سرپوشیده از دیگر ویژگی‌های این دفتر کار است.

در نهایت لوگوی نایک در ابعاد ۹۰ متری روی سقف این دفتر کار، از برخی ساختمان‌های بلندمرتبه شهر نیویورک قابل دیدن است.

دفتر مرکزی اپل در سانتاکلارا

دفتر مرکزی اپل در فضای سبز بسیار گسترده‌ای در قلب دره سانتاکلارا واقع شده است. این دفتر مرکزی دارای ساختمان پردیسی به شکل دایره‌ای است که دیواره با بزرگ‌ترین شیشه منحنی جهان پوشانده شده است؛ که در واقع بزرگ‌ترین پارتیشن اداری شیشه‌ای جهان است. نکته جالب این که انرژی مورد نیاز این سازه به‌طور کامل از منابع تجدیدپذیر تامین شده و همچنین در ۹ ماه از سال، نیازی به وسایل گرمایش و سرمایش ندارد.

این دفتر که به آن اپل پارک گفته می‌شود؛ علاوه بر سازه اصلی خود، شامل فروشگاه محصولات اپل، یک مرکز بازدید عمومی، یک مرکز تناسب اندام، سالن تحقیق و توسعه و آمفی تئاتر استیو جابز است. در فضای باز این مجموعه نیز، مسیر پیاده‌روی و دویدن، استخر و باغ میوه، تکمیل‌کننده دفتر مرکزی اپل است.

دفتر گوگل در نیویورک

این دفتر در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است؛ و مانند همه زمینه‌های فعالیت گوگل، می‌توان خلاقانه و نوآورانه بودن را در آن دید. مهم‌ترین عنصر معماری این دفتر وجود یک پل عابر پیاده در آن است که دو فضای مختلف را به هم متصل می‌کند. همچنین مهم‌ترین ویژگی این دفتر، ایجاد فضایی برای آشنایی بیشتر افراد با یک‌دیگر است.

در واقع طراحان دفتر گوگل در نیویورک با الهام گرفتن از فضای شلوغ و پر جنب و جوش این شهر، دفتر کاری طراحی کرده‌اند؛ تا امکان برخورد اتفاقی کارکنان مختلف با یک‌دیگر را افزایش داده و از این طریق فضا را برای ارتباط بهتر آنها با یک‌دیگر فراهم کنند. به‌طور کلی فضای این دفتر را می‌توان بسیار شبیه به فضای فرهنگی و شهری نیویورک دانست.

طرح دفتر مرکزی آمازون در سیاتل

دفتر مرکزی آمازون در سیاتل

طبیعی است که بزرگ‌ترین خرده فروش آنلاین جهان، یکی از بهترین و زیباترین دفاتر کار جهان را نیز داشته باشد. این دفتر کار در سال ۲۰۱۸ تغییرات عمده‌ای داشته است. مهم‌ترین ویژگی آن نیز طراحی دفاتری با ظاهر جنگل‌های بارانی است. این فضا که کره نامیده می‌شود؛ از سه گنبد شیشه‌ای ساخته شده است؛ تا طبیعت را در فضای اداری به شکلی ویژه ادغام کنند. در واقع این دفتر اداری در عمل یک گلخانه بزرگ با بیش از ۴۰۰ گونه گیاهی مختلف و ۴۰ هزار قطعه گیاه است.

دفتر لینکدین در سانفرانسیسکو

تعجبی ندارد اگر بهترین شبکه اجتماعی کسب‌وکار در جهان، یکی از بهترین دکوراسیون‌های اداری را نیز داشته باشد. لینکدین دفتر کار خود را در یک ساختمان ۲۶ طبقه طراحی کرده است. اتاق جلسات در هر طبقه دارای تم خاص خود هستند. تم‌هایی مانند بازار قدیم، موسیقی، کافه و… از این جمله هستند. همچنین فضای ورزش و بازی در لینکدین به‌شدت مورد توجه است. سالن ورزش و آب گرم در کنار انواع وسایل فعالیت و تحرک، از جمله این موارد هستند.

دفتر دراپ باکس در نیویورک

دفتر دراپ باکس دارای طرحی مدرن و صنعتی است. این دفتر با داشتن دیوارهای آجری، سقف صنعتی و کف چوبی، در یک ساختمان قدیمی طراحی شده است. در واقع شخصیت کلاسیک و صنعتی این ساختمان در هویت سازمانی دراپ باکس نیز دیده می‌شود. همچنین علی‌رغم استفاده از رنگ‌های زنده و متنوع در بخش‌های دیگر، اغلب مبلمان اداری به‌کار رفته در این دفتر از جنس فلز و به رنگ مشکی طراحی شده است.
دفتر دراپ باکس یک نمونه بسیار عالی از دفاتر باز است؛ که بیشترین فاصله میان افراد را، انواع پارتیشن اداری شیشه‌ای شکل داده است.

دفتر یوتیوب در لس آنجلس

دفتر یوتوب در لس آنجلس علاوه بر ایجاد فضای اداری مناسب با تمام ویژگی‌های خوب، یک استودیوی بزرگ و مجهز است. جایی که مجموعه بزرگی از اتاق‌های ضبط صدا، استودیوهای مختلف فیلم‌برداری، بهترین تجهیزات نورپردازی، ضبط فیلم و ضبط صدا، دست به دست هم داده‌اند تا بهترین تجربه کاربری را برای تولیدکنندگان محتوای ویدئویی فراهم کنند. جالب است بدانید اگر بیش از ۱۰ هزار دنبال‌کننده در یوتیوب داشته باشید؛ شانس استفاده از این فضای جذاب را خواهید داشت.

دفتر تریپ ادوایزر در نیدهام (آمریکا)

آخرین دفتر کار پیشنهادی ما برای بررسی، دفتر کار رسانه گردشگری تریپ ادوایزر است. این دفتر نیز جایی برای جذاب برای علاقه‌مندان گردشگری خواهد بود؛ چراکه هر بخش از آن شبیه به فرهنگی خاص در نقطه‌ای از جهان طراحی شده است. به عنوان مثال از طرح‌های جالب توجه در این دفتر یک باغ عمودی چهار طبقه با آسمانی الکترونیکی است.