صندلی‌های اداری امروزی اغلب بر اساس اصول ارگونومیک ساخته شده‌اند. همین ویژگی نیز موجب شده تا تنظیمات زیادی در این صندلی‌ها قابل انجام باشد. از تغییر زاویه پشتی گرفته تا افزایش و کاهش ارتفاع، از جمله این موارد هستند. مثلا یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های صندلی اداری قابلیت تنظیم ارتفاع آن است.

وقتی اهرم تنظیم ارتفاع صندلی را می‌کشید؛ مکانیسم سیلندر گازی که بین پایه و نشیمن‌گاه صندلی پنهان شده، صندلی را بالا یا پایین می‌برد. بنابراین سیلندر صندلی نقش مهمی در تضمین ارگونومی موثر یک صندلی دارد. اما همین تنظیمات متنوع و دوست‌داشتی، در صورت عدم رسیدگی صحیح، پس از مدتی صندلی را به صدا انداخته و موجب ایجاد صداهای ناهنجار در محیط کار می‌شوند.

بنابراین روغن کاری صندلی اداری، به‌خصوص سیلندر تنظیم ارتفاع آن، موضوعی بسیار مهم در زمینه نگهداری صحیح از آن است. بر همین اساس در این نوشته به بررسی روغن کاری صندلی اداری، به‌خصوص سیلندر آن پردخته‌ایم. امیدواریم با خواندن این راهنمای مختصر و همچنین چند مرتبه تمرین و بررسی صندلی خود، بتوانید از پس این کار به‌خوبی برآید.

چرا صندلی اداری من صدای جیر جیر می‌دهد؟

آیا تا به حال وقتی که روی صندلی خود می‌نشینید؛ متوجه صدای جیر جیر آن شده‌اید؟ این مسئله به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که بخواهید به پشتی صندلی تکیه دهید؛ یا اهرم صندلی را برای تنظیم ارتفاع آن بکشید. یکی از دلایل اصلی که صندلی شما این صداهای آزاردهنده را ایجاد می‌کند؛ زنگ زدن قسمت‌های مختلف صندلی از جمله سیلندر، اهرم پشتی یا سایر نقاط متحرک و قابل تنظیم آن است.

البته یک دلیل متداول دیگر این است که پیچ و بست‌های روی صندلی شما شل شده‌اند. این مشکلی علاوه بر سر و صدا، می‌تواند صندلی شما را ناپایدار کند؛ و اغلب با ایجاد صداهای عجیب در هنگام تنظیم بخش‌های مختلف صندلی قابل تشخیص است. بنابراین به‌طور خلاصه اگر روغن‌کاری قسمت‌های مختلف از بین رفته باشد؛ یا پیچ‌ها به اندازه کافی سفت نباشند؛ بین قسمت‌های مختلف صندلی اصطکاک بیش از حد ایجاد شده و صندلی شما در نهایت دچار مشکل صدا دادن خواهد شد.

اهمیت نگهداری سیلندر صندلی‌های اداری

هیچ‌کس صدای جیرجیر صندلی اداری را دوست ندارد. به‌خصوص زمانی که کار زیادی برای انجام دادن دارید؛ و نمی‌توانید ارتفاع صندلی را مطابق میل خود تنظیم کنید. به همین دلیل است که نگهداری، تمیز کردن و روغن کاری سیلندر صندلی اداری هر چند وقت یکبار به اندازه تمیز کردن خود صندلی اهمیت دارد. با وجود اینکه سیلندر یکی از مهم‌ترین اجزای صندلی است؛ اغلب نادیده گرفته می‌شود.

در ادامه چند دلیل مهم بودن نگهداری منظم از سیلندر صندلی را یادآوری کرده‌ایم:

  • سیلندر یکی از اجزای حیاتی صندلی اداری است؛ که امکان حرکت آسان صندلی را به سمت بالا و پایین فراهم می‌کند.
  • اگر سیلندر صندلی به‌درستی تمیز و نگهداری نشود؛ می‌تواند ارگونومیک بودن صندلی را کاهش دهد. به عبارت ساده‌تر شما نمی‌توانید صندلی را به ارتفاع دل‌خواه خود ببرید؛ تا راحت بنشینید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید.
  • با گذشت زمان، سیلندر ممکن است آلودگی‌ها و ضایعاتی را جمع کند؛ که برای حفظ کارایی بهینه‌اش نیاز به تمیز کردن منظم دارد.
  • در صورت تمیز و روغن کاری نکردن منظم، صندلی اداری شما (و سیلندر آن) دچار سایش و پارگی قابل توجهی می‌شود. بنابراین بدون تمیز کردن و نگهداری مناسب، صندلی شما خراب می‌شود؛ و ظرفیت خود را برای تحمل وزن مناسب از دست می‌دهد.

عواملی که قبل از روغن کاری صندلی باید در نظر گرفته شود

قبل از اینکه آستین‌های خود را برای روغن کاری صندلی اداری بالا بزنید؛ بیایید نکات مهمی که باید در مورد آنها بدانید را مرور کنیم:

  • از پاک‌کننده‌ها و روان‌کننده‌های خشن روی سیلندر صندلی استفاده نکنید. مطمئن شوید که کتابچه راهنمای صندلی را بخوانید. اگر در کتابچه چیزی در مورد روش تمیز کردن نوشته نشده، دستورالعمل‌های سازنده صندلی را در اینترنت جستجو کنید؛ تا مطمئن شوید که کدام پاک‌کننده برای سیلندر برای صندلی شما ایده‌آل است.
  • حتما هر چند وقت یک‌بار پیچ‌ها، اهرم‌ها و سایر بلبرینگ‌های سیلندر و سایر بخش‌های صندلی را سفت کنید. این کار باعث می‌شود که صندلی در طولانی‌مدت بهتر کار کند.
  • قبل از به‌کار بردن هرگونه روان‌کننده روی سیلندر، مطمئن شوید که آن را با جاروبرقی کاملا تمیز می‌کنید. این کار کمک می‌کند تا هرگونه کثیفی یا زباله احتمالی روی آن پاک شود.

چگونه سیلندر صندلی اداری خود را روغن کاری کنیم؟

روغن کاری سیلندر صندلی اداری آنقدرها هم سخت نیست؛ با این وجود سخت‌ترین قسمت کار در روغن کاری صندلی محسوب می‌شود. بنابراین اگر این بخش را به‌خوبی انجام دهید؛ سایر بخش‌ها بسیار ساده خواهد بود. خوش‌بختانه اکنون می‌دانید چقدر مهم است که سیلندر صندلی اداری خود را به‌طور مکرر روغن کاری کنید؛ تا حرکت نرم و روان آن را تضمین کنید.

برای این کار به این موارد ساده در مورد نحوه روان‌کاری کارآمد صندلی اداری توجه کنید:

  • اولین قدم این است که تشخیص دهید که عدم روانکاری موجب جیرجیر کردن صندلی یا مانع حرکت روان آن شده است.
  • برای دسترسی آسان به کار روی سیلندر گازی صندلی، آن را وارونه کنید. اگر صندلی شما در اندازه کوچک تا متوسط ​​است؛ شاید بتوانید آن را روی میز بگذارید. البته ابتدا روی میز را با یک پارچه یا روزنامه بپوشانید. در مقابل اگر صندلی حجیم است؛ تکیه‌گاه را پایه کرده و صندلی را مستقیما روی زمین قرار دهید.
  • برای محافظت از روکش پارچه‌ای صندلی در اطراف سیلندر از آسیب دیدن احتمالی، قبل از استفاده از روان‌کننده‌ها، آن را با دستمال کاغذی، حوله کاغذی یا حوله آشپزخانه بپوشانید.
  • روان‌کننده انتخابی خود را برداشته و از نازل برای رسیدن به اعماق سیلندر استفاده کنید. روغن روان‌کننده باید در هر شکاف کوچک سیلندر نفوذ کند.
  • مقدار زیادی از روان‌کننده را در انبار سیلندر اسپری کنید؛ و آن را از داخل روغن کاری نمایید.
  • می‌توانید مقدار کمی از روان‌کننده را در دهانه‌های موجود روی پایه صندلی نیز اسپری کنید.
  • با استفاده از دستمال کاغذی، مطمئن شوید که کل قسمت بیرونی سیلندر را از روغن باقیمانده پاک کنید.
  • برای اینکه روان‌کننده به قسمت‌های زیرین سیلندر برسد؛ اجازه دهید صندلی به مدت یک ساعت در موقعیت برعکس و فعلی خود استراحت کند.
  • پس از یک ساعت، صندلی را به حالت عادی خود برگردانید؛ و سپس بنشینید و به عقب تکیه دهید؛ تا قطع شدن سر و صدای صندلی و روان شدن آن را بررسی کنید.

نکات پایانی

گاهی حتی اگر بتوانید ارتفاع صندلی اداری خود را بدون هیچ مشکلی تنظیم کنید؛ ممکن است صندلی شما همچنان پر سر و صدا باشد. بنابراین روغن کاری به‌موقع و زمان‌بندی شده صندلی، کاری ضروری است. در واقع این یک نشانه برای شما است که سیلندر صندلی و سایر بخش‌های آن را تمیز و روغن کاری کنید. البته در موارد نادر ممکن است نیاز به تعویض سیلندر داشته باشید.

در نهایت صندلی اداری اگرچه اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ اما عنصر حیاتی یک دفتر کار است. اینکه صندلی شما چقدر راحت و ارگونومیک است؛ تا حد زیادی به عملکرد خوب و صحیح بخش‌های قابل تنظیم آن بستگی دارد.