قفسه اداری یکی از اجزای مهم مبلمان در دکوراسیون اداری است. در اغلب دفاتر کار، مدل‌های متنوعی از انواع قفسه اداری وجود دارد؛ که هرکدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود است. اما برای خرید قفسه اداری، مهم است که نکات خاصی را مدنظر داشته باشید. در این نوشته ابتدا به معرفی قفسه‌های اداری و انواع آن پرداخته‌ایم. سپس مهم‌ترین نکات خرید آنها را نیز با شما در میان گذاشته‌ایم.

قفسه اداری چیست؟

قفسه یا کمد شلف یکی از اجزای مبلمان اداری بشمار می رود، که اصلی‌ترین کاربردش در محیط اداری یا محل کار، ذخیره‌سازی و سازماندهی وسایل مختلف، مانند پوشه‌ها، فایل‌ها، دفتر، لوازم تحریر و…. است. این بخش از دکوراسیون اداری به‌طور کلی از قفسه‌ها یا محفظه‌های افقی تشکیل شده است.

همچنین سایز آنها معمولا با توجه به هدف‌شان از نگهداری وسایل مختلف مانند کتاب، کلاسور، فایل کشویی، لوازم اداری و سایر اشیاء تعیین می‌شود. قفسه‌های اداری در اشکال و اندازه‌های متنوعی موجود هستند. همچنین آنها از مواد مختلفی مانند چوب، فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

هرچند مدل‌های چوبی متداول‌تر هستند. در نهایت آنها را می‌توان به‌صورت مستقل روی زمین گذاشت و یا به دیوار نصب کرد. به‌طور خلاصه این قفسه‌ها دسترسی و ذخیره اقلام مورد نیاز برای کار شما را آسان‌تر می‌کنند. قفسه‌های اداری معمولا جزئی ضروری از مبلمان اداری بوده و نقش مهمی در حفظ یک فضای کاری کارآمد و سازمان‌یافته ایفا می‌کنند.

کمد شلف مکعب مدل اسلیم SL200
SL200
کمد شلف مکعب مدل اسلیم SL200
۹,۱۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

انواع قفسه اداری کدام است؟

اگرچه قفسه‌های اداری به‌طور کلی کاربرد مشابهی دارند؛ اما اگر بخواهید گزینه‌های مناسب‌تر و هماهنگ‌تری با شکل فعالیت خود انتخاب کنید؛ بهتر است با انواع آن آشنا باشید. در این بخش مدل‌های مختلف قفسه اداری را به اختصار معرفی کرده‌ایم.

قفسه اداری استاندارد: این مدل‌ها بسیار رایج هستند. آنها معمولا ظاهری مستطیلی داشته و قفسه‌هایی افقی با ارتفاع یکسان دارند. قفسه‌های استاندارد گزینه‌هایی مناسب برای نگهداری مواردی با ابعاد تقریبا هم‌اندازه مانند کتاب، کلاسور و فایل است.

قفسه اداری دیواری: این مدل‌ها از نظر سبک ظاهری می‌توانند تفاوت زیادی با هم داشته باشند. با این وجود مهم‌ترین ویژگی آنها دیواری بودن است. نصب قفسه‌های دیواری کمک می‌کند که در فضای کف دفتر کار خود صرفه‌جویی کنید. معمولا از قفسه‌های دیواری برای موارد سنگین مانند کتاب‌های انبوه استفاده نمی‌شود. با این وجود این قفسه‌ها برای موارد سبک‌تر، مانند تعدادی کتاب محدود و وسایل تزئینی گزینه مناسبی هستند.

قفسه اداری نردبانی: این مدل‌ها معمولا ظاهری شیک و متفاوت دارند. بهترین جا برای آنها روی زمین و تکیه داده شده به دیوار است. طبقات در این قفسه‌ها مثل یک پلکان به سمت بالا رفته و در هر طبقه می‌توان وسیله مدنظر را قرار داد. این مدل‌ها نیز بیشتر برای وسایل تزئنی و یا نمایش نمونه‌کارها کاربرد دارند.

قفسه اداری گوشه‌ای: این قفسه‌ها نیز می‌توانند از نظر کاربردی و ظاهری دارای سبک و شکل‌های بسیار متنوعی باشند. با این وجود آنچه در آنها مهم است طراحی خاص آنها برای قرار گرفتن در گوشه‌های بلااستفاده است. در واقع این قفسه‌ها معمولا فضاهای پرت و بلا استفاده در گوشه‌های دفتر کار شما را پوشش داده و برای آن کاربرد مناسبی تعریف می‌کنند.

قفسه اداری قابل تنظیم: این مدل‌ها معمولا از جنس پلاستیک و گاهی چوبی بوده و به صورت ماژولار روی یک‌دیگر قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر در این مدل‌ها شما با تعداد زیادی باکس مکعبی روبه‌رو هستید، که می‌توانید به دل‌خواهد آنها را در کنار و روی هم‌دیگر بچینید. این ویژگی کمک می‌کند که بتوانید از آنها در فضاهای متعددی استفاده کنید.

قفسه اداری بایگانی: این مدل‌ها به صورت اختصاصی با هدف بایگانی پوشه‌ها و فایل‌های اداری طراحی شده‌اند. به همین دلیل نیز دارای کشوهایی عمودی هستند که دقیقا با اندازه استاندارد فایل‌ها هماهنگ است. این قفسه‌ها به منظم کردن مدارک و اسناد هم بسیار کمک می‌کنند.

قفسه اداری متحرک: این سبک از قفسه‌های اداری نیز از نظر ظاهری تنوع بالایی دارند؛ اما ویژگی مشترک همه آنها چرخ دار بودن است. در واقع این قفسه‌ها را می‌توان راحت‌تر جابه‌جا کرد. این مدل‌ها برای سازمان‌های بزرگ با حجم نسبتا بالای اسنادِ نیازمند به جابه‌جایی‌های متعدد، گزینه‌ای مناسب است.

کمد شلف مکعب مدل استارت آپ S63
S63
۹,۲۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

در خرید قفسه اداری به چه نکاتی توجه کنیم؟

حالا که با انواع قفسه اداری آشنا شدید؛ زمان انتخاب فرا رسیده است. برای انتخاب و خرید بهترین قفسه اداری، باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید؛ که برخی از مهم‌ترین آنها را در ادامه با شما در میان خواهیم گذاشت.

نیازهای خاص شما: به این فکر کنید که می‌خواهید چه چیزهایی را در این قفسه‌ها بگذارید. اگر هدف بایگانی کردن فایل‌ها و پوشه‌ها است؛ بهتر است به سراغ کمد بایگانی بروید. همچنین اگر کتاب و کلاسور و موارد مشابه دارید؛ قفسه‌های استاندارد مناسب هستند. از سویی بهتر است به وزن تخمینی وسایل خود نیز توجه داشته باشید؛ و مطمئن شوید قفسه انتخابی تحمل وزن آنها را دارد. این موضوع به‌خصوص در مورد قفسه‌های دیواری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ابعاد و اندازه مناسب: گاهی فقط چند سانتی‌متر بزرگ‌تر همه برنامه‌های شما را به‌هم می‌ریزد. بنابراین با دقت کافی ابعاد فضای اداری خود را اندازه بگیرید. همچنین فضای خالی و در نظر گرفته شده برای قفسه اداری را نیز اندازه‌گیری کنید. در نهایت مطمئن شوید قفسه انتخابی، بدون ایجاد دردسر و تداخل با سایر اجزای دکوراسیون اداری، در جای خود قرار گرفته و قابل استفاده است.

جنس و دوام: این موضوع در مورد همه محصولات اهمیت دارد. در مورد قفسه‌ها علاوه بر استحکام باید به موارد مرتبط دیگری نیز توجه کنید. مثلا قفسه‌های چوبی، زیبایی عالی و دوام معقولی دارند؛ اما اگر وسایلی که در آن می‌گذارید چوب را خراش می‌دهد؛ بهتر است به سارغ قفسه‌های فلزی بروید. همچنین قفسه‌های پلاستیکی سبک بوده و به‌راحتی تمیز می‌شوند. به هر طریق با توجه به شرایط و وسایل مدنظر خود، در نهایت می‌توانید بهترین و بادوام‌ترین جنس برای قفسه‌های اداری را انتخاب کنید.

کمد شلف مکعب مدل اسلیم SL160
SL160
کمد شلف مکعب مدل اسلیم SL160
۲۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

زیبایی و هماهنگی ظاهری: طبیعتا همه سبک‌ها و طراحی‌ها از نظر ظاهری زیبا بوده و مشتریان خاص خود را دارند؛ با این حال بسیار مهم است که مدل انتخابی شما با سبک و ظاهر فعلی دکوراسیون اداری دفتر کارتان هم‌خوانی داشته باشد. به عنوان مثال قرار دادن یک قفسه اداری مدرن در یک دفتر کار کلاسیک، کار معقولی نیست.

سهولت نصب و جابه‌جایی: اگر امکان جابه‌جایی و تغییرات در دفتر کار شما بالاست؛ بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که راحت‌تر و سریع‌تر جمع شده و دوباره نصب می‌شوند. در این زمینه مدل‌های ماژولار گزینه‌های خوبی برای انتخاب هستند. هرچند باید موارد دیگری را نیز در تصمیم‌گیری خود دخیل کنید.

سایر موارد مهم: در نهایت مواردی مانند بودجه شما، گارانتی محصول مدنظر، شهرت برند، خدمات پس از فروش و سلیقه شخصی نیز می‌تواند در انتخاب نهایی شما دخیل باشد.
در پایان امیدوارم با خواندن این مقاله، بتوانید بهترین قفسه‌های اداری را برای سازماندهی اسناد و وسایل مهم دفتر کار خود انتخاب کرده و خریداری کنید.