فضای دفتر شما فقط مکانی برای انجام کار تیمی شما نیست؛ بلکه بستری است که فرهنگ مجموعه شما را به نمایش می‌گذارد. طراحی داخلی برای استارتاپ‌ها باید به‌ گونه‌ای باشد که معرف نوع کار و حرفه‌ آنها باشد. بدون اینکه مجبور به ارائه توضیحی شعاری و افراطی برای آن باشد. شروع کار شما به‌ عنوان یک استارتاپ ممکن است یکی از سخت‌ترین بخش‌هایی باشد که با آن روبه رو خواهید شد. موارد بسیاری وجود دارد که باید در هنگام آماده شدن برای شروع کسب‌ و کار خود آنها را مدنظر داشته باشید.

بسیاری از شرکت‌های نو پا کار خود را با صندلی‌های ساده و میز‌ها معمولی و بدون هیچ‌ گونه دکوراسیون و یا چیدمان خاصی شروع می‌کنند. دلیل اصلی آن بی‌شک کمبود بودجه است. استارتاپ‌ها به‌ ندرت پول اضافی برای خرید صندلی اداری چرمی، میزهای اجرایی با روکش چوب و یا طراحی‌های داخلی منحصر به‌ فرد دارند.

اما آیا به‌عنوان یک استارتاپ برای زمانی که نیاز به تحت تأثیر قرار دادن سرمایه‌ گذاران دارید نیز فکری کرده‌اید؟ برای مجاب کردن افراد حرفه‌ای برای همکاری با شما چطور؟ نقش تأثیر فضا و محل کار بر نحوه تعامل افراد در اولین مواجه با محیط‌های جدید بر کسی پوشیده نیست. از این‌ رو طراحی دفتر شما بیش از آنچه فکر می‌کنید، می‌تواند برای شما ارزش‌ آفرین باشد. در این مقاله از مجله مکعب همراه ما باشید تا به بررسی برخی نکات مهم  طراحی داخلی برای استارتاپ‌ها بپردازیم.

میز مطالعه مکعب مدل استارت آپ MA
MA
۰ تومان
خرید کنید

چه چیزی استارتاپ شما را منحصر به‌ فرد می‌کند؟

 اشتباهی که بیشتر شرکت‌ها در هنگام طراحی داخلی دفاتر خود مرتکب می‌شوند، رفتن مستقیم به سر اصل مطلب و شروع کار طراحی است. اما نکته مهم پیش از انجام هر کاری بررسی و تجزیه‌ و تحلیل شرایط است. در گام نخست لازم است ابتدا ارزش‌ها و فرهنگ سازمان مجموعه خود را درک کنید. سپس بر اساس آن برای ایجاد تغییرات فیزیکی در دفتر کار خود اقدام کنید. نکته کلیدی درک شما از مجموعه‌تان این موضوع است که بدانید وجه تمایز شما با دیگران در کجاست؟ چگونه می‌توانید به‌ عنوان یک استارتاپ متفاوت به نظر برسید؟ جواب این پرسش به‌ طور خاص بر چگونگی تمایز مشتریان و کارمندان شما از رقبا تمرکز دارد. پاسخ این پرسش برای طراحی دفتر کار شما نیز ضروری است و به طراح شما برای ایجاد جزئیات جذاب کمک می‌کند.

داستان استارتاپ شما چیست؟

علاوه بر آنچه در مورد منحصر به‌ فرد بودن گفتیم، برای شروع کار طراحی داخلی برای استارتاپ‌ها لازم است در خصوص داستان شکل‌گیری مجموعه نیز اطلاعاتی داشته باشیم. اطلاع از این موضوعات به خلق ایده‌های شخصی برای خلق طرح‌های انحصاری کمک زیادی می‌کند.

نکات مهمی که در طراحی داخلی برای استارتاپ‌ها باید در نظر گرفت

بر جنبه‌های انحصاری بودن تمرکز کنید.

مارک تجاری برای موفقیت در هر شغلی بسیار مهم است و نام تجاری دفتر شما بیان‌ کننده و نمایش‌دهنده هویت شما است. اولین قدم برای تحت تأثیر قرار دادن سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه است.

روش‌های زیادی برای واردکردن نام تجاری در طراحی محل دفاتر کاری وجود دارد. اصولاً احتیاج نیست به‌ صورت پروژه‌ای هزینه‌ بر تعریف شود. این نمایش انحصاری سازی می‌تواند از راه‌های مقرون‌ به‌ صرفه و ساده‌ای چون رنگ‌آمیزی دیوارها مطابق رنگ‌سازمانی باشد. همچنین تهیه لیوان‌هایی برای همکاران با آرم تجاری و یا انتخاب مبلمانی مناسب هماهنگ به اهداف تجاری مجموعه محقق شود. هویتی که می‌خواهید دیگران با شنیدن نام شما در نظرشان شکل بگیرد را مشخص کنید. سعی کنید به شیوه‌ای هوشمندانه آن را در هر جنبه از طراحی دفترخود بگنجانید.

کاربردی بودن را فراموش نکنید

از آنجایی‌ که ماهیت و نوع فعالیت مشاغل مختلف با یکدیگر متفاوت است، طراحی محیط آنها نیز باید متفاوت از یکدیگر باشد. ممکن است نوع کسب‌ و کار شما به‌ گونه‌ای باشد که نیاز به حضور حداکثری اعضای تیم در کنار یکدیگر داشته باشد. در چنین حالتی سبک طراحی دفاتر فضای باز برای شما بهترین انتخاب است. برای این منظور نیاز است برای تسهیل در ارتباطات، فضایی یکپارچه و بدون مانع ایجاد کنید. از سویی دیگر ممکن است ماهیت فعالیت‌های شما به‌ گونه‌ای باشد که نیاز به دفاتر خصوصی بیشتری برای حفظ و ایجاد تمرکز باشد. در این حالت باید دفاتر سبک باز را به‌ کلی فراموش کنید و به فکر ایجاد فضاهایی خصوصی با حداقل مزاحمت‌های محیطی باشید.

از سوی دیگر استفاده از مبلمان های اداری مدولار، به دلیل راحتی در تغییر چیدمان و کاربری‌های مختلف، از لحاظ اقتصادی برای استارتاپ‌ها مقرون به‌ صرفه‌تر از انواع دیگر مبلمان اداری هستند.

آسایش و راحتی کارمندان را فدای صرفه‌جویی در هزینه نکنید

اگر کارمندان شما نتوانند در محل کار خود احساس راحتی داشته باشند. کارایی مناسبی نخواهند داشت و در دراز مدت در مجموعه شما ماندگار نخواهند بود. اگرچه میز و صندلی‌های ساده، ممکن است اقتصادی‌ترین انتخاب باشد. اما در طولانی‌ مدت به ضرر کسب‌ و کار شما خواهند بود. بهتر است ایستگاه‌های کاری خود را به صندلی‌های ارزان‌ قیمت ارگونومیک، پایه‌های قابل تنظیم برای مانیتور و هر چیز دیگری که زمان ۸ ساعته کاری را برای کارمندان شما لذت‌ بخش‌تر می‌کند، مجهز کنید. فراموش نکنید که استارتاپ شما در ابتدای مسیر رشد و توسعه قرار دارد. برای رسیدن به اهداف‌ خود نیازمند حفظ نیروی انسانی مستعد مجموعه خود هستید.

میز کارشناسی مکعب مدل استارت آپ STBP
STBP
۴,۲۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

آغوش خود را به روی طبیعت بگشایید

گیاهان به هر فضایی رنگ و شادابی می‌بخشند و بر اساس اصول روانشناسی باعث آرامش می‌شوند. گیاهان همچنین کیفیت هوا را در فضای کار شما بهبود می‌بخشند. اثرات نامطلوب مواد شیمیایی فرار و آلاینده‌ها را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند. حتی وجود یک یا دو گیاه در یک دفتر بزرگ هم می‌تواند سندرم ساختمان بیمار را برطرف کند و سطح انرژی محیط را تا حد زیادی افزایش دهد.

اگر می‌خواهید از این هم فراتر بروید، یک باغچه کوچک در محیط داخلی یا فضای باز محل کار خود تعبیه کنید. می‌توانید مسئولیت آبیاری آن را هر هفته به کارمندان مختلفی واگذار کنید. این کار به‌ نوعی تمرین تیم سازی خواهد بود و با وقفه‌ای کوتاه در میان‌ روز فرصتی برای تازه کردن ذهن و استراحت برای کارمندان نیز فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

هدف از طراحی و چیدمان فضای کاری، ایجاد ارتباطی فرهنگ بدون بیان کلمات است. هدف اصلی در طراحی داخلی برای استارتاپ‌ها باید به‌ گونه‌ای باشد که هرکسی که وارد فضای کاری آنها می‌شود. در پیش چشم خود یک کاتالوگ زنده را مشاهده کند و بتواند به ماهیت و هویت مجموعه پی ببرد. طراحی دفاتر کاری، فرصتی است تا کارمندان تازه وارد و مشتریان بالقوه با فرهنگ‌سازمانی شرکت شما آشنا شوند و بتوانند به شما اعتماد کنند. در واقع طراحی داخلی برای استارتاپ‌ها شانسی است تا به‌سادگی به دیگران نشان دهند که چه کسی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی در خصوص طراحی‌های خلاقانه و انحصاری با گروه دکوراسیون داخلی مکعب در تماس باشید.