اولین تصور مشتری از شرکت شما دقیقاً زمانی آغازمی شود که از درب شرکت شما داخل می‌شود. فضای کاری شما فرصتی منحصر به فرد برای ایجاد هویت برند شما و تقویت ارزش‌های اصلی شما است. این بسیار مهم است که مشتریان شما با خروج از دفترتان چه تصور ماندگاری از نام تجاری شما در ذهن خود ثبت خواهند کرد. برندسازی از طریق طراحی دفتر، روشی مقرون به صرفه و مدرن است که برای انتقال داستان برند خود به کرات، به هر مشتری و کارمندی که پا به فضای اداری شما می‌گذارد بسیار لازم و کاربردی به نظر می‌رسد. در این مطلب از مجله مکعب شما بیشتر از ارتباط بین برندینگ و طراحی محل کار اطلاعات دارید.

برندینگ چیست؟

نام تجاری شما پایه و اساس شرکت شما را منعکس می‌کند و به عنوان راهی برای بیان ارزش‌ها، فلسفه، قلب و روح شرکت شما عمل می‌کند. امروزه مارک تجاری به طور قابل توجهی تکامل یافته است و بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است. در واقع برندسازی همه فعالیت‌هایی است که یک سازمان برای بیان داستان کسب و کار خود و جلب مشتریان وفادار انجام می‌دهد. به‌طورکلی نام تجاری نشان و علامتی است که  تمامی برداشت‌های ذهنی، احساسی، منطقی و برتری‌هایی که شرکت و یا خدمات شما نسبت به رقبا دارد را شکل می‌دهد. ایجاد یک نام تجاری فرآیندی پیچیده و در عین حال حیاتی است که بر موفقیت کلی کسب و کار شما در دنیای تجارت تأثیر می‌گذارد.

اهمیت ایجاد آگاهی از برند یا برند اورنس

برقراری ارتباط میان مشتریان با نام تجاری منسجم و توسعه یافته کسب و کار شما می‌تواند تأثیر بسزایی در نتیجه نهایی کار شما داشته باشد. یک پیام تجاری قوی وفاداری مشتریان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و می‌تواند از نظر مالی بسیار سودمند باشد زیرا وفاداری مشتری می‌تواند ده برابر یک واحد خرید ارزش داشته باشد؛ اما برند اورنس تنها در جذب و نگهداری مشتریان تاثرگذار نیست و ۸۲ درصد از سرمایه گذاران معتقدند که قدرت یک نام تجاری به طور فزاینده‌ای در راهنمایی آن‌ها برای تصمیم گیری در مورد سرمایه‌گذاری‌هایشان اهمیت پیدا دارد.

اصول اولیه برندینگ چه مواردی هستند؟

برندینگ یا برندسازی فرآیند معنا بخشیدن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص، با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف‌کنندگان است. این یک استراتژی است که توسط سازمان‌ها طراحی می‌شود؛ تا به مخاطبان خود کمک کنند که یک نام تجاری را تشخیص داده و تجربه کنند. همچنین به آنها دلیلی برای انتخاب محصولات یک نام تجاری، نسبت به رقبا می‌دهد. هدف از برندینگ جذب و حفظ مشتریان وفادار و سایر ذینفعان، با ارائه محصولی است که همیشه با آنچه که برند وعده داده، همسو باشد. شرکت‌ها تمایل دارند از ابزارهای مختلفی برای ایجاد و شکل دادن به یک برند استفاده کنند.

مهم‌ترین این ابزارها با نام اصول اولیه برندینگ به شرح زیر هستند:

  • تعریف برند
  • موقعیت‌یابی برند
  • هویت برند
  • طراحی محصول و بسته‌بندی
  • تجربه مشتری در فروشگاه
  • تجربه فضای کاری و سبک مدیریت
  • خدمات مشتری
  • استراتژی قیمت‌گذاری

مزایای طراحی برند

در این بخش مزایای واضح طراحی برند برای کسب‌وکارها را بررسی می‌کنیم. یک نام تجاری ارزشمند است؛ زیرا به شما در ایجاد ارتباط بهتر و راحت‌تر با مشتریان کمک می‌کند. همچنین طراحی برند اجازه می‌دهد تا از رقبای خود متمایز شوید؛ و ارزش پیشنهادی خود را بهبود دهید. در واقع بیان اینکه کسب‌وکار شما در مورد چیست؛ می‌تواند به شما کمک کند تا هویت خود را تعریف کنید.
در ادامه با جزئیات بیشتر به بررسی مزایای طراحی برند پرداخته‌ایم:

۱. ارتباط با مخاطبان:

لحظه‌ای که یک مشتری بالقوه با کسب‌و‌کار شما ارتباط برقرار می‌کند؛ نطقه تماس برند نامیده شده و بسیار مهم است. یک هدف طراحی برند این است که مشتریان را به سمت کسب‌و‌کار خود بکشانید؛ زیرا احساس می‌کنند که برای آنها مناسب هستید.

۲. ارتباط با تفاوت:

برندسازی راهی است برای برجسته کردن آنچه که کسب‌وکار شما را از رقبای‌تان متمایز می‌کند. مشتریان دلایل منطقی و احساسی برای انتخاب محصولات و خدمات دارند؛ و برندسازی می‌تواند به ارتباط با مخاطب در سطح احساسی کمک کند.

۳. ایجاد ارزش اضافی:

از آنجایی که نام تجاری بر ادراک افراد تاثیر می‌گذارد؛ مشتریان معمولا برای محصول یا خدماتی که برند خوب و خوش‌نامی دارد؛ هزینه بیشتری می‌پردازند. البته درک برند باید با تجربه واقعی مطابقت داشته باشد؛ وگرنه هیچ کسب‌و‌کار موفقی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

هویت برند چیست؟

هویت برند آن چیزی است که برند شما می‌گوید. مواردی مانند ارزش‌های شما، نحوه ارتباط با محصول و آنچه می‌خواهید مردم هنگام تعامل با شرکت شما احساس کنند؛ از جمله مصادیق هویت برند است. به عبارت دیگر هویت برند شما شخصیت کسب‌و‌کار شما و قول و تعهد شما به مشتریان‌تان است. توجه کنید که اصطلاحات برند و لوگو یا آرم تجاری اغلب به جای یک‌دیگر استفاده می‌شوند. در حالی که آنها یک‌سان نیستند. در اصل اصطلاح برند در گذشته برای اشاره به علامتی استفاده می‌شد که دامداران بر روی گاوهای خود داغ می‌کردند. بنابراین با اینکه ایده یک برند از آن زمان به بعد تکامل یافته است؛ اما امروزه چیزی بیش از یک نام یا نماد را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر نام تجاری یک ویژگی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌ها است؛ که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز می‌کند. یک برند معمولا از نام، شعار، لوگو یا نماد، طرح، صدای برند و موارد دیگر تشکیل شده است. بنابراین هویت برند جنبه‌ای از برندسازی است؛ که بر شخصیت برند شما و همچنین ارزش‌های منتقل شده به مشتریان تمرکز دارد.

در عمل هویت برند چیزی بیش از یافتن لوگوی مناسب برای قرار دادن روی بدنه فنجان قهوه یا نصب بالای درب ورودی کسب‌وکار شما است. بلکه در مورد ایجاد شخصیتی است؛ که عناصر اصلی ژن‌های برند شما را تقویت می‌کند. در نهایت محصول شما مدت‌ها پس از فروش هم بر روی مشتریان‌تان اثر می‌گذارد؛ و هویت برند فرآیند شکل دادن به آن تصور است.

 

چرا نام تجاری و برند خود را بوسیله طراحی فضای اداری برجسته کنیم؟

برندسازی یکی دیگر از اجزای اصلی طراحی دفاتر اداری است. بیشتر صاحبان شرکت‌ها روی تبلیغات، طراحی وب سایت و کارت‌های ویزت تمرکز می‌کنند؛ اما برندسازی فراتر از این چیزها است و تأثیر بسزایی حتی در میزان بهره‌وری کارکنان نیز دارد. کارکنان در طول یک زندگی معمولی ۹۲۱۲۰ ساعت از وقت خود را در محل کار خود صرف خواهند کرد. مدت زمان زیادی که کارکنان در فضای اداری می‌گذرانند، محیط کار را به چیزی فراتر از سقف بالای سر کارمندان تبدیل کرده است. یک دکوراسیون اداری مدرن با طراحی متناسب مزایای بی‌شماری از جمله بهبود ارتباط کارکنان با محصولات و خدمات شما و همچنین افزایش اعتماد کارکنان به نام تجاری شرکت دارد. از سویی دیگر و بر اساس تحقیقات انجام شده، کارکنان خوشحال بهره‌وری بیشتری دارند. یک محیط کاری خوب و منسجم باعث می‌شود که کارکنان هرروز صبح با علاقه سر کار بیایند و این نه تنها به بهبود عملکرد شرکت منجر می‌شود، بلکه بر روی نتیجه نهایی و موفقیت کسب کار شما نیز تأثیر گذارخواهد بود.

از طرفی دیگر نحوه طراحی فضای اداری همان‌گونه که گفته شد در جلب اعتماد مشتریان تازه و نگهداری از مشتریان قدیمی سهم بسزایی دارد. اغلب افراد به کسب و کارهایی که دفاتر منظم و مرتب و شیکی دارند بیشتر اعتماد می‌کنند. اگر طراحی متناسبی با نوع کسب و کار خود نداشته باشید شاید هرگز فرصت این را پیدا نکنید که بتوانید در خصوص محصولات و خدمات بی نظیر خود با مشتریان صحبت کنید. مغز ما تصاویر را ۶۰ هزار بار سریع‌تر از کلمات پردازش می‌کند. با انعکاس نام تجاری در طراحی دفتر خود می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم پیام برند ما با صدای بلند و واضح منتقل می‌شود. طراحی دفتر شما به آسانی می‌تواند شما را در خاطر مشتریان و بازدیدکنندگان ماندگار کند. ارتباطات تجاری مؤثر نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل طراحی فضای اداری متناسب نیز می‌شود.

پیشنهاد‌هایی برای ارتقاء فضای اداری و تقویت برند از طریق طراحی داخلی

پیش از تصمیم گیری برای ارتقاء فضای اداری، کلیه فرایندها، ارتباطات، تجهیزات و خدمات خود را به طور دقیق تجزیه و تحلیل و بررسی کنید. نیازهای کارکنان خود را در نظر بگیرید. آن‌ها چه کسانی هستند؟ چطور کار می‌کنند؟ تعامل آن‌ها با محیط اطراف و با یکدیگر چگونه است؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ سطح توقع مشتریان شما از رقبایتان در چه حدی است؟ پس از بررسی موارد بالا و در نظر گرفتن موارد زیر طراحی دفتر خود را به روز کنید.

به برند خود رنگ بدهید

یک رنگ خاص می‌تواند تا ۸۰٪ اعتبار نام تجاری شما را افزایش دهد. اگر رنگ برند شما آبی است، مطمئناً نباید اتاق‌های کنفرانس خود را با رنگ قرمز تزئین کنید. از خرید مبلمان اداری با رنگ‌های مرتبط با برند خود تا رنگ‌آمیزی دیوارها، روش‌های ساده و مقرون به صرفه ای است که می‌تواند بین نام شما و رنگی خاص پیوندی قوی ایجاد کند به‌ گونه‌ای که به آسانی در خاطر مشتریان باقی بمانید.

محصول یا خدمات خود را برجسته کنید

برجسته کردن یک محصول یا خدمات با نمایش‌ های جذاب یا هنرهای مفهومی یک راه آسان برای یادآوری آنچه شما انجام می‌دهید است. از طریق این روش هم کارکنان و هم مشتریان را به شرکت خود علاقه‌مند می‌کنید.

از کارکنان خود نظر بخواهید

وقتی صحبت از طراحی دکوراسیون اداری می‌شود، کارمندانتان را از فرایند طراحی محل کار کنار نگذارید. پیش از شروع کار یک نظرسنجی انجام دهید و از کارکنان در مورد طراحی دفتر نظر بخواهید. آن‌ها را تشویق کنید تا ایده‌هایی برای استفاده بهتر از نام تجاری‌تان در محیط کار ارائه دهند. مشارکت کارکنان باعث افزایش حس مالکیت، غرور و درک عمیق‌تر از نام تجاری شما در آن‌ها می‌شود.

به نورپردازی توجه کنید.

 نورپردازی فضای کاری تأثیر مستقیمی بر روحیه، بهره‌وری و خلاقیت کارکنان دارد. هرچه بیشتر بتوانید از نور طبیعی استفاده کنید و کمتر از نور مصنوعی استفاده کنید، بهتر است. تحقیقات دانشگاه نورث وسترن نشان داده است افرادی که در دفاتر دارای پنجره کار می کنند بیشتر از همتایان خود که از نور مصنوعی استفاده می‌کنند کار می‌کنند و در طول شب نیز ۴۶ دقیقه بیشتر می‌خوابند.

کلام پایانی:

طراحی محل کار ابزاری قدرتمند برای بیان ارزش‌ها و پیام‌های برند است. انعکاس ارزش‌های برند و فرهنگ سازمانی در فرایند طراحی محیطی، تأثیرات به سزایی در نحوه نگرش مشتریان و کارمندان می‌گذارد. با توجه به ارزش بالای موضوع نقش کارشناسان و طراحان خبره بیش از هر زمان دیگری در طراحی فضاهای اداری اهمیت پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان گروه مکعب تماس بگیرید.