تاثیر محیط اطراف بر روی بهره‌وری را هرگز دست کم نگیرید. مطالعه‌ای که توسط هرمن میلر انجام شده است نشان داده که طراحی محل کار و رعایت اصول اولیه، تأثیر کم اما ثابت و واقعی بر روی عملکرد کارگران دارد. در این مقاله نویسنده اذعان داشته که ایجاد یک فضای کاری ایده‌آل، به افزایش ۱۶ درصدی بهره‌وری و ۹ درصدی رضایت شغلی می‌انجامد. بنابراین برای داشتن یک فضای کاری موثر به غیر از استفاده از تجهیزات حرفه‌ای مانند میز اداری استاندارد، باید به اصول دیگری نیز پایبند باشید. در ادامه ۵ فاکتور مهم که در ایجاد یک فضای کاری استاندارد نقش دارند را تشریح می‌کنیم.

فاکتورهای مهم برای ایجاد یک فضای کاری استاندارد

نور

کیفیت نور در محیط کار می‌تواند روی روحیه کارکنان تاثیر بگذارد. استفاده از سیستم نامناسب نورپردازی و یا کمبود روشنایی باعث تحریک‌پذیری چشم، استرس و خستگی می‌شود. مقاله نورپردازی در فضای کاری کمک شایانی به شما در طراحی نور میکند. در اوایل سال ۱۹۷۹ میلادی، محققان استفاده از نور طبیعی را برای کاهش استرس، بهبود روحیه، کاهش اضطراب و کاهش اشتباهات در محیط کار موثر دانستند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، محققان دریافتند کارگرانی که به نور بیشتری از طریق پنجره اتاق‌شان دسترسی دارند، شب‌ها بهتر و طولانی‌تر می‌خوابند. آنها در مقایسه با کارگرانی که در زمان کار نور کافی در اختیار نداشتند، بیشتر به فعالیت بدنی می‌پردازند. نور روز باعث می‌شود که ساعت طبیعی بدن‌مان تنظیم شود. همچنین به رها شدن سروتونین در مغز کمک می‌کند. بنابراین اگر پنجره در اتاق کارتان وجود دارد، سعی کنید از نور طبیعی روز برای انجام کارهای خود استفاده کنید. در ضمن در استفاده از این نور زیاده‌روی نکنید. چرا که تابیدن نور زیاد به مانیتور نیز می‌تواند چشم‌ها را خسته کند. بنابراین میز اداری خود را طوری قرار دهید که صورت‌تان رو به نور باشد.

گیاه

شاید این موضوع که داشتن گل و گیاه در اتاق چقدر می‌تواند روی بهره‌وری شما تاثیر مثبت داشته باشد، احمقانه به نظر برسد. اما دانشمندان دریافته‌اند که گیاهان آپارتمانی از خستگی در حین کار جلوگیری می‌کنند. حتی داشتن پنجره‌ای رو به فضای سبز می‌تواند ترمیم‌ کننده باشد و تمرکز کاری‌مان را بالا ببرد. به گفته روانشناسان دانشگاه اکستر، اگر بتوانید یک گلدان کوچک گل روی میز کار خود بگذارید؛ احتمالاً ۱۵ درصد افزایش بهره‌وری را تجربه خواهید کرد. تاثیر گیاهان در دکوراسیون اداری دفتر کار را حتما مطالعه نمایید. اگر زیاد در نگهداری از گل و گیاه تبحر ندارید؛ گیاهانی را انتخاب کنید که زیاد به مراقبت احتیاج ندارند.

درجه حرارت

در بعضی از ادارات، کارکنان مدام بر اثر کم یا زیاد کردن درجه حرارات سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی با هم جدال دارند. اگر این شرایط در محیط کار شما هم وجود دارد؛ بهتر است بدانید که محققان دانشگاه کرنل دریافته‌اند با افزایش دمای محیط کار از ۶۸ به ۷۷ درجه فارنهایت (۲۰ تا ۲۵ درجه سلسیوس)، خطاهای تایپی ۴۴ درصد کاهش پیدا می‌کند. در ضمن با قرار گرفتن در این دما شما می‌توانید ۱۵۰ درصد بیشتر تایپ کنید.

صدا

در محیط‌های کاری باز که در آنها افراد زیادی مشغول به فعالیت هستند. صدای کلیک یا صحبت کردن دیگران ممکن است بر روی برخی از کارکنان تاثیر بگذارد و حواس‌شان را پرت کند. اما هرگز مجبور نیستید که با صدای کارگران ساختمانی که در نزدیکی اداره شما کار می‌کنند و صدای ترافیک بیرون کنار بیایید. کافیست که یک جفت هدفن بی‌سیم تهیه کرده و به یک موسیقی بی‌کلام ملایم گوش دهید. تحقیق انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که گرفتن نویز محیط می‌تواند باعث افزایش خلاقیت کارکنان شود.

رنگ

روانشناسی رنگ یک علم بسیار جذاب است. تا حال از خود سوال کرده‌اید که چرا رنگ برند مک دونالد قرمز و زرد است؟ دلیل آن این است که این رنگ‌ها، رنگ‌های پر انرژی هستند و اشتهای ما را تحریک می‌کنند. از طرفی رنگ سبز، احساس آرامش را افزایش می‌دهد. بنابراین در طراحی دکوراسیون اداری ،رنگ دیوارهای اتاق ها نیز ممکن است به شدت روی بهره‌وری کارکنان تاثیر بگذارد. روانشناس رنگ، آنجلا رایت در مورد رنگ‌ها می‌گوید:

  • قرمز پرانرژی و گرم است؛ احساسات ما را تحریک می‌کند و می‌توان آن را جزء رنگ‌های پرخاشگرانه دانست.
  • آبی می‌تواند قدرت تمرکز و برقراری ارتباط را در ما تحریک کند.
  • رنگ زرد تحریک‌کننده است و روحیه را از بین می‌برد. اما این موضوع که باعث اضطراب می‌شود غلط است.
  • سبز رنگ آرام بخش و متعادل‌کننده است. اما بسته به نوع استفاده از آن، می‌توان یک حالت ترکیبی را از آن درک کرد.
  • بنفش تفکر را تشویق می‌کند. اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند درون‌گرایی ایجاد کند.
  • نارنجی تحریک‌کننده و سرگرم‌کننده است. اما استفاده بیش از حد آن می‌تواند طاقت‌فرسا باشد.
  • خاکستری خنثی است و گاهی افسرده‌کننده می‌شود.
  • سیاه نشانه جدیت و پیچیدگی است.
  • سفید درک عمیق‌تری از فضا ارائه می‌دهد اما ممکن است فشار مضاعفی به چشم وارد کند.
  • قهوه‌ای یک رنگ جدی است، اما پیچیدگی آن کمتر از سیاه می‌باشد.

این تعابیر می‌توانند به شما در خرید لوازم اداری و چیدمان محیط کارتان کمک کنند. انتخاب وسایل اداری که با هم هماهنگی رنگ دارند به شما کمک خواهد کرد که متمرکزتر کار کنید. پس اگر علاقه دارید فضای کاری ایده‌آلی داشته باشید و یا کارکنان‌تان حداکثر بهره‌وری را داشته باشند؛ این فاکتورهای مهم را فراموش نکنید.