طی دو سال گذشته، همه‌گیری کرونا ویروس زندگی ما را به کل تغییر داده است و نحوه کار و فعالیت‌های اجتماعی ما را به طور اساسی تغییر داده است. از تعطیلی منطقه‌ای گرفته تا سیاست‌های جدید کار از راه دور، ما مجموعه جدیدی از چالش‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم. این چالش‌ها البته در مقایسه با کسانی که در خط مقدم مبارزه با COVID-19 هستند، کم رنگ هستند؛ اما در دنیای کسب و کارهای تجاری، سؤال اصلی این است که COVID-19 چه تأثیری بر آینده دنیای تجارت و فضاهای اداری ما خواهد داشت.

آنچه تا حدودی مشخص است با برنامه‌های واکسیناسیون در ایالات‌متحده، اروپا و سایر نقاط جهان، کار از راه دور یا به طور خاص کار ترکیبی، مدل کار جدیدی برای بسیاری از سازمان‌ها در آینده پیش رو خواهد بود. همچنین واضح است که بسیاری از شرکت ها، از جمله حتی برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری که ابزارهایی را برای دورکاری توسعه داده‌اند، به فکر بازگشت به دفاتر فیزیکی‌شان هستند. در این مقاله از مجله مکعب بیشتر از تغیرات دکوراسیون ادارات بدانید.

مردم می‌خواهند به سر کار بازگردند

در واقع، بازگشت آهسته به محل کار در حال رخ دادن است. بر اساس تحقیقات اخیر، نیروی کار جهانی – خسته از محدودیت‌ها و نگرانی‌های ایمنی – در سال ۲۰۲۱ با چشم‌انداز خوش‌بینان و امیدوارکننده‌تری برای بازگشت به روال کاری سابق خود مشتاق است. نظرسنجی نیمه سالانه بیش از ۲۷۰۰۰ کارگر در ۳۴ بازار در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ نشان داد که کارگران در سراسر جهان آماده بازگشت به محل کار خود هستند و در صورت نیاز از طرف کارفرما واکسن دریافت می‌کنند. همچنین یافته‌های کلیدی این تحقیق عبارت‌اند از:

۷۸ درصد می‌خواهند حتی اگر امکان حضور تمام وقت را ندارند، حداقل به صورت نیمه‌وقت به محل کار خود بازگردند.

در صورت نیاز به شغل، ۷۵ درصد مایل به واکسیناسیون هستند.

۵۴ درصد فکر می‌کنند امسال فرصت‌های شغلی بیشتری خواهند داشت.

۵۲ درصد می‌گویند تجربه کار با آن‌ها در طول همه‌گیری باعث شده است که آن‌ها برای مدت طولانی نزد کارفرمای خود بمانند.

برنامه‌ریزی برای تغییرات فیزیکی فضاهای اداری پس از COVID-19

به گفته مایکل ویسی، مدیر معماری دیجیتالی و آینده فناوری در Capgemini Invent مستقر در پاریس، واضح است که فضاهای اداری پس از COVID-19 تغییر می‌کند و مدیران شرکت‌ها باید در پی ایجاد تغییراتی اساسی باشند. برخی از این تغییرات به شرح زیر است:

اطمینان از ایمنی کارکنان

در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها از فیلترهای مخصوص هوا، روش‌های ضدعفونی و سیاست فاصله گذاری در فضاهای اداری خود استفاده می‌کنند. به‌روز رسانی سیستم‌های انتقال هوا به شما امکان می‌دهد آلودگی‌های ویروسی را از طریق فیلترها ضد عفونی یا حذف کنید. علاوه بر این، ممکن است افراد بیشتر از هم جدا شوند، یا موانعی ایجاد شود که مطابق پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی باشد. در حال حاضر، حتی کارکنان واکسن زده نیز در هنگام حرکت در دفتر به عنوان احتیاط از ماسک استفاده کنند تا سایر کارکنان احساس امنیت کنند.

اعمال سیاست‌ها و رویه های جدید در مورد محل کار

توانایی کار از راه دور قبل از همه گیری COVID-19 یک مفهوم بود اما بعد از آن به‌رویه اجباری تبدیل شد که نشان داد که تأثیر زیادی بر خروجی نهایی کارها نخواهد داشت. از این رو امکان دارد که در بسیاری از کسب و کارها در برخی قسمت‌ها شاهد ادامه دورکاری‌ها باشیم. از این رو اعمال سیاست‌ها و رویه های جدید دور از تصور نیست. در طول قرنطینه، سازمان‌ها لزوماً خود را برای ادامه همکاری و اطمینان از اینکه مهم‌ترین فرایندها می‌توانند از راه دور انجام شوند، سازگار کرده بودند. این امر برای برخی از سازمان‌ها و فرآیندها به‌خوبی کار کرده است، اما برای برخی دیگر نه.

کاهش فضای کار

ممکن است برخی شرکت‌ها تصمیم بگیرند تا فضای اداری خود را کوچک‌تر کنند که در این صورت شاهد تغییراتی در نحوه کار کارکنان خواهیم بود. برخی از سازمان‌ها ممکن است تصمیم بگیرند که همه کارکنان دو روز در هفته در محل حضور داشته باشند که در این صورت میز‌های کار اشتراکی جایگزین میز اداری معمول خواهد شد. در چنین حالتی میزان حضور فیزیکی افراد کمتر می‌شود و ممکن است افراد فقط زمانی مجبور باشند در محل حضور داشته باشند که نیاز باشد تا شخصاً با دیگران ملاقات کنند.

فضای بیشتر برای هر کارمند

درصورت بازگشت کسب و کارها به فضاهای اداری سابق قطعاً، فضا اولویت اصلی خواهد بود. در دهه گذشته، فضای اختصاص داده شده به ازای هر کارمند اداری روند نزولی داشت و به ۱۶ مترمربع برای هر نفر رسیده بود که با شیوع پاندمی و لزوم به رعایت فاصله اجتماعی طبیعتاً باید بیشتر شود.

بازگشت با فن‌آوری های قدرتمندتر

در دوران همه گیری بسیاری از شرکت‌ها از طریق راهکارهای فناورانه جدید و یا توسعه فناوری‌های قبلی در جستجوی راهی بودند که بتوانند فرایند دورکاری‌ها را تسهیل کنند. با بازگشایی مجدد دفاتر اداری، این فناوری‌های قدرتمند پیش از قبل برای کسب و کارها مفید خواهد بود و تا حد زیادی کارهای حضوری و فیزیکی را سرعت خواهد بخشید.

بنابراین فضای اداری آینده چگونه خواهد بود؟

با باز شدن بیشتر و بیشتر فضاهای اداری در سراسر جهان، تمرکز اولیه بر حفظ امنیت کارکنان و کاهش ترس آن‌ها خواهد بود. آلبرت د پلازائولا، مدیر استراتژی جهانی در شرکت طراحی Unispace در مصاحبه با بی‌بی‌سی، اشاره کرد که در حالی که ما سال‌هاست با آنفولانزا زندگی می‌کنیم، این اولین بار است که نسل ما یک بیماری همه گیر را تجربه می‌کند. همه سازمان‌ها باید راه خود را برای ایجاد آینده‌ای بهتر و فضای کار و اداری انعطاف پذیرتر در آینده تغییر دهند. فناوری دیجیتال نقش بسزایی در انعطاف پذیری فضاهای اداری دارد و می‌تواند از فضاهای مختلف برای مقاصد مختلف با توجه به نیاز افراد استفاده کند.

معماران داخلی و طراحان سراسر جهان در حال بررسی مسئله فضای اداری پس از همه گیری هستند. به عنوان مثال برخی معماران، تغییر پارادایم را به سمت یک مرکز فضایی اداری انعطاف‌پذیر به جای فضاهای اداری دائمی و بزرگ در محیط‌های باز تصور می‌کنند. در نهایت آنچه واضح است در دفاتر آینده، فناوری نقش اصلی را در بازگرداندن کارکنان به ساختمان‌های اداری و کار ایمن ایفا می‌کند. هدف از این تغییرات دوباره همان چیزی خواهد بود که شرکت‌های خوب و موفق همیشه در برنامه‌های خود آن را مد نظر داشته‌اند : یعنی ایجاد محیطی امن که افراد بتوانند از کار خود در آنجا لذت ببرند، با همکاران خود همکاری کنند و به اهداف سازمان خود برسند.