در طی یک دهه گذشته، نوع نگرش نسبت به طراحی فضای اداری به طرز چشمگیری تغییر پیدا کرده است. امروزه یک دفتر کاری مدرن برخلاف گذشته فقط مکانی برای عزلت کارمندان نیست؛ بلکه محلی برای جریان عناصر مختلف زندگی، کار و حتی تفریح است.

به عنوان مثال، دفاتر خصوصی و اتاق‌های هیئت مدیره به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به مراکزی سرشار از خلاقیت و مشارکت با تمرکز عمده بر افزایش بهره‌وری، همکاری، یکپارچه‌سازی و ارتباطات تبدیل شده‌اند. از نظر بسیاری از کارشناسان، شیوه طراحی انواع دکوراسیون اداری مدرن باعث شده که کارکنان روحیه‌ای مضاعف بگیرند. در نتیجه با افزایش بازدهی آن‌ها از بسیاری جهات تاثیر مثبتی بر کل کسب‌و‌کار گذاشته شود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم شما را با عناصر فضای اداری مدرن آشنا کنیم. بهتر از پیش از تصمیم برای تاسیس فضای اداری شرکت مورد نظر خود، به این عناصر توجه کنید.

دفاتر عمومی خارجی

دیگر گذشت آن روزها که فضای اصلی یک شرکت شامل راهروهایی با دفاتر خصوصی جداگانه بود. امروزه دفاتر خصوصی ۲۵٪ کاهش یافته‌اند و ما شاهد فضاهای اداری هستیم که در آن‌ها دفاتر را به صورت عمومی در مرکز راهروها طراحی می‌کنند. بدین شکل، با طراحی تعدادی پنجره بزرگ، نور طبیعی بیشتری در فضا منعکس می‌شود و هزینه‌های شرکت نیز کاهش می‌یابند.

دفاتر شیشه‌ای 

اگر امکان طراحی دفاتر عمومی خارجی برای شرکت شما ممکن نباشد، می‌توانید در مورد دفاتر شیشه‌ای بیشتر تحقیق کنید. یکی از مزیت‌های این‌ دفاتر این است که در زمان‌ مورد نیاز برای حفظ حریم خصوصی می‌توانید از انواع پرده‌های ادرای برای پوشاندن شیشه‌ها استفاده کنید. اما مطمئن باشید که با وجود دفاتر شیشه‌ای بهترین بهره را از نور خورشید خواهید برد. از طرفی در رهایی از حالات کسل‌کننده و القای پویایی بیشتر به کارمندان بسیار موثر خواهد بود. در تصویر زیر نمونه‌ای از این نوع دکوراسیون اداری مدرن را مشاهده می‌کنید.

سقف‌های باز

امروزه سقف‌های باز به یکی از اجزا و عناصر فضای اداری مدرن تبدیل شده‌اند. اینگونه سقف‌ها ساختار ساختمان اداره را در معرض دید قرار می‌دهند و زیبایی صنعتی خاصی دارند. معماری سقف‌های باز همچنین به گونه‌ای است که با برخورداری از ارتفاعی بیشتر، حجم فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. البته ممکن است این‌گونه طراحی با خود چالش‌هایی داشته باشد. به همین دلیل قبل از تصمیم به بازسازی، توصیه می‌کنیم تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید یا با تیم مجربی مشورت کنید!

فضاهای کوچک و اتاق‌های تلفنی

اگر یک شرکت دارای فضای باز زیادی باشد، طراحی اتاق‌های تلفنی جنبه مهمی است که باید برای برقراری تماس‌های خصوصی اعضای تیم و داشتن مکانی آرام برای تمرکز بیشتر در نظر گرفت. از آنجایی‌که امروزه  بیشتر جلسات کاری بین دو تا چهار نفر برگزار می‌شوند، ما شاهد کاهش تعداد اتاق‌های کنفرانس بزرگ و تبدیل آن‌ها به اتاق‌های کوچک هستیم. معمولا توصیه می‌شود در شرکت‌ها یک اتاق کنفرانس بزرگ برای ده الی دوازده نفر در نظر گرفته شود. علاوه بر این در کنار آن چندین اتاق کوچک‌تر برای جلسات بین دو تا چهار نفر طراحی شود.

 

فضاهای مشترک در طراحی فضای اداری

هر شرکتی به فضاهای مشترک بسیار، از اتاق‌های نشیمن گرفته تا اتاق‌های باز نیاز دارد. هدف از وجود آن‌ها این است که یک منطقه تفریحی و سرگرم‌کننده برای کارمندان فراهم شود تا در کنار یکدیگر جمع شوند. به استراحت بپردازند و روحیه تیمی  در میان آن‌ها تقویت شود. طبیعتا نیاز به تجهیزات مشخصی برای دورهمی‎‌های گروهی مانند انواع میز بازی با اندازه و ارتفاع‌های متفاوت و تلویزیون نیز است. توصیه می‌کنیم در صورت تمایل به تاسیس یک شرکت جدید، حتما فضای مشترکی را به آشپزخانه و محل پذیرایی کارمندان اختصاص دهید.

 

محلی برای استقبال از مهمانان

اصولا فضای ورودی یک شرکت (لابی) گویای میزان مهمان‌نوازی آن است. در طراحی مدرن، این فضای دوستانه به گونه‌ای چینش می‌شود که هم برای مهمانان و هم برای اعضای تیم جذاب باشد. یک دست مبلمان اداری روشن و راحت به همراه تابلوهایی بزرگ و کلاسیک در فضایی باز می‌تواند بهترین حالت ممکن باشد. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از یک لابی با طراحی بی‌نظیر و آرامش‌بخش را مشاهده کنید.

نورپردازی

نوع نورپردازی می‌تواند در طراحی فضای اداری می‌تواند فضایی را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نشان دهد. امروزه دیگر به کارگیری انواع وسایل نوری فلورسنت در سقف رو به کاهش است و جای خود را به چراغ‌های آویز بی‌نظیر و لوسترهای خیره‌کننده (در عین حال کم مصرف) داده‌اند. چرا که بخش زیادی از نور دفاتر مدرن از نور طبیعی خورشید تامین می‌شود.

 

عناصر معماری مختلط در طراحی فضای اداری

در حال حاضر به لطف خلاقیت و به‌کارگیری عناصر معماری مختلط، فضای کاری سیالیت خاصی به خود گرفته است. یک طراح ممکن است از ترکیبی از مواد غیرمتعارف برای ایجاد منظره‌ای گیرا استفاده کند. مانند ترکیب عناصر فلز، چوب، شیشه و آجر برای طراحی پله‌‎های ورودی شرکت.

عناصر خانگی

طبق اصول جدید، اجزای شرکت مدرن باید تا حدودی مشابه عناصر خانگی باشند تا حس راحتی لازم را برای کارکنان و حتی مشتریان فراهم کنند. به عنوان مثال در خانه همه چیز حول آشپزخانه می‌چرخد؛ با طراحی یک آشپزخانه قابل دسترسی برای کل افراد دفتر می‌توان حس خوبی را برای کارکنان  فراهم کرد. همچنین تهیه و نصب گیاهان در اداره، مشابه خانه تأثیرات فوق‌العاده مثبتی دارد. مانند کاهش استرس و بهبود کیفیت هوا در محیط‌های اداری دارد.

فضای بدنسازی و سلامتی

امروزه شرکت‌های بیشتری به اعضای تیم خود امکان دسترسی به امکانات بدنسازی و یا فضاهای سلامتی را می‌دهند. چرا که فعالیت بدنی برای سلامتی کارکنان یک امر ضروری است و اکثر اعضای تیم شرکت تمایل به دسترسی نزدیک به سالن بدنسازی دارند. از طرفی چنین امکاناتی به آزاد شدن ذهن کارکنان نیز کمک زیادی می‌کند.

به طور کلی در این مطلب با تاکید به وجود عناصر فضای اداری مدرن یا اجزای شرکت مدرن؛ به گسترش دکوراسیون اداری مدرن در دنیای امروز اشاره کردیم. با قاطعیت می‌توان گفت که بهره‌مندی از این عناصر با اطلاعات اولیه ممکن نیست و حتما باید با کارشناسان خبره طراحی داخلی و معماری در این زمینه مشورت کرد.

گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب سال‌هاست در دو زمینه طراحی دکوراسیون ادرای و مسکونی فعالیت دارد. همچنین علاوه بر ارائه خدمات طراحی و مشاوره به صورت رایگان، طراحی و تولید لوازم اداری استاندارد هم از جمله تخصص‌های این مجموعه است. محصولاتی که در گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند علاوه بر ارگونومی استاندارد دارای تنوع در متریال هم می‌باشند، تا انتخاب را برای شما آسان ‌کند. همه طراحی‌های داخلی تیم جوان مکعب بر اساس خلاقیت است و از زیبایی بصری منحصربه‌فردی برخوردار هستند.