لمسه کاری، لمسه دوزی یا لمسه کوبی یکی از شاخه‌های طراحی داخلی ساختمان است که طراح به‌وسیله پارچه‌ها یا الیاف چرم تزیینات لوکس و لاکچری فوق‌العاده‌ای را روی دیوار‌ها به‌وجود می‌آورد. لمسه دوزی از زمان پهلوی در ایران توسط فرانسوی‌ها وارد شد و پس از آن رواج پیدا کرد، هم‌اکنون می‌توانید آثاری از لمسه‌ها را در برخی از کاخ‌های تهران ببینید. 

برای دیوار‌های مختلف خانه از جمله دیوار‌های اتاق نشیمن، اتاق‌خواب، پشت درب‌ها یا مبل‌ها و … لمسه کاری به‌کار می‌آید و زیبایی خاصی به آنجا می‌بخشد. اگر می‌خواهید طراحی دکوراسیون خانه‌تان را به سبک کلاسیک اما کاملاً امروزی تغییر دهید، استفاده از دیوارپوش‌های لمسه بهترین ایده برای شماست. 

دیوارپوش‌های لمسه در دنیای امروز درست مثل کاغذدیواری یا دیوارکوب‌ها طرفداران زیادی دارند و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از روش‌های تزییناتی قدیمی، از این روش برای تزئینات داخلی ساختمانشان استفاده کنند. 

این روز‌ها همه از روش‌های مدرن برای طراحی نمای داخلی ساختمانشان استفاده می‌کنند که لمسه کوبی یکی از آنها است. اما آیا می‌دانید انواع این دیوارپوش‌ها چه هستند؟ چه مزیت‌ها و عیب‌هایی دارند و کاربردشان چیست؟

لمسه کاری چیست؟ 

لمسه کاری چیست؟

لمسه کاری به هنر تزیینات دیوار‌های داخلی ساختمان می‌گویند که مانند کاغذدیوار‌ها و … نمایی زیبا به دکوراسیون منزل می‌بخشند. لمسه‌ها علاوه‌بر ساختمان‌های مسکونی، برای ساختمان‌های تجاری یا اداری نیز به‌کار می‌آیند و محیطی شیک و لاکچری را در آنجا به‌وجود می‌آورند. 

صاحبین ساختمان‌ها معمولاً نوعی از دیوارپوش‌های لمسه را برای خانه، اداره یا فروشگاه‌شان انتخاب می‌کنند که هارمونی زیبایی با دیگر وسایل به‌وجود بیاورد. در واقع آنها این پوشش‌ها را با دیگر وسایل خانه ست می‌کنند تا بین اجزای مختلف دکوراسیون ساختمانشان هماهنگی به‌وجود بیاورند. 

لمسه‌ها الیاف چرمی یا پارچه‌ای دارند که به‌صورت برجسته چشم‌اندازی متفاوت در خانه به‌وجود می‌آورند. برای این دیوارپوش‌ها معمولاً از انواع پارچه‌های مخمل، حریر، کوبلن، ژاکارد و تافته استفاده می‌شود. الیاف چرم مورد استفاده در این دیوارپوش‌ها نیز از جنس چرم مصنوعی یا طبیعی هستند. 

با ست‌کردن دیوارپوش‌های لمسه با صندلی اداری، مبلمان، کفپوش‌ها و … بدون‌شک هارمونی جذابی در محل کارتان به‌وجود می‌آید. گاهی حتی می‌توانید طرح و رنگ‌هایی متضاد برای این دیوارپوش‌ها در نظر بگیرید تا از دل تضاد آنها با وسایل دیگر اتاقتان، جذابیت ویژه‌ای به دکوراسیونتان ببخشید. البته برای این کار حتماً از قبل از دکوراتور‌ها و کارشناس‌های حرفه‌ای مشاوره دریافت کنید؛ چون ریسک زیادی دارد و شاید نتیجه آن طور که می‌خواهید باب میلتان نباشد. 

بررسی ویژگی‌های لمسه کاری

هنر لمسه کاری ویژگی‌هایی مختلفی دارد که آن را نسبت به سایر دیوارپوش‌ها متمایز می‌کند. در ادامه این ویژگی‌ها را معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم: 

ایجاد بعد بر روی دیوار

این دیوارپوش‌ها برخلاف سایر دیوارپوش‌های معمولی مثل کاغذدیوار‌ی‌ها، نمایی ۳ بعدی به دیوار‌ها می‌بخشند. در واقع پارچه‌های ضخیم و برآمده این دیوارپوش‌ها باعث ایجاد این ویژگی می‌شوند. 

عایق صدا

با استفاده از تکنیک لمسه کاری در محیط خانه، یک عایق صدای فوق‌العاده به‌وجود می‌آورید. در واقع این پوشش‌ها صدا را از خود عبور نمی‌دهند. 

عایق حرارت

پارچه‌ها عایق‌های بسیار خوبی هستند که مانع از عبور حرارت از اتاق‌ها می‌شوند. از آنجا که در این پوشش‌ها معمولاً از پارچه‌ها استفاده می‌شود نیز در روز‌های سرد پاییزی و زمستانی نگران هدررفت انرژی و حرارت خانه‌تان نباشید. 

افزایش زیبایی دکوراسیون

در این روش از پارچه‌هایی با رنگ‌بندی‌ها و طرح‌های مختلفی استفاده می‌شوند؛ بنابراین محیط داخلی ساختمان از حالت یکنواختی بیرون می‌آید و جذابیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. 

کاربرد لمسه کاری چیست؟ 

حتماً هنر لمسه دوزی را علاوه‌بر دیوار‌ها، روی مبل‌ها، تزئینات تخت‌خواب‌ها و درب‌های اتاق‌ها نیز دیده‌اید. این هنر توانسته در بسیاری از حوزه‌ها راه پیدا کند و باعث افزایش زیبایی ساختمان‌ها یا وسایل مختلف شود. مهمترین کاربرد این هنر در زمینه تزئینات داخلی ساختمان‌ها و دیوار‌ها است. در ادامه برخی از کاربرد‌های مختلف این هنر را در زمینه زیباسازی دیوار‌ها می‌گوییم: 

  • دیوار‌های سالن‌های آمفی‌تئاتر
  • درب یا دیوار آموزشگاه‌های موسیقی
  • دیوار‌های اتاق‌های مدیریت
  • دیوار‌های کتابخانه‌ها
  • دیوار‌های اتاق پزشکان
  • دیوار‌های پشت تلویزیون

آشنایی با انواع لمسه کاری از لحاظ طرح

لمسه‌ها از لحاظ طرح در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند که در ادامه قصد داریم شما را با انواع آنها آشنا کنیم: 

طرح لوزی

لوزی متداولترین روش اجرای این دیوارپوش‌ها است که از آن برای تزیینات سالن‌های آمفی‌تئاتر، اتاق‌خواب‌ها، اتاق پذیرایی، روکش مبل یا مکان‌های عمومی استفاده می‌کنند. 

طرح راه راه

راه‌ راه یا چهارخانه نیز یکی از انواع طرح‌های لمسه است که طراح پارچه‌ها یا الیاف چرم را به‌صورت خانه‌به‌خانه روی دیوار نصب می‌کند. 

طرح ترکیبی

در این سبک طراح سعی می‌کند از چندین طرح مختلف و هماهنگ با یکدیگر مثل اشکال هندسی و خطوط راه‌راه طرحی زیبا و خاصی در محیط به‌وجود بیاورد. 

انواع لمسه کاری از لحاظ دوخت

طراح‌ها فرآیند دوخت لمسه‌ها را به ۲ روش مختلف انجام می‌دهند که در ادامه درباره این روش‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم: 

روش دکمه دار

لمسه‌های دکمه‌دار جذابیت خاصی دارند؛ در واقع در این روش طراح در بخش فرورفتگی‌های پارچه‌ها یا الیاف چرم دکمه‌هایی هم‌رنگ و هم‌طرح با الیاف را نصب می‌کند تا جذابیت دیوارپوش‌ها بیشتر شود. 

روش ساده

در روش ساده طراح سعی می‌کند بیشتر تمرکز خود را روی طرح و مدل لمسه بگذارید و دکمه‌ای در فرورفتگی‌های دیوارپوش‌ها نصب نمی‌کند. در واقع به‌روش ساده، روش لمسه کوبی بدون‌دکمه نیز می‌گویند. 

مزیت‌های لمسه کاری چیست؟ 

این هنر نسبت به‌سایر دیوارپوش‌ها مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که در ادامه قصد داریم برخی از آنها را بررسی کنیم: 

  • پوشش انواع عیب و ایراد‌های دیوار‌ها از جمله خوردگی، زدگی، ترک‌ها، برآمدگی‌ها و …
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • طول عمر، دوام و ماندگاری بالا
  • نصب در سریعترین زمان
  • عدم نیاز به مصالح ساختمانی یا بنایی برای نصب

عیب‌های لمسه کاری چیست؟ 

این سبک از دیوارپوش‌ها عیب‌هایی نیز دارند که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. در ادامه این عیب‌ها را لیست می‌کنیم: 

  • عدم مقاومت بالا در برابر خراشیدگی یا پارگی
  • اشتعال‌زابودن و عدم مقاومت در برابر حریق
  • قیمت بالا برای اجرا
  • عدم امکان شستشوی پارچه‌های به‌کاررفته در دیوارپوش (فقط امکان شستشوی الیاف چرم لمسه‌ها با رعایت برخی اصول و استاندارد‌ها وجود دارد)
  • عدم امکان ترمیم در صورت آسیب‌دیدگی
  • تنوع کم

اصول نصب دیوارپوش لمسه چیست؟ 

طراح‌ها در نصب لمسه‌ها بر روی دیوار‌ها باید اصول خاصی را مدنظر داشته باشند تا کاری باکیفیت عالی تحویل مشتری دهند. اما آیا می‌دانید این اصول چه هستند؟ 

  • طراح‌ها ابتدا باید تمام لکه‌ها و گردوغبار‌ها را بگیرند تا زمینه مناسب برای نصب این دیوارپوش‌ها به‌وجود بیاید. 
  • نصب لایه ضخیم ۳۰ سانتی‌متری پلی‌استر بر روی دیوار‌ها یکی از مهمترین اصول نصب لمسه‌ها است. این لایه حجم لمسه‌ها را زیاد نشان می‌دهد. 
  • طراح باید برای نصب لمسه‌ها نوار‌های چوبی ۴ میلی‌متری را روی لبه دیوار‌ها نصب کند. 
  • فرآیند نصب پارچه‌ها باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ هوای اضافه‌ای زیر پارچه‌ها قرار نگیرد. 
  • برای نصب روکش‌ها می‌توانید از منگنه یا چسب استفاده کنید. 
  • بعد از نصب روکش‌ها، امکان ایجاد طرح بر روی پارچه‌ها به‌وجود می‌آید. 

لمسه کاری، هنری زیبا برای زیباسازی دیوار‌های ساختمان

لمسه کاری هنری خاص برای زیباسازی دیوار‌های ساختمان است که می‌تواند جایگزین بسیاری از روش‌های قبلی مثل رنگ‌کاری عادی و … شود. این روش برای دکوراسیون‌های کلاسیک یا سلطنتی بسیار پیشنهاد می‌شود؛ چون با این سبک از دکوراسیون هماهنگی دارد و می‌تواند باعث زیباترشدن آن شود. هم‌اکنون مدل‌های استیل‌دار این دیوارپوش‌ها نیز روی کار آمده‌اند که می‌توانید از آنها برای زیباسازی دکوراسیون‌های مدرن استفاده کنید. 

فرآیند لمسه کاری در سریعترین زمان انجام می‌شود، اما برای پیاده‌سازی پارچه‌ها و نصب آنها بر روی دیوار‌ها باید مهارت و تخصص کافی در این زمینه داشته باشید. نصب دقیق این پارچه‌ها روی دیوار، جلوگیری از ایجاد هوا زیر روکش‌ها و … همه کار‌های فنی و تخصصی هستند که فقط از عهده نیروی کار ماهر بر می‌آیند. بنابراین اگر دانش و مهارت کافی در زمینه نصب این دیوارپوش‌ها را ندارید، حتماً نصب و پیاده‌سازی‌شان را بر عهده کارشناس‌های حرفه‌ای و ماهر بگذارید. 

با ست‌کردن دیوارپوش‌های لمسه کاری‌شده با میز اداری مدرن یا سایر تجهیزات داخل اداره، فروشگاه یا ساختمان مسکونی‌تان می‌توانید هماهنگی بسیار جذاب و منحصربه‌فردی بین اجزای مختلف دکوراسیونتان به‌وجود بیاورید. منتهی برای این کار نیاز به دانش طراحی دارید؛ اگر در زمینه طراحی اطلاعات زیادی ندارید، می‌توانید با کارشناس‌های مجموعه مکعب گروپ تماس بگیرید و از آنها مشاوره رایگان دریافت کنید.

کارشناس‌های مجموعه مکعب گروپ با سال‌ها تجربه و علم اندوزی در زمینه طراحی دکوراسیون اداری کمکتان می‌کنند تا دیوارپوش‌های لمسه را با طرح و رنگ مناسبی انتخاب کنید و در دکوراسیونتان به‌کار ببرید.