یکی از انواع مبلمان اداری که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است مبلمان اداری مدولار یا میز کار سیستمی Modular office furniture است. این سبک از مبلمان اداری بیشتر مورد توجه شرکت‌های قرار دارد که تطبیق‌پذیری و قابلیت انطباق در شرایط گوناگون از اهمیت زیادی برای آنان برخوردار است. در این مقاله از مجله مکعب قصد داریم، به معرفی و بررسی مبلمان اداری مدولار بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این سبک از مبلمان اداری بیشتر بدانید.

معرفی مبلمان اداری مدولار

مبلمان اداری مدولار نوعی از مبلمان اداری است که قابلیت جدا شدن از یک سیستم بزرگ‌تر را دارد. در مفهوم کلی، سیستم مدولار شبیه به لگو عمل می‌کند و از واحدهای مجزا که قابلیت حذف و یا جدا شدن را دارند تشکیل شده است. این مفهوم در طراحی داخلی فضاهای کاری جایگاه مهمی دارد و در اجرای طراحی‌های خلاقانه و نوآورانه نقش مهمی ایفا می‌کند. مبلمان اداری مدولار در واقع، ترکیبی از قطعات مبلمان اداری است که متناسب با نیاز و شرایط فضای کار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد.

مدولار بودن مبلمان اداری امکان تطبیق نحوه چیدمان بر اساس فضا را فراهم می‌کند و سازگاری زیادی در چیدمان محیط کاری دارد. در این سیستم در صورت نیاز به تغییر دکوراسیون، احتیاجی به مبلمان اداری جدید نیست. همچنین با انجام تغییراتی در چیدمان به ‌آسانی می‌توانید حال و هوای محیط کارتان را عوض کنید.

انواع مبلمان اداری مدولار

میلمان اداری مدولار شامل سه مدل متفاوت می‌شود. مبلمان اداری مستقل، مبلمان بر پایه پنل‌های جداره‌بندی و مبلمان اداری بر پایه میزهای کار.

مبلمان اداری مدولار مستقل

مبلمان اداری مستقل (Freestanding Furniture) به نسبت مدل‌های دیگر قابلیت تغییر شکل آسان‌تری دارد. همچنین برای تغییرات چیدمان نیازی به استفاده از پنل و یا پارتیشن در جایگاه خاصی ندارد.

مبلمان اداری مدولار بر پایه پنل های جداره بندی

در مدل مبلمان بر پایه پنل‌های جداره بندی (Panel – Based System) محل قرارگیری هر بخش با پارتیشن‌های کوتاه تعریف می‌شود. تمامی بخش‌ها مانند میز‌های دفتری، کمد‌ها، کشوها و غیره باید به پنل‌های مخصوص خود وصل شوند.

مبلمان اداری بر پایه میزهای کار

مدل مبلمان اداری مدولار بر پایه میزهای کار (Table- Base System) در هنگام طراحی‌های یکپارچه که بر اساس تعامل بیشتر کارکنان صورت می‌گیرد، استفاده می‌شود. در این مدل، محل قرارگیری کمد‌ها، کشو‌ها و یا قسمت‌های نگهدارنده لوازم اغلب در کنار میز و یا زیر پا است.

فواید استفاده از مبلمان اداری مدولار

قابلیت تغییرپذیری و انعطاف‌پذیری در چیدمان مهم‌ترین ویژگی سیستم مدولار است که باعث شده است مورد توجه شرکت‌های زیادی قرار بگیرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای سیستم مدولار اشاره می‌کنیم.

تحرک بیشتر و راحت‌تر

مبلمان اداری مدولار به نسبت مبلمان‌های قدیمی و سنتی، سبک‌تر است. از این‌ رو جابه‌جایی آنها به‌راحتی انجام می‌شود. به دلیل قابلیت تغییرپذیری بیشتر در هنگام تغییرات مکان و فضای دفتر، نگرانی بابت نحوه چیدمان آنها وجود ندارد و بر اساس فضا قابلیت تغییرات زیادی دارند.

انعطاف‌پذیری زیاد

 این سبک از مبلمان اداری به جهت انعطاف ‌پذیری زیاد، دست طراح را برای چیدمان باز می‌گذارد. امکان قرارگیری در الگوهای متفاوت و در حالت‌های مختلف می‌تواند بدون صرف هزینه در ایجاد تغییرات ظاهری فضای کاری مثمر ثمر باشد. همچنین در صورت توسعه کسب‌ و کار به دلیل قابلیت افزوده شدن جزء جدید، این سیستم با محدودیتی روبه رو نیست و با صرف هزینه‌ای اندک قابلیت رشد و توسعه دارد.

استفاده بهینه از فضا

مبلمان اداری مدولار، با قابلیت اشغال حداقل فضا در مقایسه با سایر انواع مبلمان اداری با سبک میز‌های جا گیر و حجیم، امکان استفاده بهینه‌ای از فضا را فراهم می‌کنند. همچنین از لحاظ دسترسی به سوکت شبکه و پریز برق نیز، این سیستم از موقعیت بهتری برخوردار است.

ظاهر حرفه‌ای و جذاب

تأثیر مبلمان اداری بر ارائه تصویر سازمان کتمان ناپذیر است و به فضاهای کاری و اداری جلوه‌ای خاص می‌بخشد. سبک مبلمان اداری، نمودی از سبک ‌کاری حاکم بر فضای شرکت است و تأثیر زیادی بر روی بیننده می‌گذارد. مبلمان اداری مدولار به عنوان سبکی جدید و جذاب، ظاهری حرفه‌ای و مدرن به دفاتر کار می‌بخشد. ظاهر حرفه‌ای محیط کار تأثیر زیادی بر نگاه مشتریان و بازدیدکنندگان خواهد داشت و در گسترش تجارت و کسب ‌و کار شما، سودمند است.

هماهنگی با تمامی سبک‌های طراحی

مبلمان اداری مدولار به ‌آسانی با تمامی سبک‌های دکوراسیون داخلی محیط‌ کار هماهنگ است. تقریباً برای هر فضایی مناسب به نظر می‌رسد.

بهبود بهره‌وری کارکنان

در این روش علیرغم یکپارچگی محیط، حریم شخصی کارمندان حفظ می‌شود و از سویی دیگر موجب تعامل بیشتر همکاران نیز می‌شود. تعامل و ارتباط و هماهنگی بیشتر کارمندان نقش مهمی در میزان افزایش بهره‌وری آنان دارد. این امر طبیعتاً بر رشد و توسعه شرکت نیز تأثیر خواهد گذاشت.

استفاده از مبلمان اداری مدولار در چه شرایطی مناسب نیست؟

مانند هر نوع سیستم دیگری، مبلمان اداری مدولار نیز معایب خود را دارد. با بررسی بیشتر این موارد می‌توانید در خصوص انتخاب مبلمان اداری مناسب بهتر تصمیم بگیرید.

مبلمان اداری مدولار برای تیم‌هایی که نیاز به محیطی عاری از سر و صدا دارند مناسب نیست. این مدل به دلیل تعامل بالای افراد، نیاز این گروه از همکاران را برآورده نمی‌کند.

برای اتاق جلسات و یا فضاهایی که امکان تغییر در چیدمان آنها وجود ندارد، استفاده از مبلمان اداری مدولار چندان مفید به نظر نمی‌رسد.

سخن پایانی

توجه به دانش مدیریتی و میزان بهره‌وری در فضاهای کاری، منجر به خلق نوآوری‌هایی شده است. در محیط‌های کار مدرن امروزی را در پی داشته است. استفاده از سیستم‌هایی مانند مبلمان اداری مدولار در جهت هماهنگی و انعطاف ‌پذیری بیشتر و همچنین استفاده فضای بهینه روشی جذاب است. نقش و تأثیر مثبت آن در طراحی فضاهای کاری به اثبات رسیده است.

از سوی دیگر در نظر داشته باشید که تغییرات دکوراسیون اداری به ‌تنهایی قادر به تغییر فرهنگ محیط کار و فرهنگ‌ سازمانی نیست. تنها بخشی از این فرایند را در بر می‌گیرد. برای ایجاد تعامل بیشتر کارکنان با یکدیگر و افزایش روحیه همکاری در میان آنان از سایر روش‌ها نیز کمک بگیرید.

اگر خواستار استفاده از سیستم مبلمان اداری مدولار هستید، گروه طراحی مکعب می‌توانند به شما کمک کند تا بیشترین و بهترین استفاده را از فضای کاری خود ببرید. برای مشاوره و بررسی‌های لازم و خرید انواع مبلمان اداری مدولار با بخش فروش گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب تماس حاصل فرمایید. خوشحال می‌شویم که هر نظر و پیشنهادی که دارید را با ما در میان بگذارید.