در نظرسنجی گالوپ از اداره‌های کار آمریکا، بیش از نیمی از کارمندان بیان کردند که تعادل بین محیط زندگی و رفاه دو مورد از مهم‌ترین عوامل است. زیرا آنها در هنگام انتخاب کار در یک سازمان این ویژگی را در نظر می‌گیرند. با توجه به سرعت بالای تغییرات در دنیای کسب ‌و کار و رقابت فراوانی که وجود دارد، شرکت‌ها علاقه زیادی به استفاده از نوآوری‌هایی دارند که باعث تمایز آن‌ها از رقبا شوند.

آیا پرورش خلاقیت می‌تواند نتیجه مثبتی برای این موضوع داشته باشد؟ به عبارت دیگر تاثیر محیط اداری بر خلاقیت کارمندان چیست؟ مدیران مجموعه‌ها باید در این امر پیش‌قدم باشند و راه‌هایی را پیدا کنند تا بتوانند از پتانسیل و توانمندی کارمندان به خوبی استفاده کنند.

کار تیمی بهتر و پیوند بین اعضا

یک محیط کار با طراحی مناسب می‌تواند خلاقیت کارمندان را تحریک کند. این خود موجب می‌شود افراد یک تیم بیشتر با یکدیگر همکاری کنند و از ایده‌ها و نظرات همکاران خود به خوبی بهره ببرند.با طراحی مناسب فضای کاری، افراد فرآیند خلاقیت و همکاری را به نوعی در یکدیگر به وجود می‌آورند. این ویژگی مهم‌ترین مزیت یک سازمان موفق است، جایی که تفکر خلاق ممکن است شکوفا شود.

بهبود توانایی جذب و نگهداری کارمندان

با توسعه محیطی که از ذهن‌های خلاق استقبال می‌کند، می‌توانید متخصصان با خلاقیت و استعداد بالاتر جذب کنید. این کارمندان می‌توانند موقعیت‌های مفیدی را برای شرکت به وجود آورند. تاثیر فضای اداری بر خلاقیت در حدی است که علاوه بر جذب استعدادها می‌تواند احتمال ماندگاری درازمدت کارمندان در آن محیط را افزایش دهد.

در واقع افراد تمایل دارند در محیطی کار کنند که در آن جا احساس آرامش داشته باشند. از طرفی به آن سازمان یا مجموعه متعهد می‌شوند که تا مدت طولانی با این گروه همکاری داشته باشند.

افزایش حل مسئله

قطعا می‌توان مهمترین جنبه خلاقیت را تاثیر آن بر کار دانست. با توانایی پرورش یک فکر خلاق در یک محیط اداری، کارکنان راه‌حل‌های منحصر به ‌فرد را برای موانع پیشرو ارائه می‌دهند.این اشتیاق برای حل مسائل می‌تواند منجر به ایجاد راه‌های بیشتری برای انجام وظیفه شود.  همچنین اداره گروه یا سازمان به طور مفیدتری نیز انجام خواهد شد.

رفاه و سلامت جسمی و روحی

رفاه کامل کارمندان در محیط کار برای افزایش بهره‌وری بیشتر و جلوگیری از عواملی مانند بیماری و آسیب شغلی اهمیت دارد. با وجود این موارد باز هم بسیاری از کارفرمایان روی رفع نیازهای پایه تمرکز کرده‌اند.

در حالی که این موارد جنبه‌های لازم برای سلامتی است. مدیران باید برای ارتقاء سطح کاری مجموعه‌شان به نیازهای اجتماعی، عاطفی و بهداشت روانی کارکنان خود را در نظر داشته باشد. اگر به این موارد دقت کنید و تاثیر فضای ادرای بر خلاقیت را در نظر بگیرید. در نهایت کارمندانی خواهید داشت که از نظر روحی و روانی افراد سالمی هستند. همچنین می‌توانند در هنگام کار خلاقیت بهتری را نیز از خود نشان دهند.

زمانی که OSHA در سال ۱۹۷۰ ایجاد شد، دیگر ایمنی جسمی کارگر به خطر نمی‌افتاد. اما اگر به عنوان مدیر یک شرکت می‌خواهید استعدادهای برتر را جذب کنید، باید امنیت روحی و روانی کارمندان را در نظر بگیرید.

افراد حدود یک سوم از زمان بیداری خود را در محل کار می‌گذرانند. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که سلامت روانی کارکنان می‌تواند تا حدودی تحت تاثیر شرایط کاری آنها قرار بگیرد. تاثیر فضای اداری بر خلاقیت را باید جدی گرفت، زیرا یک محیط با انرژی منفی می‌تواند باعث غیبت افراد از محیط کار شود. یا این که با وجود حضور فیزیکی، بهره‌وری بالایی از خود نشان ندهند.

برای طراحی محل کار اولویت را سلامت کارمندان قرار دهید

مراکز بهداشتی و درمانی هر دو در حال ارائه عناصر طراحی داخلی و موارد تفریحی هستند. هدف آن تنها ایجاد محیطی برای سلامت کارمندان است.طراحان این فضاها، اتاق‌های اختصاصی را ایجاد کرده‌اند که کارکنان می‌توانند برای استراحت و خوردن نوشیدنی به آن‌جا مراجعه کنند. فعالیت‌های گروهی بیشتر با سلامت جسمی تطابق‌یافته است تا کارکنان بتوانند در سازمان ارتباط بیشتری برقرار کنند. همین طور باید  به موارد مورد نیاز خود نیز دسترسی داشته باشند.

تاثیر فضای اداری بر خلاقیت با طراحی‌های جدید محل کار که منطبق بر استفاده از نور طبیعی، هوای تازه، پنجره‌های بزرگ و قرار دادن حیاط‌هایی با فضای باز در دسترس کارمندان هستند، بیشتر ثابت می‌شود. حتی بعضی از طراحی‌ها به نوعی از عناصر موجود در طبیعت الهام گرفته‌اند. به‌طوری که از گیاهان و مواردی از این قبیل به طور گسترده‌تری بهره می‌برند.تلاش برای طراحی محیط با توجه به چنین جزئیاتی استرس کارمندان را کاهش می‌دهد. همچنین سطح خلاقیت آن‌ها را بالا می‌برد. از طرفی باعث افزایش سرعت بهبود قدرت ذهنی و جسمی آن‌ها خواهد شد.

یافتن تعادل بین زندگی و کار از طریق آگاهی ذهن

تحقیقی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که تاثیر فضای اداری بر خلاقیت موضوعی است که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در رشد و پیشرفت کار بگذارد.در واقع در این مطالعه، دو گروه شرکت داشتند، گروه اول کارمندان شرکت‌هایی بودند که از فناوری‌های جدید به طور گسترده در محیط کاری‌ خود استفاده می‌کردند.گروه دوم کارکنان سازمان‌هایی بودند که از فناوری‌های جدید استفاده نمی‌کردند و بیشتر با همان روش‌های قدیمی کار خود را پیش می‌بردند.حدود ۷۵ درصد از افراد گروه اول در مقایسه با گروه دوم از رفاه مثبت در محیط کار کاملا راضی بودند.  ۷۰ درصد نیز بیان داشتند که توانسته‌اند تعادل خوبی بین زندگی و کار پیدا کنند.تاثیر فضای اداری بر خلاقیت با طراحی‌های جدید محل کار مانند قرار دادن میز اداری در کنار پنجره‌ها و قرار دادن حیاط‌هایی در اختیار کارمندان نشان داده خواهد شد.در دنیای امروز که اصول فیزیکی و فناوری‌های مختلف توانسته‌اند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اطلاعات مختلف دائما در جریان است و همه به نوعی با یکدیگر ارتباط دارند.دیگر مفهوم خراب کردن کار وجود ندارد، کارمندان به دلیل داشتن فناوری‌های پیشرفته کمتر استرس را تجربه می‌کنند.

سخن نهایی

تاثیر فضای اداری بر خلاقیت موضوعی است که باید همه سازمان‌ها و مجموعه‌های کوچک و بزرگ به آن توجه کنند. با طراحی یک محیط کاری مناسب می‌توانید از پتانسیل افراد در حوزه‌های مختلف به خوبی استفاده کنید.