آیا فکر می‌­کنید که دفتر کار باید ساده و دارای رنگ خنثی باشد؟ احتمالاً اگر از اثر رنگ­‌ها در روحیه و خلاقیت افراد بیشتر بدانید، شگفت­‌زده می‌شوید.رنگ­‌ها بیشتر از حد تصور ما بر زندگی روزانه ما اثر دارند. رنگ مناسب دفتر کار می­‌تواند اثرات فیزیولوژیکی روی شما، همکاران و مشتریان ایجاد کند. رنگ­‌های زیبا روی حالات روحی، افکار و سلامتی افراد تاثیر می‌گذارند. قبل از انتخاب رنگ مناسب برای دفتر کار خود، بهتر است کمی بیشتر درباره روانشناسی رنگ‌ها بدانید.

روانشناسی رنگ چیست؟

رنگ‌­ها یکی از ابزار­های قدرتمند روانشناسی هستند که قادرند بر احساسات و ادارکات ما اثر بگذارند. به همین دلیل است که رنگ مورد علاقه افراد، می­‌تواند اطلاعات زیادی را درباره شخصیت آنها فاش کند. پس در هنگام خرید مبلمان اداری به این نکته توجه کنید.موارد زیر، اصول کلی روانشناسی رنگ‌­ها هستند:

  • هر رنگ مفهوم خاص خود را دارد.
  • این مفاهیم یا به‌طور ذاتی درک می­‌شوند یا قابل یادگیری هستند.
  • درک مفاهیم رنگ­‌ها باعث می‌­شود که فرد اثرات رنگ­‌ها را ارزیابی کرده و هماهنگ با روانشناسی رنگ‌­ها، رفتار و شخصیت خود را بهبود دهد.
  • معمولاً رنگ‌­ها به‌صورت خودکار روی افراد اثر می­‌گذارند.
  • مفهوم و سمبلیسم رنگ­‌ها، گاهی به محتوایی که در آن استفاده می­‌شوند بستگی دارد.

روانشناسی رنگ­‌ها بسیار قدرتمند است و حتی می‌­تواند تاثیرات فیزیکی روی افراد داشته باشد. به ‌عنوان مثال، برخی رنگ‌­ها باعث افزایش فشارخون یا بهبود متابولیسم­‌های بدن می­‌شوند. در طراحی دکوراسیون اداری نقش رنگ‌ها بسیار پراهمیت است.رنگ مناسب محیط کار در کنار عوامل دیگر، به ایجاد یک فضای خلاق و هارمونیک کمک می­‌کند.

روانشناسی رنگ دفتر کار

چه آگاهانه و چه ناخودآگاه، رنگ‌ها واکنش عاطفی افراد را برمی‌انگیزند؛ و بر خلق‌وخو و بهره‌وری آنها تأثیر می‌گذارند. همچنین رنگ‌ها به عنوان یک عامل واکنش فیزیکی واقعی مانند کاهش فشار خون یا کاهش اشتها شناخته شده‌اند. البته برخی از این واکنش‌ها آموخته شده است؛ اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که رنگ‌ها روی همه ما تاثیر می‌گذارند. رنگ می‌تواند احساسات را برانگیزد؛ واکنش‌ها را برانگیزد؛ و حالت‌های تفکر را تغییر دهد. بنابراین غیرقابل انکار است که رنگ، تاثیری حیاتی بر نحوه زندگی ما دارد.
تحقیقات نشان می‌دهد که افراد در عرض ۹۰ ثانیه پس از مشاهده اولیه، ناخودآگاه در مورد یک شخص، محیط یا محصول قضاوت می‌کنند؛ و تا ۹۰ درصد از این ارزیابی تنها بر اساس رنگ است.

بهترین رنگ برای دفتر کار

  • اگر هنوز هم نمی‌دانید برای دفتر کار شما چه رنگی مناسب استغ توصیه می‌کنیم موارد زیر را نیز بررسی کنید:
  • خاکستری رنگی است که احساس تعادل را القا می‌کند؛ حواس را پرت نمی‌کند؛ و به‌راحتی با سایر مبلمان اداری یا لوازم رنگارنگ هماهنگ می‌شود.
  • وقتی نیاز به تمرکز در کار شما ضروری است؛ رنگ‌های خنثی در پس‌زمینه، بدون ایجاد حواس‌پرتی بهترین هستند. در این زمینه سعی کنید از سایه‌های گرم قهوه‌ای، ماسه‌ای یا شنی استفاده کنید.
  • آبی رنگی آرام است. آبی های روشن تر تداعی های مثبتی برای تفکر واضح دارند.
  • آبی‌های تیره‌تر برای ایجاد فضایی دارای ثبات مناسب هستند.
  • دفاتر آبی و فیروزه‌ای تعادل آرامی بین آبی و سبز دارند. ماندن طولانی در چنین فضایی آسان است؛ و به حفظ تمرکز کمک می‌کند.

انواع رنگ­‌های دفتر کار و تاثیرات آن­ها

چه رنگی برای دفتر کار شما مناسب است؟ انتخاب رنگ مناسب دفتر کار، به حالت روحی که می­‌خواهید در افراد ایجاد کنید بستگی دارد. آیا می‌­خواهید همکاری و تعامل را افزایش دهید یا خلاقیت و تفکر عمیق در افراد ایجاد کنید؟ در طراحی مدرن فضای اداری پاسخ صحیح به این سوالات بسیار مهم است.آیا مشتریان شما، یک طراحی مدرن و فضای کار آرام را بیشتر می­‌پسندند یا یک فضای پر­نشاط باعث افزایش اعتماد به نفس آن­ها می‌شود؟ اگر دفتر کارتان پر از افراد خلاق اما ساکت، فروشندگان و مشتریان سطح بالا است نگران نباشید. قطعا یکی از رنگ‌­ها، مناسب دفتر کار شما و پاسخگوی نیاز­های شما است.فقط باید حالات روحی مدنظر خود را با رنگ­‌های مناسب تنظیم کنید.

ما یک مقاله در مورد تاثیر رنگ ها بروی بهروری دفتر کار نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید

قرمز

قرمز یک رنگ جذاب است که کمتر انتخاب می­‌شود. اما اگر دوست دارید دست به یک انتخاب جسورانه بزنید و رنگ قرمز را برای دفتر کار خود انتخاب کنید، نتایج جالبی در انتظار شما است.مطالعات نشان داده‌اند که رنگ قرمز از لحاظ فیزیکی باعث افزایش ضربان قلب و بهبود جریان خون می‌شود. اگر کار شما شامل فعالیت­‌های فیزیکی زیاد است و یا هوشیاری ذهنی زیادی را می­‌طلبد، رنگ مناسب دفتر کار شما قرمز است. از لحاظ روحی، رنگ قرمز سطح انرژی را بالا برده و باعث افزایش هیجان و کارایی در افراد می­‌شود. این رنگ همچنین باعث تحریک حس گفتگو و تعامل می­‌شود و برای اتاق­‌های کنفرانس، اتاق­‌های فروش و محیط­‌هایی که کار مشارکتی در آن­ها صورت می­‌گیرد، انتخاب مناسبی است. با این حال نباید از رنگ قرمز بیش­­از­حد استفاده کرد. زیرا ممکن است پرخاشگری و روحیه رقابتی را در افراد افزایش دهد. در واقع استفاده از این رنگ به عنوان دکوراسیون اداری مدرن با پس زمینه‌ه­ا از رنگ‌­های خنثی، ایده بسیار جالبی است.

زرد

به دلیل تاثیر رنگ زرد در افزایش تمرکز، از آن به عنوان رنگ حافظه نیز یاد می­‌شود. این رنگ می­‌تواند تاثیر مثبتی بر یادگیری و کسب اطلاعات در افراد داشته باشد. رنگ زرد معمولا با آفتاب و احساس شادی در ارتباط است اما اگر از رنگ زرد بیش از حد استفاده شود، ممکن است باعث ایجاد ناامیدی و عصبانیت در افراد شود. اگر با حفظ اعداد سروکار دارید رنگ مناسب دفتر کار شما زرد است. سعی کنید هنگام خرید اینترنتی میز اداری رنگ زرد را نیز مد نظر داشته باشید.در نظر داشته باشید در دفاتر کاری که رنگ زرد در آن­ها زیاد استفاده می­‌شوند، احتمال اینکه افراد زودتر عصبانی شوند وجود دارد. همچنین تمایل به درگیری و مجادله در آن­ها نیز بیشتر خواهد بود.

آبی

رنگ آبی، رنگی منحصر به ‌فرد است. زیرا طیف‌­های مختلف آن باعث برانگیخته­ شدن احساسات مختلف می‌­شوند. آبی سورمه‌ای معمولا باعث افزایش غم و اندوه می­‌شود. اما آبی­‌های گرم مانند نیلوفری و فیروزه‌ای بر حس طراوت و آرامش اثر مثبت دارند. رنگ آبی روشن نیز برای افزایش خلاقیت و افزایش تمرکز بر فعالیت­‌های تکراری موثر است. اگر کار سخت و خسته کننده­ای دارید، استفاده از رنگ آبی آسمانی در دفتر­ کار باعث آرامش و راحتی کارمندان شما می­‌شود. به طور کلی آبی رنگ مناسب دفتر کار محسوب می‌شود. خرید صندلی اداری آبی نیز گزینه‌ای عالی است.

سبز

رنگ سبز، به‌ خصوص اگر با رنگ نشاط‌ آور زرد و طبیعت آرام بخش رنگ آبی ترکیب شود، باعث کاهش استرس می­‌شود. این رنگ با طبیعت هماهنگ و اطمینان‌ بخش خود، انتخاب مناسبی برای دفاتری هستند که خرید و فروش و پول در آنجا بیشتر مبادله می­‌شود. رنگ سبز موجب افزایش راحتی می­‌شود پس برای دفاتری که ساعات کاری طولانی دارند، بسیار مناسب است. یکی از ایده­‌های جالب برای به­ کاربردن رنگ سبز در محیط کار، استفاده از گیاهان است که علاوه بر اثرات مثبت روحی، با افزایش طراوت و تازگی هوا، به سلامتی جسمی نیز کمک می­‌کنند.

 

بنفش

رنگ بنفش روشن رنگ مناسب دفتر کار است، زیرا یک خاصیت آرام­ بخشی قوی دارد. اما بنفش‌های تیره‌تر باعث افزایش تفکر عمیق و خلاقیت افراد می­‌شود. رنگ­‌های بنفش تیره‌تر همچنین اثری قوی و جلوه­‌ای از ظرافت و تجمل دارند و مناسب‌ترین رنگ برای دفاتری هستند که با مشتریان سطح بالا سروکار دارند. برای خرید مبلمان اداری مدرن این رنگ را مد نظر داشته باشید.

نارنجی

رنگ نارنجی، هیجان رنگ قرمز و گرمی نشاط­ بخش رنگ زرد را با­هم ترکیب کرده و تعادلی زیبا از انرژی و آرامش ایجاد می‌­کند. رنگ نارنجی معمولاً در ارتباط با غذاها استفاده می­‌شود و گزینه خوبی برای اتاق­‌های غذاخوری و اتاق­‌های استراحت است.از آنجایی که در نظر اکثر افراد رنگ نارنجی یک رنگ جالب و جذاب است، می­‌تواند انتخاب مناسبی برای انواع دکوراسیون اداری باشد. اما استفاده بیش‌ از حد از این رنگ، ممکن است باعث کاهش خلاقیت کارمندان شما شود. پس بهتر است رنگ نارنجی را با دیگر رنگ­‌ها ترکیب کنید.

خاکستری

اکثر افراد برای ایجاد یک جلوه­ براق و مدرن در دفتر خود، از رنگ خاکستری (یا سفید یا بژ) استفاده می­‌کنند. برای ایجاد فضای خنثی نیز می‌توان از این رنگ استفاده کرد. اما یک دفتر کار بدون رنگ، ممکن است باعث کاهش سطح انرژی شود و یک فضای دلگیرکننده ایجاد کند. رنگ خاکستری همچنین به دلیل داشتن طبیعت خنثی، ممکن است سطح اعتماد به نفس کارکنان را نیز پایین بیاورد. بنابراین خاکستری رنگ مناسب دفتر کار نیست.

 

بهترین ترکیب رنگ برای اتاق کار

  • قوانین تعیین رنگ اتاق کار نیز در کلیات مانند سایر نقاط دفتر کار بوده و هر رنگی ویژگی‌های خاص خود را دارد. با این حال توجه به موارد زیر نیز می‌تواند برای شما راه‌گشا باشد.
  • سفید یک رنگ عالی برای اتاق‌های کوچک است تا این فضاها بزرگ‌تر و دل‌باز‌تر به‌نظر برسند.
  • سبز رنگی طبیعی و آرام‌بخش بوده و برای افرادی که ساعات طولانی کار می‌کنند عالی است.
  • سبز تیره جسارت و تعادل را در جایی که تمرکز لازم است ایجاد می‌کند.
  • رنگ زرد با خوش‌بینی همراه است؛ و به تحریک خلاقیت کمک می‌کند. زرد یک رنگ عالی برای طراحان در فضای اختصاصی خود است.
  • برای اتاقی که کمتر رسمی به نظر می‌رسد؛ صورتی رنگی است که عنصر جذابیت و بازیگوشی را به اتاق اضافه می‌کند.

رنگ مناسب اتاق جلسات

در نهایت اتاق جلسات هم می‌تواند از قوانین انتخاب رنگ سایر فضاهای اداری پیروی کند. به عنوان مثال زمانی که پروژه‌ها نیاز به تفکر خارج از چارچوب دارند؛ رنگ بنفش به عنوان محرک خلاقیت شناخته می‌شود و برای برگزاری جلسات خلاقانه و طوفان فکری مناسب است.همچنین قرمز یک رنگ پرانرژی است که برای اتاق جلساتی با مکالمات و مذاکرات پرشور عالی است. البته بهتر است رنگ قرمز را به عنوان مکمل در نظر بگیرید؛ تا اتاق جلسه شما شبیه فست‌فودی‌ها نشده، همچنین رسمی و برای جلسات طولانی قابل تحمل باشد.

نکاتی که در انتخاب رنگ دفتر کار مورد توجه است

هنگام انتخاب رنگ مناسب برای دفتر کار، بهتر است ۵ نکته زیر را در نظر بگیرید:

  1. رنگ بر بهره‌وری تاثیر می‌گذارد. بنابراین فقط انتخاب یک رنگ زیبا کافی نیست. رنگ‌های مختلف بر افراد مختلف تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین باید نوع کاری که در دفترتان انجام می‌شود را در نظر بگیرید. سپس می‌توانید رنگ یا حتی ترکیب رنگ مناسب را انتخاب کنید.
  2. شدت مهم است. هنگامی که رنگ مورد نظر خود را انتخاب کردید؛ باید به این فکر کنید که می‌خواهید رنگ چقدر بررنگ یا کم‌رنگ باشد. رنگ روشن محرک قوی‌تری خواهد بود. در حالی که یک نسخه ملایم‌تر از آن رنگ، آرامش‌بخش‌تر خواهد بود.
  3. رنگ‌های مختلف برای فضاهای متفاوت. هیچ رنگی بهترینی وجود ندارد. بنابراین ترکیبی از رنگ‌ها را انتخاب کنید؛ که به‌خوبی با هم کار کنند. همچنین از رنگ‌های مختلف در قسمت‌های مختلف دفتر استفاده کنید؛ تا انرژی متفاوتی را القا کنید. همچنین می‌توانید از رنگ‌های مختلف برای نشان دادن مناطق مختلف در دفتر اداری استفاده کنید.
    • اتاق انتظار. این اولین نقطه اتصال برای همه کسانی است که وارد دفتر شما می‌شوند. بنابراین شما باید یک تصور خوشایند ایجاد کنید. بنابراین رنگی را انتخاب کنید که آرامش‌بخش باشد. به عنوان مثال رنگ‌های کم‌شدت و متمایل به سبز، گزینه خوبی است.
    • اتاق‌های آموزشی، سخنرانی و جلسه. آبی یا فیروزه‌ای بهترین رنگ برای اتاق تمرین است. چراکه علاوه بر آرامش‌بخش بودن، رنگی است که الهام‌بخش خلاقیت و ارتباط است. این باعث می‌شود که طیف رنگی عالی برای اتاق‌هایی باشد که می‌خواهید افراد در آن با هم همکاری کرده، ارتباط برقرار کنند و خلاق باشند.
    • مناطق اداری عمومی. می‌خواهید میزان انرژی در بخش‌های کلی دفتر کار چقدر باشد؟ اگر می‌خواهید آرامش‌بخش باشد؛ به سراغ رنگ آبی یا سبز بروید. اگر می‌خواهید روشن و شاد باشد؛ زرد ملایم انتخاب هوشمندانه‌ای است.

۴.رنگ سازمانی و برند را در نظر بگیرید. برای بسیاری از شرکت‌ها، وفادار ماندن به رنگ سازمانی و انتقال پیام برندشان مهم است. در این شرایط رنگ دفتر خود را با رنگ سازمانی و برند خود هماهنگ کنید.
البته اگر نگران تاثیر منفی رنگ‌ها بر کارمندان خود هستید؛ بهتر است برای قسمت عمده دیوارها از رنگ‌های خنثی استفاده کنید. سپس از رنگ‌های اصلی برند به عنوان لهجه استفاده نمایید.

۵.زیاده روی نکنید. اگرچه خیلی خوب است که بخواهید با استفاده از یک رنگ خاص بر کارمندان خود تأثیر بگذارید؛ بهتر است این کار را در حد معقول انجام دهید. شما نباید به یک رنگ متعهد شده و از آن در همه چیز استفاده کنید. فرض کنید شما استفاده از رنگ زرد را انتخاب کرده‌اید. خوب اگر طیف‌های مختلف رنگ زرد را برای کف، دیوارها، میزها و مبلمان استفاده کنید؛ افراد در آن غرق خواهند شد. طبیعتا برای هر کسی کار کردن در این فضا در مدت طولانی دشوار خواهد بود.

سخن پایانی

در هر کسب‌ و کاری که مشغول به کار هستید، دفتر کار شما باید فرهنگ و شخصیت شرکت شما را منعکس کند. با این­ حال اکثر مالکان دفاتر و شرکت­‌های مدیریتی به مستاجران خود اجازه تغییر فضای دفتر را نمی‌دهند. اگر در تغییر فضای دفتر کار خود، آزادی عمل دارید، حتما درباره­ روانشناسی رنگ­‌ها مطالعه کنید و بر اساس روحیاتی که می­‌خواهید در کارکنان و مشتریان خود ایجاد کنید، یک رنگ مناسب برای دفتر کار خود انتخاب کنید. با استفاده مناسب از رنگ­‌ها، می‌­توانید از اثرات مثبت آنها بر روی افراد، بهره ببرید و خلاقیت، کارایی، تمرکز و روحیه کار تیمی را در کارکنان خود تقویت کنید.