شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا یک شرکت باید به دنبال یک دفتر مدرن باشد یا اینکه باید فقط به سبک سنتی پایبند باشد و به گذشته بچسبد. در بیشتر موارد، مشاغل اغلب احساس می‌کنند که به دلایل متعددی پذیرفتن ظاهری معاصر بهترین انتخاب است. امروزه فضای کار به‌نوعی به یک فضای زندگی تبدیل شده است و زندگی حرفه‌ای و خصوصی ارتباط تنگاتنگی با هم دارد. ما می‌دانیم که باید به دکوراسیون خانه خود توجه کنیم و روی آن سرمایه گذاری کنیم تا احساس خوبی در خانه داشته باشیم و از مهمانان خود به خوبی استقبال کنیم. به همین ترتیب، دکوراسیون فضای کار نیز بخشی جدایی ناپذیر از کیفیت زندگی در محل کار ما به حساب می‌آید. دفاتر اداری این روزها به فضاهایی تبدیل می‌شوند که باید هم برای کارکنان و هم برای ذینفعان خارجی جذاب باشد. دکوراسیون اداری یک اصطلاح گسترده است که شامل مجموعه‌ای از عناصر مختلف مانند مبلمان اداری، طراحی داخلی، نورپردازی، نقاشی، رنگ‌ها و … می‌شود که هدف اصلی آن زیبا سازی فضای اداری است.

وقتی صحبت از دکوراسیون اداری می‌شود اهدافی چون تمایز، جذب استعدادهای آینده دار، متقاعد کردن مشتریان و حفظ استعدادهای فعلی نیز موردتوجه قرار می‌گیرد. در این مقاله از مجله مکعب با همراه باشید تا ببینیم چه عناصری در دکوراسیون اداری باعث زیبا سازی می‌شوند.

دکوراسیون اداری بازتاب تصویر یک شرکت

اولین نکته‌ای که شرکت‌ها باید در طراحی دکوراسیون اداری خود در نظر داشته باشند این است که فضایی ایجاد کنند که با تصویر کلی آن‌ها مطابقت داشته باشد. اگر دکوراسیون محل کار مطابق با سابقه، ارزش‌ها و هویت بصری شرکت باشد می‌تواند به نشان دادن انسجام شرکت کمک کند. برای حفظ این انسجام انتخاب رنگ، مصالح و مبلمان اداری بسیار مهم است.

دکوراسیون اداری در خدمت رفاه کارمندان

مردم بیشتر ساعات روز خود را در محل کار می‌گذرانند. بنابراین مهم است که بدانیم مردم به دنبال چه هستند؟ آن‌ها می‌خواهند فضایی محرک و انگیزشی داشته باشند، جایی که در آن احساس خوبی داشته باشند گویی در خانه خود هستند؛ اما آن‌ها همچنین مکانی را می‌خواهند که بتوانند با همکاران یا شرکای خود تبادل‌نظر کرده و اطمینان حاصل کنند در محیطی کار می‌کنند که می‌توانند مولدتر و خلاق‌تر باشند. بر طبق مطالعات به‌وضوح ثابت شده است که عملکرد کارکنان با رفاه در محل کار مرتبط است و یک کارمند شاد ۱۲ درصد بهره‌وری بیشتری نسبت به سایر کارکنان دارد؛ بنابراین فضای دفاتر بر انگیزه و رفاه هر یک از کارکنان تأثیر می‌گذارد. به همین ترتیب، وقتی کارکنان احساس آزادی بیشتری کنند، رفاه در محل کار افزایش می‌یابد.

دکوراسیون اداری یک ابزار اغواکننده برای نام تجاری کارفرما

هنگامی دکوراسیون اداری ارزش‌های شرکت را منعکس می‌کند، به یک دارایی اصلی برای نام تجاری کارفرما تبدیل می‌شود. در واقع، شرکت‌ها از آن برای تقویت تصویر خود با اهداف مختلفی خود استفاده می‌کنند مثلاً تحت تأثیر قرار دادن کارکنان، مشتریان و استعدادهای آینده خود. یک دکوراسیون زیبا قبل از هر چیز باید فضایی را ایجاد کند که در آن کارکنان احساس خوبی داشته باشند. دکوراسیون بخشی از فرهنگ‌سازمانی است و حس تعلق خاطر را به همراه می‌آورد. هنگامی که یک کارمند از محل کار خود راضی است، می‌تواند سفیر شرکت خود شود. علاوه بر این، داشتن محل کاری جذاب هنگام پذیرایی از مشتریان کاملاً لازم و ضروری است. در واقع، هدف باید جلب مشتریانی باشد که برای قرار ملاقات به شرکت شما می‌آیند تا با تحت تأثیر قرار دادن آن‌ها را وادار به همکاری کند. همچنین بر طبق یک نظر سنجی، برای ۴۰ درصد از کارکنان، محل کار هنگام مصاحبه بسیار مهم بوده است؛ بنابراین دکوراسیون اداری یک مسئله کلیدی در فرایند استخدام به حساب می‌آید!

عناصر مهم دکوراسیون اداری برای یک فضای کاری خیره کننده و سازنده

چشم‌انداز و رسالت شرکت شما قابل مشاهده باشد

دکوراسیون اداری یک شرکت باید از خود شرکت صحبت کند. بهترین راه برای انجام این کار این است که چشم انداز و مأموریت شرکت را بر روی دیوارهای آن به شکلی جذاب نمایش دهید. چشم انداز نمایش داده شده به کارکنان شما یادآوری می‌کند که کسب و کار شما بر چه اساسی ساخته شده است و آن‌ها را برای دستیابی به اهداف بیشتر ترغیب می‌کند.

طرح رنگی

هنگام طراحی فضاهای اداری، رنگ یک جنبه ضروری است. با این حال شما نباید در استفاده از رنگ‌های مختلف زیاده‌روی کنید و به شما توصیه می‌کنیم که قانون استفاده از رنگ‌های تجاری خود را رعایت کنید. همچنین به تأثیر روانی رنگ‌های مختلف و منظور آن‌ها توجه زیادی داشته باشید. برای محیط اداری، سایه‌های قرمز، آبی، زرد، سبز، بنفش، نارنجی و خاکستری عالی هستند.

مجسمه سازی لوگوی شرکت

داشتن مجسمه لوگوی شرکت در محل دفتر نیز راهی عالی برای پیشبرد لحن شرکت در فضای کاری آن است. این کار به شکلی فوق‌العاده شخصیت برند شما را نشان می‌دهد و اگر به‌درستی مورداستفاده قرار گیرد، می‌تواند به‌عنوان یک ابزار بازاریابی عالی نیز کمک کند.

مبلمان اداری

مبلمان اداری یکی از اجزای ضروری یک محیط کار است.، بنابراین باید قابل اعتماد باشد. مبلمان اداری شما نباید خسته کننده باشد. امروزه بازار مملو از مبلمان با دوام و در عین حال شیکی است که می‌توانید یکی از آن‌ها را بر اساس سبک دفتر خود انتخاب کنید.

فرش

برای ترسیم فضایی بدون هیچ مانع فیزیکی، فرش‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند. چند فرش در فضای دفتر می‌توانند فضای شما را زنده کنند. اگرچه، هنگام داشتن فرش، باید مراقب بهداشت مناسب محل کار باشید. اگر آن‌ها را به طور کامل تمیز نکنید، می‌توانند پناهگاه کنه‌ها و گرد و غبار باشد که می‌توانند به هوای محل کار شما آسیب برساند.

پارتیشن‌های اداری به جای دیوار

فضای اداری باز در دنیای تجارت مدرن جادارتر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد. علاوه بر این، داشتن یک فضای باز به معنای خراب کردن دیوارها است که باعث بهبود ارتباطات در محل کار می‌شود. برای بهینه‌سازی یک فضای سبک باز اداری، می‌توانید دیوارها را با پارتیشن‌های اداری جایگزین کنید. با یک تیر چند نشان بزنید هم همکاری و بهره‌وری را افزایش دهید، در صورت نیاز فضاهای خصوصی ایجاد کنید و همچنین زیبایی فضای دفتر خود را نیز تضمین کنید.

روشنایی طبیعی

در دسترس بودن نور طبیعی یکی از تأثیرگذار ترین عوامل بهره‌وری در فضای اداری است. کار مداوم تحت فشارهای مصنوعی، نه تنها برای چشم بلکه برای سلامت کلی کارکنان آسیب‌زا است. از این نظر، داشتن نور خورشید در طول روز یک جایگزین عالی محسوب می‌شود. از این رو شاید شما بخواهید پنجره‌های خود را باز و بدون پرده نگه دارید؛ اما اگر به پرده نیاز دارید، سراغ پارچه سبک بروید. پنجره‌ها را در تمام طول روز باز نگه دارید تا نور خورشید بهتر وارد محیط دفتر شود.